TEST Nissan Qashqai 1.6 dCi
Nissan se svým modelem Qashqai definoval segment crossoverů. postupem času se podobné auta staly samozřejmostí snad u každé značky a zákazníci je kupovali jako o život. Stejně jako všichni konkurenti je i Qashai svojí koncepcí směřován především do městských zástaveb, kde by se měl díky svým rozměrům, vyššímu posazu a nastavení podvozku, cítit jako doma. Nebudu ničemu předbíhat když rovnou řeknu, že nejen ve městě je Qashqai všestranně použitelný vůz, který je navíc vybaven výborným motorem.
Jenže letos se Nissan rozhodl představit generaci úplně novou a neměl před sebou vůbec lehký úkol. Ono udělat úplně nové auto, které by si ponechalo zábavnost předchozího modelu a navíc přineslo modernější řešení, totiž není vůbec jednoduché. Většinou to odnesou jízdní vlastnosti, které otupí. Jo a proč to vlastně řeším u crossoveru? No protože Qashqai jezdil vždy v této kategorii zcela nadprůměrně. Zpět k tomu novému. Změnilo se úplně vše zvenčí i zevnitř, stejné zůstaly jen nabízené pohonné jednotky. Qashqai lehce povyrostl a dospěl. Jeho vzhled je nyní elegantnější a proporce k sobě bezchybně ladí. Je prostě hezký! Což u vozů CUV také standardem nebývá Podpořen hnědou metalízou a vyzývavými devatenáctipalcovými koly na sebe strhává pozornost okolí jako “kolegové” z prémiového segmentu. Což je pro Nissan asi ten vůbec největší kompliment. Většina zákazníků neocení, že jezdí zábavně nýbrž, že skvěle vypadá. Ostatně, názor si udělejte v galerii pod textem.
Velký pokrok prodělal také interiér, což nikdy nebyla silná stránka japonských aut. Jinými slovy to byl vždy strašný průser a aut s hezkým interiérem ze země vycházejícího slunce bych napočítal na prstech jedné ruky, zůstaneme-li mimo prémiový segment. Tradiční neduhy, v podobě nehezkých a tvrdých plastů, velkých neforemných tlačítek u volantu a divné ergonomie si Qashqai stále ponechává, ale napohled je to výrazný kus dopředu. Palubní deska je jednoduchá, dominuje jí centrální dotykový display infoteinment systému a kolem něj je jen pár nejdůležitějších tlačítek klimatizace. Zbytek se schovalo do systému, ten sice nepatří k těm nejlepším co do grafiky a rychlosti, funkce má však dobré a je intuitivní. Kaplička přístrojů má nově velký centrální display s hezkou grafikou a jednoduché ukazatele. Je to prostě hezky učesané a elegantní. Nikoho to nepřekvapí, ale ani nepohorší.
Minulá generace měla problém s vnitřním prostorem a to zejména vzadu. Nový Qashqai nabízí větší prostor v obou řadách a jde to sakra znát, sic to pořád není žádný zázrak. Ono je to totiž pořád relativně malé auto, nicméně vepředu by si stěžovat neměl nikdo a vzadu se pohodlně usadí dvě dospělé osoby průměrného vzrůstu. Pochválit musím podporu předních sedadel, hezky držely tělo a zároveň byly pohodlné. Jediným neduhem zůstala kratší sedací část. Další příjemnou zprávou je přítomnost slušně velkého kufru o objemu 401 litrů. V tomto ohledu působí Qashqai jako malý zázrak, protože většina výrobců crossoverů si myslí, že mladí lidé (primární uživatelé crossoverů) nepotřebují kufr. Kdo na tento fakt přišel sice netuším, ale je to právě Qashqai, který jej napravuje.
Specialitou vnitřní výbavy Qashqaie v testované výbavě je velmi nadstandardní vybavení kamerami, které jsou kromě víka kufru umístěné také v zrcátkách a na předním nárazníku. Na displeji navigace se potom umí zobrazit ptačí perspektiva, složená z obrazů všech kamer, tak jako tomu je například u mnohem dražších vozů BMW. Systém, zde nazvaný AVM, tak podstatně zjednodušuje parkování a pomůže vám zachovat litá devatenáctipalcová kola bez nehezkých škrábanců. A měla by s tím zaparkovat i Vaše žena, možná…
Pod kapotou nalezneme pohonnou jednotku, která bude s největší pravděpodobností na špičce prodejů v naší zemi. Přeplňovaný turbodiesel o objemu 1.6 litru poskytuje výkon 130 koní a svými 320 Nm. umí pobídnout vůz k velmi příjemné dynamice. Vzhledem k velikosti motoru nečekejte zázraky již od volnoběžných otáček, ale raději motor pobídněte do okolí 2000, kde začne zabírat turbodmychadlo a z vozu se stává až překvapivě dobře zrychlující městská stíhačka. Problém motoru nedělá ani vytáčení k „červenému“ , tedy do necelých pěti tisíc otáček.
Zde se však projeví klasický průběh dieselového motoru a s nějakou gradací výkonu již nelze počítat. Kromě slušné dynamiky má motor i velmi solidní spotřebu, během testu se spotřeba pohybovala kolem 5.7 litru na sto kilometrů, při dálniční jízdě potom vzrostla na hodnotu 5.9. Při hodně uvolněném jízdním stylu a při dobrých podmínkách věřím, že lze dosahovat i hodnot pod 5 litrů, což je vzhledem k užitné hodnotě vozu skvělé číslo. Navíc je interiér dobře odhlučněný a od motoru neprostupují žádné vibrace nebo nepříjemný klapot. Samotná jednotka je pak překvapivě kultivovaná.
Testovaný model byl vybaven manuální šestistupňovou převodovkou, která navozuje pocit staré školy. Dráhy jsou krátké a chod kulisy je velmi tuhý a přesný. Stejně příjemná je i spojka. A tady se už dostávám k tomu, v čem je tento Nissan prostě jiný – k jízdě. Podvozek je naladěný sice tuze, ale zato umí poskytnout solidní grip a komunikativnost. Prostě auto pošlete do zatáčky, Nissan s chutí zatočí, pustíte plyn a zadek auta krásně odjede do strany a utáhne stopu. Jde krásně přehazovat váhu a Qashqai Vás prostě bude bavit. Je to řidičský stroj a jde z něj cítit stará dobrá škola.
Vím, že nikdo s ním takto jezdit nebude a málokdo to ocení, ale pokud z nějakého důvodu sníte o crossoveru, tak toto je Vaše volba pokud rádi řídíte. Stejně dobré je i řízení, které je tuhé a upovídané. Prostě něco, co se nevidí často. Komfort by byl lepší na menších kolech, ale za to může podklad českých silnic a jinou výtku k podvozku nemám. Testovaný kus byl vybaven i pohonem všech čtyř kol, který fungoval fantasticky. Lze jej přepnout do automatického módu, kdy si auto spíná nápravy samo a nebo ho lze i napevno zamknout v pozici 50:50. Nissan pak zdolá i mírnější terén a hlavně na mokré louce nebo sněhu to bude silný pomocník.
Qashqai tak můžu s čistým svědomím doporučit. Je hezký, praktický, dobře vybavený a hlavně skvěle jezdí. Nevím o jiném přímém konkurentovi, který by dával větší smysl, než tento Nissan.
Plusy
- spotřeba
- dynamika
- podvozek
- kufr
- ergonomie
- výbava
- vzhled
- pohon 4×4
- převodovka
- kultivovanost
Mínusy
- infoteinment systém
- snížený komfort
- zpracování interiéru
- místo vzadu
Technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vznětový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1 598 ccm |
Vrtání x zdvih (mm) | 80×79.5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | McPherson |
Vzadu | víceprvková |
Pneumatiky vpředu | 225/45 R19 |
Pneumatiky vzadu | 225/45 R19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 96 kW (130 k) / 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm v 1750 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6 / 4,5 / 4,9 |
Objem nádrže (l) | 65 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4380 |
Šířka (mm) | 1806 |
Výška (mm) | 1590 |
Rozvor náprav (mm) | 2646 |
Provozní hmotnost (kg) | 1518-1602 |
Celková hmotnost (kg) | 2030 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1800 |
Zavazadlový prostor (l) | 401 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 449 900 Kč (DIG-T 115) |
Základní cena test. verze | 594 900 Kč (Visia, dCi 130 All mode 4×4-i) |
Cena testovaného vozu | 762 700 Kč |
« Fiat nabídne velký pick-up na bázi Mitsubishi Pětidveřový MINI oficiálně představen »