nissan navara 2016 exterior (34)

TEST Nissan Navara 2.3 dCi A/T (140 kW)

11. 8. 2016 • Nissan, Novinky, Testy

Motor: 85%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 80%

Praktičnost: 90%

Upřímně, u nás jsem nebyl schopný najít terén, kde by Navara měla problém, pokud tedy toužíte po velmi schopném pick-upu, který umí zároveň nabídnout komfortní jízdu kombinovanou se slušnou ložnou plochou, je Navara skvělou volbou.

Verdikt:

S novými pick-upy se poslední dobou roztrhl pytel a svou “trošku” do mlýna přidává i Nissan s novou generací ikonické Navary. Ta vždy patřila ke špičce pracovních pick-upů a v aktuální generaci se posouvá spíše směrem k oblíbenému segmentu SUV. Ne však formou karoserie, pořád je to obří vůz s velkou korbou a skvělou fyzičkou, jde spíše o jízdní komfort a ztvárnění interiéru. Doby, kdy si užitková auta mohla dovolit mít laciné interiéry a nulovou výbavu je totiž dávno pryč.

Nová Navara se svojí délkou 5.330 mm zkrátka není žádný trpaslík, když ji ale porovnáme s předchůdcem, zjistíme, že ten byl ještě o 66 mm delší. Mezigeneračně se zkrátil i rozvor, o 50 mm na dnešních 3.150 mm. Ten platí jak pro testovaný čtyřdveřový Double Cab, tak pro dvoudveřový King Cab, který je ale s délkou 5.255 mm o 75 mm kratší. Celkovou mohutnost zdůrazňují i použité křivky, kdy svými svalnatými blatníky a výrazně chromovanou maskou chladiče si stále umí snadno vybudovat respekt.

navara1

Odklon od vyloženě pracovního stroje je nejvíce viditelný uvnitř vozu. Interiér se posunul na úroveň klasických vozů SUV a vlastně je téměř identický s modelem X-Trail. To je samozřejmě ohromné plus a člověk se v autě cítí velmi dobře. Testovaný exemplář byl vybaven nejvyšší výbavou, kde nechyběla ani perforovaná kůže. Navara sice více myslí na luxus, stále ale nezapomněla být praktickým pracantem. Tvrdé bytelné plasty působí, že vydrží i neomalené chování, navíc jsou snadno omyvatelné.

Sedí se hodně vysoko, v tomto ohledu je znát vysoký podvozek. Zároveň je ale kabina vcelku nízká, posádka nemá příliš prostoru pro hlavu. Důvod hledejme v žebřinovém rámu, který vnitřní prostor omezuje. Nedostatečný prostor je znát hlavně na zadních sedadlech, pasažéři nemají moc místa pro hlavu, ani kolena. Sedák je navíc nepohodlně umístěn velice nízko, prostor pro hlavu navíc v našem případě omezovalo ještě střešní okno. Řidič a spolujezdec však ocení rozměrná sedadla. V tomto ohledu je konkurence lepší a třeba takový Amarok nabídne mnohem více místa a celkově vzdušnější interiér.

navara4

Pod kapotou už nenajdete šestiválec, ale nabídka se stritkně drží pouze čtyřválcových jednotek. Obě mají objem 2.3 litrů a liší se použitím přeplňování. Slabší varianta se 120 kW používá jedno turbo a silnějšá 140 kW jednotka pak turba dvě. Absence silnějšího motoru zamrzí, zejména když Volkswagen nově nabízí Amarok s třílitrovým šestiválcem a Ford vám do Rangeru rád nabídne pětiválec. Škoda.

Nicméně obavy o slabou dynamiku nejsou úplně na místě. Navara umí zrychlovat solidně, nechybí ji síla ani v dálničních rychlostech a 450 Nm točivého momentu prostě nemají s autem moc práce. To platí i při prodírání se opravdu strmým terénem. Velké plus této jednotky je její nízký apetit po pohonných hmotách. Ve městě se vejdete do deseti litrů a při kombinované jízdě klidně pod osm litrů. Trochu jen zamrzí horší kultivovanost projevu motoru a s tím spojené  slabší odhlučnění interiéru, tady je konkurence dál. Původ motoru v užitkových vozidlech je holt znát.

navara3

Testovaný model byl spjat se sedmistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Ta spolupracuje s motorem na jedničku a řadí naprosto hladce a logicky. V této specifikaci se Navara opravdu nebezpečně blíží klasickému SUV. Pohon všech kol je řešen pomocí dvou diferenciálů, přičemž ten zadní jde uzavřít. Standardně Navaru pohání pouze zadní náprava a pohon té přední se připojuje manuálně pomocí tlačítka u voliče převodovky.

Jízdní komfort se mezigeneračně změnil razantně a je to druhý bod, který Navaru přibližuje segmentu SUV. Pozor však na jednu věc – slabší motorizace je vybavena pevnou zadní nápravou. Vyspělý pětiprvek je k dispozici jen k nejsilnější motorizaci a právě ta vyniká svou pohodlností. Vůz neposkakuje, krásně tlumí nerovnosti a působí naprosto jistě. To platí i pro jízdu v terénů, která je prostá většímu natřásání a poskakování přes nerovnosti.

Po připojení pohonu všech kol se pick-up promění v regulérní off-road s zdolá opravdu slušné překážky. Limitem je pouze světlá výška a dlouhý rozvor auta, který komplikuje průchodnost a manévrovatelnost v terénu a zejména na ostrých hranách. Trochu mě zamrzel zbytečně dlouhý převod řízení, který zbytečne komplikoval manévrovatelnost vozidla, občas jsem si skoro ukroutil ruce.

navara2

Upřímně, u nás jsem nebyl schopný najít terén, kde by Navara měla problém, pokud tedy toužíte po velmi schopném pick-upu, který umí zároveň nabídnout komfortní jízdu kombinovanou se slušnou ložnou plochou, je Navara skvělou volbou.  Snad Nissan časem vymyslí i nějaké lifestylové edice po vzoru konkurence, Navara má ostré rysi, zajímavý design, působí chlapácky, ale chybí ji nějaká opravdu drsná edice pro ty, kteří mají expedice jako svůj životní postoj.

Plusy

  • Silný a úsporný motor
  • Slušné schopnosti v terénu
  • Komfort
  • Bohatá výbava
  • Pětiletá záruka
  • Délka korby
  • Nízká spotřeba
  • Slabší kultivovanost motoru

Minusy

  • Řízení s dlouhým převodem
  • Omezený vnitřní prostor
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz