Test Moto Guzzi V9 Bobber Sport. Vášeň a design
Tento test mi zhmotnil hned tři, jak se dnes moderně říká, výzvy. Prve se jedná o první článek pro Autojournal.cz, to by samo o sobě nebyl takový problém. Za druhé byl “Bob” v redakci minulý rok (model 2018 a nikoli ve verzi Sport) a můj redakční kolega Matěj byl po svém článku v diskusi označen za “Hondaře” v relativně negativní konotaci. O to větší je toto srovnání výzvou. No a do třetice jsem po těžší nehodě dlouho nejezdil a teď se vracím do sedla. Tím se vlastně dostávám i k tomu, proč jsem si jako první testovací stroj vybral právě “Boba”.
Design
“Bob” mě okamžitě zaujal, stejně tak jako řadu kolemjdoucích, když jsem jej venku postávat. Verze Sport má kratší přední blatník, je doplněný o horní díl kapotáže z černého hliníku a má šikmo seříznuté výfuky. Oranžová barva a stylová nádrž s logem orla spolu s řadou dalších detailů podtrhují ostrý až svalnatý vzhled. Když uvidíte „Boba“ poprvé, zaujmou vás tři prvky – klesající profil celého stroje s místem jen pro jednoho pasažéra.
Ohromné pneumatiky, jež odkazují na kořeny strojů typu bobber do USA. A do třetice zádní odpružení Öhlins ve žluto-zlatém provedení s nastavitelným předpětím pružiny. Při pohledu ze sedla vynikne excentricky umístěný sportovní pruh. Opomenout samozřejmě nesmíme motor do V, který nádherně ční ze stroje zejména, přicházíte-li k němu zezadu.
Technika
Bob je osazen motorem o objemu 850 cm3. Jde pochopitelně o klasický 90 ° příčný, vzduchem chlazený dvouválcový motor. Původní motor byl modernizovaný s hlavním cílem maximalizovat točivý moment a pružnost. Dle výrobce se jedná o klíčové aspekty pro zajištění svižné jízdy a dostatečné porce silniční zábavy. V našem minulém testu kolega hodně řešil převodovku, o mém pohledu na věc si můžete přečíst až v kapitole jízda. Systém mazání je navržen tak, aby lépe chladil a snížil pohlcování výkonu ve prospěch výkonu i spotřeby paliva.
Modernizované jsou trysky pro chlazení pístů, které jsou vybaveny regulačním ventilem a řízením průtoku paliva. Pro vstřikování paliva je použitý elektronický vstřikovací systém Marelli, který v kombinaci s třícestným katalyzátorem, dvojitým kyslíkovým snímačem plní emisní normu EURO 4. Motor dává maximální točivý moment 62 Nm při pouhých 3000 ot/min, maximální výkon 55 HP je k dispozici při 6 250 ot/min. Oproti klasické verzi je tento model vybavený vylepšenou výfukovou soustavou, která vás nebude nutit pořizovat laděný výfuk, alespoň ne hned.
Jízda
Tuhle mašinu si pořídíte buď kvůli designu anebo proto, že chcete stroj doopravdy řídit, a ne se jen přemisťovat. Čeho si po pár kilometrech všimnete je opravdu divoká převodovka. Za divoká si můžete dosadit nespolupracující. Záleží ale čistě na tom, co od stroje chcete. Já si po delší pauze chtěl zajezdit na stroji, který bude mít sílu, ale nebude mě svádět k rychlé jízdě. Přitom chci mít pocit, že se něco děje. A o tom nastavení “Boba” je.
I když dodržujete předpisy, máte pocit, že se něco děje, že se musíte řízení věnovat, jako byste závodili v 50. letech na šotolinových okruzích v USA. S tím souvisí převodovka, kvůli které si musíte kontrolovat na displeji, jestli se vám podařilo zařadit, nebo ne. Výkon motoru dostačuje při nižších rychlostech. Parádní pocit se dostavuje při rozjezdech od světel, kdy necháte všechny za sebou, kopete jedete kvalt za druhým a k tomu všemu bublá véčko. Rychlejší úseky ale raději vynechte.
Od nějakých 100km/h už stejně dost fouká a motor už jen neochotně akceleruje, dostat se můžete až k nějakým 165km/, ale není to zážitek, po kterém toužíte. Za zmínku stojí ještě kontrola trakce, která se mi rozblikávala opravdu často. Na druhou stranu se kromě zběsile blikající kontrolky nic hrozného nedělo, takže si toho po čase přestanete všímat.
Závěr
S “Bobem” byla ohromná sranda. Je jedno jestli popojíždíte po městě, nebo vyrazíte na výlet po okreskách. Stále máte pocit, že stroj musíte ovládat, že vy a “Bob” společně musíte komunikovat. V9 Sport je stylová záležitost skýtající mnoho zábavy. S pořizovací cenou sice přehoupnete čtvrt milionu, a to ne úplně o málo, ale dostanete stroj, který si budou lidé na ulici fotit, a přitom se s ním dá i celkem zazlobit.
Plusy
Vzhled nemá chybu
Pocit z jízdy v nižších rychlostech
Pohodný posez
Mínusy
Není to drak
Převodovka si nezíská každého
Na Sportu nesvezete baťůžek
« Test Jaguar I-PACE HSE EV400 AWD. Aristokrat na baterky Vybrali jsme nejlevnější nová auta, která si můžete koupit. Potěší nízkými náklady na provoz »