Test Mitsubishi Pajero Expedition. Únik do divočiny nikdy nebyl jednodušší
Pokud máte dost městského ruchu a denního stereotypu, existuje řešení, které vás v pohodlí dopraví vlastně kamkoli. Zapomeňte na přelidněné kempy a už vůbec nemyslíme neobratné karavany, se kterými se mimo silnici nedostanete. Expediční automobil je ten pravý lék. Zkoušené Pajero Expedition nám v redakci jasně dokázalo, že přestavba na terénní speciál nemusí být nijak složitá a že pobyt v přírodě může být lékem na veškeré problémy.
Samotná úprava přitom není vůbec složitá, za což může i velmi nadprůměrný základ v podobě právě modelu Pajero. Ten je totiž už v sériové podobě velmi schopným off-roadem. Jaká škoda, že jeho oficiální prodej u nás konči. Skladovky však jistě ještě seženete.
Pro úspěšné zdolávání expedicí dostalo pětidveřové Pajero podvozek kompletně zakrytovaný pět milimetrů silným plechem, off-roadové pneumatiky Nokian Rockproof, uzávěrku zadního diferenciálu nebo šedesátikilový naviják s dálkovým ovládáním, který je možné namontovat z obou stran. Na palubě najdete přídavné nezávislé topení, expediční kompresorovou ledničku nebo kompletní kempingové vybavení (můžete mít nejen rozkládací židle a stůl, ale také vařič, gril, nádobí či zásobník na vodu, popř. příjemné večerní LED osvětlení).
Tím nejzásadnějším prvkem je střešní stan, který otočením kliky vyjede ze střešního boxu. Uvnitř naleznete pohodlné bydlení i za špatného počasí. Nechybí komfortní matrace, sítě proti hmyzu či odkládací prostory tvořené síťovým programem. K maximální spokojenosti expedičního týmu slouží dvoumetrová markýza, kterou lze v případě potřeby zvětšit.
Toto je pravá cestovatelská romantika. Už se vidíte, jak spíte na vrcholku hor a sledujete západ slunce z vašeho mobilního bydlení? Nebo kempujete někde na divoké a opuštěné pláží? Přesně o tom takové vozidlo je. Můžete se s ním vydat úplně kamkoli, brodit koryta řek, zdolávat písečné duny, šplhat do kopců a oddávat se nádherným výhledům a nepoznaným zážitkům. Hotelový pokoj si vezete na střeše a v případě potřeby ho rozložíte za dvě minuty. Nemusíte čekat na recepci, nemusíte se přetahovat o volné místo a nemusíte nic řešit.
Na robustnosti přidává i motor pod kapotou, starý dobrý naftový čtyřválec s obřím objemem 3,2 litru. Ten disponuje sympatickým výkonem 140 kW a hlavně mohutným krouťákem 441 Nm. Pohyb v terénu ulehčuje automatická převodovka s pěti stupni. Úprava Expedition sebou přinesla také jistý nárůst váhy, přesto s tím ale tato pohonná jednotka nemá sebemenší problém.
Rychlejší přesuny po dálnici nejsou žádným problémem, rychlostní limit pak určují akorát terénní pneumatiky, které ve vyšších rychlostech celkem pochopitelně značně hučí. Nad tím mávnete rukou, na expedicích se nespěchá. K dispozici máte pohon všech kol, redukci, uzávěrku mezinápravového a zadního diferenciálu. To znamená téměř neomezenou propustnost. Na cestách i necestách vás Pajero potěší maximálním komfortem podvozku a pohodou na palubě. Spotřeba narostla úměrně s váhou a přidaným odporem vzduchu, ale není nijak zdrcující. Na silnici budete jezdit lehce nad 10 litrů, ve městě za 13 a v terénu klidně za 20.
Pokud vás jízda v terénu láká a přemýšlíte, že si otevřete stránky Mitsubishi, pak rovnou zadržte. Ceníky aut tam sice najdete, ale Pajero už nové neobjednáte. To totiž skončilo bez náhrady. České Mitsubishi se sice několika desítkami kusů předzásobilo, ale i díky oznámení konce výroby byl o auto ještě větší zájem než obvykle, kdy se ročně prodávalo mezi 50 a 60 auty. A to je aktuální generace stará už více než 12 let…
Pokud ale doma Pajero máte a chtěli byste ho pro jízdy do terénu trochu vylepšit, pak se můžete na české zastoupení Mitsubishi obrátit. Jistě vám rádi poradí a pomohou. Jen je potřeba říci, že dodatečné úpravy na tomto autě vyšly celkem na více než 400 tisíc korun.
Pajero Expedition je ztělesněním svobody. Dává vám téměř neomezené možnosti přetavit své cestovatelské fantazie v realitu. Je to jen na vás, kam se vydáte uniknout všednímu stereotypu, bude vám tím nejlepším parťákem a pohostinným domovem na kolech. Odpusťte Pajeru kapku nekultivovanosti a milujte jej za všechno ostatní.
Plusy
Překvapivá dynamika
Komfortní podvozek
Terénní dovednosti
Robustnost a spolehlivost
Mínusy
Nekultivovaný motor
Vyšší spotřeba
« Nový Renault Clio odhaluje svůj interiér. Je to obrovský posun Nový Renault Clio oficiálně odhalen. Svalnatý design zůstává »