Test Mitsubishi L200 INSTYLE 2.4 DI-D. Stará škola v plné síle
Trh se středně velkými pick-upy je na ohromném vzestupu a prakticky každý rok přibude několik novinek. Můžete si pořídit Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Toyotu Hilux, Isuzu D-Max, Ford Ranger, Fiat Fullback a nově také Renault Alaksan a Mecedes-Benz Třídy X. Případně si můžete vsadit na pick-up, který tuto třídu pomáhal definovat – Mitsubishi L200. Spolu s Fiatem, který je vlastně tím stejným autem s jinou maskou, tvoří v současné době vývojově nejstarší možnost. Konkurence je totiž o generaci novější, ale bát se nemusíte, L200 je natolik prověřené a odolné “železo”, že vás zklamat opravdu nemůže.
Mitsubishi L200 páté generace navazuje na úspěšnou historii svých předchůdců. Ta se začala psát v roce 1978 v Japonsku. V průběhu bezmála 40 let bylo vyrobeno více než 4.000.000 kusů tohoto legendárního lehkého užitkového vozidla, které je nabízeno ve více než 140 zemích světa. Po celá léta si L200 zachovává charakter čistokrevného terénního vozidla, ale umí nabídnout mnohem více. Karoserie je složená ze speciálních ocelových prvků, které jsou lehké a odolné, přičemž celé auto stojí z části na klasickém rámu. Vpředu je zavěšení s dvojitými příčnými rameny a stabilizátorem a vzadu pevná náprava s vícelistými listovými pružinami. K tomu všemu L200 utáhne až 3100 kilogramový přívěs a celkem lze na korbu naložit až jednu tunu nákladu.
Do testu dorazila vrcholná verze v maximální výbavě INSTYLE DC s automatickou převodovkou, nejsilnější variantou motoru a vkusným stříbrným lakem Sterling Silver. Ve výbavě nechybí ani bixenonové světlomety s LED diody pro denní svícení. Mitsubishi si za takto luxusně vybavené L200 řekne o 1 037 000 Kč, ale nakonec vám poskytne akční slevu na konečných 945 000 Kč. Ano, je to docela hodně, nicméně vám v takto vybaveném voze nebude chybět opravdu nic.
Mitsubishi L200 sazí na oblé tvary včele s mohutnou maskou, výrazně zkosené čelní sklo a do očí bijící velké nájezdové úhly. Dynamický vzhled doplňují k zádi táhnoucí se světlomety, chromovaná zrcátka a nástupní prahy. K dispozici je i ochranný rám na přední část nebo lehké vyrámování korby s čímž vypadá naprosto fantasticky. Zadní část se díky zajímavým svítilnám nese v elegantním stylu a nevypadá vůbec zle.
Uvnitř auta najdete kvalitní a honosné materiály, které sice nezaujmou měkčeným povrchem, ale to v této kategorii přece nikoho překvapit nemůže. Tady se hraje na odolnost a funkčnost. Výbava INSYLE každopádně kabinu proměnila výrazně – nový a velmi hezký je multifunkční volant, kaplička budíku, které v horní části dominuje ukazatel zvoleného pohonu a uzamykatelného diferenciálu. Informační systém a dotyková obrazovka nabídnou nespočet funkcí a sedadla jsou příjemná, pohodlná a čalouněna perforovanou kůží. Nechybí ani elektrické nastavení, vyhřívání, bezklíčové startování (nalevo od volantu jako v Porsche) a spoustu bezpečnostních asistentů. Vtipným, ale hezkým, detailem jsou obrovská hliníková pádla řazení automatické převodovky pevně umístěna na sloupku řízení. Trochu to evokuje sportovní vůz a ne pick-up. Jejich praktické využití je však téměř k ničemu, maximálně v terénu.
Po nasednutí je vítána dobrá pozice za volantem a přívětivý výhled do všech stran. Ovládání všeho je jednoduché a ve většině případů logické. Jediný výrazný mínus kabiny přichází jako daň za příliš zkosené a vzhledově přitažlivé čelní sklo. Tou daní je málo místa nad hlavou, což znemožňuje třeba pít z větší pet láhve. Zároveň zde není ani dostatek odkládacích prostorů, což u pracovně zaměřeného vozu zamrzí.
Pod kapotou můžete mít pouze 2.4-litrový vznětový čtyřválec turbo a to ve dvou výkonnostních provedeních. Slabší nabízí výkon 113 kW při 3500 ot./min. a točivý moment 380 Nm při 2500 ot./min. Silnější verze má 133 kW při 3500 ot./min. a 430 Nm při 2500 ot./min. Maximální rychlost je 169 respektive 179 km/h. Slabší motor pohání pouze zadní kola a ta přední lze přes mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou připojit otočným ovladačem, na kterém se dá navolit i uzávěrka středového diferenciálu nebo redukční převodovka. Silnější motorizace od základu pohání všechna čtyři kola, zbytek je totožný. Motory je možné kombinovat s šestistupňovým manuálem nebo pětistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem.
Motor je příjemný, je však hůře odhlučněný a do kabiny celkem výrazně proniká i po zahřátí. Dynamika je nicméně solidní a plně dostačující. Automatická převodovka řadí plynule a citlivě, nicméně právě ona může za vyšší spotřebu zejména na dálnici. Vůz točí při 130 km/h na poslední pátý stupeň přes 3000 otáček a řekne si o 9,5 litrů nafty na sto kilometrů. Mimo město se dá jezdit za 7,5 litrů.
Na normální silnici umí být podvozek příjemně komfortní, zadní tuhou a lehkou část rozklepou až větší výmoly a příčné nerovnosti – na těch auto odskakuje. Právě tady jde nejvíce poznat stáří modelu, konkurence je v tomto ohledu dále a více se blíží jízdním komfortem kategorii SUV. Není to však nic hrozného, i L200 můžete bez problému používat denně nebo na delší cesty, jen se musíte smířit s těmito kompromisy.
Konečně se můžeme vrhnout do terénu, což je hlavní teritorium těchto vozů. Díky velkým nájezdovým úhlům se zdá, že Mitsubishi bude v terénu jedním z nejlepších, jenže potom se skloníte a za nárazníkem uvidíte výrazně vyčuhující kryt chladiče a začnete se o něho bát. A je to přesně tak, jak jsem si myslel. V hlubokých kolejích tímto krytem občas drhnete o hlínu či kamení. Naopak fenomenální je pohon v kombinaci s uzamykatelným diferenciálem. Auto se rozjede na jakémkoliv povrchu a v okolí Beskyd jsem nenašel žádný terén, který by L200 zastavil, tedy pokud při řízení používáte hlavu. Pick-upy všeobecně trpí na svůj dlouhý rozvor, a tak není problém je položit na břicho.
Mitsubishi L200 má jen několik chyb, tou první je nízký plechový kryt před předními koly. Poslední a menší, ale přehlédnutelnou vadou na kráse, je přeposilované řízení. Zbytek auta je výborně sladěný a je radost s ním jezdit. Určitě se jedná o doporučení hodné auto.
Plus
Vzhled
Pružný a úsporný motor
Schopnosti v terénu i mimo něj
Dobře a kvalitně vybavený interiér
Mínus
Přeposilované řízení
Vystouplý kryt chladiče před předními koly
Vyšší spotřeba s automatickou převodovkou
« Škoda Tudor. Luxusní kupé mělo šestiválec, 193 koní a stovku pod 8 sekund Mercedes-Benz představil novou třídu A. Má velmi pokrokový interiér a vypadá úžasně »