Test Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC CVT 4WD Intense
Jedno známé pořekadlo praví „Nesnaž se spravit něco, co není rozbité“. V podstatě nám tak lidová moudrost radí, že jestli něco funguje, neměli bychom to měnit. Nejspíš se tím řídí i Japonské Mitsubishi, protože jeho nové ASX je už počtvrté v podstatě to samé auto. Může stejný recept fungovat i 10 let po uvedení modelu na trh?
Aktuální omlazení stěžejního modelu Japonské automobilky se nejvíce odrazilo na předku. Ten má nyní daleko sebevědomější, ostré rysy. Po vzoru Eclipsu Cross předku dominuje výrazná chromová maska s šikmo zkosenými LED světlomety. Přední část vozu vypadá opravdu dobře. Naopak z profilu zůstalo vše při starém, takže se rovnou přesuneme k zadní části. Zapomeňte na revoluci. Auto je v podstatě stejné, jen zadní světla dostala novu grafiku a jsou vybavena LED žárovkami – takže konečně můžete přestat vozit krabičku náhradních. Testované auto je navíc vybaveno paketem SPORT, který vzhled koření sportovnějším předním a zadním nárazníkem a výraznějšími prahovými lištami. Omlazení ASX rozhodně prospělo, byť věk se mu úplně maskovat nedaří. Zkrátka se jedná o jednoduché, upřímné auto, a proč ne – zákazníci ho tak mají rádi.
Zatímco zvenku automobilka nanesla vrstvu make-upu, uvnitř je vše při starém. Tady už auto dává svůj věk tušit o něco více. Palubní deska má jednoduchý tvar. Centrálně umístěný displej sám o sobě neumí o moc víc, než pustit rádio a propojit telefon. Skvělé ale je, že skrze něj lze propojit Apple CarPlay i Android Auto. Za mě je tohle asi lepší řešení, než kdyby se Mitsubishi za každou cenu pouštělo do vlastního systému.
Dále zde už naleznete jen velké otočné ovladače klimatizace, kolébkové ovladače vyhřívání sedaček a dvě zdířky na USB. To je asi tak vše. Je to jednoduché a funkční. V dnešní přetechnizované době to působí jako příjemný technologický detox. Po dlouhé době si ani nepřipadám, že je auto chytřejší než já. Samotné materiály a zpracování odpovídají dané kategorii. Hlavní část palubky je z měkčeného plastu, zbytek je obyčejný tvrdý plast. Celé auto působí solidním dojmem, i když se z nitra palubní desky občas ozve nějaké to zaskřípění. Zajímavým detailem jsou hliníková pádla řazení pod volantem – ta jakoby z oka vypadala těm z ukončeného Lanceru EVO X… určitě náhoda.
Byť se to z venku nezdá, je ASX dost prostorné auto. Na předních sedačkách je místa spousta…. i když k sedačkám bych měl drobnou výtku. Bočnice jsou hodně měkké a celkově sedačky nemají dostatečnou oporu – po delší době za volantem mě začala bolet záda. Pochválit ale musím skvělý výhled z vozu. Velké prosklené plochy a tenké sloupky vám dají netušený přehled o dění kolem vozu – spolu s vyšším posazem to dělá z ASX vhodné auto pro začínající řidiče. Na zadních sedadlech jsem také nezaznamenal žádný problém, a umím si představit, že se zde v klidu přepraví i dva dospělí. Kufr má v základu 488 litrů. Takže i přes svoje rozměry je to překvapivě šikovné auto.
To, že je auto koncepčně staré, nemusím nutně znamenat jen nevýhody. Mitsubishi ASX je totiž až překvapivě analogové, což mu dává slušnou šanci být prakticky nesmrtelné. No, jen se podívejte na pohonnou jednotku. Jde o atmosfericky plněný dvoulitrový čtyřválec s jedním vačkovým hřídelem, bez přímého vstřikování, a dokonce i bez filtru pevných částic. Motor je tak v podstatě prostý všech moderních vymožeností (čti: mrvítek) a pravděpodobně bude fungovat déle, než většina jeho majitelů. Pohonná jednotka produkuje sympatických 150 koní a 192 newtonemetrů, což je tak nějak akorát. ASX lze objednat s pětistupňovým manuálem, ale moje varianta byla vybavena převodovkou CVT.
Ta si se čtyřválcem rozuměla až překvapivě dobře. Díky lineárnímu zátahu motoru působilo auto příjemně pružně, nedočkáte se žádného cukání ani váhání, pro klidné jezdce ideál. Převodovka zbytečně nedržela vysoké otáčky, a díky dobrému odhlučnění jste o práci téhle dvojky prakticky nevěděli. Až jsem byl překvapený, jak pohodově se mi s variátorem žilo. Spotřeba ve městě olizovala 10 litrů, mimo něj jsem jezdil za nějakých 7. Apetit auta mi přijde vcelku přiměřený, především, když vezmu v potaz to, že auto v budoucnu nečekají výměny drahého filtru pevných částic, nebude ho trápit usazování karbonu, a celkově by náklady na servis měly být minimální. Nicméně pokud se vám to zdá hodně, automobilka nabízí za 35 tisíc možnost tovární zástavby LPG.
Jízda s novým ASX vyžaduje hlavně klid. Řízení je přeposilované a až morbidně pomalé – s volantem jsem se takhle snad nikdy nenamotal. Na nějaké svižnější tempo tak můžete zapomenout, pokud nejste chobotnice. Ale nemyslím si, že by to potenciálním zákazníkům vadilo, protože ruku na srdce – takové auto si nikdo nekupuje kvůli vyspělým jízdním vlastnostem. V podstatě stačí, když auto jede doleva ve chvíli, kdy točíte volantem doleva, a pak zase doprava, když točíte volantem doprava. Mitsubishi ASX je jízdně opravdu extrémně nezajímavé auto, ale ve chvíli, kdy je pro vás vůz pouze nástroj pro překonání vzdálenosti mezi body A a B, posloužit umí.
Při běžné jízdě je podvozek houpavý a příjemně komfortní, nemusíte se nutně vyhýbat každé díře na silnici, protože měkké tlumiče dokáží většinu výmolů vysát. Auto působí dostatečně robustně, takže se k němu nemusíte chovat zrovna v rukavičkách. Jako přepravní kapsle je ASX zkrátka naprosto uspokojující. Snad jen brzdy by zasloužily posílit: i přesto, že je auto vybaveno kotoučovými brzdami na všech kolech, nebyl jejich účinek zrovna přesvědčivý. Pravděpodobně to odpovídá filozofii vozu – hlavně v klidu, a předvídat.
Vůz byl vybavený pohonem všech kol, který standardně využívá mezinápravovou spojku a můžete jej přepínat mezi automatikou, pohonem předních kol, nebo zamknout pohon všech kol. Sníh jsem bohužel nenašel, ale při pár horkých chvilkách, kdy auto tonulo v bahně, fungoval obstojně. Při návštěvě trochu těžšího terénu byste určitě narazili na jeho limity, ale pokud máte chatu v hůře přístupných místech, nebo rádi jezdíte s rodinou na hory, určitě je tento příplatek za zvážení. K dostání je ale nejdřív ve středním výbavovém stupni za 60 tisíc.
Když to vezmu kolem a kolem, tak Mitsubishi ASX není ani omylem špatné auto. Je prostorné, komfortní, a má velký předpoklad spolehlivosti. Problém je, že konkurence nespí a trh je zcela jiný, než v roce 2010. Za Mitsubishi ASX v testované konfiguraci dáte bez mála 700 tisíc, a to už je opravdu na zváženou. Za takové peníze můžete mít Škodu Karoq, Reanualt Captur, Opel Grandland X a další. Ano, ne všechny nabízí pohon všech kol, ale otázka je, jak moc ho potřebujete, protože jinak jsou to ve všech ohledech lepší auta. Síla ASX je v nižších stupních výbavy, kdy můžete mít kolem půl milionu opravdu velký kus auta. Tam stále dává smysl, pokud ale chcete pořádnou výbavu a moderní prvky, je těžké ho obhájit. Už je nejvyšší čas, aby se omlazování modelu přestalo omezovat pouze na kosmetiku, nebo mu ujede vlak.
Mitsibushi ASX je nejvíce sympatické svým prostým přístupem k látce „automobil“. Na nic si nehraje, není nijak přetechnizované a s použitou technikou bude taky pravděpodobně velice spolehlivé. Nabízí dostatek prostoru, komfortní podvozek a dobře fungující pohonnou jednotku. Pod nánosy make-upu už se ale všechny vrásky schovat nedají.
Plusy
– Komfortní podvozek
– Motor
– Málo komplikované techniky
– Předpoklad spolehlivosti
Mínusy
– Sedadla
– Už jsou na něm znát roky
Foto: Ondřej Hrubeš, Autojournal.cz
« Dezinfekce auta je účinná ochrana proti virům a bakteriím Autonehody zbytečně zaměstnají složky IZS »