TEST Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC facelift – Tři diamanty do půl mega
Už jednou jsme tu Mitsubishi ASX měli, a s jeho dieselovou osmnáctistovkou jsme jeli prověřit jeho schopnosti rovnou do Alp. Tento model překvapil skvělou dynamikou, spotřebou a dokonce i podvozkem. Nyní tu však máme facelift a my si řekli, že vyzkoušíme konečně základní benzínovou 1.6, která není sice žádným trhačem asfaltu, ale na druhou stranu slibuje vcelku ekonomický provoz.
Musím se přiznat, že jsem zprva nějakou tu chvilku přemýšlel, o čem vlastně tento facelift je. Pak jsem si však všiml, že facelift má nový přední nárazník se zakulacenější maskou chladiče, jinak umístěné mlhovky, zadní nárazník a středový panel uvnitř. To se tedy v Mitsubishi zrovna moc nenamáhali…
ASX bylo pozměněno ještě v jedné věci, a ta je pro nás bezpochyby ta nejzajímavější. Mitsubishi totiž mírně pozměnilo také zadní víceprvkovou nápravu, což už slibuje také změnu chování na silnici. Jak moc to bude znát?
Exteriér
ASX se mi popravdě zvenčí velmi líbí, i když nejsem zrovna fanoušek kompaktních SUV (nebo chcete-li crossoverů). Na pohled svalnatá karoserie vypadá chlapácky a dospěle a v mnohých řidičích vyvolává ve zpětném zrcátku také respekt. Inženýři Mitsubishi si však s faceliftem ASX příliš hlavu nelámali, takže změny oproti starší verzi se hodí spíše do soutěže s hledáním rozdílů. Nově si pak můžete vybrat pár exteriérových barev a… to je všechno. Kolonku exteriér jsme tedy přelétli velmi stručně.
Interiér
Prostor pro posádku také neskrývá žádné žhavé novinky. Kromě nového středového panelu a lišt na prazích dveří je tu vše při starém. To ale nevadí, protože tomuto crossoveru (narozdíl od předchozího Outlanderu) z interiéru nic neodpadává a při jízdě dokonce ani neskřípe. Sedačky jsou velmi pohodlné, volant se drží opravdu příjemně a co se vnitřního prostoru týká, ten je vzhledem k malé délce vozu také hodně slušný. Vpředu máte prostoru dostatek, vzadu pohodlně odvezete i 190 cm vysokého jedince, a tak jediný, kdo si může stěžovat, bude Váš velký pes v prostoru kufru. Kufr je zde opravdu malý, ale na druhou stranu, stále je o celý prostor vesmíru větší, než například v Nissanu Juke.
Kvalita slícování plastů je tu samozřejmě… ehm… japonská. To ve výsledku znamená, že na pohled je interiér velmi útulný, ale pokud si chcete naplno osahat středový panel, po nějakém silnějším zamáčknutí to pod Vaším prstem mírně zaskřípe. Při jízdě to ale nedělá, takže za tyto peníze to nemůžu shledat jako žádné mínus. Koneckonců, přesně toto dělá i nová Škoda Octavia.
Motor
Srdcem naší testované motorizace je základní atmosférický čtyřválec o objemu 1,6 litru (1590 ccm). Tento motor samozřejmě disponuje systémem MIVEC, díky čemuž poskytuje výkon 117 koní (86 kW) a točivý moment 154 Nm, které jsou přenášeny skrze pětistupnovou manuální převodovu pouze na přední kola. Jsou to hodnoty velice skromné, ovšem provozní hmotnost 1335 kg a skvěle odstupňovaná převodovka při jízdě zachraňují veškeré papírové hodnoty.
ASX s naším motorem zrychlí na 100 km/h za zanedbatelných 11,4 sekundy a může dosáhnout také nepříliš ohromující maximální rychlost 183 km/h. To jsou však papírové hodnoty a my se jdeme podívat na to, jestli bude ASX takto nudné i v reálném provozu.
Jízda
Hned na začátek této kolonky prozradím, že u ASX jsou papírové hodnoty zcela zcestné oproti reálnému fungování. Zprva jsem se bál pětistupňové manuální převodovky, která u japonců nevěští nikdy nic dobrého. ASX však i na dálnici tento neduh zamaskovalo překvapivou spotřebou 6,9 l/100 km. Na benzíňák s pětistupňovou převodovkou je to opravdu velmi slušná hodnota. Na dálnici navíc ASX překvapilo také stabilitou v přímém směru, a i když nebudete zrovna králem levého pruhu, na dálnici byste s ASX neměli mít sebemenší problém. Tedy až na nepříliš dobré odhlučnění kabiny v dálničních rychlostech.
Ve městě se s ASX sžijete velmi rychle. První a druhý převodový stupeň se dá dostatečně rychle vytočit a vměstnávání se do pruhů není tedy žádný problém. Díky délce 4295 mm je dokonce o 5 mm kratší, než například třídveřový Hyundai i30 nebo Honda Civic, tudíž ani podélné parkování ve městě nebo před panelákem neprověří majiteli pevnost nervů.
Nyní se ale dostáváme na točité valašské okresky, které vždy otestují podvozek vozů nejlépe. Kopcovité silnice, horizonty, serpentýny, klopené zatáčky, to vše se zde na Valašsku skrývá. Když jsem přijel do první ostře projeté zatáčky, ASX mi na poměry kompaktního SUV vyrazilo dech. Podvozek má sice ve městě poněkud schyzofrenní chování (měkký, ale nepřímoúměrně pohodlný), ovšem na okresce Vám jeho chování vůbec vadit nebude. Ano, naklání se a houpe, ale stopu v rychle vykrojených zatáčkách drží bravurně. V kombinaci s povedeným řízením se špetkou zpětné vazby nebude jízda po okreskách pro zábavně smýšlejícího řidiče pouhou ztrátou času. Řízení je velmi přesné a auto reaguje na povely volantem nebývale ochotně.
Dojem z celého vozu kazí snad už jen chování motoru. Ten se totiž musí chytit pořádně pod krkem, protože všech 117 koní vrcholí až v 6000 otáčkách. Bylo by to zábavné, kdyby se motoru do těchto otáček chtělo. Jenže vytočení do tohoto spektra otáček motoru nějakou chvíli trvá, a tak je potřeba mít opravdu hodně trpělivosti. Navíc při tomto stylu jízdy si agregát vezme také notnou část objemu své palivové nádrže. Při jednom takovém výletu mi palubní počítač ukazoval dokonce hodnotu přes 14 litrů na 100 kilometrů jízdy. Na svižnou jízdu však bohatě postačuje pracovat s točivým momentem, jehož vrchol leží přesně ve 4000 otáčkách. Tento čtyřválec má navíc také příjemný zvuk, což shledávám také jako obrovské plus.
Zatáčky jsou ale s modelem ASX skutečná zábava. Navíc dokonce ani za vydatného deště jen tak nevyjedete z cesty do příkopu. Skvěle naladěný systém ESP částečně dokáže eliminovat nedotáčivý smyk i na velmi mokré silnici a přitom nijak výrazně nemluví do řízení.
Co se řazení týká, to má poněkud delší dráhy, ale ze všech ostatních pohledů je hodně přesné a “kvalty” nemusíte hledat někde v přihrádce spolujezdce.
Jak jsem již řekl, podvozek je v zatáčkách hodně obstojný, ale jeho měkčí naladění mohlo čítat více umu filtrace nerovností. I tak ale přejíždění děr a propadlých kanálů dokáží zachránit pneumatiky s rozmery 215/60, které jsou obuty na 17″ kola.
Závěr
Takže si to shrneme… ASX i přes své malé rozměry dokáže nabídnout dostatečný prostor, jeho podvozek umí značku Mitsubishi v zatáčkách i obstojně zareprezentovat a jeho nízká základní cena dokáže přesvědčit velkou řadu zákazníků. Povedený vzhled mu jistě přidává další plusové body a co se spotřeby paliva týká, ta činila za celý týden 7,1 litru na 100 kilometrů. A to jsem ASX vůbec nešetřil…
Závěrem můžu snad říct jen to, že neideálnější kombinací pro tento vůz je vznětová osmnáctistovka s manuálním šestikvaltem a přepínatelným pohonem 4×4. V této kombinaci je ASX opravdu ideálním vozem.
Plusy
- Jízdní vlastnosti
- Přesné řazení a řízení
- Design
- Základní cena
Mínusy
- Spotřeba paliva
- Náklony podvozku
- Aerodynamický hluk
- Terénní vlastnosti modelu s pohonem 4×4
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Mitsubishi ASX 1.6 |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1590 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 86 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 154 / 4000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 183 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.4 / 4.9 / 5.8 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 419 / 1219 |
Objem nádrže (l): | 63 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1510 / 550 |
Rozměr pneu: | 215/65 R16 |