TEST MINI Paceman Cooper S – Rychle a stylově!
Jako první redakce v České republice jsme si k týdennímu testu převzali zbrusu nový model britské automobilky MINI, patřící do koncernu BMW. Paceman Cooper S! Rovnou musím upozornit, že se nejedná jen a pouze o dvoudveřovou verzi největšího modelu Countryman. Paceman má kompletně přepracovaný podvozek a karoserii, je lehčí, obratnější a v neposlední řadě ještě stylovější.
První pohled na Paceman Cooper S mě překvapuje. V reálném prostředí je opravdu výstřední, agresivní a líbivý. Naštvaná, zamračená přední část poukazuje na výkonový potenciál, snižující se střecha a zkosená zadní část vozu pak působí elegantně a sportovně. Proporce vozu jsou velmi vyvážené. Vzadu nalezneme, poprvé u MINI, zcela netradiční oválné světla. A také velké koncovky výfuků na každé straně vozu. Sportovní dojem narušuje jen větší světlá výška, protože pozor – Paceman je zástupce segmentu crossover. Jen s karoserií kupé.
Uvnitř je pak vše identické s ostatními modely, což je trochu škoda. Interiér je sice stylový, svůj a vlastně tak extravagantní, jak si jen dokážete představit. Jenže má problémy s ergonomií a nese jisté známky stereotypu (v rámci značky) a stárnutí. První pohled jasně napoví, že styl je na prvním místě, občas i před funkčností. Obrovský centrální budík uprostřed palubní desky je retro prvkem odkazujícím na staré MINI, ale zde je pochopitelně vybaven velkým, integrovaným multimediálním displayem a kromě nečitelného rychloměru ukazuje ostatní povinné prvky. Středová konzola je složena z klasických “leteckých” přepínačů, které vypadají velmi dobře, ale umístění veškerých ovladačů oken, klimatizace a mlhových světel je z ergonomického hlediska, no jak to říci, prostě zlé… Naštěstí volant skvěle padne do ruky a je nastavitelný v obou směrech. Navíc je na něm integrován otáčkoměr s palubním počítačem a hlavně digitálním rychloměrem, takže nakonec víte, kolik jedete. Mezi sedadly pak nalezneme obdobu ovladače iDrive, který u MINI vypadá jinak (stylově) a funguje stejně dobře. Stejně jako Countryman i Paceman nabízí místo pouze pro 4 osoby. Vzadu jsou tak dvě dělená plnohodnotná sedadla. Nastupování probíhá bez problémů a místa je dostatek. Přední sedadla jsou tvrdší, ale s dobrým bočním vedením, a ani 190 centimetrů vysoký řidič nebude mít problémy s nastavením ideální polohy k řízení. V našem případě jsme měli k dispozici i příplatkové vyhřívání, které funguje rychle, takže ani v zimních měsících nebude nic narušovat komfort během jízdy.
Pod kapotou stylového šílence kluše 184 koní z 1.6 litrové čtyřválcové jednotky. O přeplňování se stará turbodmychadlo TwinScroll, jehož dvě komory na turbínové straně živí výfukové plyny vždy jen ze dvou válců. To pomáhá omezit vlivy protitlaku od jednotlivých válců ve výfukovém potrubí v nízkých otáčkách a lépe využívat tlakové pulzace. Turbína je vyrobena ze speciálního, vysoce odolného materiálu. Plnící tlak činí 0,9 bar. Od 1850 ot./min je k dispozici 240 Nm. To zní dobře a ano, je to nejsilnější civilní varianta Cooper S. Více je už jen John Cooper Works!
Vše výše zmíněné potvrdí první stisk startovacího tlačítka, které k životu probudí bestii spící pod kapotou. Motor okamžitě naskočí a odkašle si jako nefalšovaný hulvát. Každé polechtání plynu a následné klesání otáček je doprovázeno silným práskáním z výfuku. Paceman Cooper S má na přeplňovaný motor skvělou odezvu na plyn a TwinScroll turbo táhne prakticky od volnobežných otáček až po omezovač. Výsledkem je lineární zátah a neutichající zaražení těla v sedáku. Řízení je příjemně tuhé už v normálním režimu, po stisknutí tlačítka sport však ztuhne ještě více (člověk se pak celkem nadře) a výrazně se změní odezva na plyn, samozřejmě k lepšímu – Paceman pak reaguje a jde za plynem jako plnohodnotný sportovní vůz z úplně jiné kategorie.
Mimo to má “kouzelné tlačítko” vliv i na zvuk výfuku… to potom MINI nemá problém řvát jako závodní auto. Mimochodem supersporty nejsou jediná auta, která jdou slyšet na 2 km To, že výfuk prská celou dobu vás po chvíli nepřekvapí, ale pokud motor vytočíte a razantně pustíte plyn, tak si Paceman plnohodnotně střelí do výfuku. Člověk občas lituje, že sedí za volantem a neslyší tu bestii zvenku…
Podvozek poslouchá na každý povel a jede přesně tam, kam mu ukážete volantem. Řízení je nejen tuhé, ale i překvapivě komunikativní a řidič vždy ví, kde jsou přední kola. Důležitým poznatkem je nutnost vypnutí stabilizace, když chcete jet opravdu rychle – ta má totiž tendenci zasahovat i při minimálním prokluzu předních kol a zatáčky tak budete projíždět o poznání pomaleji, protože vám jednoduše vypne výkon na výjezdu z apexu.
Problém nastane až na horším povrchu, kde je spousta příčných nerovností a děr – MINI začne odskakovat a přední kola velmi rychle ztrácejí adhezi a občas nemá předek problém odskočit v zatáčce do protisměru! Určitě by pomohl samosvorný diferenciál, který bohužel v nabídce není, ale na větší vině jsou především naše silnice. Kde naopak Paceman exceluje, je potlačení tzv. torque steer – tedy jev, který vám při prudkém zrychlení začne smýkat volantem do strany – tím je proslulý třeba Focus RS. MINI však tento problém potlačuje do neuvěřitelných mezí – ano, při špatném držení volantu a opět na horším povrchu si občas volantem trhne, ale v segmentu silných předokolek je z tohoto hlediska naprosto bezkonkurenční!
Dosud jsem nezmiňoval převodovku a to zcela záměrně, protože náš kus byl vybaven šestistupňovým automatem. V dnešní době se jedná již o relativně zastaralou jednotku ZF, ale nutno říci, že funguje vesměs dobře. Řadí logicky, nedělá zbytečné chyby a je přiměřeně rychlá. Musím ale podotknout, že do celého konceptu sportovně střiženého crossoveru se silnou motorizací příliš nezapadá. S manuálem by byl zážitek z jízdy ještě lepší, ikdyž i tak je výborný. Osobně mi vadil fakt, že i v manuálním režimu si převodovka dělá, co chce a řidič nad ní nemá plnou kontrolu. Je to však volba individuální a pokud máte rádi automaty, můžu ji s klidným svědomím doporučit. Já bych však volil manuál a jízdu si užíval naplno.
MINI Paceman tedy není jen stylovější a méně praktickou variantou modelu Countryman. Díky přepracovanému podvozku totiž i lépe jezdí a přitom si ponechává to nejlepší z DNA značky. Navíc přidává exkluzivní styl, zajímavé detaily a stále solidní praktičnost. Je to individuální volba a věřte, že vás nikdo nepřehlédne!
Sexy fotky od žen za volantem naleznete zde: Denisa a MINI PACEMAN
Plusy
- Silný, kultivovaný motor
- Přesná manuální převodovka
- Kožená sedadla s dobrým bočním vedením
- Výborné jízdní vlastnosti a pocit jistoty na kvalitní vozovce
- Objem zavazadelníku
Mínusy
- Ergonomie interiéru
- Vyšší základní cena
- Jízdní komfort na rozbitých vozovkách
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / 5500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 240 / 1600 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 217 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7,5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.2 / 5.8 / 6.7 (údaj výrobce) |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 330 / 1080 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1380 / 385 |
Rozměr pneu: | 205/55 R17 |
« Jaguar XJR si odbyde premiéru v New Yorku BMW a MINI získaly první místa v anketě Best Cars 2013 »