TEST MINI John Cooper Works – Supersport do kapsy!
JCW, neboli John Cooper Works je u značky MINI synonymem toho, co divize M u mnichovského BMW a nezůstalo jen u marketingových slov – úprava nesoucí tyto tři legendární písmena posouvá standardní Cooper S do úplně jiné sféry a i přesto, že tento vůz se řadí do segmentu supermini, dokáže více než by jste čekali. Trh vozů s přívlastkem “hot-hatch” byl vždy bohatý na konkurenci a stav se nemění ani v současné době, i když i těchto vozů pomalu ubývá, nebo lépe řečeno, postupně se z nich stávají spíše nadpisy v katalozích prodejců a reálné výkony jsou podstatně horší. MINI JCW však hranici zběsilosti posunulo na úplný limit – auto je hrubé, šíleně rychlé, řve, prská, kouše a vůbec, je to takový malý psychicky narušený jedinec!
Pod kapotou stylového šílence kluše 211 koní z 1.6 litrové čtyřválcové jednotky dopované velkým turbem. Zvýšení výkonu motoru proti tomu v MINI Cooper S (184 koní) bylo docíleno optimalizací přivádění vzduchu do a odvádění výfukových plynů z motoru a dále novým nastavením turbodmychadla. Modifikovány byly prvky jako vzduchový filtr, měřič množství nasávaného vzduchu, výfukový systém a katalyzátor, aby se minimalizovaly ztráty škrcením na sací a výfukové straně motoru. Všechny změny se odrazily také na specifickém zvuku motoru. Zvenku je z celého systému viditelná jen dvojice leštěných koncovek výfuku s průměrem 85 mm.
O přeplňování se stará turbodmychadlo TwinScroll, jehož dvě komory na turbínové straně živí výfukové plyny vždy jen ze dvou válců. To pomáhá omezit vlivy protitlaku od jednotlivých válců ve výfukovém potrubí v nízkých otáčkách a lépe využívat tlakové pulzace. Turbína je vyrobena ze speciálního vysoce odolného materiálu. Plnicí tlak byl zvýšen z 0,9 bar na 1,3 bar. Od 1850 ot./min je k dispozici 260 Nm, krátkodobě – při zrychlování – lze díky funkci overboost získat až 280 Nm mezi 1950 a 5500 ot./min.
Tajemství takřka dokonalého motoru spočívá v nekompromisní technice, která je přímo odvozena od závodních pohárových speciálů. Blok motoru s objemem 1598 cm3 je odlit z hliníkové slitiny a v jednom kuse jsou společně integrována ložisková vedení (průměr jen 45 mm) klikového hřídele. Rozvod DOHC má plynule variabilní časování sacích ventilů, výfukové ventily jsou plněny sodíkem pro lepší chlazení v extrémně náročných provozních režimech. Proti přeplňovanému motoru Cooperu S jsou písty i hlava válců zesíleny a jinak tvarovány a společně s ventily jsou také vyrobeny z jiných odolnějších materiálů. Přímé vstřikování benzinu pracuje s tlakem až 120 bar.
Slovní spojení “přímo odvozena od závodních speciálů” se muže jevit jako klasické marketingové klišé, ale veřte, že JCW je jedno z mála vozů na trhu, kde to platí. Hodně napoví už samotný vzhled auta – Works je posazen níže, vzhled umocňují černá kola v designu alá M3 CSL, zatmavené přední světlomety a obrovské koncovky výfuků. Přední nárazník a záď vozu je zdoben znakem JCW, který neznalým říká, že tohle není MINI sousedovic holky, co jede na nákup nové kabelky. Vše podtrhuje černá barva v kombinaci s rudě červenou střechou a zrcátky. Aby stylingu nebylo málo, karoserie dostala i pruhy na kapotě a červeně lakované brzdiče. Jako celeke auto vypadá opravdu fenomenálně dobře a můžete si být jisti jedním – každý se otočí! A ti, co JCW přehlédnou jej rozhodně nepřeslechnou…
Vše výše zmíněné potvrdí první stisk startovacího tlačítka, které k životu probudí bestii spící pod kapotou. Motor okamžitě naskočí a odkašle si jako nefalšovaný hulvát. Každé polechtání plynu a následné klesání otáček je doprovázeno silným práskáním z výfuku. Ještě než se rozjedeme na nejbližší okresku tak mrkneme na interiér – první pohled jasně napoví, že styl je na prvním místě, občas i před funkčností. Obrovský centrální budík uprostřed palubní desky je retro prvkem odkazujícím na staré MINI, ale zde je pochopitelně vybaven velkým integrovaným multimediálním displayem a kromě nečitelného rychloměru ukazuje ostatní povinné prvky. Středová konzola je složena z klasických “leteckých” přepinačů, které vypadají velmi dobře, ale umístění veškerých ovladačů oken, klimatizace a mlhových světel je z ergonomického hlediska, no jak to říci, prostě zlé… Naštěstí volant skvěle padne do ruky a je nastavitelný v obou směrech. Navíc je na něm integrován otáčkoměr s palubním počitačem a hlavně digitálním rychloměrem, takže nakonec víte, kolik jedete. Naše JCW mělo standardní sedadla, která umí podržet, ale rozhodně nejsou zcela ideální pro vůz s takovým výkonem. Kombinace černé a červené se nesla i v interiéru a dodala JCW ještě větší šmrnc.
Na malé dílčí nedostatky zapomenete ihned, co usednete za volant a poprve pořádně šlápnete na plyn – JCW má na přeplňovaný motor skvělou odezvu na plyn a TwinScroll turbo táhne prakticky od volnobežných otáček až po omezovač. Výsledkem je lineární zátah a neutichající zaražení těla v sedáku. Řízení je příjemně tuhé už v normálním režimu, po stisknutí tlačítka sport však ztuhne ještě více (člověk se pak celkem nadře) a výrazně se změní odezva na plyn, samozřejmě k lepšímu – JCW pak reaguje a jde za plynem jako plnohodnotný sportovní vůz z úplně jiné kategorie. Mimo to má “kouzelné tlačítko” vliv i na zvuk výfuku… to potom MINI nemá problém řvát jako rally auto. Mimochodem supersporty nejsou jediná auta, která jdou slyšet na 2 km JCW má výraznější zvuk než třeba Carrera S. Neuvěřitelný výkon na malý čtyřválec 1.6!
To, že výfuk prská celou dobu vás po chvíli nepřekvapí, ale pokud motor vytočíte a razantně pustíte plyn, tak si JCW plnohodnotně střelí do výfuku – obzvláště vtipné je to ve městě, kdy si lidé myslí, že jede “nákupní taška” a najednou prásk, vrrrrm, prásk! Člověk občas lituje, že sedí za volantem a neslyší tu bestii zvenku… To se změní hned, co přijdou série zatáček, vlásenek a podobných radost přinášejících úseků – MINI má prostě fenomenální podvozek a JCW jej posouvá ještě dále – je tu sada s tužšími tlumiči, o 10 mm sníženou světlou výškou a mohutnějšími nápravovými stabilizátory. Sportovní pneumatiky 205/45 W 17 jsou standardně obuty do nejlehčích sedmnáctipalcových kol (váží méně než 10 kg) na trhu a komu je to málo, může si připlatit za kola 18palcová. Standardem pro všechna MINI je nezávislé zavěšení všech kol. V kategorii aut s délkou 3,7 m stále rarita! Výsledkem je motokára pro čtyři lidi.
Spousta kolegů z branže o JCW tvrdí, že je to přemotorovaný nesmysl, kde motor je rychlejší než podvozek a že Cooper S je lepší volbou – s tímto tvrzením nesouhlasím a to z jednoho prostého důvodu – s JCW se musí člověk naučit jezdit, pochopit ho a zvyknout si na jeho povahu. Až po pořádném seznámení a pochopením, jak s tímto vozem pracovat se řidiči odhalí možnost využít potenciál vozu na maximum a věřte, že to je bod, kdy zábava za volantem dosáhne stavu euforie! Podvozek JCW poslouchá na každý povel a jede přesně tam, kam mu ukážete. Řízeni je nejen tuhé, ale i překvapivě komunikativní a řidič vždy ví, kde jsou přední kola. Důležitým poznatkem je nutnost vypnutí stabilizace, když chcete jet opravdu rychle – ta má totiž tendenci zasahovat i při minimálním prokluzu předních kol a zatáčky tak budete projíždět o poznání pomaleji, protože vám jednoduše vypne výkon na výjezdu z apexu… A že protočit přední kola není nic těžkého! JCW nemá problém prohrabat i celou dvojku.
Problém nastane až na horším povrchu, kde je spousta příčných nerovností a dír – JCW začne odskakovat a přední kola velmi rychle ztrácejí adhezi a občas nemá předek problém odskočit v zatáčce do protisměru! Určitě by pomohl samosvorný diferenciál, který bohužel v nabídce není, ale na větší vině jsou především naše silnice. Kde naopak JCW exceluje je potlačení tzv. torque steer – tedy jev, který vám při prudkém zrychlení začne smýkat volantem do strany – tím je prosnulý třeba Focus RS. MINI však tento problém potlačuje do neuvěřitelných mezí – ano, při špatném držení volantu a opět na horším povrchu si občas volantem trhne, ale v segmentu silných předokolek je z tohoto hlediska naprosto bezkonkurenční!
Moravské kopce a dvě JCW
Sídlo naší redakce naleznete ve Zlínském kraji v malebných Beskydách a to je kraj odkud nejen pochází nejlepší čeští závodníci napříč celému motorsportu, ale také místo, kde jsou ty nejlepší a nejzábavnější silnice v České republice. Široká veřejnost bude znát asi jenom profláklé Ecce Homo u Štenberku a ti zasvěcenejší určitě někdy slyšeli o Dušné, Pustevnách, Solání, Bílé, Baráku a dalších. Přesně tohle jsou místa, kde jsme JCW podrobili tomu nejzásadnějšímu jízdnímu testu a vzali jsme je pro jistotu rovnou dvě… ehmmm opravdu čtete dobře – DVĚ JCW!
Začínáme na trase Vsetín – Malá Bystřice – Velká Bystřice – Leskovec – Rožnov pod Radhoštěm, což se dá označit za české Rakousko – střídají se tu kopce, průsmyky, vlásenky, vracáky a rychlé technické pasáže. Vše je navíc na velmi dobrém povrchu, kde by se mělo malé JCW cítit jako ryba ve vodě.
Začínáme, červené JCW už nervožně čeká za mnou, řadím tuhou kulisou jedničku a vyrážím plným plynem do prvního kopce. MINI vyráží dopředu jako splašené, otáčky letí rychle nahorů a malému JCW nedochází dech ani před omezovačem. Řazení je rychlé, tuhé, přesné a krátké, navíc kulisa řadičky skvěle padne do ruky. Blíží se série táhlých rychlých zatáček a vlásenek – auto se do prudké zatáčky poskladá velmi svižně, přední kola se zakousnou a hned za apexem opět plný plyn a očekáváná nedotáčivost se nedostavuje. Za vše může krátký rozvor kol a minimální převisy karoserie – auto je díky tomu neuvěřitelně agilní. Vše umocňuje zvukový projev a po chvili se opravdu cítím jako v závodním autě na uzavřené trati. JCW lítá ze zatáčky do zatáčky a nenechá se rozhodit ani necitlivým zacházením. Lift off smyky jsou samozřejmostí a příjemně funguje i ruční brzda, která pomůže ve vracečkách.
Rychlé auto musí mít adekvátní brzdy a i tady JCW vystupuje z řady – brzdy nevadnou a brzdí jako šílené. Pedál brzd jde dobře dávkovat a nástup je lineárně progresivní. Je tu jen jedna věc, na kterou si je třeba dát pozor a to na nervózní chování při prudším brzdění. To je způsobeno lehkostí zadní části vozu a malým rozvorem – jakmile se váha přesune vpřed, tak zadeček MINI začne tancovat ze strany na stranu. Když o tom, ale víte a počítáte s tím, tak nakonec zjistíte, že tato vlastnost je fajn v utáhlých zatáčkách, kde si auto odlehčením hodíte do zatáčky.
Druhé JCW se stále drží za mnou a všichni, kdo mohli sledovat tyto krasavce v akci na to asi jen tak nezapomenou – zvuk dvou na plno za sebou jedoucích JCW musel znít fenomenálně!
Nabízí se otázka celkové použitelnosti a odpověď není složitá – JCW funguje výborně ve městě a ještě lépe na pořádné okresce s dobrým povrchem. Horší už to je na rozbitých cestách, kde je lepší tempo snížit, jo a už jsem říkál, že je to auto nehorázně tvrdé? Ještě horší je, když zaprší a to je opravdu třeba se mít na pozoru, jinak to může skončit hodně zle. Vůz má navíc problémy s aquaplaningem, který je na mokru dost častý. V zimě bych JCW asi nevytahoval z garáže, pokud vás vyloženě nebaví stát na místě a hrabat díru do sněhu. Na dálnici MINI nemá problém, je stabilní a nevadí mu boční vítr ani hodně rychlé tempo – a je docela zábavné vytlačovat mnohem větší a silnější vozy z levého pruhu! Řidiči se pak divně koukaj a těžce nesou, že je odsunul takový “prcek.”
Příjemným překvapením byla spotřeba, většinu času se pohybovala kolem 9 litrů a méně (podotýkám, že ne zrovna předpisovou jízdou) a při opravdu ostré jízdě nepřekročila 12 litrů. Není lepší volba toužíte-li po sporťáku, který vám nezrujnuje účet.
Na dobré cestě se ukázalo, že Works funguje nad očekávání dobře, ano má pár nedostatků, ale mezi současnými zástupci třídy hot-hatch patří k tomu nejlepšímu a navíc má charakteru a stylu na rozdávání. Tím největším nedostatkem zůstává cena, která se blíží k 900.000 Kč, což je za auto, které nabízí téměř nulovou praktičnost prostě hodně. Než MINI odsoudíte je třeba pochopit, že tato značka nikdy nechtěla a nebude levná – je to stylová hračka pro lidi, kteří ji vnímají jako doplněk své osobnosti a nebojí se za to zaplatit.
Plusy
- Výkonný a úsporný motor
- Perfektní brzdy
- Zvukový projev
- Snadná ovladatelnost
- Zábavnost
Minusy
- Stísněný interiér
- Obtížně použitelná zadní sedadla
- Malý zavazadlový prostor
- Nevhodné vozidlo na dlouhé cesty
Základní výbava:
Dynamická kontrola stability (DSC), dynamická kontrola trakce (DTC), 6 airbagů, ABS, Indikátor poklesu tlaku v “Runflat” pneumatikách, kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě vozu, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, 17″ kola z lehké slitiny, antracitové čalounění stropu, kontrola opotřebení brzdového obložení, kontrola brzd při zatáčení (CBC), tlačítko “Sport”, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, mechanické nastavení předních sedadel s výškovým nastavením sedadla řidiče, sportovní kožený volant, elektricky ovládaná okna s pojistkou pro řidiče a spolujezdce, centrální zamykání, včetně 2 dálkových ovládání s integrovaným klíčem, opěrka levé nohy z nerezavějící oceli, rádio “MINI CD”, 6 reproduktorů, klimatizace
Výbava testovaného vozu:
Metalický lak (+11.350,-Kč), sada Chili (50.425,-Kč), příprava pro mobilní telefon Bluetooth s rozhraním USB-Audio (7.825,-Kč), Rádio haman-kardon (18.650,-Kč), paket vnějších zrcátek (+6.050,-Kč), vnejší a vnitřní zrcátka s automatickým zacloňováním (+6.300,-Kč), zadní parkovací asistent (PDC) (+8.825,-Kč), Visibility paket – vyhřívané čelní sklo s dešťovým senzorem, automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti (+ 6.300,-Kč), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (+7.300,-Kč), černé pozadí světlometů (+2.525,-Kč), červená střecha a kryty zrcátek (+2.525,-Kč), ztmavená okna (+4.800,-Kč), MINI Connected (+6.300,-Kč), Rádio MINI Visual Boost (+21.175,-Kč).
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 155 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 280 / 1950 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 238 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6.5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.2 / 5.6 / 6.9 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 160 / 680 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1130 / 450 |
Rozměr pneu: | 205/45 R17 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 3714 |
b) šířka (mm): | 1683 |
c) výška (mm): | 1407 |
d) rozvor (mm): | 2467 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1453 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1461 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 920 / 1120 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 560 / 800 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1010 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 930 |
k) šířka vpředu (mm): | 1430 |
l) šířka vzadu (mm): | 1150 |
délka sedáku vpředu (mm): | 530 |
délka sedáku vzadu (mm): | 480 |
výška opěradla vpředu (mm): | 660 |
výška opěradla vzadu (mm): | 670 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | ano |
« Octavia s maximálkou 325km/h! Stola GTS – Cayman made in Italy »