Test MINI John Cooper Works: Kapesní raketa
MINI v úpravě John Cooper Works patřilo vždy mezi mé oblíbené vozy kategorie hothatch. JCW sice nikdy nebylo nejrychlejší a nedrželo rekord na Ringu, ale nabídlo nespoutaný charakter pouličního rváče, který na všechny okolo plival a nadával, prostě takový chuligán. Jedná se o automobil, který byl v každém ohledu navržen pro největší možné potěšení během každého okamžiku za jeho volantem.
Novinkou je například lakování mřížky chladiče i uvnitř, nová jsou také přední LED světla a drobné změny jsou i na zadním nárazníku. V případě modelu JCW je barva mřížky chladiče lakovaná černě s červeným proužkem. Koho by hned nenapadlo, že se jedná o vrcholnou verzi MINI Cooperu, může si všimnout ještě několika plaketek John Cooper Works na obou blatnících nebo na víku zavazadlového prostoru. Na detaily rozhodně designéry MINI užije. Anglickou vlajku odkazující na původ tohoto rošťáka tak najdete i v grafice zadních světel.
Sportovní varianta JCW navíc přidává agresivnější tvarování nárazníků, sportovní prahy a nebo třeba střešní křídlo. Výsledkem je opravdu hezké auto s adekvátním důrazem na své sportovní zaměření. Největším a zcela zásadním doplňkem je pak obří centrální výfuk se dvěma koncovkami.
V interiéru došlo v rámci modernizace také k menším změnám. Na první pohled vypadá MINI i uvnitř skoro pořád stejně, ale nový je například 8,8 palcový displej infotainmentu, který je pěkně svižný a to hlavně také díky architektuře BMW, která je zde snadno poznat. Obrazovka je samozřejmě plně dotyková, ale ovládat jí můžete ještě pořád přes otočný volič, který je za dobu svojí existence už legendou a ergonomickou lahůdkou.
Další novinkou je i volant, který nahradil chromované doplňky o pro mě víc vkusnější černě lakovaný plast. Zapomenout nesmím ani na digitální přístrojovou desku. Ta má sice barevně a graficky hezky zkombinované rozhraní, ale údaje na mi přišly při čtení trochu mázlé, bez ostrých kontur. Svůj hlavní podíl na tom může mít použitý matný povrch displeje.
Zbytek interiéru MINI je už pro mě ten starý dobrý známý. Kam oko dohlédne, všude vládnou kulaté a oblé tvary. Není tu nic, co by tenhle kulatý svět rozbíjelo nějakou ostrou linkou. Dokonce i výhled z hodně zaobleného předního okna mi přijde kulatý. Je to prostě originalita MINI. Vše je spasováno s maximální přesností a smyslem pro detail. Je tady vidět práce designérů, kteří mysleli na sebemenší detail.
Pod kapotou stylového šílence kluše 170 kW ze čtyřválcové dvoulitrové jednotky dopované velkým TwinScroll turbem. Zvýšení výkonu motoru proti tomu v MINI Cooper S bylo docíleno optimalizací přivádění vzduchu do a odvádění výfukových plynů z motoru a dále novým nastavením turbodmychadla. Modifikovány byly prvky jako vzduchový filtr, měřič množství nasávaného vzduchu, výfukový systém a katalyzátor, aby se minimalizovaly ztráty škrcením na sací a výfukové straně motoru. O přeplňování se stará turbodmychadlo TwinScroll, jehož dvě komory na turbínové straně živí výfukové plyny vždy jen ze dvou válců. Proti přeplňovanému motoru Cooperu S jsou písty i hlava válců zesíleny a jinak tvarovány a společně s ventily jsou také vyrobeny z jiných odolnějších materiálů. Přímé vstřikování benzinu pracuje s tlakem až 120 bar. Točivý moment byl navýšen na 320 N.m.
Konečně usedám za volant a jsem mile překvapen, pocitově je zde poměrně dost prostoru ve všech směrech a posed je jednoduše geniální. Auto používám celý týden na ježdění do práce a velmi mě překvapila jeho každodenní využitelnost. Je sportovně tuhé, ale přitom dostatečně filtruje všechny typy nerovností, do karoserie nepropouští rázy a dokonce i odhlučnění je na solidní úrovni. Převodovka řadí hladce, motor je tichý a nevadí mi vlastně vůbec nic.
JCW plní přesně, co slibuje a nabízí perfektní spojení řidiče, stroje a čisté radosti z jízdy. MINI JCW má na přeplňovaný motor skvělou odezvu na plyn a TwinScroll turbo táhne prakticky od volnobežných otáček až po omezovač. Výsledkem je lineární zátah a neutichající zaražení těla v sedáku. Řízení je příjemně tuhé už v normálním režimu, po stisknutí tlačítka sport však ztuhne ještě více (člověk se pak celkem nadře) a výrazně se změní odezva na plyn, samozřejmě k lepšímu – JCW pak reaguje a jde za plynem jako plnohodnotný sportovní vůz.
U nynější generace mě však pár věcí i zklamalo. Tak třeba elektrické řízení už nemá tolik zpětné vazby a je až zbytečně citlivé. Testovaný model byl navíc vybaven automatickou převodovkou, která nebyla zlá, co se rychlost týká, ale rozhodně to není do hothatche to pravé. Nepotěšila ani docela vysoká spotřeba, která se málokdy dostala pod 9 litrů. Vůz bral spíše 13 litrů. Další věcí je pak samotný výkon. Moderní auta natolik zrychlila i v běžných segmentech, že JCW už nepůsobí tolik rychlé, jako tomu bylo dříve.
Dokonce si myslím, že taková Octavia RS s téměř identickým výkonem jede úplně stejně. A ostatní vozy kategorie hothatch dnes mají přes 300 koní a jedou absolutní nesmysl a na ty už bohužel MINI JCW s průměrným výkonem nestíhá. To se naštěstí nedá říct o podvozku!
O tom se přesvědčíte hned, co přijde série zatáček, vlásenek a podobných radost přinášejících úseků – MINI má prostě fenomenální podvozek – je tu sada s tužšími tlumiči, o 10 mm sníženou světlou výškou a mohutnějšími nápravovými stabilizátory. Standardem pro všechna MINI je nezávislé zavěšení všech kol. V kategorii aut s délkou 3,7 m stále rarita! Nová generace navíc nabízí tužší karoserii, minimální zkrut a maximální agilitu.
Až po pořádném seznámení a pochopením, jak s tímto vozem pracovat se řidiči odhalí možnost využít potenciál vozu na maximum a věřte, že to je bod, kdy zábava za volantem dosáhne stavu euforie! Podvozek JCW poslouchá na každý povel a jede přesně tam, kam mu ukážete. Důležitým poznatkem je nutnost vypnutí stabilizace, když chcete jet opravdu rychle – ta má totiž tendenci zasahovat i při minimálním prokluzu předních kol a zatáčky tak budete projíždět o poznání pomaleji, protože vám jednoduše vypne výkon na výjezdu z apexu.
Problém nastane až na horším povrchu, kde je spousta příčných nerovností a dír – JCW začne odskakovat a přední kola velmi rychle ztrácejí trakci. Určitě by pomohl samosvorný diferenciál, který bohužel v nabídce není, ale na větší vině jsou především naše silnice. Naopak se mi líbí, že má v genech pořád zlou bestii!
Rychlé auto musí mít adekvátní brzdy a i tady JCW vystupuje z řady – brzdy nevadnou a brzdí jako šílené. Pedál brzd jde dobře dávkovat a nástup je lineárně progresivní. Je tu jen jedna věc, na kterou si je třeba dát pozor a to na nervózní chování při prudším brzdění.
Na dobré cestě se ukázalo, že Works funguje nad očekávání dobře. Ano má pár nedostatků, ale má charakteru a stylu na rozdávání. Tím největším nedostatkem zůstává průměrný výkon motoru a cena, která přesahuje milión korun, což je za auto, které nabízí téměř nulovou praktičnost prostě hodně. Než MINI odsoudíte je třeba pochopit, že tato značka nikdy nechtěla a nebude levná – je to stylovka pro lidi, kteří ji vnímají jako doplněk své osobnosti a nebojí se za to zaplatit.
Plusy
– Design a image
– Zpracování
– Perfektní brzdy
– Zvukový projev
– Ovladatelnost
– Zábavnost
– Jízdní vlastnosti a podvozek
Minusy
– Stísněný interiér
– Malý zavazadlový prostor
– Nevhodné vozidlo na dlouhé cesty
– Pouze průměrný výkon motoru
– Vysoká spotřeba
« Ceny nových vozů rostou pomaleji než inflace: Jsou tedy levnější než loni Reportáž: Barum Czech Rally Zlín 2022 »