IMAG1584

TEST MINI GP – Killer!

25. 8. 2013 • Exkluzivní testy, MINI, Novinky, Sportovní vozy, Testy

motor: 95%

převodovka: 95%

podvozek: 100%

zpracování: 80%

praktičnost: 30%

Nejlepší Hot-Hatch s předním pohonem na trhu! A nejen s ním - v ničem se tak nebudete bavit!

Verdikt:

Řídil jsem už snad všechny JCW v nabídce MINI a konečně jsme se dočkali nejultimativnější verze s přívlastkem GP. A věřte, že to bylo dlouhé čekání, protože od doby, kdy mi byl oznámen termín převzetí auta, jsem nemohl spát a nedočkavostí si odškrtával každý den v kalendáři. Už “obyčejné” JCW patří k těm nejlepším řidičským autům světa a GP slibuje ještě lepší zážitky. Je odlehčené, motor dostal koně navíc, je tady ultimativní sportovní podvozek s negativním odklonem kol, vzpěra místo zadních sedadel, obří šestipístkové brzdy o průměru 335 mm a nižší váha. Zvenku je vyšperkován karbonovým křídlem na zádi, rozšířenými blatníky, obřím funkčním difuzorem a agresivním předním nárazníkem. Uvnitř se nese vše v duchu sportovního funkcionalismu – volant bez multifunkce se silnějším průměrem a perforovanou kůží, skvostná sportovní sedadla Recaro, vyvedena v alcantaře a zkrácená řadící páka. Vše je prošíváno červenou nití, celá palubní deska je obšitá kůží a nese velký štítek GP s dodatkem 1 of 2000.

gp2

Ano, GP je omezená série a tomu odpovídá i celková exkluzivita provedení a zpracování auta. K dostání je jen v tmavě šedé barvě, která je doplněna o červené zbarvení některých detailů karoserie (zrcátka, třmeny brzd, nádechy v nárazníku a kapotě…). Střecha je pak striktně ve stříbrné barvě. Vypadá to opravdu dobře, agresivně a sportovně. Přičemž nepůsobí zbytečně tuningově. Motor je shodný s ostatními JCW, jedná se tedy o šestnáctistovku z dílen BMW, která je přeplňovaná TwinScroll turbodmychadlem. Zde ovšem dává výkon plných 160 Kw (skoro 220 koní) a točivý moment 280 Nm. Na prcka, vážícího málo přes tunu, jsou to velmi úctyhodné hodnoty, které pomohou například zrychlit z 0 na 100 km/h už za 6,3 sekundy. Dalšími přednostmi kromě zmenšení hmotnosti patří také elektronický samosvorný diferenciál  a speciální režim pro ESP, který nese název GP Racing.

Tajemství takřka dokonalého motoru spočívá v nekompromisní technice, která je přímo odvozena od závodních pohárových speciálů. Blok motoru s objemem 1598 cm3 je odlit z hliníkové slitiny a v jednom kuse jsou společně integrována ložisková vedení (průměr jen 45 mm) klikového hřídele. Rozvod DOHC má plynule variabilní časování sacích ventilů, výfukové ventily jsou plněny sodíkem pro lepší chlazení v extrémně náročných provozních režimech. Proti přeplňovanému motoru Cooperu S jsou písty i hlava válců zesíleny a jinak tvarovány a společně s ventily jsou také vyrobeny z jiných, odolnějších materiálů. Přímé vstřikování benzinu pracuje s tlakem až 120 bar!

gp6

Slovní spojení “přímo odvozeno od závodních speciálů” se může jevit jako klasické novinářské klišé, ale věřte, že JCW je jedno z mála vozů na trhu, kde to platí. Končím s popisem toho, jak GP vypadá a už se vůbec nebudu věnovat ergonomii interiéru, velikosti kufru (který je mimochodem díky absenci zadních sedadel 10x větší než u klasické verze, ale zase Vám nákup proletí čelním oknem při brzdění) a rovnou přejdeme na jízdu. GP jsem otestoval opravdu nadprůměrně – ujel jsem s ním 300 km po D1, tři dny jezdil po českých okreskách, a pak se vydal do rakouských Alp na GrossGlockner a do jeho okolí u Zell am See. A aby se GP necítilo samo, kolega tam vzal i daleko silnější  335i M Performance. Byl to motoristický ráj…

Začneme v naší vlasti, kde GP překvapuje. Víte, s každým klasickým JCW jsem na českých silnicích měl problém s tvrdým podvozkem, který navíc ještě nechal auto výrazně odskakovat na nerovnostech. Navíc auto citelně tahalo za volant a nezkušený řidič měl opravdu co dělat, aby se neseznámil s první švestkou u silnice… GP má podvozek ještě tužší a bez jediného kompromisu a přesto je naladěn výrazně lépe. Preciznost při navrhování tohoto modelu je prostě neoddiskutovatelná. V praxi na českých komunikacích to znamená to, že vůz drží stopu naprosto brilantně i na opravdu rozbité silnici. Myslel jsem si, že vůz bude naladěn spíše okruhově, ale v MINI postavili takové předokolkové STi. Komfortu moc nečekejte, ale na druhé straně to není nic nepřekonatelného i na D1. Jízdním vlastnostem navíc pomáhá elektronický, samosvorný diferenciál, který rovnoměrně rozděluje výkon na obě poháněná kola. Konečně tak z apexu neprohrabete vnitřním kolem celou dvojku a trojku. A výrazně také ustoupil přenos hnací síly do volantu. GP stále trochu “tahá“, ale už to není tak dramatické. GP nemá tak rozpolcenou osobnost, jako jeho slabší sourozenci a i když to byl faktor, který jsem na JCW vždy naprosto zbožňoval, musím uznat, že takto je to mnohem lepší auto. Neberte to však tak, že by bylo výrazně jednodušší na řízení. Pořád je to ultimativní předohrab s krátkým rozvorem, takže sebemenší chybu umí pořádně ztrestat!

gp1

S GP se musí člověk naučit jezdit, pochopit ho a zvyknout si na jeho povahu. Až po pořádném seznámení a pochopením, jak s tímto vozem pracovat, se řidiči odhalí možnost využít potenciál vozu na maximum a věřte, že to je bod, kdy zábava za volantem dosáhne stavu euforie! Podvozek poslouchá na každý povel a jede přesně tam, kam mu ukážete. Řízení je nejen tuhé, ale i překvapivě komunikativní a řidič vždy ví, kde jsou přední kola. Důležitým poznatkem je nutnost vypnutí stabilizace, když chcete jet opravdu rychle – ta má totiž tendenci zasahovat i při minimálním prokluzu předních kol a zatáčky tak budete projíždět o poznání pomaleji, protože Vám jednoduše vypne výkon na výjezdu z apexu… A že protočit přední kola není nic těžkého! GP nemá problém prohrabat i celou dvojku.

Prásk! Řev! Brutální střelba! Tak nějak se dá pár slovy vyjádřit zvuk, který auto vydává. MINI si zaslouží obrovský respekt za to, jak dokáže jednašestkový čtyřválec ozvučit. Nejen, že jde slyšet z několika kilometrů dopředu, hlavně je to o tom, že vůz zní naprosto brutálně dobře. Zvuk je hrubý, hluboký a pořádně naštvaný. Každé puštění plynu znamená ohlušující ránu do výfuku a vykouzlí maniakální úsměv na tváři. To samé platí při nastartování, kdy si GP tvrdě plivne do obrovských centrálních výfuků. Třeba na benzínce v Rakousku jsem vylekal zamilovaný pár, který spokojeně pojídal burgery v autě, zaparkovaném vedle a určitě si říkal, jakou to mám hezkou nákupní tašku. Pak se ozvaly tři nečekané rány z výfuku, dvojička nadskočila a vyděšeně čekala začátek třetí světové války… Cool!

gp4

700 km dlouhý přesun po dálnici směr Zell am See zvládám já a můj spolujezdec naprosto perfektně. GP je na dobrém povrchu velmi komfortní a přispívají k tomu i výborné sedadla, která nejsou sportovní na úkor pohodlí. Navíc palubní počítač vykazoval spotřebu 6.4 litrů.  Kousek za Salzburgem sjíždíme na první krásnou, točitou okresku s hladkým povrchem, směřující k jezeru Zell. MINI zde citelně ožívá a kouzlí nám první úsměvy na tváři. Na dobrém povrchu prostě funguje na výbornou a nemůžu se dočkat druhého dne, kdy hned od rána zamíříme na slavný GrossGlockner a jeho přilehlé alpské průsmyky.

Hned ráno míříme s GP a 335i M Performance na slavný průsmyk a jako vždy je tady plno. První část byla navíc v procesu opravy povrchu, a tak následovalo mírné zklamání. Naštěstí druhá strana směrem k ledovci byla volná a složení zatáček a stoupání je tam naprosto perfektní. GP se skládá do vlásenek s naprostou samozřejmostí a díky krátkému rozvoru a nízké váze s autem můžete zacházet tvrdě v opravdu vysokých rychlostech. Grip je i díky silničním poloslickům Kumho naprosto fenomenální. Už po prvních zatáčkách se mnohem silnější BMW ztrácí někde v dáli a na MINI prostě nemá nejmenší šanci. Není to nic překvapivého, většina z nás ví, že nízká váha je klíč k lepším jízdním výkonům. A pak je tu také akcelerace. Není to nic, co by Vás brutálně zarazilo do sedadel, turbo je nastavené tak aby jelo od volnoběhu až samotnému červenému poli otáčkoměru. Je lineární, ale nechybí ji mohutný zátah a chuť po otáčkách. Málokterý turbomotor je nastavený tak dobře, jako tato šestnáctistovka od BMW.

gp5

Na apexu zašlápnete plyn a GP se zuřivě katapultuje do následující zatáčky. Díky brilantnímu podvozku se navíc nemusí moc brzdit a spoustu zatáček lze projet stejnou rychlostí, jakou do nich přiletíte. Rychlost a zábava za volantem je prostě neuvěřitelná a je úplně jedno, že je to předokolka. Každé ubrání plynu krásně utáhne stopu, a pokud uberete razantně, tak se GP zhoupne do smyku. Pak stačí znova sešlápnout plyn a jede se dále. Torzní příčka místo zadních sedadel jde opravdu cítit a tuhost karoserie je naprosto výborná. Kroucení nezaznamenáte a GP krouží oblouky jako nic. Dovolím si srovnání s japonskou modlou WRX STi a troufám si říci, že na technické silnici by mělo Subaru velký problém GP stíhat. Až tak rychlé v zatáčkách MINI je. Na okruhu by GP bylo poraženo díky absenci výkonu, ale na technické zatáčkovité trati bude hledat pokořitele jen stěží.

Do toho si připočtěte přesné a krátké řazení, které vykazuje správnou tuhost chodu a také řízení, jež Vás informuje o každém detailu na silnici. Komunikativnost volantu není jedinou silnou stránkou, řízení je totiž nastaveno opravdu tuze, a to dále násobí příjemný sportovní pocit z celého auta. Je také zkráceno na 2,4 otáčky a to slušně zlepšuje reakce na pokyny volantem a nemusíte tolik makat a ručkovat. A brzdy? Jejich účinek se při plném sešlápnutí rovná nárazu do zdi! I několik desítek dlouhých sjezdů z kopce a velké množství nutnosti brzdit na plno do vracáku je neunavilo ani trochu. Prostě držíte plný plyn, řítíte se závratnou rychlostí do vracáku a na pozdním brzdném bodu to zašlápnete, GP poslušně zpomalí a zakousne se do zatáčky, kde díky elektronickému samosvoru můžete akcelerovat brzy ven. Je to neskutečná paráda! Podvozek je na brzdách navíc klidný, což je u normálních JCW přesně naopak!

gp7

Tady v Alpách je GP opravdu přesvědčující, vlastně je naprosto perfektní. Letos jsem řídil spoustu zajímavých aut na výjimečných místech a s čistým svědomím můžu konstatovat, že za volantem MINI GP jsem se bavil úplně nejvíc. Dokonce víc, než s Ferrari 458 nebo s M3 E92 na Transfagarasanu… GP je vůz, který bych si vybral jako okreskovou zbraň!

 

Plusy

  • Výkonný a úsporný motor
  • Perfektní brzdy
  • Zvukový projev
  • Ovladatelnost
  • Grip
  • Zábavnost
  • Design
  • Převodovka
  • Řízení

Minusy

  • Stísněný interiér
  • Nepraktičnost

Technické údaje

 

Motor

Zážehový, přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 160 kW (218 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 260 (280) Nm při 1 750 – 5 750 (2 000 – 5 100) ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 242 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 9,5 l
Mimo město: 5,7 l
Kombinovaná: 7,1 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 3 774 mm
Šířka: 1 683 mm
Výška: 1393 mm
Rozvor náprav: 2 467 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 160 kg
Užitečná hmotnost: 250 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 723 l

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz