TEST MINI Coupé John Cooper Works – Vraždící čepice
Kdyby se náhodou někdo z Vás divil, kam zmizeli inženýři z divize M od BMW, tak si udělejte výlet do Anglie a určitě je potkáte v továrně MINI, kde budou připravovat další zběsilé auto ze série JCW. BMW měknou a křehnou, MINI stále více přitvrzuje a vytváří zběsilosti jako tohle Coupé. Ale nejprve si pojďme nový model v rodině představit.
MINI Coupé je představou návrhářů MINI, jež disponuje všemi elementárními hodnotami své značky, ale současně jim dodává novou svěžest, doplněnou moderní technikou motorů i podvozku. Jeho základní myšlenkou je fundamentální vlastnost každého MINI: potěšení z jízdy. Jedná se o automobil, který byl v každém ohledu navržen pro největší možné potěšení během každého okamžiku za jeho volantem. MINI si dalo za cíl i snížení hmotnosti a tak Coupé je o nějakých 100 kilo lehčí než Cooper. Kompaktnější karoserie navíc zajistila lepší tuhost a vyšší obratnost. No a pak tu máme design… MINI se nebojí být odvážné, respektive hodně extravagantní. Coupé má sice stejnou příď a záď jako Cooper, ale celý vrch je jiný. A slovo “jiný” zde dostává úplně nový rozměr, protože na světě není jiné auto, které by vypadalo stejně ujetě.
Zachována samozřejmě byla charakteristická diagonálně vedená linie od předního A sloupku k předním kolům, která tvoří přechod mezi kapotou motoru a předním blatníkem. Ta je totiž typickým prvkem designu i klasického Mini, jež zde mělo viditelný svar povrchových dílů karoserie. Spojitosti v designu s ostatními modely ale při pohledu z boku v tomto bodě končí. Typickým a nezaměnitelným rysem konceptu MINI Coupé je spojení silně skloněného čelního skla s klesající linií střechy. V zadní části pokračuje střecha zpočátku rovně nad hlavami posádky. Za nimi ale plynule přechází do masivně působícího C-sloupku. Barevně zvýrazněná střecha je v přední části opticky ztenčena bočními okny, což je prvek, který je u značky MINI použit vůbec poprvé a vytváří dojem, že střecha je jakýmsi mostem nad hlavami posádky. Výsledkem je podoba s obrácenou čepicí, helmou a tak různě. Každý v tom vidí něco jiného. Pro mě je to “baseballovka naopak”!
Design nechám tedy na Vás, je to subjektivní záležitost každého z nás a nemá důvod tu psát, že se mi líbí. Nutno ale podotknout, že s tímto autem jste středem pozornosti absolutně všude. Umí udělat větší rozruch než italské supersporty! A fakt, že vypadá opravdu našlapaně a agresivně popřít nelze také.
Pod kapotou stylového šílence kluše 211 koní z 1.6 litrové čtyřválcové jednotky dopované velkým turbem. Zvýšení výkonu motoru proti tomu v MINI Cooper S (184 koní) bylo docíleno optimalizací přivádění vzduchu do a odvádění výfukových plynů z motoru a dále novým nastavením turbodmychadla. Modifikovány byly prvky jako vzduchový filtr, měřič množství nasávaného vzduchu, výfukový systém a katalyzátor, aby se minimalizovaly ztráty škrcením na sací a výfukové straně motoru. Všechny změny se odrazily také na specifickém zvuku motoru. Zvenku je z celého systému viditelná jen dvojice leštěných koncovek výfuku s průměrem 85 mm. O přeplňování se stará turbodmychadlo TwinScroll, jehož dvě komory na turbínové straně živí výfukové plyny vždy jen ze dvou válců. Proti přeplňovanému motoru Cooperu S jsou písty i hlava válců zesíleny a jinak tvarovány a společně s ventily jsou také vyrobeny z jiných odolnějších materiálů. Přímé vstřikování benzinu pracuje s tlakem až 120 bar. Works je posazen níže, vzhled umocňují černá kola v designu á la M3 CSL, zatmavené přední světlomety a obrovské koncovky výfuků. Přední nárazník a záď vozu jsou zdobeny znakem JCW, který neznalým říká, že tohle není MINI sousedovic holky, co jede na nákup nové kabelky. Vše podtrhuje zlatá barva v kombinaci s černou střechou a zrcátky. Aby stylingu nebylo málo, karoserie dostala i pruhy na kapotě a červeně lakované brzdiče.
Ještě než se rozjedeme na nejbližší okresku tak mrkneme na interiér – první pohled jasně napoví, že styl je na prvním místě, občas i před funkčností. Obrovský centrální budík uprostřed palubní desky je retro prvkem odkazujícím na staré MINI, ale zde je pochopitelně vybaven velkým integrovaným multimediálním displayem a kromě nečitelného rychloměru ukazuje ostatní povinné prvky. Středová konzola je složena z klasických “leteckých” přepinačů, které vypadají velmi dobře, ale umístění veškerých ovladačů oken, klimatizace a mlhových světel je z ergonomického hlediska, no jak to říci, prostě zlé… Naštěstí volant skvěle padne do ruky a je nastavitelný v obou směrech. Navíc je na něm integrován otáčkoměr s palubním počitačem a hlavně digitálním rychloměrem, takže nakonec víte, kolik jedete. Coupé JCW bylo vybaveno nejvyšší řadou sedadel od výrobce Recaro a s vkusným vyšívaným logem John Cooper Works. Nejen, že vypadají naprosto skvěle, ale také výborně drží tělo a dodají potřebnou oporu při sportovní jízdě, ke které byl tento vůz primárně stvořen.
I kdyby mělo MINI ovladače na okna třeba na zadních sedadlech, tak by Vám to bylo úplně jedno – stačí totiž nastartovat, prošlápnout plyn a najednou neexistuje nic jiného než Vy, vůz a silnice. JCW přesně plní, co slibuje a nabízí perfektní spojení řidiče, stroje a čisté radosti z jízdy. Tam, kde BMW končí, tam MINI z divize John Cooper Works začíná! Coupé JCW má na přeplňovaný motor skvělou odezvu na plyn a TwinScroll turbo táhne prakticky od volnobežných otáček až po omezovač. Výsledkem je lineární zátah a neutichající zaražení těla v sedáku. Řízení je příjemně tuhé už v normálním režimu, po stisknutí tlačítka sport však ztuhne ještě více (člověk se pak celkem nadře) a výrazně se změní odezva na plyn, samozřejmě k lepšímu – JCW pak reaguje a jde za plynem jako plnohodnotný sportovní vůz z úplně jiné kategorie. Mimo to má “kouzelné tlačítko” vliv i na zvuk výfuku… to potom MINI nemá problém řvát jako rally auto. Mimochodem supersporty nejsou jediná auta, která jdou slyšet na 2 km JCW má výraznější zvuk než třeba Carrera S a WRX STi. Neuvěřitelný výkon na malý čtyřválec 1.6!
To, že výfuk prská celou dobu vás po chvíli nepřekvapí, ale pokud motor vytočíte a razantně pustíte plyn, tak si JCW plnohodnotně střelí do výfuku. Člověk občas lituje, že sedí za volantem a neslyší tu bestii zvenku… To se změní hned, co přijde série zatáček, vlásenek a podobných radost přinášejících úseků – MINI má prostě fenomenální podvozek a Coupé JCW jej posouvá ještě dále – je tu sada s tužšími tlumiči, o 10 mm sníženou světlou výškou a mohutnějšími nápravovými stabilizátory. Sportovní pneumatiky 205/45 W 17 jsou standardně obuty do nejlehčích sedmnáctipalcových kol na trhu (váží méně než 10 kg) a komu je to málo, může si připlatit za kola 18palcová. Standardem pro všechna MINI je nezávislé zavěšení všech kol. V kategorii aut s délkou 3,7 m stále rarita! Coupé navíc oproti Cooperu nabízí tužší karoserii, minimální zkrut a maximální agilitu. Když jsem loni testoval Cooper JCW, tak jsem si nedokázal představit ještě lepší MINI a ono je najednou tady a já sedím za jeho volantem a usmívám se jako totální kretén.
Až po pořádném seznámení a pochopením, jak s tímto vozem pracovat se řidiči odhalí možnost využít potenciál vozu na maximum a věřte, že to je bod, kdy zábava za volantem dosáhne stavu euforie! Podvozek JCW poslouchá na každý povel a jede přesně tam, kam mu ukážete. Řízeni je nejen tuhé, ale i překvapivě komunikativní a řidič vždy ví, kde jsou přední kola. Důležitým poznatkem je nutnost vypnutí stabilizace, když chcete jet opravdu rychle – ta má totiž tendenci zasahovat i při minimálním prokluzu předních kol a zatáčky tak budete projíždět o poznání pomaleji, protože vám jednoduše vypne výkon na výjezdu z apexu… A že protočit přední kola není nic těžkého! JCW nemá problém prohrabat i celou dvojku.
Problém nastane až na horším povrchu, kde je spousta příčných nerovností a dír – JCW začne odskakovat a přední kola velmi rychle ztrácejí adhezi a občas nemá předek problém odskočit v zatáčce do protisměru! Určitě by pomohl samosvorný diferenciál, který bohužel v nabídce není, ale na větší vině jsou především naše silnice. Kde naopak JCW exceluje je potlačení tzv. torque steer – tedy jev, který vám při prudkém zrychlení začne smýkat volantem do strany – tím je proslulý třeba Focus RS. MINI však tento problém potlačuje do neuvěřitelných mezí – ano, při špatném držení volantu a opět na horším povrchu si občas volantem trhne, ale v segmentu “oturbených” předokolek je z tohoto hlediska naprosto bezkonkurenční! Oproti výtvorům RenaultSport je to však stále zlá bestie!
A to opravdová! Občas se totiž rozhodne Vás bez milosti zabít – to si tak jedete pilu, pošlete to do zatáčky a JCW si odskočí čtvrt metru do strany. A nebo třeba uprostřed zatáčky uberete plyn, aby jste utáhli stopu, no a auto se začne brutálně přetáčet. Coupé JCW je daleko zákeřnější než ekvivalent v Cooperu a vyškolí každou chybu – špatný nájezd, vysoká nájezdová rychlost, trhnutí volantem, špatné brždění a třeba akcelerace ve špatnou chvíli. Uděláte něco z toho a odcestujete si do první švestky kolem silnice. To ale na JCW miluji! Ten pocit, že tohle auto se musí řídit a člověk musí být zkušený, aby si s nim užil tu pravou zábavu. Pokud však zvolíte normální dynamické tempo, tak Vás auto odmění klidným charakterem a skvělou ovladatelností. Je to takový schizofrenik.
Řazení je rychlé, tuhé, přesné a krátké, navíc kulisa řadičky skvěle padne do ruky. Blíží se série táhlých rychlých zatáček a vlásenek – auto se do prudké zatáčky poskladá velmi svižně, přední kola se zakousnou a hned za apexem opět plný plyn a očekáváná nedotáčivost se nedostavuje. Za vše může krátký rozvor kol a minimální převisy karoserie – auto je díky tomu neuvěřitelně agilní. Vše umocňuje zvukový projev a po chvili se opravdu cítím jako v závodním autě na uzavřené trati. Lift off smyky jsou samozřejmostí a příjemně funguje i ruční brzda, která pomůže ve vracečkách. Rychlé auto musí mít adekvátní brzdy a i tady JCW vystupuje z řady – brzdy nevadnou a brzdí jako šílené. Pedál brzd jde dobře dávkovat a nástup je lineárně progresivní. Je tu jen jedna věc, na kterou si je třeba dát pozor a to na nervózní chování při prudším brzdění. K uklidnění zadku MINI vybavilo model Coupé aktivním zadním křídlem, které se vysouvá při rychlosti nad 80 km/h a nebo stisknutím tlačítka – to aby jste mohli pózovat ve městě. Křídlo je plně funkční a výrazně zlepšuje přítlak zádě.
Na silnici je Coupé JCW absurdně rychlé, ABSURDNĚ! Díky neuvěřitelnému gripu a pružnosti motoru se budete držet mnohem silnějších aut. Tím mám namysli třeba takový Focus RS, nebo WRX STi. Ne, nepřeháním. Je to ohromná zábava a já tleskám této značce, že se nebojí udělat tak nekompromisní sportovní vůz. Příjemným překvapením byla spotřeba, většinu času se pohybovala kolem 9 litrů a méně (podotýkám, že ne zrovna předpisovou jízdou) a při opravdu ostré jízdě nepřekročila 15 litrů. Není lepší volba toužíte-li po sporťáku, který vám nezrujnuje účet.
Na dobré cestě se ukázalo, že Works funguje nad očekávání dobře. Ano má pár nedostatků, ale mezi současnými zástupci třídy hot-hatch patří k tomu nejlepšímu a navíc má charakteru a stylu na rozdávání. Tím největším nedostatkem zůstává cena, která se blíží k milionu Kč, což je za auto, které nabízí téměř nulovou praktičnost prostě hodně. Než MINI odsoudíte je třeba pochopit, že tato značka nikdy nechtěla a nebude levná – je to stylová hračka pro lidi, kteří ji vnímají jako doplněk své osobnosti a nebojí se za to zaplatit.
Plusy
- Výkonný a úsporný motor
- Perfektní brzdy
- Zvukový projev
- Snadná ovladatelnost
- Zábavnost
Minusy
- Stísněný interiér
- Malý zavazadlový prostor
- Nevhodné vozidlo na dlouhé cesty
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 155 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 280 / 1950 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 238 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6.5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.2 / 5.6 / 6.9 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 160 / 680 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1130 / 450 |
Rozměr pneu: | 205/45 R17 |
« Packet RTR pro Mustang 2013 [video] BMW M6 Gran Coupé přistiženo! »