Test MINI Countryman JCW
Letošní podzim se mi naskytl tak trochu v duchu MINI. Po testu MINI Cooper S Cabrio se mi totiž v rychlém sledu dostal do ruky další model značky a to konkrétně MINI Countryman. Po super zábavném týdnu s malým „eSkem“ bez střechy jsem se bál, že zábavný duch MINI se rozplyne a zmizí jako Džin z kouzelné lampy. Stačilo se zbavit předsudků, vzít Countrymana trochu u huby a následně zjistit, že Džinova lampa by byla potřeba ještě o něco větší.
Po prvním letmém pohledu jistě nikoho ani v nejmenším nenapadne, že by mohl být Countryman nějakým způsobem zábavný, adrenalin vzbuzujícící či dokonce ostrý. No co, trochu vyšší zaoblená krabička. Další crossover do kterého naložím děti, pár vajíček a jablka ze zahrádky, tchýni a jejího kocoura a v nudném nedělním odpoledni si to šinu po ucpané Strakonické zpět ku Praze. Takový pocit však může mít opravdu jen ten, kdo kolem Countrymana projel na kole. Interiér také neprozrazuje nic z toho, že byste sedli do sportovního náčiní. Jen nenápadná šachovnice v otáčkoměru může někoho znejistět. Jinak se jedná o klasický MINI a mnou tolik zamilovaný interiér, kde paní Kulatá a Oblá vládnou. Úžasné letecké přepínače, kvalita zpracování všech dílů, použité materiály a ergonomie jsou pak novou kapitolou do designérských učebnic.
Jak je to ale ve skutečnosti? Kdo se vyzná v automobilovém světě, speciálně pak v modelech MINI a jejich motorizacích, na první pohled pozná, že se jedná o nejnabroušenější verzi MINI Countrymana s označením „John Cooper Works“. Na to ostatně odkazují i větší koncovky výfuku, velká devatenáctipalcová kola se sportovními třmeny, emblémy JCW na zadní i přední části a na bocích vpředu. Kdo by však toto nepochopil, měl by být na pozoru už minimálně kvůli barevné kombinaci British Racing Green IV.
Všechny tyhle indicie pak vedou ty, kteří pochopili, k jasnému závěru, že víkendová cesta zpět z Jižních Čech bude přeci jen něco jiného. Ono totiž vůbec nejde jen o roztomilou zelenou zaoblenou krabičku s roztomile červenými zrcátky a velkými kukadly. Je to totiž jeden z nejzběsilejších a nejostřejších „rodinných“ crossoverů který si můžete koupit. Dejte volný průchod čtyřválcovému přeplňovanému dvoulitrovému motoru o výkonu 225kW, který spolupracuje s naprosto dokonalou sportovní automatickou osmistupňovou převodovkou a nechte se svézt na sice poněkud tuhém, ale sportovním podvozku. Výsledkem pak bude to, že domů dovezete pár skořápek, jablečný štrůdl, naprosto nadšené děti, kocoura přisátého na stropě a tchýni, která s vámi nadosmrti nepromluví za slezlé vlasy. Countryman JCW je totiž vlk v rouše beránčím.
Asi poslední pochybovače před nastoupením na palubu by ještě mohl odradit naprosto úžasný zvuk čtyřválce, který se line ze zadních koncovek. Nemohl jsem si pomoct, ale několikrát jsem přesvědčoval sám sebe, že se nejedná o šestiválec, protože plnotučný zvuk čtyřválci vůbec neodpovídá. Ten kdo trpí nedoslýchavostí, se bohužel oddá do rukou šíleného řidiče na jednu z nejrychlejších jízd „rodinného corossoveru“.
Co se týká jízdních režimů, můžete volit mezi GREEN MID a SPORT. MINI neztrácí se své dravosti vlastně v žádném režimu. Ale rozdíly jsou patrné poměrně dost. I když zvolíte nejúspornější režim GREEN a dáte podlahu, Countryman vás pošle do sedaček s překvapující razancí. Pokud ale nikam nespěcháte a nemáte potřebu předjíždět, převodovka řadí poměrně včas a hladce a motor jen spokojeně duní v nižších otáčkách. V režimu SPORT pak podsvícení palubky získá červený nádech, aby vás vyprovokoval jako býka v aréně, převodovka začne bleskově řadit dolů a nechá motor předtočený pro co nejlepší okamžitou akceleraci. Agregát pak burácí a prská ve středních otáčkách a jak nadopovaný pitbull čeká, až uvolníte vodítko. V tomto režimu dostanete z JCW to nejlepší co v něm je. Z převodovky už pak není ta uhlazená dáma, ale o každém přeřazení vám dá vědět pěkným sportovním kopancem do sedačky, který je další dávkou stříknutého adrenalinu. Při podřazení pak seká meziplyny jako nejzkušenější závodník.
Podvozek je samozřejmě naladěný tak jak filozofie John Cooper Works velí. Na prvním místě rychlost a ovladatelnost v těch nejextrémnějších podmínkách, čitelnost a možnost posouvání vlastních hranic. Na druhém místě je pak komfort. Pokud se chcete s rodinkou pohodlně vznášet a pohupovat po silnici a povídat si o tom jaká rajčata nejspíš letos budete sázet, jděte jinam. Countryman JCW je pro někoho, ve kterém zůstal pořád kus nezkroceného kluka nebo holky, představa nejlepšího víkendového programu je navštívit okruhové závody v Mostě nebo tandemový seskok padákem a za takovou zábavou se chce přemístit stylově a s již dopředu připraveným tepem srdce hraničícím s infarktovým stavem. Lehká nedotáčivost podvozku je dlouho dopředu čitelná, ale v zatáčce stále cítíte podporu hnané zadní nápravy. V určitých fázích, kde se pohybujete na hraně, ale fyzika promlouvá neúprosně a je cítit vyšší stavba karoserie. Pohon všech kol je u Countrymana JCW výbornou volbou a přenos gripu na asfalt tak probíhá s mnohem větší jistotou.
To že takhle asi nepojedete s dětmi je dopředu jasné. Je to ale obrovská přidaná hodnota Countrymana. Nechcete nechat doma mozek na poličce a prodriftovat své oblíbené serpentiny? Nevadí. Naložte děti a vyrazte s nimi na výlet. Countryman JCW samozřejmě nekouše a nepíchá do roztomilých plyšáků špendlíky. I když jsem se tady alespoň trochu snažil přiblížit jak bestiální dokáže být, přepraví vás samozřejmě bezpečně i tam kam potřebujete se svými nejbližšími v naprosté pohodě.
Podvozek je i přes svoji sportovnost výborně odhlučněný a ač samozřejmě pocítíte jeho tvrdší práci na horší cestě, na vystoupení tlumičů z karoserie to není. Místa na zadních sedačkách je překvapivě hodně a ani za kufr se rozhodně stydět nemusí. V poklidné jízdě ale stále počítejte se spotřebou 9 litrů. Koně pod kapotou totiž nikdy nespí a za vodu vám tahat nebudou. Pokud pak po nich vyžadujete tvrdou práci a nestydíte se je svým bičíkem pěkně našlehat, budete muset přilít ještě o dalších 6 litrů navíc. Bavíme se ale o momentu na pár minut, protože byste po pár kilometrech nejspíše zamířili rovnou do vazby. Pokud by vás tedy někdo dojel a dokázal chytit.
Plusy
– Originální vzhled
– Silný motor
– Brzdy
– Podvozek
– Interiér
– Zvuk
– Boční vedení sedadel
Mínusy
– Vyšší spotřeba
– Přenos rázů od kol do interiéru na horším povrchu
« První jízda: CUPRA Formentor VZ 310 k Srážky se zvěří: Podzim je kritický a odškodnění za úraz problematické »