p90542923_highres_mini-countryman-03-2

Test MINI Countryman C: Velké a dospělé auto, které potěší originalitou

17. 7. 2024 • MINI, Novinky, Testy

Motor: 90%

Podvozek: 90%

Převodovka: 95%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 80%

Verdikt:

MINI je známé především svým malým modelem, ale už od roku 2010 nabízí i kompaktní crossover. Ten byl v první generaci spíše takovým zvednutým hatchbackem, ale druhá generace již poměrně narostla. To však není nic proti novince. Třetí generace je plnohodnotné kompaktní SUV. Říkáte si, že to je svatokrádež? Ale kdeže, toto auto potěší důvtipem, originalitou a konečně také hodnotným interiérem a dospělými jízdními vlastnostmi.

O kolik teda narostlo? No, má délku 4444 mm, šířku 1843 mm a výšku 1661 mm, což znamená, že je větší než například Škoda Karoq (4390 mm na délku), ale nebojte, není to vzhledově žádná britská plus size modelka. Designerům se podařilo více hmoty poměrně hravě proměnit ve velmi přitažlivé a originální auto, které si zároveň ponechává jasný odkaz na minulé generace a ikonický design této značky celkově.

p90542906_highres_mini-countryman-03-2 p90542910_highres_mini-countryman-03-2

Klasická světla jsou ale nyní decentně zploštělá a dodávají autu dynamičtější vzhled. Profil je evolucí minulých generací a zadní světla jsou stále horizontální a jejich světlená grafika imituje britskou vlajku. Nicméně si můžete vybrat z jiných předvolených motivů v infotainmentu. Zajímavým řešením je “fluidní” céčkový sloupek. Ten bude pro každou verzi odlišný. Autu to dodává punc originality a hravosti. Ano, já vím, design je čistě subjektivní věc, tak si udělejte názor z přiložených fotografií. Každopádně za sebe cením, s jakou lehkostí se designerům podařilo auto zvětšit a zároveň ponechat ikonický vzhled, který nevypadá obtloustle.

p90542904_highres_mini-countryman-03-2

Není tajemstvím, že MINI sdílí platformu s mateřským BMW. Ta je tedy totožná s novou generací BMW X1, potažmo také X2. Z toho pramení několik výhod pro samotnou automobilku, ale také pro zákazníky. Countryman totiž jezdí jako plnohodnotné prémiové SUV, ale o tom později.

Pojďme se mrknout na interiér, který jsem si zamiloval. V dnešní unifikované době, kdy se auta podobají jako vejce vejci a rozdíl mezi prémií a mainstreamem ustoupil na úplné minimum, je právě vnitřek nového Countrymanu velkým osvěžením. Textilní výplně dveří a obšití palubní desky v dvoubarevném provedení je skvělé, navíc můžete vybírat z velkého vzorníku. Jo a pod tím textilem u spolujezdce je schované ambientní podsvícení. Super. Na první pohled zaujme ale jiná věc a to displej informačního systému.

p90519636_highres_mini-countryman-se-a p90519619_highres_mini-countryman-se-a

Je to vůbec poprvé, kdy nějaká automobilka uvedla do sériové výroby kulatý displej i s rámečkem. Vypadá to senzačně. Nejmodernější rozhraní je převzato z BMW, avšak s vlastní nástavbou. Ta je graficky velmi rozmanitá a hravá. Důležitější je ale rychlá odezva a jemnost, s jakou displej funguje. Zamiloval jsem si retro zobrazení s grafikou imitující původní MINI. No jo, sentiment. Uživatelsky a ergonomicky je to už trochu horší. Menu jsou sice intuitivní, ale pomocí této kulaté obrazovky ovládáte vlastně celé auto. Navíc tady není žádný otočný nebo jiný hardware ovladač, takže to celé spoléhá pouze na dotyk. Ano, je to trochu Tesla. MINI vyčistilo interiér od tlačítek opravdu razantně a není zde ani klasický displej před řidičem. Ten nahrazuje head-up, ale promítaný na samostatné sklíčko. Naštěstí ukazuje rychlost a spoustu dalších údajů, takže nemusíte koukat stranou.

p90518575_highres_mini-countryman-se-a p90518581_highres_mini-countryman-se-a

Hardwarová lišta sice pod displejem je, ale je omezena pouze na tlačítko startování. Teda tlačítko, on je to takový knoflík, stačí jej otočit do strany a je nastartováno. Milé. Pak už je zde jen volič jízdních režimů a ehmm, převodovky. Je to sice nápadité, ale ergonomicky je na úplně špatném místě a navíc je dost malý, takže se s ním hůře manipuluje. Klasika uprostřed středového tunelu je prostě lepší. Trochu mě také, jako milovníka aviatiky, mrzí, že ze stropu zmizely přepínače osvětlení v leteckém stylu, což platí i pro středový tunel. No nic, jen tady mé letecké srdce zasmutnilo. To je ale pouze má emoce, vy takoví blázni určitě nejste. Platí však, že interiér je kvalitativně úplně jinde, ve srovnání s minulou generaci, a potěší oko i ruku, protože materiály jsou prvotřídní. Countryman tak konečně uvnitř odpovídá sebevědomé cenovce.

p90542914_highres_mini-countryman-03-2

Jdeme jezdit! Tady se láme chléb. Víte, starší generace, zejména ta první, byla opravdu tvrdá a nepoddajná. Komfort byl vlastně neznámé slovo a odhlučnění bylo podprůměrné. To je nyní ta tam. Countryman díky vyspělé platformě jezdí brilantně. Ano, nastavení podvozku je stále trošku tužší, ale do interiéru nepronikají rázy a vůz neposkakuje. Filtraci nerovností zvládá velmi dobře.

p90542900_highres_mini-countryman-03-2

A teď ty zatáčky. MINI totiž bylo vždy o radosti z řízení, stejně jako mateřské BMW. DNA je tady stále citelné. Podvozek krásně reaguje na povely od volantu a ochotně se stáčí, za což může i lehký motor nad přední nápravou. Mechanický grip je solidní a nedotáčivý limit této verze s pohonem předních kol je poměrně daleko. Tam se běžný řidič jen tak nepodívá. Nicméně je potěšující, že se s tímto SUV svižně svezete i na zakroucených silnicích a bude vás to bavit. Pochválit musím odhlučnění od motoru i valivých a aerodynamických hluků, uvnitř je opravdu ticho a auto si vychutnáte i na dlouhých cestách po dálnici.

p90542896_highres_mini-countryman-03-2

Pod kapotou testovaného auta je základní motorizace. A jo, je to tříválec, ale vůbec to nevadí z důvodů uvedených výše. Základ nabídky tvoří turbodmychadlem přeplňovaný 1,5litrový tříválec (mild-hybrid). Disponuje výkonem 125 kW/170 koní a 280 Nm a Countryman s ním nejede vůbec špatně. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a maximální rychlost 212 km/h. No, není tříválec jako tříválec. Většinou jde jen o psychologický aspekt, ale pokud tento motor vyzkoušíte v reálu, zjistíte, že je super. S autem solidně hýbe, má jadrný zvuk a dobrou odezvu. Automat je pro tuto generaci jedinou volbou. Není to sice ZF, ale Aisin, i tak řadí dobře, rychle a logicky. Žádného nevychovaného chování jsem si nevšimnul. Spotřeba také potěší. Dynamicky jde jezdit lehce nad 7 litrů. Předpisově kolem 6.

A cena? Ta základní je 874 900 Kč, za kterou pořídíte testovanou motorizaci. V případě naších příplatků vůz vyšel na konečných 1 300 992 Kč.

Plusy

– Design
– Kvalita a nápaditost interiéru
– Odhlučnění
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Automatická převodovka
– Motor a spotřeba

Mínusy

– Vysoká cena příplatkové výbavy
– Slabší ergonomie

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz