Test MINI Cooper S E Countryman All4. Batmobil naruby
Testovaný Countryman není obyčejným autem. Jeho charakteru se člověk musí přizpůsobit a vzít ho za svůj. Když to neudělá, hybridní soustava ztrácí smysl. Jakmile se však zadaří a člověk se na vůz adaptuje, pochopí, že s ním zkrátka nemůže být nuda. Je to totiž stále ryzí MINI!
Na trhu není moc crossoverů a menších SUV, které by zejména z pohledu řidiče byly tak dobré. V dané kategorii vím pouze o pár dobrých autech, ale ani žádné z nich nemá tak strmé a přesné řízení, osobité kouzlo a hlavně vyvážený a zábavný jízdní projev jako nový Countryman.
Když však MINI přivedlo na svět nový Countryman s hybridní soustavou, přepadly mě mírné obavy. To auto je o 140 kilogramů těžší, přičemž 130 z těchto kil padá rovnou na zadní nápravu. Bude to znát? A za kolik litrů benzinu tento povážlivě silný Countryman s výkonem 165 kW nakonec jezdí? Vítejte u dnešního testu.
4 metry? Nikdy!
Osobně mám automobilku MINI docela rád. Její auta jsou tvořena s nápadem, s radostí a člověk, když usedne za volant některého z nich, má okamžitě větší chuť do života. Uvnitř je všechno hravé, srandovní a většinou také pořádně kulaté a možná i trochu kýčovité. Ale přesně tak to má být. Vnitřek přesně koresponduje s extravagantním zevnějškem, který si s žádným jiným autem nespletete.
Kdysi dávno sami Britové prohlásili, že MINI s délkou přes 4 metry nikdy nepostaví. Protože by jednoduše nebylo MINI. No a teď se díváme už na druhou generaci Countrymanu, přičemž i ta první přesáhla vyřčenou hranici o téměř 10 čísel. A dnešní Countryman? Měří 4,3 metru… Takže, jak z toho ven?
Pokud jste uvízli v minulé dekádě, jistě vás kvůli konzervativním brýlím na obličeji velikost nového Countrymanu popuzuje. Jenomže doba se změnila, a to auto navíc stále tím „MINI“ zůstává. Inkriminovaná čtyři písmena totiž už dávno neoznačují vnější velikost. Jsou především definicí charakteru, celkového pojetí, a toho, jak na člověka dané auto působí. A v tom nový Countryman rozhodně nešlápl vedle!
Přidejte si k autu navíc legendární odstín Racing British Green, zdobné prvky od nejrychlejšího z rodu, Johna Coopera Workse, a máte před sebou stroj, který se nejenom pojetím, ale i hravým vzhledem jasně vyrovnává menším sourozencům. Sluší mu to a sluší mu to moc, přestože je spíš mega než mini.
O moc místa nepřišel
Uvnitř je dostatek prostoru na všech sedadlech, díky čemuž Countryman bez problému zastane roli hlavního rodinného auta. Zavazadelník se kvůli elektromotoru nad zadní nápravou sice musel o 45 litrů uskromnit, 405 litrů ale stále zůstává více než přijatelnou hodnotou. Kvůli 36litrové nádrži a lithium-iontovým akumulátorům je pak také zadní řada sedadel posazena o něco výš. Poznají to ale jen opravdoví dlouháni.
Jednu výtku interiéru však mám. Vzhledem k prosincovým teplotám mě do pozadí ledovou holí praštila nelogická konfigurace potahů sedadel. Klasicky látka/kůže. Skvělé. Jenomže opačně! Takže sedíte na studené kůži a boky těla opíráte o hřejivou látku. Díky za výhřev sedadel! Tady je opravdu nutností.
Skončeme to ale trochu pozitivněji. Každý z nás má vyzkoušený trochu jiný počet aut. Pokud však máte zkušenost s některým z nových crossoverů, SAV, menších SUV, nebo jakkoliv jim automobilka říká, jistě mi dáte za pravdu, že oproti klasickým modelům jsou tato auta, nechci říct přímo odfláknutá, ale kulantně řečeno – jsou mnohem častěji šitá horkou jehlou. Větší plochy jsou náročnější na spasování, navíc vyrobit je je vzhledem k materiálové náročnosti o něco dražší, a interiér pak celkově nebudí tak dobrý a bytelný dojem. STOP!
MINI Countryman je úplně jiná písnička, a jestli někdo v dnešní době dělá kvalitní interiéry, pak jsou to Britové! Materiály, spasování, slícování jednotlivých dílů a hlavně ta tuhost celého auta člověku bere slova. Nemám, co bych dodal. Interiér Countrymanu je minimálně stejně tak dobrý jako ten v menším bráchovi. A to je opravdu co říct.
Mnohem méně nápadný batmobil i8
Myslím, že obecných řečí o Countrymanu už bylo dost. Jistě vás hlavně zajímá, jak to celé dohromady s bateriemi, elektromotrem a tříválcovou „jednapětkou“ funguje za jízdy. Pojďme na to! MINI Cooper S E Countryman All4 je vlastně otočeným BMW i8. Má stejný spalovací motor, stejně fungující elektromotor a dokonce i velmi podobné jízdní režimy. Jen to všechno funguje v opačném gardu. To znamená, že spalovací motor se stará o přední kola a elektromotor o ta zadní. Auto tak může hrdě nosit označení All4, skutečně to je „čtyřkolka“, a že funguje velmi dobře jsme se přesvědčili jak na silnici, tak na zledovatělých lesních cestách Krušných hor.
Automobilka slibuje, že testované auto dokáže jezdit za zhruba 2-3 litry naturalu na 100 kilometrů. Zajímavé na tom však je, že to je, i není pravda. Ono totiž nejvíc záleží na tom, jak hybridní Countryman používáte a (teď se dostávám k perexu) jestli se na něj dokážete adaptovat.
Hybridní „Miňas“ není tím autem, do kterého sednete, pojedete, nebudete nic řešit a jednou za čas do něj doplníte palivo. V takovém případě bude vysloveně „žrát“ 8 – 10 litrů benzinu na 100, a u čerpací stanice budete díky 36litrové nádrži stavět vlastně pořád. Ne. Hybridní „Miňas“ je speciálním autem, a proto také od vás vyžaduje speciální přistup.
Dobíjejte, kde to jen jde
Přes týden, kdy člověk jede do práce, pak zase domů, a možná na nějaký nákup, tohle auto jezdí téměř zadarmo. Elektromotor, dávající výkon bezmála 90 koní, a baterie, poskytující reálný dojezd 30 kilometrů, totiž postačují k tomu, abyste denně fungovali prakticky bez nákladů a přitom jezdili úplně normálně. No a o víkendu? Klidná cesta přes půl republiky a zase zpět se za zhruba 7 litrů na 100 kilometrů dá zvládnout. Přijde vám to na hybrid hodně? Nezapomínejte – přes týden jste jezdili skoro zadarmo. Výsledný průměr spotřeby paliva je tedy čistě ve vaší režii.
A pak tu máme hledisko jízdní zábavy. Testovaný Countryman váží 1,7 tuny, a je tedy pořádným cvalíkem. Jenomže celkový výkon hybridní soustavy činí 165 kW (224 koní) a díky boostu z baterií je tu i solidní točivý moment 385 N.m. Na stovku to tak auto zvládne už za 6,8 sekundy, a i když udávaná maximální rychlost leží těsně pod 200 km/h, na tachometru ji zdoláte.
Testovaný Hybrid však není o maximální rychlosti. Hodí se především, a to zcela zásadně, do města, kde svou pružností zdecimuje kdeco, a přitom u toho netahá jednu bankovku za druhou z vaší kapsy. Zároveň se s ním ale v nižších rychlostech dá i blbnout. Šestistupňová převodovka Steptronic totiž řadí velmi schopně a díky těžší zadní nápravě je auto lehce přetáčivější než klasická verze. A to je zcela upřímně docela zábavné. Je sice pravdou, že DSC se nedá plně deaktivovat (auto tvrdí, že ano, ale když dojde na lámání chleba, stejně něco udělá), i tak se ale s hybridním Countrymanem skvěle svezete. A to u hybridů rozhodně není často k vidění.
Řezač i SUV
Zatáčky „řeže“ jako sportovně laděný hatchback, přední sedadla s dobrým tvarem vás dobře podrží a díky točivému momentu plynoucímu i ze zadních kol, jsou výjezdy z utaženějších zatáček daleko záživnější než v drtivé většině ostatních aut. Tuhý podvozek zároveň zamezuje přílišným náklonům a jediné chvíle, kdy prozradí vyšší pohotovostní hmotnost, jsou přejezdy výraznějších terénních zlomů – ať už na vozovce nebo na nezpevněné cestě.
Rozdíl oproti běžnému Countrymanu? Přiznám se, že v minulém roce jsem měl možnost přesedat mezi tímto a běžným Countrymanem. A v přímém porovnání vyšší hmotnost samozřejmě poznáte. Zejména při dynamickém svezení je hybrid trochu těžkopádnější a uvnitř jeho kabiny na vás působí větší odstředivé síly. Když ale danou možnost člověk nemá, pozná jen pramálo z rozdílů. Hybridní auto vám bude šikovně lhát a bude působit jako čiperné a lehkonohé auto. Přesně tak, jak by MINI mělo.
Největší rozdíl je tedy v brzdách. Kvůli brzdné rekuperaci energie zpět do baterií a mírným brzděním elektromotorem v režimu Safe, kdy auto při jízdě ukládá část energie ze spalovacího motoru zpět do baterií (logicky v tu chvíli o něco víc „baští“), jsou brzdy necitlivé, obtížně dávkovatelné a člověk si ně musí několik dní zvykat. Podobný problém jsem ale zpozoroval třeba i v nové Panameře Turbo S E Hybrid za… no koupili byste si hodně Countrymanů. Takže to není chyba konkrétně MINI. Jen je opravdu velice náročné brzdovou soustavu naladit přesně tak, jak je třeba. (Možná i proto stojí stejná kombinace pohonů v opačném gardu navíc zabalená do karbonového BMW batmobilu o tolik víc. Ale to je jiný příběh.)
Každý profesionál něco stojí
Pojďme to nějak uzavřít. Je hybridní Countryman drahý? Ano, s pořizovací cenou vysoko nad jedním milionem Kč opravdu je. Je pravdou, že by si ty čtyři válce přecejen zasloužil? Asi ano. Koncern BMW ale i takovou kombinaci nabízí a mě tříválcový motor s výkonem 100 kW v Countrymanu nijak neurážel. Ve městě o něm nevíte, jednoduše díky tomu že na něj auto nejezdí, a jindy vás vlivem precizního odhlučnění a odstínění vibrací ani nenapadne, že tam netluče (podle mnohých škarohlídů) kompletní motor.
Ukažte mi navíc jiné auto, které zastane tolik funkcí. Přes týden ho můžete používat jako městský elektromobil a o víkendu zase jako rodinné auto. No a o volnu? Klidně to může být relativně schopné SUV s náhonem na všechna čtyři kola. Ukažte mi navíc takové auto, které je k tomu všemu zabaleno do podobně sympatického kabátku a které je vyrobeno s pečlivostí britské produkce. Já ho neznám.
Pokud jezdíte dlouhé trasy, MINI Cooper S E Countryman All4 určitě nekupujte. Byli byste nešťastní a věčně stáli u čerpací stanice. Pro všechny ostatní ale toto auto představuje jakéhosi všeuměla, který na sebe ochotně a rád vezme takovou roli, jakou mu přávě přiřadíte. Mám ho rád, a i když aktuálně jezdím ještě dražším a objektivně vzato lepším vozem podobného typu, vyměnil bych ho zpátky. S MINI se totiž člověk směje na svět a pocitově zažije mnohem víc „supráckých“ zážitků. A přesně o tom MINI je!
Plusy
Image a styl
Zpracování a prostornost interiéru
Jízdní vlastnosti
Hybridní pohon
Minusy
Drahé příplatky
Malá nádrž i dojezd
« Tesla Model S za cenu Octavie? Ujela skoro 600 000 km Vyzrát na kuny a hlodavce v motorovém prostoru není jednoduché. Co na ně platí? »