Test Mini Cooper S. Auto pro pořádné chlapy
Po větším modelu Countryman prošel modernizací i menší zástupce této ikonické značky. Klasické “malé” Mini dostalo mnoho úprav, které podkreslují jeho originální vzhled, ale je tu i několik ryze technických a poměrně zásadních novinek. nejprve však vzhled.
Na první pohled zaujmou především nové přední světlomety s Full-LED technologií a pak ta zadní světla, které mají grafiku po vzoru britské vlajky. Na to nejde říct nic jiného, než WOW. Vypadá to fantasticky. Adaptivní LED světlomety nyní také disponují funkcí automatického selektivního tlumení (takzvané matrixové světlomety). Tato inovativní technologie pro dálková světla zvyšuje jejich dosvit a současně zabraňuje oslnění ostatních účastníků silničního provozu. Zbytek je ryze kosmetický a možná si toho ani nevšimnete, jde třeba o jiné umístění mlhovek.
Uvnitř se modernizace projevila ještě méně, ale zato zásadněji. Zlepšila se kvalita použitých materiálů, infoteinment dostal lepší ovladač téměř jako z BMW (stále však s obrácenou logikou), přepínač jízdních režimů se přestěhoval na středovou konzoli mezi tlačítka a před spolujezdcem je podsvícený dekor na motiv britské vlajky. Je tu také nový volič převodovky, ale jen v případě, že si zvolíte revoluční novinku – dvouspojkový automat!
Ergonomie je lepší než kdykoli dříve a pochvalu si zaslouží především komfortní sedadla s dobrým bočním vedením a tlustý věnec volantu. Dokonce i zadní sedadla se dají na kratších cestách pohodlně využít, teda pokud zrovna nemáte dva metry. Zavazadlový prostor pak nabídne objem 278 litrů, se sklopenými sedadly 941. Všem bonusům v podobě větších vnitřních rozměrů vděčíme především nové platformě UKL1.
Více se však měnilo pod šik karoserií. Úpravy byly aplikovány napříč všemi oblastmi, mezi něž patří blok motoru, technologie MINI TwinPower Turbo, elektronika motoru, mazání, vedení nasávaného vzduchu, chladicí a výfukový systém. Dokonce se podařilo snížit hmotnost hnacích jednotek. Kryty motoru jsou nyní vyrobeny s uhlíkovými vlákny vyztužených plastů (CFRP), takže i ty jsou nyní lehčí. Kromě toho jsou všechny zážehové motory vybaveny přímým vstřikováním paliva s maximálním tlakem zvýšeným z 200 na 350 bar a lopatkami turbodmychadla z tepelně odolného materiálu. Přímé vstřikování paliva common-rail u vznětových motorů zajišťuje, že palivo je do spalovacích prostorů vstřikováno s ještě větší přesností. Za tímto účelem byl maximální vstřikovací tlak 3válcových motorů MINI One D a MINI Cooper D zvýšen na 2200 bar a u 4válcové jednotky MINI Cooper SD na 2500 bar. Nejvýkonnější ze tří vznětových motorů je navíc vybaven dvoustupňovým přeplňováním.
Alternativou ke standardní šestistupňové manuální převodovce je nově sedmistupňová dvouspojková převodovka Steptronic, která je volitelně v nabídce pro modely MINI One, MINI Cooper, MINI Cooper S a MINI Cooper D. Nový typ převodovky charakterizují velmi rychlé změny převodových stupňů, umožňující mimořádně sportovní zrychlení bez přerušení toku točivého momentu ke kolům.
MINI Cooper SD je nyní standardně dodáváno s osmistupňovu převodovkou Steptronic. Všechny nové převodovky Steptronic, které jsou pro nové 3dveřové MINI, nové 5dveřové MINI a nové MINI Cabrio k dispozici, dovolují v jízdním režimu MID a GREEN využívat funkci jízdy setrvačností a jsou vybaveny nejnovější generací funkce auto start/stop. Druhá uvedená funkce umí také zohlednit údaje z navigace či MINI kamery vpředu. Je-li vozidlo odpovídajícím způsobem vybaveno, je možné rozpoznat situace, ve kterých je lepší motor nevypínat: například při krátké zastávce před odbočením nebo na kruhovém objezdu, případně když se automobily vpředu opět rozjedou. Malém bych zapomenul – facelift přinesl také nové, zjednodušené logo výrobce!
Mini je auto, ke kterému se vztahuje nejvíce předsudků. V základních motorizacích často vidíte vyhublé milenky bohatých pánů nebo puberťáky, kteří auto dostali jako dárek k narozeninám. Jenže nejvýkonnější verze nejsou žádnou cool nákupní taškou pro ”neřidiče”, ale skvělým náčiním pro pořádné chlapy, kteří se na klikaté okresce rádi vyblbnou. Skvělým důkazem je nový Mini Cooper S, který je pekelně rychlou hračkou, která je sexy, stylová a hlavně zábavná!
Konečně usedám za volant a jsem mile překvapen, pocitově je zde poměrně dost prostoru ve všech směrech a posed je jednoduše geniální. Auto používám celý týden na ježdění do práce a velmi mě překvapila jeho každodenní využitelnost. Oproti minulé generaci je znatelně komfortnější a při klidné jízdě mi neskutečně připomíná BMW řady 1. Je sportovně tuhé, ale přitom dostatečně filtruje všechny typy nerovností, do karoserie nepropouští rázy a dokonce i odhlučnění je na solidní úrovni. I klasické Mini se tak dá konečně považovat za auto hodné medaile pro využitelnost, a to v testu máme ostřejší verzi Cooper S! Dokonce i spotřeba se průměrně usadí na příjemných 7 litrech na sto kilometrů.
Jenže potom najedete na rychlou okresku, pedál plynu přiblížíte k podlaze a tento klidný drobek se promění ve skákací míček, který někdo mrskl vší silou do zdi v místnosti o rozměru 2 x 2 metry. Přeplňovaný dvoulitr jakoby dostal vynadáno, pořádný kopanec do zadku a poté chtěl ujet všemu v okolí. Turbodmychdlo se nafoukne velmi rychle a všech 141 kW je k dispozici již od 4700 otáček, krouťák 300 Nm pak od parádních 1250 do 4750 otáček za minutu. S hmotností necelých 1300 kilogramů zvládne zrychlit z nuly na stovku za 6.9 sekundy a maximální rychlost činí 235 km/h. Reakce na plynový pedál jsou na přeplňovaný agregát okamžité a silná akcelerace zesměšní spoustu sportovních aut.
Testovaný model byl vybaven novou dvouspojkou, na kterou jsem byl opravdu zvědavý. Narovinu říkám, že starší měničová byla lepší. Sice neřadila tak rychle, ale niky vám necukla. Novinka zato ve městě cuká poměrně často, hlavně při popojíždění v kolonách nebo při parkování. Zmizelo také klasické střílení do výfuků, které už není tak razantní jako dříve. Pochválit musím ale její rychlost řazení, ta je opravdu špičková, stejně jako celková odezva spolupráce s motorem.
Zpočátku jsem se obával, že měkčí podvozek nebude tak dobrý při rychlé jízdě v zatáčkách, ale jak jsem se mýlil! Na plných brzdách je díky krátkému rozvoru mírně nervózní, ale není to nic nepříjemného. Díky komunikaci podvozku přes sedadlo a povedenému, ačkoliv elektrickému řízení, krásně vycítíte, co bude v následujících sekundách dělat. Do zatáčky můžete naletět jakkoliv rychle, ale podvozek se s tím vždy popere, jen je potřeba umět si hrát s brzdy, plynem a hlavně volantem. Ačkoliv se zde žádný samosvorný diferenciál nenachází, tak se zajímavě stáčí do vnitřku zatáčky – podobně jako vozy se samosvorem. Brzdy jsou silné a vadnutí se vyhýbají obloukem. Auto působí pořád lehce napjatě a na palubu přináší atmosféru podobnou té ze starších sportovních aut. Má kolem sebe tu nepopsatelnou auru auta, které si díky jeho charakteru zamilujete.
Většina lidí mu vytýká, že už je to více BMW a méně Mini, jenže vůbec netuším proč. Ano, nemá už takové syrové kouzlo, ale díky přednostem BMW je použitelnější na denní ježdění a mnohem rychlejší na zakroucené silnici. Tomu autu prakticky nelze nic vytknout, možná jen vyšší cenu – jenže tu si poprvé v historii dokáže plně obhájit.
Plusy
Vynikající řízení
Vynikající motor
Vynikající podvozek
Vynikající vzhled
Konečně kvalitní interiér
Nízká spotřeba
Hezké detaily
Minusy
Vyšší cena
Slabší vnitřní prostor
Převodovka občas cuká
« Alfa Romeo Giulia přijede s 1,33-litrovým motorem už příští rok Tohle jsou nejbezpečnější auta na trhu, která vás opravdu ochrání »