IMG_5475

TEST MINI Cooper – Nový originál

11. 6. 2014 • MINI, Novinky, Testy

Motor: 90%

převodovka: 95%

Podvozek: 85%

zpracování: 90%

Praktičnost: 75%

Nové, větší a stylovější. DNA a zábavnost naštěstí zůstalo...

Verdikt:

Kdo náš web čte pravidelně ví, že jsem milovník vozů MINI. Nikdy mi však nešlo o jejich styl, bylo mi jedno jak v nich vypadám a že po nich šílí holky. Miluji jak MINI jezdí! Čistá radost z řízení, fantastický podvozek a reakce na sebemenší povel. Pořád mám před očima, jak jsem loni proháněl ultimativní MINI GP v Alpách a v uších mi zní ten rachot a střelba z výfuků. S vozy divize JCW jsem zažil neopakovatelné chvíle i momenty pěkně děsivé, protože chyby neodpouštějí. Prostě pravý adrenalin a to nejlepší, co s pohonem předních kol lze pořídit. A teď je tu generace nová a nebudu zastírat, že hned od premiéry sem měl strach. Strach, že už to nebude jako dříve…

Ačkoliv se design vozu z generace na generaci příliš nezměnil a MINI si tak zachovává svou typicky přívětivou tvář, je zde několik designových prvků převzatých z konceptu Rocketman a zároveň růst do všech rozměrů. Oproti předchozímu modelu opět trochu povyrostlo, třeba na délku je to nárůst o téměř 10 centimetrů, další 4 se vměstnaly do šířky a o 7 mm narostlo Mini do výšky. O tom, že je vůz od základu nový, přesvědčuje i rozšířený a prodloužený podvozek, jehož 42 mm rozvoru k dobru přispělo k většímu kufru o objemu 210 litrů a více místa se dočkají i pasažéři. No a tohle jsou informace, které ze začátku na očekávání nepřidají. Naštěstí váha zůstala stejná a výrobce tvrdí, že motokárový pocit je tu ještě více umocněný. Jdu si pro klíče.

mini2014_2

A to od verze Cooper, tedy té základní, s třívalcovou 1.5 pod kapotou. Jo, slyšíte správně, klasická atmosferická 1.6 byla nahrazena přeplňovaným tříválcem o výkonu 136 koní a 220 Nm točivého momentu. Jsem zděšen! Setkání v tváří v tvář mě lehce uklidňuje, vůz je sice znatelně větší, ale pořád je hodně malý a má kola v rozích. Uvnitř je to doslova revoluce. Vše je ještě více funky a cool, než kdy předtím. Trochu mě mrzí odklon od středového rychloměru a jeho nahrazením klasickým budíkem pod volantem. Obří středový kruh samozřejmě zůstal a je v něm zabudován display infoteinment systému a diodové podsvícení celého obvodu, které mění barvu podle manipulace s klimatizací, hlasitostí anebo na základě zvoleného jízdního režimu. Znáte to, Sport je rudý a eko zelený…

Interiér jako celek je z mnohem lepších materiálů, měkčený, ukazatele mají lepší grafiku a tlačítka v leteckém stylu dodávají tradiční atmosféru. Ovladač infoteinment systému je nyní klasický iDrive po vzoru BMW a třeba při otevíraní oken se už nenabouráte, protože ovladače jsou nyní  na dveřích a ne kdesi  pod středovým panelem. Takže ano, posun je tu znatelný a je to víc funky, což cílovka ocení.

mini2014_1

Mačkám spojku a startovací přepínač na spodku středové konzole se červeně roztluče v rytmu srdce. Tříválec naskočí a má zvědavost stoupá. Nebudu se tady teď zabývat nudnou cestou městem a 400 km dálnicí a shrnu to asi tak, že ve městě se MINI díky rozměrům cítí jako doma a tvrdost podvozku se mezigeneračně výrazně zlepšila a nenaklepe Vás jako salám. Což vlastně zpříjemňuje i pobyt na dálnici a delší cestování. Je to teď prostě mnohem použitelnější auto. Jenže jaké bude na okresce?

Pořád zapomínám, že mám v ruce základní verzi a tu si na vymetání okresek nikdo nekoupí ( pravděpodobně ). Od toho tu je sportovní Cooper S a budoucí JCW. I tak však MINI sází na svou tradici a v první pořádné zatáčce ukáže o čem to tady vlastně všechno je. Prostě okamžitě vyrazí za volantem, zakousne se a vykrouží dokonalý oblouk. Rychlosti, kterými zatáčky projíždí jsou opět z ilegální říše a stabilita je naprosto ukázková. Kola v rozích prostě dělají zázraky stejně jako krátký rozvor. V každé zatáčce si člověk řekne, že nemusel tolik brzdit a šlo to daleko rychleji. Limit je šíleně daleko a MINI se bude smát do obličeje jak se bojíte to do zatáčky podržet. Jo, to je ono! DNA je tu pořád a furt to funguje parádně! Pro to jak to auto zatáčí a drží jej budete nadevše milovat.

mini2014_4

Jen trochu ztratilo cit v řízení, ale stále je příjemně tuhé a přesné. Ve sportovním režimu ztuhne ještě více a zlepší se i odezva na plyn. Tím se dostávám k motoru. Zcela objektivně je lepší, než stará udýchaná atmosferická šestnáctistovka a nabízí také mnohem lepší a dostupnější dynamiku. Navíc ho doprovází typický jadrný třívalcový zvuk. Odezva je skvělá, chce se mu do otáček a auto s ním jede fakt slušně. Takže ano, byl to zcela zbytečný předsudek a motor se ukázal ve velmi dobrém světle. A o platí i o spotřebě – v kombinovaném režimu si MINI řekne o 5.5 litru, ve městě o 7 a mino umí jezdit pod 5. Dynamicky kolem 11 a to jej můžete ždímat do plna a víc to nebude. Nepotěšily mě vlastně jen brzdy, které jsou poddimenzovány a jejich účinek dá pápá a šáteček po pár ostřejších zatáčkách.

Testovací model je spjat s manuální šestistupňovou převodovkou, která má krátké dráhy, jde přesně a kulisa je příjemně tuhá, a tak je radost řadit. Navíc je tu jedna zcela výborná vychytávka – nové MINI si při podřazování samo hází meziplyny! Je to skvělá “fíčura” a řazení je díky tomu zcela plynulé a věřím, že spousta majitelů se bude cítit jako king of pop, teda road! No, prostě to dodává takový ten závodnický pocit. Cool co?

mini2014_3

Takže si to shrneme, nové MINI je větší, prostornější, praktičtější a víc vystylované. Co je důležité pro nás řidiče je fakt, že jezdí pořád stejně skvěle a nabízí v dnešní době bezkonkurenční motokárový pocit z řízení. Už teď se těším na týden s Cooper S.

Plusy

– Styl, vzhled a image
– Jízdní vlastnosti
– Zpracování
– Převodovka
– Motor a jeho dynamika
– Spotřeba
– Řízení

Mínusy

– Pořád je to nepraktické auto
– Slabé brzdy

 

 

Technické údaje

Výkon 100 kW (136k) při 4,500 – 6,000 ot/min
Max. točivý moment při otáčkách 220 Nm / 1,250 ot/min
Zrychlení (0-100 km/h) 7.9 [7.8] s
Maximální rychlost 210 [210] km/h
Pružné zrychlení 80-120 km/h (4./5. stupeň) / 9.3 s
Průměrná spotřeba: (město) 5.7 [5.9] l/100 km
Průměrná spotřeba: (mimo město) 3.8 [4.0] l/100 km
Průměrná spotřeba: (kombinovaná) 4.5 [4.7] l/100 km
Emise CO2 105 [109] g/km
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU) 1,085 [1,115] / 1,160 [1,190] kg
Max. provozní hmotnost 1,565 [1,595] kg
Povolené zatížení střechy 60 kg
Objem zavazadlového prostoru (min.-max.) 211 litrů
Objem palivové nádrže 40 litrů
Vnější rozměry d x š x v 3,821 / 1,727 / 1,414 (*1,415) mm
*with Roof Fin
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz