TEST MINI Cooper – Nový originál
Kdo náš web čte pravidelně ví, že jsem milovník vozů MINI. Nikdy mi však nešlo o jejich styl, bylo mi jedno jak v nich vypadám a že po nich šílí holky. Miluji jak MINI jezdí! Čistá radost z řízení, fantastický podvozek a reakce na sebemenší povel. Pořád mám před očima, jak jsem loni proháněl ultimativní MINI GP v Alpách a v uších mi zní ten rachot a střelba z výfuků. S vozy divize JCW jsem zažil neopakovatelné chvíle i momenty pěkně děsivé, protože chyby neodpouštějí. Prostě pravý adrenalin a to nejlepší, co s pohonem předních kol lze pořídit. A teď je tu generace nová a nebudu zastírat, že hned od premiéry sem měl strach. Strach, že už to nebude jako dříve…
Ačkoliv se design vozu z generace na generaci příliš nezměnil a MINI si tak zachovává svou typicky přívětivou tvář, je zde několik designových prvků převzatých z konceptu Rocketman a zároveň růst do všech rozměrů. Oproti předchozímu modelu opět trochu povyrostlo, třeba na délku je to nárůst o téměř 10 centimetrů, další 4 se vměstnaly do šířky a o 7 mm narostlo Mini do výšky. O tom, že je vůz od základu nový, přesvědčuje i rozšířený a prodloužený podvozek, jehož 42 mm rozvoru k dobru přispělo k většímu kufru o objemu 210 litrů a více místa se dočkají i pasažéři. No a tohle jsou informace, které ze začátku na očekávání nepřidají. Naštěstí váha zůstala stejná a výrobce tvrdí, že motokárový pocit je tu ještě více umocněný. Jdu si pro klíče.
A to od verze Cooper, tedy té základní, s třívalcovou 1.5 pod kapotou. Jo, slyšíte správně, klasická atmosferická 1.6 byla nahrazena přeplňovaným tříválcem o výkonu 136 koní a 220 Nm točivého momentu. Jsem zděšen! Setkání v tváří v tvář mě lehce uklidňuje, vůz je sice znatelně větší, ale pořád je hodně malý a má kola v rozích. Uvnitř je to doslova revoluce. Vše je ještě více funky a cool, než kdy předtím. Trochu mě mrzí odklon od středového rychloměru a jeho nahrazením klasickým budíkem pod volantem. Obří středový kruh samozřejmě zůstal a je v něm zabudován display infoteinment systému a diodové podsvícení celého obvodu, které mění barvu podle manipulace s klimatizací, hlasitostí anebo na základě zvoleného jízdního režimu. Znáte to, Sport je rudý a eko zelený…
Interiér jako celek je z mnohem lepších materiálů, měkčený, ukazatele mají lepší grafiku a tlačítka v leteckém stylu dodávají tradiční atmosféru. Ovladač infoteinment systému je nyní klasický iDrive po vzoru BMW a třeba při otevíraní oken se už nenabouráte, protože ovladače jsou nyní na dveřích a ne kdesi pod středovým panelem. Takže ano, posun je tu znatelný a je to víc funky, což cílovka ocení.
Mačkám spojku a startovací přepínač na spodku středové konzole se červeně roztluče v rytmu srdce. Tříválec naskočí a má zvědavost stoupá. Nebudu se tady teď zabývat nudnou cestou městem a 400 km dálnicí a shrnu to asi tak, že ve městě se MINI díky rozměrům cítí jako doma a tvrdost podvozku se mezigeneračně výrazně zlepšila a nenaklepe Vás jako salám. Což vlastně zpříjemňuje i pobyt na dálnici a delší cestování. Je to teď prostě mnohem použitelnější auto. Jenže jaké bude na okresce?
Pořád zapomínám, že mám v ruce základní verzi a tu si na vymetání okresek nikdo nekoupí ( pravděpodobně ). Od toho tu je sportovní Cooper S a budoucí JCW. I tak však MINI sází na svou tradici a v první pořádné zatáčce ukáže o čem to tady vlastně všechno je. Prostě okamžitě vyrazí za volantem, zakousne se a vykrouží dokonalý oblouk. Rychlosti, kterými zatáčky projíždí jsou opět z ilegální říše a stabilita je naprosto ukázková. Kola v rozích prostě dělají zázraky stejně jako krátký rozvor. V každé zatáčce si člověk řekne, že nemusel tolik brzdit a šlo to daleko rychleji. Limit je šíleně daleko a MINI se bude smát do obličeje jak se bojíte to do zatáčky podržet. Jo, to je ono! DNA je tu pořád a furt to funguje parádně! Pro to jak to auto zatáčí a drží jej budete nadevše milovat.
Jen trochu ztratilo cit v řízení, ale stále je příjemně tuhé a přesné. Ve sportovním režimu ztuhne ještě více a zlepší se i odezva na plyn. Tím se dostávám k motoru. Zcela objektivně je lepší, než stará udýchaná atmosferická šestnáctistovka a nabízí také mnohem lepší a dostupnější dynamiku. Navíc ho doprovází typický jadrný třívalcový zvuk. Odezva je skvělá, chce se mu do otáček a auto s ním jede fakt slušně. Takže ano, byl to zcela zbytečný předsudek a motor se ukázal ve velmi dobrém světle. A o platí i o spotřebě – v kombinovaném režimu si MINI řekne o 5.5 litru, ve městě o 7 a mino umí jezdit pod 5. Dynamicky kolem 11 a to jej můžete ždímat do plna a víc to nebude. Nepotěšily mě vlastně jen brzdy, které jsou poddimenzovány a jejich účinek dá pápá a šáteček po pár ostřejších zatáčkách.
Testovací model je spjat s manuální šestistupňovou převodovkou, která má krátké dráhy, jde přesně a kulisa je příjemně tuhá, a tak je radost řadit. Navíc je tu jedna zcela výborná vychytávka – nové MINI si při podřazování samo hází meziplyny! Je to skvělá “fíčura” a řazení je díky tomu zcela plynulé a věřím, že spousta majitelů se bude cítit jako king of pop, teda road! No, prostě to dodává takový ten závodnický pocit. Cool co?
Takže si to shrneme, nové MINI je větší, prostornější, praktičtější a víc vystylované. Co je důležité pro nás řidiče je fakt, že jezdí pořád stejně skvěle a nabízí v dnešní době bezkonkurenční motokárový pocit z řízení. Už teď se těším na týden s Cooper S.
Plusy
– Styl, vzhled a image
– Jízdní vlastnosti
– Zpracování
– Převodovka
– Motor a jeho dynamika
– Spotřeba
– Řízení
Mínusy
– Pořád je to nepraktické auto
– Slabé brzdy
Technické údaje
Výkon | 100 kW (136k) při 4,500 – 6,000 ot/min |
Max. točivý moment při otáčkách | 220 Nm / 1,250 ot/min |
Zrychlení (0-100 km/h) | 7.9 [7.8] s |
Maximální rychlost | 210 [210] km/h |
Pružné zrychlení 80-120 km/h (4./5. stupeň) | / 9.3 s |
Průměrná spotřeba: (město) | 5.7 [5.9] l/100 km |
Průměrná spotřeba: (mimo město) | 3.8 [4.0] l/100 km |
Průměrná spotřeba: (kombinovaná) | 4.5 [4.7] l/100 km |
Emise CO2 | 105 [109] g/km |
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU) | 1,085 [1,115] / 1,160 [1,190] kg |
Max. provozní hmotnost | 1,565 [1,595] kg |
Povolené zatížení střechy | 60 kg |
Objem zavazadlového prostoru (min.-max.) | 211 litrů |
Objem palivové nádrže | 40 litrů |
Vnější rozměry d x š x v | 3,821 / 1,727 / 1,414 (*1,415) mm |
*with Roof Fin |
« Nissan Navara 2015 oficiálně! [video] Rolls-Royce připravuje na rok 2018 své první SUV »