TEST MINI Clubman Cooper S ALL4 AT – Stylový rychlík
První generace vozu MINI Clubman byla pro tuto značku důležitá – započala totiž rozšiřování nabídky o nové modely, kterých je dnes už rovných šest. Druhá generace ztratila některé zajímavé prvky v podobě proti sobě otvírajících se dveří na spolujezdcově straně, ale zase si ponechala stejný koncept dveří zavazadelníku. Vůz se navíc celkově natáhl do všech stran a nyní je čistokrevným zástupcem nižší střední třídy s délkou překračující 4.2 metrů. Toto MINI už není žádný drobek.
A je to poznat už na první pohled – Clubman působí robustním dojmem a nutno dodat, že celkový design se povedl na jedničku. Příď je doplněna o několik vkusných detailů, zato záď je přepracována kompletně. Moc se mi líbí oválné světlomety, dělené dvířka kufru a koncovky výfuku na obou stranách. Testovanému modelu navíc nechybí sportovní paket v rámci motorizace Cooper S, který pomocí agresivního předního nárazníku, přepracované masky chladiče a světlometů s černým podkladem mění milé MINI v nasupenou bestii. A moc hezkou!
Možná teď chcete namítnout, že MINI jen přepracovalo záď pětidveřového modelu, ale není to pravda. Clubman má totiž rozvor náprav o 103 milimetrů delší, než pětidvířko a celková délka je jen o 2 milimetry kratší, než u Volkswagenu Golf. Rozvor náprav nemá v rámci automobilky obdoby a je dokonce o 75 milimetrů delší než u Countrymanu, z čehož těží zejména vnitřní prostor na zadních sedadlech. I vysoký člověk si v naprostém pohodlí sedne sám za sebe. V současnosti se rozhodně jedná o nejprostornější model značky MINI.
Clubman nabízí odlišnosti i uvnitř. Základní architektura interiéru zůstává stejná, ale je tu rozhodně znát vyšší akcent na kvalitu materiálů a zpracování. Nechybí větší plochy dekorů, lišta obepínající vrch palubní desky pod čelním oknem a nebo separované ovládání klimatizace v oválném poli lemovaným kontrastním měkčeným plastem. Zbytek je klasikou a nechybí velký centrální oválný display s infoteinment systémem, nízko položená sedadla s dokonalým tvarováním a posedem nebo sportovní volant s tlustým věncem, který se parádně drží.
Velmi vkusný je pak startovací přepínač u řadící páky, který před nastartováním simuluje srdeční tlukot a do jeho rytmu červeně bliká. Centrální ovál navíc nabízí diodové podsvícení celého obvodu, které mění barvu podle manipulace s klimatizací, hlasitostí anebo na základě zvoleného jízdního režimu. Znáte to, Sport je rudý a eko zelený…
Interiér jako celek je z mnohem lepších materiálů, měkčený, ukazatele mají lepší grafiku a tlačítka v leteckém stylu dodávají tradiční atmosféru. Ovladač infoteinment systému je nyní klasický iDrive po vzoru BMW a třeba při otevíraní oken se už nenabouráte, protože ovladače jsou nyní na dveřích a ne kdesi pod středovým panelem. Takže ano, posun je tu znatelný a je to víc funky, což cílovka ocení.
Největší rozdíl je ale v samotném jízdním projevu. Clubman naplno těží ze svých vnějších rozměrů a proměnil se ve velmi příjemný a plavný cestovní stroj. Tak pohodlným MINI jsem dosud nejel a naprosto si mě tento vůz získal. Při běžném ploužení se metropolí vám bude dělat dokonalého parťáka, zpříjemňovat pobyt na palubě stylovým designem interiéru i exteriéru a těšit příjemným zvukem a maximálním komfortem. Díky příplatkovému pohonu všech kol je navíc i mnohem univerzálnější. Navíc je to ideální volba pro extroverty, za Clubmanem se totiž otočí každý!
Pohodu na palubě dále zpříjemňuje osmistupňová automatická převodovka s měničem, která řadí velmi rychle a nedělá nejmenší chybičky. Ze začátku jsem k ní byl skeptický, nejedná se totiž o skříň výrobce ZF, ale japonskou Aisin. Nicméně přesvědčila o svých kvalitách ve všech jízdních režimech včetně toho manuálního, kdy na pokyny reaguje bleskově.
Na vozech MINI jsem vždycky miloval tu schizofrenii jízdního projevu – uměly být krotcí beránci a zároveň pekelné bestie. Clubman je výrazně sofistikovanější, ale pořád to v něm je. Stačí zapnout sportovní režim, poslat plyn k podlaze a začnou se dít věci! Přeplňovaný dvoulitr jakoby dostal vynadáno, pořádný kopanec do zadku a poté chtěl ujet všemu v okolí. Turbodmychdlo se nafoukne velmi rychle a všech 141 kW je k dispozici již od 4700 otáček, krouťák 300 Nm pak od parádních 1250 do 4750 otáček za minutu.
S hmotností necelých 1465 kilogramů zvládne zrychlit z nuly na stovku za 7.1 sekundy a maximální rychlost činí 228 km/h. Reakce na plynový pedál jsou na přeplňovaný agregát okamžité a silná akcelerace zesměšní spoustu sportovních aut. S každým přeřazením se ozve uprskaná rána do výfuku a ve vyšších otáčkách zní jako podrážděné medvídě. S každým uvolněním plynu si navíc hlasitě odfoukne turbo, jak cool!
Pohon všech kol ALL4 navíc zajišťuje ohromnou trakci na každém povrchu a Clubman Cooper S je s tímto systémem pekelně rychlý. Není třeba se bát, že ztratil na zábavnosti, naopak velmi získal. Už mu zběsile nehrabají kola, neposkakuje po silnici a dokáže pobavit neskutečnou přilnavostí a nebo naopak kontrolovanou ztrátou adheze třeba na zasněžené silnici. A přesně tak jsem skončil já a uháním na Špindlerovou boudu v rychlých a ovladatelných powerslidech. Chtěl bych tu teď napsat něco o kapesním STi, ale asi byste mě ukamenovali. Jenže bych nebyl daleko od pravdy. Pohon ALL4 je natolik přesvědčivý, rychlý, zábavný a čitelný, že bych toto MINI bez něj nechtěl.
Potěšilo mě i řízení, které je strmé a má okamžitou reakci. Navíc je v něm i náznak zpětné vazby, což se dnes už mnoho nevidí. Stejně je na tom i interaktivita podvozku, kdy v zádech cítíte sebemenší podmět a jste připraveni na něj zareagovat. Opravdu krásná práce!
A to jsem ještě nezmínil spotřebu! Během týdenního jezdění po Praze si Clubman řekl o 7.5 litrů, při řádění na okresce o 11 a při poklidném cestování na okresních silnicích o 6 litrů na sto kilometrů. Geniální!
Výsledek je tedy jasných pět hvězd! Ve své kategorii nemá konkurenci, která by nabídla lepší jízdní vlastnosti, všestrannou použitelnost, moře zábavy a ještě zcela ojedinělý styl! Je tu jen jeden problém, cena! Ale stojí za to!
Plusy
Vynikající řízení
Vynikající motor
Vynikající podvozek
Vynikající vzhled
Konečně kvalitní interiér
Mínusy
Vyšší cena
« Reportáž: Mikulášská Rally Slušovice 2016 Jak jde čas, aneb když se nový Focus RS snaží dohnat závodní Imprezu STI »