TEST Mercedes-Benz C 180 BlueEFFICIENCY – Klidný bavič
Máme u nás v redakci takový zvyk… Pokud testujeme auto, které se nám velmi líbí, nebo nás příjemně překvapí, musíme se za každou cenu svézt s další motorovou verzí, či karosářskou variantou. Například Hyundai Genesis Coupé byl u nás třikrát, takže jsme vyčerpali všechny verze, které se vůbec nabízí, nové šestkové BMW se k nám dostalo také již potřetí (Cabrio, Coupé i Gran Coupé) a to samé jsme se rozhodli dodržet i v případě nového Mercedesu třídy C, které k nám zavítalo také již ve třetím kusu generace W204.
“Céčko” jsme tu měli už ve variantách Coupé a Combi, a tak nezbývá nic jiného, než se podívat na zoubek sedanu z letošního roku. Mercedes třídy C (W204) je na pohled velmi pěkné auto, což podtrhl navíc facelift prodělaný minulý rok. Co musíme ovšem zmínit hned na začátku, je fakt, že C-class u nás byla zatím jen v naftových variantách. Dnes budeme mít ale tzv. “entry model” C 180 BlueEFFICIENCY, s benzínovým motorem o objemu 1796 cm3, který je navíc dopován turbodmychadlem – a to nezní vůbec špatně…
Tento motor dává výkon solidních 156 koní a točivý moment dokonce 250 Nm, což nejsou na pohled hodnoty vůbec k zahození, navíc pokud vyzdvihneme fakt, že “Céčko” má poháněná zadní kola, bude tu určitě postaráno o nemalou špetku zábavy. Vozidlo vážící provozních 1480 kg agregát 1.8 Turbo popožene ke zrychlení na 100 km/h za 8,9 sekundy a budete moci dále uhánět až k maximální rychlosti 225 km/h. Papírové parametry neurazí, ani nenachnou, takže toť seznámení s tím, co nám bude tlouct pod kapotou a hned se vrhneme na všechno, co nás na tomto autě zaujalo i nepotěšilo…
Pokud budeme chvíli chodit okolo tohoto nového “Céčka”, na pohled zaostává oproti příplatkovým verzím o pořádný kus. Coupé i Combi jsme měli v redakci s AMG paketem, což navíc zdobily xenonové světlomety. Bez nich se budeme muset v tomto případě bohužel obejít, ale přece jen, že “méně je někdy více” se u tohoto auta přesvědčíme na vlastní kůži. Když zůstaneme ale ještě chvíli u vnějšího pohledu, doslova bijící do očí jsou základní 16” litá kola s vysokým profilem pneumatik (60 mm) Michelin Energy Saver o šířce 195 mm. Tomuto autu vyloženě nesluší a na nich třída C působí velmi “nemotorně”, až nudně. Následně se také dozvíme v samotné jízdě, vzhled nebude to jediné, co tato kola na třídě “Cé” pokazí.
Přední světla bez xenonů a tmavých vnitřků také nevypadají nijak agresivně, ale máme pod kapotou benzínový turbomotor se slibnými parametry, takže ho pojďme zkusit.
Už ale při první rozjížďce auto napovídá, jaké tak asi bude. V prvé řade se jedná o přehnaně lehké řízení a to samé platí o spojkovém pedálu, který je až příliš měkký, takže to chce nejdříve trochu zvyku, než člověk zjistí, kde spojka vůbec zabírá. A co víc, první zařazení dvojky ve mně vyvolává vzpomínky z autoškoly, kdy jsem s mírným cuknutím jel hrdě vpřed. Děkuji tímto Mercedesu za nostalgickou vzpomínku.
Naštěstí je české zastoupení Mercedesu, kde jsme si vůz vyzvedávali na Chodově, hned u nájezdu na dálnici, takže vyrážíme zjistit, jak se toto auto tady bude chovat a především, kolik nám bude verze BlueEFFICIENCY “žrát”. Při dálniční 130 točí motor na šestku nějakých 2 500 otáček a spotřeba se za celou cestu na Moravu ustálila na 6,2 l/100km. Dokonce i občasným otestováním pružného zrychlení z dálniční rychlosti, jak Mercedes funguje při předjíždění, kdy necháme zařazený šestý převodový stupeň a plaveme vstříc policejním radarům, jako malé rybky v neméně velkém českém rybníku. Po znatelné “turbodíře” přijde plynulý a příjemný zátah, který nepoleví, dokud nedosáhnete 200 km/h. Pak už Céčko ztratí dech a velmi pomalu se začne blížit maximální rychlosti 225 km/h. Nejsme ale samozřejmě piráti D1, takže maximální rychlost nezkoušíme.
Po známé panelovce se ale necítím nijak vytřepaný, ani zlámaný, což má za následek podvozek Agility Control, který tlumí tyto mínusy na D1 vcelku bravurně a jistý podíl na tom mají samozřejmě i zmíněné vysoké pneumatiky. Chudák kolega Ondra přede mnou, který jede v Lexusu CT 200h s podvozkem F Sport a na 17” kolech s nízkým profilem.
Céčko vás skutečně na dálnici pohodlně přepraví přes 300 km bez sebemenších obtíží, navíc s dobrou spotřebou (pokud tedy vezmeme v potaz, že máme pod kapotou benzínový motor s turbodmychadlem). Dokonalostí by už jen bylo odvětrávání předních sedaček, abychom zabránili pocení našeho pozadí. Bohužel tato “sociální” verze (dostali jsme totiž Entry Model) má pouze vyhřívání, což není uplně vhodné na potenci, ale pokud nechcete mít děti, klidně si zapněte tuto funkci na třetí (nejvyšší) stupeň a nechte se až pálit do stehen i za horkého letního dne. Klimatizace ale fungovala na jedničku, takže pocení se omezilo pouze na má stehna. Takže vyjíma odvětrávání sedaček mi v tomto autě na dálnici opravdu nic nechybělo. Snad jen to klasické manažerské ramínko se sakem, abych splynul s ostatními řidiči třídy C, kterých jsme na D1 potkali nespočet. Snad jen byla opravdu škoda, že celé auto působilo nad 160 poněkud plavně a nebylo zrovna stabilní na 100%…
Když ale přijíždíme do města, zjišťuji, že je tu Céčko až překvapivě přívětivé. Skvěle se s ním manévruje a co víc… Můžete při jíždě po městě klidně zařadit pátý převodový stupeň a nemusíte se bát, že by s tím měl motor problémy. V takovém případě budete jezdit po městě za 7,5 litru na 100 km jízdy, což opět není na “oturbenou” 1,8 vůbec špatná hodnota. Co mi ale kazilo dojem, byl systém Start/Stop, který se zapíná automaticky po každém nastartování. Ten se ale dá naštěstí vypnout tlačítkem Eco a já osobně nezaregistroval žádné zlepšení spotřeby oproti jízdě se zapnutým Eco režimem (a tedy Start/Stop systémem). Dle mého názoru tento systém využijete jen v pořádně ucpaných velkoměstech, potažmo v kolonách Prahy za dopravní špičky. Mimochodem, stále si ovšem myslím, že není uplně dobré tento systém používat, pokud motor není dostatečně zahřátý. O systému Start/Stop si já budu stále myslet své, ale vypnout jej nezabere ani půl sekundy, takže v tomto bodě se rozhodně žádné mínus nekoná.
Po řádném osahání je třeba vyzkoušet okresky, kde je tento Mercedes nečekaně zábavný a velmi čitelný. Není to samozřejmě ten pravý “fun-faktor”, který máme rádi, ale když přijde na věc, rozhodně se v tomto “obyčejném” autě nudit nebudete. Skrze palubní počítač ovládaný tlačítky na volantu (pod levým palcem) vypínáme ESP, protože to je v zaplém stavu na rozbité silnici nepříjemně limitující. Nepustí vás do žádných krkolomných situací a často až moc zatáhne uzdu síle, která má putovat v době potřeby na zadní nápravu. Předjíždění a nebo zašlápnutí plynu na podlahu do kopce, se pak na takové silnici stane velmi nepříjemným, až frustrujícím činem. Takže ESP je nyní vypnuté a pokud čekáte, že se tento Mercedes automaticky s vypnutým ESP promění v driftovací mašinu, vyvedu vás z omylu. Ono sice toto Céčko řidiči dovolí až neobvyklou dávku přetáčivosti, ale žádné táhlé smyky v oblaku kouře se konat nebudou. Konec konců, i když chcete přetáčivost, je třeba umět k ní vůbec auto přimět. Jenže bokem s tímto “rodinným vozem” nikdo jezdit nebude, takže je třeba otestovat “normální” jízdní styl. Když totiž zrovna nebudete chtít jezdit jako Michael Schumacher, bude pro vás C180 ideální společník. Pokud ale jezdíte často na okresky a rádi si cestu užíváte, doporučujeme si připlatit za některá větší kola s nižším profilem pneumatik. Přece jen, pneumatiky Energy Saver nejsou určeny k rychlé jízdě a když opravdu přepísknete nájezdovou rychlost, připravte se jejich zběsilé kvílení a na velkou míru nedotáčivosti.
Když ale nasadíte pohodové tempo, zjistíte, že je tento Mercedes skutečně ideální. Hovoříme tu o komfortu, dobrých jízdních vlastnostech a spokojeného pocitu za volantem. Céčko tlumí nerovnosti na těchto vysokých pneumatikách velmi dobře, navíc na nekvalitní silnici neodskakuje a překvapivě drží stopu. Snad jen škoda toho přeposilovaného řízení, o kterém jsem se zmínil na začátku. Je ale i tak zcela přesné a přední kola na vaše pohyby reagují velmi ochotně.
Co tu ale opravdu musím vychválit do nebes, je řazení. To má zde ideálně poskládané dráhy a rychlosti zapadají naprosto přesně, což je ještě pro dobrý pocit podpořeno mírným mechanickým odporem. Přiznám se, že mě tu řazení neobvykle bavilo a i když jsem řadit a podřazovat mnohdy vůbec nemusel, prostě jsem si to nemohl odpustit. Zde se řazení nestává jen nutnou činností, ale je tu skutečně převedeno do zábavné formy, takže pokud nutně nemusíte mít příplatkový 7G Tronic (za 63 504,- kč), manuál si zde určitě užijete. Za řazení si tedy Mercedes zaslouží významné plus, což nás těší.
Motor je navíc dost svižný a určitě netrpí žádným nedostatkem síly. Jde s chutí do otáček, ale dá se s ním dobře pracovat i v otáčkách nízkých. Maximum točivého momentu je zde položeno v 1 600 otáčkách, takže táhne pěkně “vodspoda” (jak by řekl klasický pilot Octávie nebo Passatu TDI). Ve středních otáčkách se ale může zdát, že motor ztrácí sílu a v takovém případě je třeba si počkat do 5 000 ot., kde je položen výkon 156 koní. Omezovač je nastaven na 6 200 otáček, jenže za šestitisícovou hranici nemá smysl tento motor už dále vytáčet. Úbytek výkonu je tu až příliš znatelný už za cca 5 800 otáček, ale v tu dobu už řadíme o další stupeň nahoru a motor nás i tak svým projevem velmi překvapil. Zvuk á la AMG symfonii sice nečekejte, protože čtyřválec nemá zvuk nijak razantní nebo agresivní, takže stejně skončíte u poslouchání těžce návykového svištění turbodmychadla. Když už jsme ale u přeplňování, motor má sice skvělý a sametový chod, ale je třeba také říct, že pokud “zašlápnete podlahu”, dostaví se nejdřív turbo-díra a až pak teprve motor nechá rozklusat pár těch plnokrevníků pod kapotou. Jenže jestli chcete jezdit většinu času s neustálou nohou na plynu, čekejte klidně i 19 litrů. Průměrně jsme ale za celý týden jezdili za 9,5 litru. A to jsme Céčko nijak nešetřili.
Celé auto ale jízdně působí velmi klidným dojmem a pokud se chcete svézt i trochu svižněji, nabídne vám tento Mercedes už za 760 000,- kč notnou dávku nevšedních zážitků, kterou drtivá většina ostatních konkurenčních výrobců postrádá.
Navíc jeho není kabina ani nikterak malá. Prostor třídy E sice v tomto autě nedostanete, ale na předních sedadlech budete mít vždy dostatek prostoru a cestující vzadu si určitě také nebudou na výletě stěžovat, že si musí uříznout své dolní končetiny. Co překvapilo dále, byl také zavazadlový prostor, který sice nepobral moc hloubky, ale na druhou stranu je dostatečně dlouhý, takže se nemusíte bát, že na týdenní dovolenou budete potřebovat Viano. Pokud ale mám zůstat u interiéru, je tu na pohled (i osahání) patrná německá preciznost a kvalita. Přístrojovka, palubní deska a středový tunel působí skutečně až “luxusním” dojmem a nejen řidič se tu bude cítit opravdu příjemně. Přední sedačky jen bohužel postrádají výraznější boční vedení, ale na druhou stranu dostanete v základní výbavě jejich vyhřívání a elektrické nastavení (které ovšem neplatí pro podélný posun). Sedačky jsou tu vzhledem k této třídě velmi pohodlné, takže ani po delší cestě z auta nevystoupíte v žádném rozlámaném stavu. Kromě toho, všechna tlačítka (ať už se jedná o ovládání oken, zrcátek, klimatizace nebo rádia) jsou ergonomicky skvěle rozmístěna, takže tu určitě nebudete hledat žádné tlačítko bezúspěšně. Především ale kvalita celého zpracování je tu skutečně na vynikající úrovni, jenže tomu se u Mercedesu vůbec nedivíme… U něj tento fakt vlastně bereme jako samozřejmost.
Takže pokud bychom měli toto auto nějak shrnout, rozhodně na něj nemůžeme hodit špínu. Překvapilo spotřebou, jízdními vlastnostmi, skvělým turbomotorem, na druhou stranu také komfortem, praktičností a celkovou svou přívětivostí k řidiči a ostatním cestujícím. Jednoduše se ovládá (jak samotný vůz, tak palubní počítač, rádio nebo poslech mp3 z vašeho iPodu, či USB) a pěkně toto Céčko vypadá, tudíž rozhodně neudělá ostudu, když někam přijede. A také určitě spoustu lidí překvapíte už jen tím, že máte prostě benzínovou verzi.
Je to tedy ideální společník na delší služební cesty, stejně tak jako na okresky i do města, základní výbava není zrovna sociální a když vezmete v potaz to, že k tomuto autu dostanete i hrstku zábavy, určitě stojí za to si jej u Mercedesu vyzkoušet. Koncernová auta mohou jen tiše závidět…
Mě nové Céčko pouze mile překvapilo, takže s čistým svědomím chci pravit, že to je skvělé obyčejné auto s notnou dávkou neobyčejných vlastností. A protože právě ty neobyčejné vlastnosti mě na tomto autě velmi bavily, doporučuji jej vyzkoušet. Určitě už ze svých požadavků neslevníte.
Plusy
– čitelný podvozek
– dynamický a kultivovaný motor
– vynikající řazení
– komfortní podvozek
– spotřeba paliva
– design
– základní výbava
– kvalita interiéru
Mínusy
– přehnaně lehké řízení bez odezvy
– pneumatiky Energy Saver
– příliš měkký spojkový pedál
Počet a uspořádání válců
|
R4
|
|
---|---|---|
Zdvihový objem (cm3)
|
1796
|
|
Největší výkon (kW/k při 1/ot.)
|
115/5000 (115/5000)
|
|
Největší točivý moment (Nm při 1/ot.)
|
250/1600–4200 (250/1600–4200)
|
|
Kompresní poměr
|
9.8 : 1
|
|
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)
|
9.0 (8.9)
|
|
Největší rychlost (km/h)
|
225 (223)
|
|
Přenos výkonu
|
||
Systém pohonu
|
Pohon zadních kol
|
|
Převodové poměry
|
Šestistupňová ručně řazená převodovka (7G-TRONIC PLUS)
|
|
Manuální převodovka
|
4.99/2.82/1.78/1.25/1.00/0.82/R 4.54
|
|
Automatická převodovka
|
4.38/2.86/1.92/1.37/1.00/0.82/0.73/R1 3.42/R2 2.23
|
|
Stálý převod
|
2.87 (3.07)
|
|
Palivo a spotřeba [2]
|
||
Objem nádrže (l)
|
59/8
|
|
Městský provoz (l/100 km)
|
9.6–9.3 (8.9–8.7)
|
|
Mimo město (l/100 km)
|
5.9–5.2 (5.7–5.0)
|
|
Kombinovaná (l/100 km)
|
7.3–6.7 (6.9–6.4)
|
|
Emise CO2, kombinovaná (g/km)
|
169–157 (160–148)
|
|
Cd, součinitel odporu vzduchu
|
0.27
|
|
Emisní norma
|
Euro 5 (Euro 5)
|
|
Podvozek (standardní) a kola
|
||
Přední náprava
|
Multi-link
|
|
Zadní náprava
|
Pérování zadních kol Multi-link
|
|
Odpružení vpředu/vzadu
|
Vinutá pružina, dvojitý pneumatický systém s SDD / vinutou pružinou, jednoduchý pneumatický systém s SDD
|
|
Pneumatiky/disky kol vpředu
|
195/60 R 16
|
|
Pneumatiky/disky kol vzadu
|
195/60 R 16
|
|
Řízení
|
Systém řízení s asistencí proměnlivé účinnosti posilovače řízení a variabilním poměrem převodu řízení
|
|
Přední brzdy
|
Kotouče, vnitřně ventilované
|
|
Zadní brzdy
|
Okna
|
|
Rozměry a hmotnosti
|
||
Pohotovostní/užitná hmotnost (kg) [3]
|
1480/515 (1495/515)
|
|
Celková hmotnost (kg)
|
1995 (2010)
|
|
Max. zatížení střechy (kg)
|
100
|
|
Zavazadlový prostor (VDA) (l)
|
475
|
|
Průměr otáčení (m)
|
10.84
|
|
Hmotnost přívěsu nebrzd./brzd. (kg)
|
740/1800 (745/1800)
|
« Tauro V8 Spider – Nový supersportovní roadster Entry model Radical SR1 »