mercedes-benz-x-exterior-1

Test Mercedes-Benz X 350d. Konečně pravý aristokrat

18. 3. 2019 • Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 100%

převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 90%

Pokud toužíte po velmi schopném pick-upu, který umí zároveň nabídnout komfortní jízdu kombinovanou se slušnou ložnou plochou, je X 350d skvělou volbou. Problémem může být jen vysoká cenovka, ale to už tak u prémiového produktu bývá. X350 začíná na 1,2 milionech a testovaná verze přišla na 1 516 232 Kč. Daleko důležitější je fakt, že si ji dokáže s přehledem obhájit.

Verdikt:

Ačkoli je trh s pick-upy v Evropě poměrně široce zastoupený, těch s velkým motorem je minimum. Dosud kraloval VW Amarok V6 TDi, ale na trh vstupuje nový hráč a konkurenci nic nedaruje. Krok Mercedesu je zcela logický, tento segment zažívá celosvětově velký boom a i tato značka chce mít svou odpověď na úspěch jiných.

Když jsem loni testoval verzi se čtyřválcem, nemohl jsem se ubránit pocitu, že takováto motorizace není hodná loga této značky. Prostě tomu něco chybělo. V koutku mysli jsem navíc věděl, že během pár měsíců vstoupí na trh verze se silným naftovým šestiválcem a vlastním pohonem všech kol. Teď je zde a rovnou říkám, že se jedná o úplně jiné auto, než jeho čtyřválcový bratr.

x6

Ano, i tato verze používá základ v Nissanu Navara. Jenže pozor, s dárcem platformy má ve výsledku pramálo společného. Například vidlicový vznětový šestiválec 3,0 pochází z vlastní produkce. Jedná se o léty prověřený motor OM642 s přeplňováním pomocí VGT turbodmychadla. Motor je výhradně spjat s automatickou převodovkou 7G-Tronic, což je také časem ověřená technika z produkce značky Mercedes-Benz. No a do třetice tady máme vlastní pohon 4Matic bez jakýchkoli elektronických náhražek. Má tři poctivé diferenciály včetně uzávěry toho třetího. Zapomeňte tedy na Navaru… To nejdůležitější jsme si tedy ujasnili, zbývá dodat, že motor disponuje výkonem 190 kW/258 koňmi a 550 Nm. 4Matic rozděluje točivý moment v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy.

Za čistým a elegantním designem stojí stejný člověk, který navrhoval coupé třídy E. Mercedes-Benz si dokonce sám vyrábí i veškeré příslušenství, jako jsou nástavby korby nebo její okrasné rámy. Xko si navíc můžete pořídit i v drsné offroad verzi se zvýšeným podvozkem o dalších 20 mm (na konečných 222 mm). Odlišnosti oproti Nissanu jsou i na podvozku, který je komplet přepracovaný, aby splňoval nároky klientů značky na komfort jízdy.

x4

Podvozek tak tvoří přední lichoběžníková ramena na přední nápravě, zatímco vzadu je víceprvková tuhá náprava. Na všech čtyřech kolech jsou vinuté pružiny a nepoužívají se listová pera. Mercedes-Benz speciálně ladil také stabilizátory. Nájezdové úhly jsou až 30,1° vpředu, respektive 25,9° vzadu a přechodový úhel má hodnotu 22°. Stoupavost je 100 %, tedy 45° a pick-up zvládne maximální boční náklon 22°.

V interiéru se kladl důraz na luxus a originalitu. Zaujme zcela nová přístrojová dvoubarevná deska s velmi nápaditým designem výdechů klimatizace v její vrchní části. Nechybí luxusní sedadla s prvotřídní kvalitou kůže. Naopak ovládání přiřaditelného pohonu všech kol jsou z Nissanu. U šestiválcové verze se změnil volič převodovky, ale nenajdete ho pod volantem. Zůstal uprostřed, ale už se nejedná o japonský ovladač.

x2
x1

Vnitřek automobilu je rozhodně povedený, ačkoli se najdou detaily, které by mohly být lepší. Týká se to především převzatých ovladačů, nevzhledného plastu kolem řadící páky a nemožnosti nastavit volant podélně. Nepotěší ani krátké sedadla, nebo přítomnost staršího informačního systému. Vadila mi ještě věc a to totální absence odkládacích prostor. Třeba mobil prostě není kam dát. Nicméně jsme ve třídě pick-upů a na tyto poměry je interiér absolutní špička. Zaujme velký dekor po celé šíří, parádní volant nebo tablet na palubní desce. Na první pohled to tady vypadá jako v klasickém SUV této značky.

Třída X se nabízí výhradně s dvojitou kabinou. Užitečná hmotnost je až 1,1 tuny, na korbě je v základní výbavě LED osvětlení a kotvící prvky na třech stranách (není na výklopném čele) a mezi podběhy se na šířku vejde paleta, například sesterský Nissan Navara ji na šířku neodveze. Nákladová plocha lze zakrýt několika prvky z originálního příslušenství Mercedes-Benz. Kromě „měkkých“ krytů jako je například rolovací plato, výklopný laminátový kryt a nebo hard-top, který nákladový prostor zakryje do výšky střechy. Pro tento model platí nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu až 3,5 tuny, díky čemuž lze za vozidlo připojit přívěs se třemi koňmi nebo až osmimetrovou jachtou.

x7

Dynamika šestiválce je úchvatná a potěší i skvělá kultivovanost. Vůz umí slušně zabrat i ve vysokých dálničních rychlostech a ve srovnání se čtyřválcovými konkurenty je to úplně jiná liga. Pořád je to praktické auto, pracant, ale za volantem si budete připadat jako v plnohodnotném SUV. Spotřeba se pohybuje kolem 9 litrů kombinovaně, za což jezdila i varianta X250. Pochvalu si zaslouží i práce sedmistupňové převodovky, která je s motorem perfektně sladěna.

Jízdní komfort se proměnil přímo ukázkově. Vůz neposkakuje, krásně tlumí nerovnosti a působí naprosto jistě. To platí i pro jízdu v terénů, která je prostá většímu natřásání a poskakování přes nerovnosti. Drobné chvění zadní nápravy jde cítit až na opravdu velkých a zejména ostrých nerovnostech. Přes svou velikost a komfortní nastavení je až podivuhodné, jak vůz dokáže proplouvat zatáčkami. Překvapila mě jeho obratnost a okamžité reakce na volant. Vůbec si nepřipadáte, že řídíte takový kolos. Za nastavení podvozku si Mercedes rozhodně zaslouží pochvalu.

x8

Díky plnohodnotnému pohonu všech kol se pick-up umí proměnit v regulérní off-road a zdolá opravdu slušné překážky. Limitem je pouze světlá výška, silniční pneumatiky a dlouhý rozvor auta, který komplikuje průchodnost a manévrovatelnost v terénu a zejména na ostrých hranách. Upřímně, u nás jsem nebyl schopný najít terén, kde by Xko mělo problém. Pokud tedy toužíte po velmi schopném pick-upu, který umí zároveň nabídnout komfortní jízdu kombinovanou se slušnou ložnou plochou, je X 350d  skvělou volbou. Problémem může být jen vysoká cenovka, ale to už tak u prémiového produktu bývá. X350 začíná na 1,2 milionech a testovaná verze přišla na 1 516 232 Kč. Daleko důležitější je fakt, že si ji dokáže s přehledem obhájit.

Plusy

Silný a úsporný motor
Schopnosti v terénu a na silnici
Komfort
Bohatá výbava
Délka a ložná plocha korby
Automatická převodovka

Minusy

Krátká sedadla vepředu
Velký sklon opěradel vzadu
Některé laciné detaily v interiéru
Absence odkládacích prostor uvnitř

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz