mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-1

Test Mercedes-Benz V 300 d AWD Exclusive

17. 7. 2022 • Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Véčko ostatní dodávky převyšuje pořádnou dávkou elegance a sebevědomí. Cokoliv od „A“ sloupku dál je samozřejmě krabice – u dodávky to jinak nejde – ale přední část je stvořena podle nejlepšího receptu stuttgartské automobilky a ostudu vám určitě neudělá.

Nejprve si ale zopakujeme, co se v rámci modernizace změnilo. Mezi zásadní změny patří přepracovaná čelní část vozu (nové provedení předního nárazníku s výraznými vstupními otvory pro chlazení a nová struktura masky chladiče. Hvězda Mercedes je umístěna uprostřed mřížky chladiče a je ohraničena dvěma stříbrnými lamelami) a silný čtyřválcový dieselový motor OM 654. Poprvé je dostupná i automatická převodovka 9G-TRONIC, zatímco bezpečnostní a asistenční systémy včetně Active Brake Assist stále odpovídají nejvyšším standardům.

mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-6

Zákazníci mají i nadále k dispozici koncept personalizace s atraktivními liniemi AVANTGARDE a EXCLUSIVE, zatímco Linie AMG se stane vizuálně ještě atraktivnější: k dispozici dostala diamantovou mřížku chladiče s chromovými prvky a působí ještě sportovnějším dojmem. S novou ocelovou modrou a zejména hyacintovou červenou metalízou budí Třída V ještě více emocí. Na samém vrcholu nabídky pak stojí 19” desetipaprsková černá kola s vysokým leskem.

Stejně tak interiér. Troufnu si říct, že podobnou atmosféru na palubě vám jiné dodávka nenabídne. Po velkých plastových plochách ani stopy, materiály i zpracování snesou přímé srovnání s osobáky a celkově to tak nějak připomíná spíš privátní jet, než obyčejnou dodávku. Mercedes na to šel od lesa. Nepáral se s tím a prostě sem vrazil palubku z minulé třídy C – jen s minimálními změnami. Nápad to byl skvělý, protože interiér je opravdu příjemné místo. Zvolené materiály odpovídají odvážné cenovce a zpracování je až na pár drobných zaškobrtnutí vynikající. Vše je na svém místě, výhled ven výborný a vše jen nahrává pocitu, že sedíte jen v malinko větším osobáku.

mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-10 mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-17

Facelift přináší nové výdechy klimatizace se sportovním, turbínovým vzhledem, stejně jako nové budíky na přístrojové desce. Zjednodušený design nyní řidiči umožňuje lepší orientaci. Nové čalounění z kůže Tartufo Nappa pak ještě více podtrhuje eleganci vozu a přidává se po bok kůže Lugano a Nappa ve stávající nabídce šesti možných čalounění ve světlém či tmavém provedení.

Skrze hlavní obrazovku nyní promlouvá systém MBUX, který je hezky barevný a rychle se hýbe. V dnešní době se jedná o jeden z nejlepších infotainmentů. Co se hlasového ovládání týká, je to vůbec ten nejlepší. Umělá inteligence zde funguje výborně.

Trochu archaicky ale působí klasické analogové budíky s barevným displejem palubního počítače uprostřed. Ne, že by byly špatně čitelné, nebo nepřehledné. Jen už jsem si zvykl, že si u nových aut přizpůsobím zobrazovaná data svým požadavkům. Klasickým budíkům holt odzvonilo. Široký středový panel s ohromným dekorem nabízí jen nejnutnější tlačítka a analogové hodiny. Vypadá to čistě, jednoduše a luxusně. Celkově je interiér vyveden jen z těch nejlepších materiálů. Na dveřích je precizně zpracované ovládání elektrických sedadel s vyhříváním a odvětráváním. Nechybí ani ambientní podsvícené celého vnitřku s volitelnou barvou.

Pozice za volantem je klasická židle, sedí se vysoko a vzpřímeně. Sedačky nejsou špatné, ale uvítal bych delší sedák – hádám, že se jedná o ústupek kvůli otáčení sedadla směrem vzad – a také lepší loketní opěrku, tahle je moc úzká a ruka má stále tendenci utíkat.

mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-9 mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-15

Když se podíváte do galerie a prohlédnete si fotku druhé řady sedadel, můžete si všimnout, že to nejsou úplně obyčejná sedadla. Jsou to totiž příplatková sedadla s elektrickým ovládáním (s výjimkou posunu vpřed nebo vzad), jejichž pozice se dá změnit skoro do lehu a z jejich spodní části se vysouvá i podnožka. Kromě toho umějí vyhřívání anebo masáž (tu třeba přední sedadla neumějí) a na hlavových opěrkách jsou měkoučké polštářky jako z Mercedes-Benzu třídy S.

Jenže tohle je vykoupeno docela vysokým příplatkem, protože každé ze sedadel stojí 121 643 Kč, takže dáte čtvrt milionu jen za dvě. Dostanete za to nejen tato kůží Nappa čalouněná sedadla, ale také stolečky mezi nimi. A ty působí opravdu bytelně a skvěle poslouží třeba na odložení notebooku anebo třeba na jídlo. A myslelo se i na pití, protože odkládací přihrádky na nápoje mezi předními sedadly jsou chlazené, respektive vyhřívané. Stačí stisknout příslušné tlačítko.

mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-23 mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-22

Do zadních řad sedadel se v tomto případě nastupuje elektricky ovládanými bočními dveřmi. Ty se dají zvenku otevřít buď tlačítkem na klíči dálkového ovládání, případně stačí vzít za kliku. Zevnitř to jde navíc tlačítkem na B-sloupku, případně tlačítkem od řidiče. Třetí řada sedadel už je obyčejná, žádné elektrické ovládání nebo snad masáže tu nenajdete, ale vyhřívání i odvětrávání mít mohou. Ani přístup na ně není z nejjednodušších. Důvodem je fakt, že druhá řada sedadel se nedá sklopit a pohyb vpřed i vzad je kvůli jejich hmotnosti náročnější. Nad hlavami cestujících ve druhé i třetí řadě sedadel jsme si ale v testovaném autě mohli užívat prosklenou střechu s elektricky ovládanými roletkami. Přední část (nad druhou řadou sedadel) se dá navíc i otevřít.

mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-12

Dosud však měla třída V, jeden deficit – absenci silnějšího motoru v nabídce. To je naštěstí minulostí a nový model 300 d nabízí celých 240 koní výkonu a mohutný točivý moment 500 Nm. Už od studeného startu je motor velmi kultivovaný a uvnitř jej téměř neslyšíte, po zahřátí je situace vlastně perfektní. Takto odizolovaná kabina je ve třídě MPV jedinečnou záležitostí, což je vlastně i celé auto. Pohyb po městě je zcela plynulý a nová devítistupňová převodovka řadí velmi rychle a plynule. O její práci nebudete mít ani tušení. V ucpané metropoli si ani jednou necukla. Pokud mi v minulosti něco scházelo, byl to právě tento agregát. Zrychlení za 7,9 vteřiny na stovku je opravdu slušná hodnota, ale daleko citelnější je to u pružného zrychlování třeba na dálnici. Právě v této oblasti vůz v minulosti trpěl nejvíce.

Mezi další inovace nové generace motoru patří kombinace hliníkových válců a ocelových pístů, spalovací proces využívající stupňovitý výklenek pístů a svrchní vnější vrstva válců NANOSLIDE® pro snížení tření v motoru. Většina komponent snižující emise je nainstalována přímo v motoru. Integrovaný technologický přistup sestávající ze spalovacího procesu využívajícího stupňovitý výklenek pístů, dynamické vícecestné recirkulace výfukových plynů a umístění emisní soustavy hned u motoru se stará o snížení spotřeby i emisí. Díky blízkosti motoru, izolované pozici jednotlivých komponent a recirkulaci výfukových plynů systém netrpí na tepelné ztráty a funguje neustále v ideálních podmínkách. Výsledkem je opravdu příznivá spotřeba. V rámci rychlostních limitů můžete jezdit lehce nad 7 litrů, dynamicky pak kolem 9.

mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-14

Jak se říká, to nejlepší nakonec. Tím je u Mercedesu V bez debat podvozek. Není sice standardní výbavou, ale za příplatek necelých 56 tisíc korun je dokoupit vzduchový polštář Airmatic skoro povinnost. Naprosto se změní charakteristika auta a já můžu říct posledním zbytkům dodávkových poskakujících projevů sbohem a šáteček. Airmatic funguje na výbornou. Jízda s Véčkem je tak naprosto srovnatelná s běžným osobním vozem, bez jakýchkoliv pazvuků výtečně tlumí nerovnosti, po silnici se skoro vznáší, ale není  přehnaně houpavá, aby se někomu z cestujících snad udělalo špatně. Charakteristiku podvozku je možné i lehce upravit například volbou jízdního režimu Dynamic. Véčko je pak sebejistější v zatáčkách a více mu sedí ostřejší jízda, komfort je ale stále na špici. Výhoda vzduchového podvozku spočívá i v tom, že dokáže měnit světlou výšku. Disponuje módem, po jehož zvolení se měchy přifouknou a celé auto se přizvedne o pořádný kus, skoro jako offroad. Zvládne pak i rozbité cesty v lehčím terénu. Na druhou stranu si ve vyšších rychlostech umí přidřepnout, nebo držet konstantní výšku nad silnicí bez ohledu na zatížení.

mercedes-benz-v-300-d-awd-exclusive-2

Testovaný Mercedes-Benz je ideálním autem, pokud chcete nebo potřebujete převážet například V.I.P. osobnosti, které by měly mít dostatek prostoru pro tělo i nohy. Druhá řada sedadel nabízí téměř srovnatelný komfort s třídou S. Ovšem auto ve specifikaci, kterou vidíte na fotkách, stojí pořádný balík. Výsledná cena je 2,7 milionu korun bez daně, což je bezmála 3,3 milionu korun s daní!

Plusy

– Atraktivní design
– Prostornost
– Jízdní vlastnosti
– Variabilita interiéru
– Dá se v něm bydlet

Mínusy

– Málo odkládacích prostor vepředu
– Krkolomné otáčení předních sedadel

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz