mercedes-benz-t-180d_1

Test Mercedes-Benz T 180 d: Kurz němčiny s francouzským pasem

22. 10. 2022 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

motor: 80%

převodovka: 90%

podvozek: 85%

zpracování: 90%

praktičnost: 95%

V případě Mercedesu T je sice pravdou, že jeho sourozenec je "Frantík", ale německý bratr podle svého přepracoval jak podvozek, tak v určitých částech i motor. Na čumák navěsil svůj německý podpis a interiéru vdechl punc luxusu tak, jak to umí. Navrch nabídl širokou škálu příplatků, i když za tučné cenovky a s určitou dávkou nestrannosti z něj němčinu opravdu cítím. To, že mu sedačky voní francouzským parfémem mi naopak přijde jako skvělá kombinace.

Verdikt:

I když pomalu vymírající třída MPV poslední roky nenabízí takový výběr jako kdysi, někteří zákazníci tuto třídu stále žádají a z rodinného hlediska na ní nedají dopustit. Svoje MPV v podobě modelu „T“ nabízí i Mercedes, i když k němu měl poněkud kratší cestu.

V případě Téčka bych asi v první řadě začal interiérem, o který jde totiž potenciálním zákazníkům v první řadě. O designových peckách se v případě MPV asi vážně mluvit nedá u žádného modelu a Mercedes T není výjimkou. Nejdůležitější je u tohoto modelu prostor. A toho je tady skutečně mnoho. Sice nijak nevyčnívá oproti konkurentům, jako je VW Caddy, ale umí ho nabídnout o něco luxusněji.

mercedes-benz-t-180d_14 mercedes-benz-t-180d_22

Kvalitně působící plasty společně s lakovanými plochami a umělou kůží Neotex navozují v Mercedesu T nádech luxusnějšího provedení hned po prvním usednutí. Kulaté výdechy klimatizace, které Mercedes používá napříč většinou modelů, jsou dnes už klasickým podpisem značky. V sedačkách se ihned pohodlně usazuji a nemám proti nim jediného křivého slova. V první řadě mě zaujme téměř dokonalý (kazí ho jen poměrně masivní „A“ sloupky) výhled do všech stran a všudypřítomná vzdušnost. Jakýkoliv náznak stísněnosti v Téčku nečekejte. Všude je místa opravdu požehnaně a praktickou část pak dokreslují hlavně prostorné odkládací plochy. Do prostoru pod loketní opěrku bych naskládal celý nákup, do kapes dveří se pohodlně vejde větší PETka a do police nad předním oknem můžu naskládat ještě hromadu dalších blbostí.

mercedes-benz-t-180d_29

Na zadních sedadlech si pak cestující taky nebudou stěžovat na nedostatek prostoru. Mercedes T je dokonce autem, kde bych si se svými 190cm na jízdu vzadu vůbec nestěžoval a nechal bych se klidně vyvézt. Místa na kolena je dost, opěradlo řidiče i spolujezdce disponuje výklopným jídelním stolečkem, místa nad hlavou je jako pro krále a navíc se dozadu skvěle nastupuje posuvnými dveřmi, jejichž lehké pojezdy zvládne obsluhovat i dítě. Pro ty je tu navíc na dvou sedadlech připraven systém Isofix pro uchycení dětských sedaček. Za zadními sedačkami naleznete i obrovský kufr, který absencí jakýchkoliv výstupků přidává na praktičnosti a najdete v něm i takové potěšující drobnosti jako háčky na tašky. Páté dveře jsou skutečně obrovské, a tak je potřeba dávat trochu pozor při otevírání a poměrně dost poodstoupit. Na oplátku je pak můžete využít skoro jako pergolu při krátké zastávce někde na odpočívadle. Nakládací výška podlahy je pěkně nízko a tak nebudete mít problém s naložením těžkého nákladu, nebo potěšíte svého psa, kterému bude místo výskoku stačit jen krok.

mercedes-benz-t-180d_27 mercedes-benz-t-180d_19

Z pohledu místa řidiče jsem si v Téčku užíval nejen jeho praktičnost a dobrý výhled, ale i dobře zpracovanou ergonomii. Palubní deska je skvělou klasikou s dobře čitelnými budíky. Ty rozděluje jen malý displej s těmi nejzákladnějšími údaji a pár stránkami. Našel jsem na něm ale vše, co jsem potřeboval a byl jsem naprosto spokojený. Uprostřed palubní desky se pak nachází displej infotainmentu, který je vybaven mou zamilovanou super jemnou grafikou známou i z jiným Mercedesů. Infotainment nezná jakékoliv sekání, jeho reakce jsou rychlé a ovládat jej mohu buď dotykově, nebo malými touchpady na volantu. Volant má dobře uspořádaná ovládací tlačítka a celý infotainment tak lze ovládat bez sundání ruky z volantu. Střed palubní desky pak doplňuje volič převodovky s klasickými otočnými ovladači klimatizace, který je pro tento účel prostě pořád to nejlepší řešení.

mercedes-benz-t-180d_5

Zvenčí je Mercedes třídy „T“ klasickým rodinným MPV. Kdo by nepoznal některé prvky interiéru shodné s jiným vozem, mohl by mu napovědět exteriér. Hlavně boční a zadní část je nápadně podobná Renaultu Kangoo a podoba není čistě náhodná. Tak, jak je dnes zvykem u mnoha automobilek sdílet svoji použitou techniku, není tajemstvím, že i u Mercedesu kdysi proběhly námluvy nejen s Renaultem. Mercedes „T“ je tak ve svém zárodku přepracovanou a luxusnější verzí právě oblíbeného Kangoo. Největších změn samozřejmě doznala přední část vozu, která je dosti odlišná a se svými zaoblenými světlomety nese klasické tvary dnešních Mercedesů. Boční profil a zadní část je ale téměř stejná, stejně tak jako už v začátku nakousnuté prvky interiéru.

mercedes-benz-t-180d_3

Pohonná jednotka testovaného kousku je v tomto případě naftový čtyřválec SOHC o objemu 1461 kubických centimetrů s maximálním výkonem 89 kW a 295 Nm. Ve spojení s automatickou převodovkou je skvělou volbou k pohodové povaze Téčka. Ano i on je původem z dílen Renaultu, ale Mercedes si na něm pár věcí včetně řídící jednotky upravil a osobně nemám problém s jeho původem vzhledem k tomu, že se jedná o důkladně časem prověřený agregát.

Jeho projev je měkký, do interiéru prolínají jen příjemně bručivé zvuky a na rodinné MPV má síly tak akorát. Není to žádný brus na předjíždění kdekoliv, ale to z podstaty věci po Téčku ani nikdo nechce. Naopak jsem ocenil jeho úspornost. Na okreskách s ním lze s trochou opatrnosti jezdit mírně přes pět litrů a při dálniční rychlosti si vystačí s litrem navíc.

mercedes-benz-t-180d_10

S automatickou převodovkou jsou sehraná dvojka. Ta mu jeho práci nekazí cukavým řazením. Naopak řadí příkladně hladce, jednotlivé stupně řadí spíš v nižších otáčkách a efektivně tak využívá dieselový projev. Příplatek přes 65 tisíc korun je za automat poměrně hodně, ale k pohodě Téčka ve spojení s povedeným dieselem mi přijde skoro jako povinnost.

Celkovou pohodu na palubě nezkazí ani dobře naladěný podvozek. Ten má samozřejmě svůj původ taktéž v Renaultu Kangoo, ale Mercedes si jej navíc poladil k obrazu svému a výsledkem je tak skvělá žehlička domácích silnic. Přes nerovnosti se přenáší elegantně i ve větších rychlostech a od kabiny je kvalitně hlukově odizolován. Překvapivě ani vysoká stavba karoserie netrpí zvýšenými náklony při rychlejším průjezdu zatáčkami a neunavující řízení je školou přesnosti, i když zpětné vazby od stavu předních kol je minimum, což mi ale v případě MPV nepřijde jako negativní vlastnost.

mercedes-benz-t-180d_12

Kde kdo by mohl namítnout, že nechce utrácet svoje peníze za převlečený Renault. Není ale vše tak, jak na první pohled vypadá. Dnes už skoro žádná z klasických automobilek nevyrábí všechny svoje díly a techniku sama, ale ke sdílení dochází v čím dál větší míře. Například multi-použitelnost různých podvozkových platforem, na kterých pak stojí klidně pět modelů různých značek je už nějaký ten pátek zavedeným zvykem a automobilkám to šetří obrovské peníze.

mercedes-benz-t-180d_4

V případě Mercedesu T je sice pravdou, že jeho sourozenec je “Frantík”, ale německý bratr podle svého přepracoval jak podvozek, tak v určitých částech i motor. Na čumák navěsil svůj německý podpis a interiéru vdechl punc luxusu tak, jak to umí. Navrch nabídl širokou škálu příplatků, i když za tučné cenovky a s určitou dávkou nestrannosti z něj němčinu opravdu cítím. To, že mu sedačky voní francouzským parfémem mi naopak přijde jako skvělá kombinace.

Plusy

– prostornost a vzdušnost interiéru
– dobrý výhled
– úsporný motor
– praktičnost

Mínusy

– nemožnost 4×4
– vysoká cena příplatků

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz