TEST Mercedes-Benz SLK 250 CDI – Diesel Roadster
Roadster výrazně připomínající epický supersport SLS je celý v paketu AMG, bílé perleti a vypadá prostě fantasticky. Look nového SLK nenechá chladným nikoho a osobně jej řadím vysoce nad BMW Z4. Je to subjektivní, já vím. Nicméně nadšení opadá po prvním nakouknutí do interiéru – ne, nemám na mysli jeho provedení, ale fakt, že se v něm nachází volič automatické převodovky! Takže tady mám roadster, diesel a automat. Hmmm…
Možná si říkáte: “A co má tady ten pisálek proti dieselům?” Nic! Naopak, mám je rád. Jenže roadster není obyčejný kabriolet a Mercedes-Benz prokázal neobvyklou odvahu, že tak vůbec učinil – od roadsteru totiž každý očekává vytříbené sportovní jízdní vlastnosti a řízení plné radosti. To navíc podporuje i agresivní a tuhý AMG paket. Jenže tohle nejsou jen nějaká očekávání, ale také fakt, že roadster si 99 procent lidí kupuje právě pro ty zážitky a jako třetí auto do rodiny. Proč tedy diesel? Copak má smysl ušetřit ani ne dva litry na sto kilometrů v autě, které vytáhnete na projížďku jednou za čas když je hezky? Ne, nemá!
Začínám kriticky, ale už jenom ono jednoduché zamyšlení se nad důvodem proč chtít dieselový roadster je vlastně první náznak pochybnosti o smyslu existence této varianty SLK. A rovnou říkám, že pořízením si tohoto modelu získáte o necelé dva litry (většinou litr) lepší spotřebu, než v případě benzinové varianty SLK 200, která nabídne obdobnou dynamiku a především “desetinásobný” fun faktor – krásný zvuk, skvělý průběh výkonu a výbornou dávkovatelnost. Můžete mít naftu rádi, ale v otevřeném voze se naplno probudí její neoddiskutovatelné zápory.
Začíná to vlastně hned nastartováním – naftový čtyřválec citelně zatřepe celý vozem, naskočí a s vibracemi drží volnoběh. Projev studeného motoru je hrubý (zrovna motorizace 250 CDI svým projevem patří mezi hrubší v jakémkoli voze Mercedes-Benz) a po zahřátí se to zlepší jen mírně. Pamatujte totiž na to, že roadster vezmete na projížďku když je hezky a v takových případech jde střecha dolů hned po nastartování – odměnou vám je zvuk naftového motoru takzvaně v přímém přenosu, což úplně úsměv na tváří a chuť se jít projet někam na okresku nevyvolá. No a navíc tu máme sedmistupňovou automatickou převodovku 7G-TRONIC PLUS, která svou práci sice dělá dobře, ale jemností a rychlostí řazení se nemůže rovnat s famózním osmikvaltem od ZF! Navíc při zátěži motor točí a drží zbytečně nahoře, kde už naftový agregát nemá výkon… A pak také proč by někdo vůbec chtěl mít automat v roadsteru? Napadá mě jen praktické využití pro “pózery”, kteří tak můžou mít levou ruku stále hozenou přes rám dveří… Jeden reálný plus však automat má (ne, spotřeba to není) a to fakt, že do jisté míry eliminuje neduhy dieselového motoru, jakým je třeba turbodíra.
Motorizace 250 CDI však díky dvojici turbodmychadel poskytuje opravdu solidní zátah a skvělou dynamiku. Aby ne, výkon 150 KW a rovných 500 Nm mluví za vše. Na stovku se 1590 Kg vážící roadster dostane za solidních 6.7 sekundy a zastaví jej až údaj 243 Kmh. Problém však nastává hned, co nasadíte sportovní tempo – motor od středních otáček vydává opravdu hrubý zvuk, převodovka neposlouchá (a tak stejně vezmete za pádla pod volantem) a po delší jízdě se jednotka začne citelně unavovat. Tak co, je tohle to, co chcete od sportovního roadsteru?
Tímto však kritika končí, protože jako celek je SLK naprosto brilantní auto – má poutavý design, skvělý podvozek, řízení a nádherný interiér plný revolučních řešení. V benzínové motorizaci je navíc mnohem zábavnější než hlavní rival z Mnichova – BMW Z4! Pravidlo, že Mercedes-Benz dělá měkká a nudná auta pro pány středního věku už dávno neplatí a tak doporučuji příznivcům BMW následující odstavce přeskočit. Interiér je u Mercedesu už na první pohled sportovnější a hodnotnější. Překvapily mě třeba sedadla – jsou opravdu sportovní, nabízející skvělé boční vedení. Vlastně celý interiér SLK vypadá sportovně, hodnotně a za vzor si opět bere větší SLS. Volant má ideální tvar, velikost, průměr a především se skvěle drží. Jako příznivce otevřených vozů pak oceňuji skvělou konstrukci předního okna, které zamezuje zbytečně silnému proudění vzduchu do kabiny – tomu napomáhá i windshot mezi ochrannými oblouky za sedadly. Skvělou funkci pak je tzv. “vzdušná šála”, tedy systém AirScarf, který z hlavových opěrek pouští teplý vzduch na krk posádky.
Největším kladem SLK je však samotná jízda. Vůz poskytuje zcela ideální vyvážení naladění podvozku – ve městě z vás nevytřese duši a na okresních silnicích je příjemně tuhý. Karoserie navíc v zatáčkách dosahuje minimálního náklonu a díky kratšímu rozvoru je grip tohoto Mercedesu přímo ukázkový. Řízení je příjemně strmé a poskytuje adekvátní množství zpětné vazby. No a pak je tu hravost – SLK si přímo říká o nějaké to pohození zadečkem. Vrozená dispozice pro přetáčivost se holt nezapře. SLK je opravdu rychlé a zábavné auto! O to více by vás mrzel diesel pod kapotou… Volba je na vás.
Plusy
- Agresivní přitažlivý design
- Vynikající jízdní vlastnosti
- Účinné brzdy
- Sportovní
- Strmé řízení
- Zpracování interiéru
- Image
Minusy
- Projev dieselového motoru
- Automatická převodovka
Cena v základní výbavě: 1 005 977,- Kč
Cena v testované výbavě: 1 386 982,- Kč
Základní výbava:
TEMPOMAT s proměnlivým omezovačem rychlosti SPEEDTRONIC, Ukazatel zařazeného rychlostního stupně, 18“ disky kol AMG z lehké slitiny, 5-loukoťové, leštěné vpředu: 7,5 J x 18 ET 42, pneu 225/40 R 18; vzadu: 8,5 J x 18 ET 36, pneu 245/35 R 18, Čidlo pro rozpoznání dětské sedačky AKSE na sedadle spolujezdce pro dětské sedačky s transponderem schválené Mercedes-Benz, Čidlo pro rozpoznání zatížení sedadla spolujezdce, Kapsy na zadní stěně mezi opěradly a ve dveřích, Sportovní sedadla pro řidiče a spolujezdce s výškově nastavitelnými opěrkami hlavy (sklopná opěradla), Tříbodové bezpečnostní pásy, Výškové nastavení sedadla řidiče a spolujezdce, Mechanicky nastavitelný sloupek řízení – výškově a podélně, Multifunkční sportovní 3ramenný volant obšitý kůží Nappa – dole zploštěný, s perforovanými úchopy, Posilovač řízení s bezpečnostním sloupkem, Sportovní řadící/volící páka se stříbrnou hlavicí v kůži, Klimatizace THERMATIC s mechanickou regulací rozdělování vzduchu, s využitím zbytkového tepla (MRA), prachovým a uhlíkovým filtrem, spínačem vnitřní cirkulace vzduchu a s komfortní funkcí automatického zavření oken, Vario-střecha v barvě vozu s elektrohydraulickým ovládáním, Integrovaná anténa ne přední i zadním okně a zadním platu pod oknem, Audio 20 CD – audiosystém s dvojitým tunerem, barevným displejem o úhlopříčce 14,7 cm (5,8“), možností přehrávání mp3/wma/aac, CD, vstupem AUX ve spodní loketní opěrce, USB rozhraní vč.ukazatele názvů CD. Bluetooth připojení s handsfree sadou a funkcí audio streaming pro přenos hudby, telefonní klávesnice, Asistent sklopených světel s jejich automatickou aktivací Čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, Koncová zatmavená LED světla – brzdová, směrová a 3.brzdové Osvětlení zavazadlového prostoru, Denní svícení LED, Tmavý dekor předních světlometů, luneční clony bočně výklopné a teleskopické s make-up zrcátky, Směrovky s komfortní dotekovou aktivací, Stěrače v provedení Aero s dotekovou funkcí aktivace stírání a omývačů, Vnější zrcátka vyhřívaná, el.ovládaná v barvě vozu s integrovanými směrovkami, Zadní vyhřívané sklo s automatickou časovou deaktivací, ADAPTIVE BRAKE s funkcí HOLD, asistentem rozjezdu do kopce a vysoušením při dešti Aktivní opěrky hlavy, Aktivní přední kapota – ochrana chodců, Akustická a optická signalizace v případě nepřipoutaných pasažérů, aktivní parkovací brzdě při rozjezdu a aktivních světlech při opouštění vozu ATTENTION ASSIST – asistent bdělosti řidiče, Boční airbagy v opěradlech, Boční hlavové airbag, Boční ochranné výztuhy, Brzdový asistent (BAS) s aktivací maximální síly posilovače při panickém brždění, Elektricky ovládaná parkovací brzda s komfortní funkcí, Elektronický systém stability jízdy (ESP®), Indikace opotřebení brzdového obložení, Indikace stavu provozních kapalin – paliva, motorového oleje, chladící kapaliny, kapaliny v ostřikovačích, Indikace úniku tlaku v pneu, Lékárnička, Protiblokovací brzdový systém (ABS), Protiprokluzový systém pohonu (ASR), Výstražný trojúhelník, Centrální dálkové zamykání s možností ovládání vnitřním spínačem a automatickým uzamčením při rozjezdu vč.nárazového senzoru, Dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru, Imobilizér s plovoucím kódem vč.dálkového ovládání s chromovým dekorem, s optickou signalizací uzamčení vozu a nouzovým odemčením při nehodě
Výbava testovaného vozu:
Sada komfortních funkcí pro zrcátka (13.068 Kč), parametrické řízení (6534 Kč), Parktronic (17.666 Kč), Ochrana proti větru (3388 Kč), AIRSCARF vyhřívání opěrek hlavy (9922 kč), MAGIC SKY CONTROL – skleněná střecha (52.998 Kč), Automatická 7st.převodovka 7G-TRONIC PLUS (49.368 Kč), system COMAND (63.404 Kč), multifunkční bi-xenonové světlomety (26.620 Kč), vyhřívání předních sedadel (7744 Kč), bílá metalíza Bright (29.766 Kč), čalounění kůží Napa v červeném odstínu Bengal (37.026 Kč)
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2143 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 150 / 4200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 500 / 1600 – 1800 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 243 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.2 / 4.3 / 5 |
Emise CO2: | 132 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 225 / - |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1590 / 315 |
Rozměr pneu: | 205/55 R16, 225/50 R16 |
« Manhart MH1 S Biturbo – Další 1 M Coupé na převýchově! Porsche 911 Carrera S 991 – Nordschleife pokořena za 7:37,9! [video] »