DSC_0289

TEST Mercedes-Benz SLK 200

4. 8. 2012 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Mercedes-Benz SLK se světu poprvé představil v roce 1996, kdy byl na trh uveden coby kompaktní dvoumístný roadster s pevnou sklápěcí střechou, možností zabudování výkonných motorů a samozřejmě pohonem té správné nápravy. Letos se však vůz v Ženevě představil již ve své třetí generaci a nebyl jsem sám, kdo při prvním kontaktu zůstal stát a otevřenými ústy a nevěřícně koukal, jak moc vůz připomíná epický supersport SLS. Jistě si tedy dokážete představit můj pocit, když jsem zjistil, že dostanu nové SLK na test…

Uběhla tedy kalendářně krátká, leč pro mě neskutečně dlouhá doba a den D konečně nastal! Po vyřízení všech důležitých formalit najednou skutečně stojím před SLK, vyvedeném v sytě rudé barvě. Bylo právě po dešti, takže se kapky vody ledabyle třpytily na dlouhé kapotě, střeše a zadní části. S klíčem pevně sevřeným v pravé ruce stále dokola obcházím vůz a kochám se jeho ladnými liniemi. No jen se na něj podívejte! Přední část si se modelem SLS nejednou splete i zkušený odborník, za což můžou do kapoty protažené přední světlomety, mohutná maska chladiče, ostře řezaný přední nárazník a především šípovité výdechy na přední kapotě.

Velmi krátký rozvor přidává roadsteru na roztomilosti a začnete-li přemýšlet, zda je vůz krásnější se staženou či nataženou střechou, vyjde Vám výsledek naprosto totožně. V prvním případě totiž uchvátí ladnost, s jakou střecha spojuje rám předního okna se zadní částí, v druhém případě krásně vynikne krátký rozvor náprav a skutečnost, že posádka sedí od kapoty tak daleko, jak jen je to možné. Tak jako tak je stažení či natažení střechy dílem okamžiku a v případě jízdy s otevřeným nebem nad hlavou překvapí i stále dost místa v zavazadlovém prostoru. Údiv ovšem neopadá ani při pohledu na samotné proporce zádi. Díky velké šířce a menší výšce evokuje záď pocit, že před Vámi jede auto kategorie o třídu vyšší. Vykrojení víka zavazadlového prostoru odkazuje na větší sourozence ze stáje Mercedesu, stejně tak jako elegantní nárazník, nenásilně vystrkující dvě koncovky výfuku. U vozu této kategorie je jednou z nejdůležitějších věcí samotný výběr litých disků. Zde jsem se mohl kochat nádhernými příplatkovými 18“ koly AMG s rozměry 225/40 R 18 vpředu a 245/35 R 18 vzadu. Osobně si tedy myslím, že se minimálně po stránce vzhledu jedná o jeden z nejkrásnějších roadsterů, které se dají v České republice pořídit. Nutno také dodat, že je většina zájemců překvapena i docela příznivou cenou.

Vnějšku bylo pro tuto chvíli dost, nyní nastal čas usednou do interiéru. Po pravdě jsem čekal, že budu mít se svou výškou problém se uvelebit do kokpitu roztomilého sporťáku. Opak byl však pravdou. Po usednutí do pohodlných anatomických sedaček neshledávám jediný problém s nalezením ideální polohy za volantem, za což se dá z větší části vděčit širokému rozsahu nastavení výšky sloupku řízení. Při prvním delším ohledání útrob nacházím změny oproti německým sourozencům. Ihned jsem si tedy všimnul zcela odlišné kapličky přístrojů, která se však pro SLK vyloženě hodí. Výdechy ventilace totožné s modelem SLS působí efektně, stejně tak jako středová konzola s dekorem v podobě panelu z broušeného hliníku. Samotný volant by mohl mít na můj vkus trochu menší průměr, na druhé straně se příjemně drží a díky strmému řízení si při dovádění na okreskách nezamotáte ruce. Velmi spokojen jsem byl rovněž s kvalitním koženým čalouněním a rudými bezpečnostními pásy, trocha zklamání však přišla ve chvíli nalezení těchto dvou prvků v příplatkové výbavě. Interiér jako celek je samozřejmě kvalitně vyroben. Nesetkáte se tedy s neduhy typu špatného slícování jednotlivých dílů, povrzávání či nadměrného opotřebení.

Stále pohodlně uveleben na místě řidiče uvažuji, že bude dobré se podívat, co se ukrývá pod dlouhou a skoro vodorovnou kapotou. Pod číselným označením 200 se ukrývá čtyřválcový přeplňovaný agregát o objemu 1,8 litru. Maximální výkon 135 kW a 270 Nm točivého momentu nemají se 1435 hmotným roadsterem sebemenší problém, čemuž ostatně svědčí i zrychlení z 0-100 km/h za 7,3 vteřiny a maximální rychlost 240 km/h. Osobně jsem si již před samotným testem myslel, že bude i základní motor pro SLK to pravé a můj úsudek se velmi rychle potvrdil. Neagresivní zátah turbodmychadla je totiž cítit od nějakých 1800 otáček za minutu a podržíte-li plynový pedál trochu déle, rázem se ocitnete v rychlosti nad 100 kilometrů za hodinu. Spokojen jsem byl i se spotřebou paliva, která se v kombinovaném cyklu pohybovala okolo 7,5 litru Naturalu. V případě ostré jízdy na okreskách se také ani jednou nepřehoupla přes 10 litrů, klidné tempo v dálničním provozu znamená úbytek 6,5 litru na 100 kilometrů jízdy.

Samotná jízda v roadsteru SLK je něco, co Vás mile odvede od každodenních starostí moderního světa. Po opětovném usednutí do vozu tedy otáčím klíčkem v zapalování, řadím první rychlostní stupeň a vyrážím. Hned v úvodu si velmi rychle zvykám na příjemně strmé a přesné řízení, stejně tak jako na krátký a sportovně tuhý chod šestistupňové manuální převodovky. První výmoly na našich silnicích dají poznat tužší nastavení podvozku a při představě, že mě čeká 350 kilometrů po dálnici, můj úsměv pomalu uvadá. To však pouze do chvíle, kdy skutečně najíždím na D1 a zjišťuji, že ani zde SLK z posádky nevytřese duši. Současně jsem se však těšil, až vyrazím na klikaté moravské okresky a zanedlouho jsem se skutečně dočkal. Nejdříve jsem si ale dopřál klidnou jízdu se staženou střechou a doznal, že je toto cestování příjemné i v rychlosti kolem 110 km/h, kdy do vozu stále nefouká více, než je příjemné. Zároveň jsem byl mile překvapen pevností samotné karoserie, jenž skoro vůbec netrpí na torzní kroucení.

Klidné jízdy však bylo ten den již dost, proto znova natahuji střechu a vyrážím na tutéž trasu v ostřejším tempu. Zde mě mile překvapila zpětná vazba od řízení, předvídatelné chování vozu v zatáčkách, kde i se zapnutou stabilizací dovolí trochu přetáčivé radosti. Zde se také projevuje onen sportovně tuhý podvozek, jenž nedovolí prakticky žádný boční náklon, přesný a krátký chod manuální převodovky dostatečné stádo koní pod kapotou. Po opětovném návratu do víru města mi tedy zůstal radostný usměv tak dlouho, dokud jsem neuložil vůz ke spánku do vyhřáté garáže.

Mercedes-Benz SLK 200 je stylovým malým roadsterem, jenž svým projevem plně vyhovuje jak pro každodenní ježdění, tak pro víkendové dovádění na okreskách. Přes své kompaktní rozměry a na první pohled stísněnou kabinu nabídne dostatek prostoru dvojici cestujících, jenž může s klidným svědomím vyrazit na příjemný víkendový pobyt někam k jezeru. V závislosti na konkurenci jsem přesvědčen, že umí vůz i se základním motorem nabídnout více, než se na první pohled zdá a dokáže být s cenovkou okolo jednoho milionu korun příjemným a kvalitním společníkem na dlouhé roky. Trochu smutná věta v nadpisu článku byla mou první myšlenkou, když jsem do vozu naposledy usedal před jeho vrácením…

Plusy

  • Vzhled a image
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Motor
  • manuální převodovka
  • Sportovní sedadla a systém ofuku krku Air Scarf
  • Řízení a zpětná vazba

Minusy

  • Prostornost
  • Praktičnost

Cena v základní výbavě: 982 800,- Kč

Cena v testované výbavě: 1 086 493,- Kč

Základní výbava:

6-stupňová mechanická převodovka, funkce ECO Start-Stop, ukazatel zařazeného rychlostního stupně, TEMPOMAT s proměnlivým omezovačem rychlosti SPEEDTRONIC vč.aktivace brzdové soustavy, mechanicky nastavitelný volant – výškově a podélně, multifunkční sportovní 3 ramenný volant obšitý kůží Nappa – dole zploštělý, posilovač řízení s bezpečnostním sloupkem, alu disky 10-loukoťové 7 J x 16 ET 37,5, pneu 205/55 R16, čidlo pro rozpoznání dětské sedačky s transpoderem na sedadle spolujezdce (AKSE), kapsy na zadní stěně za opěradly, čidlo pro rozpoznání zatžížení sedadla spolujezdce, výškové nastavení sedadla řidiče a spolujezdce, přední sportovní sedadla s výškově nastavitelnými integrovanými opěrkami hlavy a sklopná opěradla, ozdobné výplně – kartáčovaný hliník, klimatizace jednozónová, s mechanickou regulací rozdělování vzduchu, s využitím zbytkového tepla (MRA), prachovým a uhlíkovým filtrem, spínačem vnitřní cirkulace vzduchu a s komfortní funkcí automatického zavření oken, Bluetooth-rozhraní s handsfree sadou a audio streaming pro přenos hudby, telefonní klávesnice, integrovaná anténa, asistent sklopených světel, čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, denní svícení a mlhovky, koncová světla LED-vč. brzdových a směrovek a 3.brzdového světla, osvětlení středové konzole, osvětlení zavazadlového prostoru, projektorové reflektory H7, sluneční clony bočně výklopné a teleskopické s make-up zrcátky, směrovky s komfortní dotekovou aktivací, stěrače v provedení aero s dotekovou funkcí aktivace, vnější zrcátka vyhřívaná, el.ovládaná, v barvě vozu s integrovanými směrovkami, zadní vyhřívané sklo s automatickou deaktivací, ADAPTIVE BRAKE s funkcí HOLD a asistentem rozjezdu do kopce, adaptivní brzdová světla – přerušované svícení při panickém brzdění, airbagy pro řidiče a spolujezdce, aktivní opěrky hlavy, aktivní přední kapota, akustická a optická signalizace v případě nepřipoutaných pasažérů, aktivní parkovací brzdě při rozjezdu a aktivních světlech při opouštění vozu, ATTENTION ASSIST – asistent bdělosti řidiče, boční airbagy s ochranou hlavy ve dveřích, boční airbagy v opěradlech, boční ochranné výztuhy, brzdový asistent (BAS), elektronický systém stability (ESP), indikace opotřebení brzdového obložení, indikace stavu provozních kapalin – paliva, motorového oleje a chladicí kapaliny, indikace úniku tlaku v pneu, ABS, ASR, centrální zamykání, imobilizér s plovoucím kódem, černé čalounění stropu, dvojramenné výfukové potrubí s chromovými koncovkami, el.ovládání oken, madla dveří v barvě vozu, sportovní pedály, ukazatel venkovní teploty, vstupy pro nasávaný vzduch na boku blatníků s chromovanými žebry.

Výbava testovaného vozu:

Kožené čalounění (33.997,-), červené bezpečnostní pásy (11.616,-), 18“ disky AMG (58.080,-).

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1800 – 4600
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5 / 6.4
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 225 / 335
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1435 / 315
Rozměr pneu: 225/40 R18, 245/35 R18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz