TEST Mercedes-Benz SL 400 – SLast za volantem
Přestože podzim už o sobě dává naplno vědět, my si ještě s větrem ve vlasech a sluncem ve tváři připomeneme jednu nejen letní specialitku. Jedná se o vůz Mercedes-Benz SL 400, který zaujímá v této motorizaci základ nabídky nejnovější šesté generace známého roadsteru.
Letos je to už 64 let, co byl představen původní model SL a nová generace se může chlubit řadou technických inovací. Především se jedná o řešení problematiky ohledně hmotnosti vozu. Řada SL pokračuje v tom, co nastolil supersportovní model SLS, tedy v použití hliníkových a karbonových slitin v co nejvyšší míře. To má za následek, že téměř 90% použitých panelů je vyrobeno z těchto materiálu. Na zadní části vozu se také nešetřilo moderními konstrukčními řešeními, a díky tomu je celá z hořčíku a třešničkou na dortu je kompozitové víko kufru. Hmotnost vozu se nakonec zastavila na hodnotě 1735 kg, což sice není úplně oslnivá hodnota, ale na vůz této kategorie a hlavně velikosti to takénení vůbec špatné. A velikost SL skutečně vnímáte až při osobním setkání.
Mezigenerační TEST Mercedes-Benz SL 400 vs SL 500 – Dva králové rozdílných období tváří v tvář
Mercedes letos inovoval i tento model a designové změny podřídil nastolenému trendu od většího brášky AMG GT. Hned na první pohled zaujme výrazná maska ve stylu zmíněného GT a od ní navazující prolisy pokračující přes nekonečně dlouhou kapotu až k rámu čelního skla z vysokopevnostní oceli. Přední světla s full LED technologii jsou nyní štíhlejší, uhlazenější a lépe zapadají do celkového designu vozidla. Klasickým a velmi povedeným prvkem jsou boční výdechy za předními koly, jejichž ostře tvarované prolisy sahají až za dveře do zadních partií.
Zde dominují, jak už bývá u modelu SL dobrým zvykem, rozsáhlé zadní svítilny, se kterými se v běžném provozu setkáte nejčastěji. Náš konkrétní kousek byl navíc vybaven paketem AMG, který umocňoval sportovní vzezření – agresivní přední nárazník s lízátkem, nádherná kola v tradičním AMG designu, boční prahy a výraznější koncovky výfuků.
Interiér je jediným místem, které prozrazuje skutečnost, že toto SL není plnohodnotně nová generace, ale rozšířený facelift. Nicméně i tak se jedná o opravdu krásné místo. Černo-hnědá kombinace společně s hliníkovými dekory dává už při prvním usednutí pocítit velkou porci luxusu a pohodlí. Při konečné ceně vozu je velmi vysoká úroveň zpracování na místě. Při klasické výšce postavy okolo 180 cm ergonomii nelze nic vytýkat, a ani vyšší pasažéři zde nebudou mít žádný vážnější problém. Jestliže karoserie klade maximální důraz na snížení hmotnosti, zde se pro změnu maximalizuje pohodlí.
Sedáky mají velmi dobré tvarování, které si můžete samozřejmě kompletně elektronicky upravit přesně na vaši postavu, k tomu čtyři různé masážní funkce, vyhřívání i odvětrávání. Cestování zde je opravdu velmi příjemné i na delší vzdálenosti. Další funkcí sedadel, kterou velmi oceníte se staženou střechou, je Airscarf, tedy přívod teplého vzduchu zezadu na krk. Nechybí ani dostatečné množství odkládacích kapes a přihrádek. Objemnější předměty, které z jakéhokoliv důvodu nechcete nechat v zavazadlovém prostoru, se dají uložit za sedáky nebo do velmi prostorné loketní opěrky.
Volant má naprosto ideální tvarování, průměr i tloušťku věnce a jeho používání je čistá radost. Přístrojová deska i středový panel jsou velmi přehledně členěny a veškeré ovládání je jednoduché a intuitivní. Pokud jste aspoň trochu technicky založení, nebudete mít s veškerým elektronickým ovládáním vozu problém a obejdete se i bez manuálu. Automatická převodovka 9G-TRONIC má několik možnosti nastavení (ECO, Sport, Sport+, Comfort a Manual) a její řadící páka je opět převzata od většího bratra GT. Skvělé audio Harman Kardon Logic7 se subwoofery v podlaze dotváří povedený celek k dokonalosti.
Zmíněná nekonečně dlouhá kapota má své opodstatnění při použití motoru V8 u silnější verze SL 500, zde ale máme menší přeplňovaný šestiválec o objemu 3.0 litru, s výkonem 376 koní při 5500 ot./min a točivým momentem 500 Nm při 2000 – 4200 ot./min. Tento motor je zcela nový a i při vyšší hmotnosti vozu nabízí v běžném provozu velmi dobrou dynamiku. Vždyť na stovku se SL dostane už za 4.9 vteřiny. Nutno podotknout, že tato motorizace je v současné nabídce roadsteru SL tou základní a na to jsou její výkony opravdu strhující. Kéž by takto základní motorizace vypadaly všude! Motor navíc vyvíjeli technici od AMG a jeho projev je tak velmi peprný, emotivní a soustředěný. Zpočátku se sklouznete na zdrcující vlně kroutícího momentu, pak motor s chutí vyskočí do otáček, ve kterých ze sebe za řevu šestiválcové orchestry vydá maximum výkonu. Nicméně SL není primárně o sportování.
TEST Mercedes-Benz S 500 Cabriolet – Nejlepší auto na světě… Nebo ne?
Kompromis mezi sportováním a komfortem každodenní použitelnosti se povedl nalézt opravdu dobře. Motor navíc dokáže nabídnout skvělou spotřebu. Při povoleném dálničním tempu a běžné jízdě mimo město se dá cestovat za 7,5 l/100 km. Město zvládá v průměru okolo 10 litrů. Svižná jízda plná předjížděcích manévrů znamená 11 až 15 l/100 km podle toho, jak moc máte těžkou nohu, a při opravdu sportovní jízdě už Vám palubní počítač reálnou spotřebu neukáže, takže není potřeba se jí zatěžovat. Další věc, kterou motor umí skvěle, je roadsteru odpovídající atmosféra. Zvuk je naprosto úžasný a jeho mechanická symfonie ve vyšších otáčkách vás nikdy neomrzí.
SLast za volantem
Základní charakteristiky jsem popsal, je čas vyzkoušet tento roadster za volantem a hlavně bez střechy. Jsem jeden z těch, kterým když se dostane kabrio do rukou, natáhne střechu opravdu jen v krajních případech, tedy v dešti a při delším cestování po dálnici. Pro tento styl užívání je SL jako stvořené, jelikož je jeho aerodynamika opravdu skvěle zvládnuta a se zvednutými okny i s windshotem za sedadly je průvan ve vozu opravdu minimální. Navíc s vyhřívanými sedáky a funkcí Airscarf je jízda bez střechy i při teplotách okolo 10°C stále pohodlná. Ani při rychlejší jízdě za dálničními limity do vozu nijak nepříjemně nefouká.
Jízda samotná spolu opět skvěle kloubí pohodlí i možnost sportovního svezení. Elektromechanické řízení je naladěné s dostatečným, příjemným odporem a dokáže zprostředkovat informace od předních kol tak, aby jste měli vždy přehled, co se s nimi aktuálně děje. Podvozek má dvě možnosti nastavení, tedy Sport a Comfort. Zde se opakuje stále ta samá písnička. Sport zkrátka nemá na českých silnicích moc možných využití. Hodí se na táhlé úseky s kvalitním asfaltem, ale těch u nás moc nenajdete. Comfort je i pro sportovní jízdu naprosto dostačující a na nekvalitním porvchu funguje skvěle. Dokáže výborně tlumit nerovnosti, ale přitom nepřipouští žádné znatelnější náklony karoserie. S naladěním tohoto režimu podvozku jsem byl opravdu velmi spokojený. Jízda na všemožných typech a površích silnic je v SL vždy na vysoké úrovni. Brzdy mají příjemný nástup a dají se dobře dávkovat. I při ostré jízdě jsem se na ně mohl vždy spolehnout.
Velkým překvapením je však samotný pocit z řízení – auto totiž působí velmi “lehkonoze” a zcela popírá svou váhu a velikost. Poslouchá na každý povel od volantu a nadšeně se vrhá do zatáček, které vykrojí jak ostrý skalpel. Ve chvílích, kdy máte čas věnovat se pouze řízení, správnému řazení a sledování hranice gripu, je vůz pořád dostatečně jistý. I výkon je v těchto případech naprosto dostačující a nemusíte se bát překoňované bestie pod kapotou, která vás přetočí v každé druhé zatáčce, pokud řídíte hlavou. V opačném případě máte zaděláno na problém, jelikož při vypnutém ESP dokáže SL při každém neurvalém použití plynu protáčet zadní kola a vytrestání amatérů za volantem může být mnohem rychlejší, než si myslíte.
Mercedes-Benz S 500 Cabriolet vs Maserati GranCabrio – Moderní technika vyzývá starou školu
Řízené smyky plynem jdou zvládat, ale jeho dávkování není tak jednoduché, jako v případě menšího SLC. To je dáno maximem krouťáku v nízkých otáčkách a agresivnímu nástupu biturba. Proto bych doporučoval ESP na okreskách vypínat jen zkušeným řidičům. Jeho nastavení je zde navíc na výbornou. Není v žádném případě tak tragické a zpomalující jako u běžných osobních vozů, dovolí kvalitní svezení a při správném zacházení i menší powerslidy na výjezdech ze zatáček. Zkrátka si i s ním užijete zábavu za volantem při mnohem menších nárocích na pozornost a zkušenosti řidiče, potažmo na vaši peněženku. Testovaný model byl navíc vybaven příplatkovým samosvorným diferenciálem, který udělal z tohoto auta továrnu na zábavu. Převodovka 9G-TRONIC není z nejrychlejších, ale její reakce jsou v manuálním i automatickém režimu naprosto dostačující, jen mě mrzí že vždy sama odřadí i v nastavení Sport+ a nenechá toto rozhodnutí čistě na řidiči.
SL 400 je opravdu dotažené auto, hrdě prezentuje vynikající německé zpracování a výborně kloubí to, co se některým jiným přes veškerou snahu nikdy nepovede – tedy sportovní použití a vysoký komfort. Není nejrychlejší, není ani nejpohodlnější, ale bude Vás bavit téměř za každé situace. Nevýhodou vozu je tedy snad pouze vysoká cena, protože za 3 miliony korun se dají vybrat i jiné německé varianty, a tak hlavním problémem SL 400 bude například existence BMW 6 cabrio, Porshce 911 a Jaguaru F-Type.
Plusy
- Design
- Jízdní vlastnosti
- Pohodlí posádky
- Aerodynamika se staženou střechou
- Zábavnost
- Zvukový projev
Minusy
- Cena příplatkové výbavy
- Poměr cena x výkon
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Mercedes-Benz SL 400 |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2996 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 270 / 5500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 500 / 2000 – 4200 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 4.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 10.5 / 6 / 7.7 |
Emise CO2: | 175 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 345 / 485 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1735 / 380 |
Rozměr pneu: | 255/35 R19 |
« Souboj z přelomu tisíciletí aneb BMW M5, Mercedes-Benz E 55 AMG a Audi RS6 TEST Jaguar F-Pace S AWD – Bestie! »