mercedes-benz-s560e-15

Test Mercedes-Benz S560e L. Hybridní silák

6. 9. 2019 • Elektrifikované vozy, Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Hybridní soustava: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 80%

Už během příštího roku se představí následovník. I tak se tento Mercedes-Benz stále drží na vrcholu a díky technickým inovacím na novější konkurenci příliš neztrácí. V tom nejdůležitějším - tedy pohodlí a luxusu - stále vítězí. Plug-in hybridní varianta tady navíc dává velký smysl a poskytuje autu vynikající dynamiku při zcela mizivých nárocích na spotřebu.

Verdikt:

Ač se to dle změn zvenčí nezdá, modernizovaný Mercedes-Benz třídy S kompletně vyměnil techniku pod kapotou, nahradil vidlicové šestiválce za řadové, přešel na 48V elektroinstalaci a přidal ohromné množství pokrokových technologií. Jako první benzínové auto na světě také používá elektrické turbodmychadlo a třeba model S63 AMG 4Matic+ dokáže dvoutunové auto odpálit na stokilometrovou rychlost za 3,5 sekundy. Do boje s BMW řady 7 a novou Audi A8 tak i v půlce životního cyklu vyráží připraven.

Není ani obvyklé, že v rámci faceliftu model obmění téměř celou motorovou paletu, ale u nové třídy S se tak stalo. Z nabídky zmizel vznětový čtyřválec 250d a roli základní motorizace převzal šestiválec se známým označením S350d, jež je ale kompletně nový – už není do V, ale v řadě (OM656) a disponuje vyšším výkonem 210 kW (+20 kW) a točivým momentem 600 Nm. V nabídce se objevil také dlouho očekávaný silnější diesel S400d. Má 250 kW a 700 Nm a obě varianty lze kombinovat s pohonem všech kol.

9

I benzínové šestiválce jsou nyní výlučně řadové a jedná se o novou konstrukční řadu M256. Do té nově spadá označení S500, které již nenabízí osmiválec, ale právě nový motor R6. Díky instalaci elektrického turba se výkon vyšplhal na 320 kW a 520 Nm. Je to sice méně než u verze S500 před faceliftem, ale jeho roli nyní zastává model S560, který má pod kapotou famózní motor z modelu AMG GT S, tedy čtyřlitrový osmiválec s dvojicí turbodmychadel a výkonem 345 kW a 700 Nm. Na spodní nabídce benzínových motorů je nově S450 se slabší variantou nového řadového šestiválce a výkonem 270 kW a 500 Nm. Na vrcholu samozřejmě zůstává verze S600 s přeplňovaným dvanáctiválcem a výkonem 390 kW. Ještě nad ní je monstrózní S65 AMG s brutálním výkonem 463 kW a kroutícím momentem rovných 1000 Nm. Osmiválcový vrchol pak tradičně zastává S63 AMG. To ve verzi 4Matic+ umí katapultovat dvoutunovou limuzínu na stokilometrovou rychlost za 3.5 sekundy. Výkon pak činí 450 kW a 900 Nm.

V dnešním testu se ale budeme věnovat dlouho očekávané novince v podobě plug-in hybridu S560e. Třetí generaci svého hybridního ústrojí nyní poskytne ještě vyšší porci výkonu, úspornější běh, a také větší čistě elektrický dojezd. V S560e se nově zabydlel benzinový šestiválec o objemu tří litrů, který spolupracuje s jedním elektromotorem a devítistupňovou automatickou převodovkou. Samostatně zajistí spalovací motor 270 kW (376 koní) a 500 Nm točivého momentu, zatímco elektromotor disponuje výkonem 90 kW (122 koní) a 200 Nm. Systémový výkon je udávaných 350 kW (476 koní) a 700 Nm. Už je vám asi jasné, že tento hybrid nepatří mezi pomalá ekovozítka…

5 8

S těmito hodnotami zvládne hybridní „esko“ akceleraci z nuly na 100 km/h za rovných 5 sekund a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h (elektronicky omezeno). Při jízdě v čistě elektrickém režimu pak lze dosáhnout rychlosti 80 km/h a díky bateriím s vyšší kapacitou 13,5 kWh lze v tomto režimu ujet okolo 50 kilometrů. Starší S 550 e zvládlo přibližně 19 km. Novou rychlonabíječkou nabijete baterie z 10 na 100 % za zhruba 1,5 hodiny. V případě klasické nabíječky a domácí zásuvky pak mluvíme asi o 5 hodinách.

Novinka je vybavena takzvaným Eco asistentem, který umí řidiči radit, jak jezdit co nejúsporněji a kdy je lepší sundat nohu z plynu, nebo přímo ovlivní chování hybridního systému, aby se ušetřila energie a palivo. Systém tak využije informace z navigace, radaru na přídi a kamer na voze. Pokyny jsou řidiči sdělovány skrze přístrojový displej, ale také třeba zvýšením odporu či vibrováním plynového pedálu. Dvojité zapulsování pedálu bude například znamenat, že není nutné šlapat na plyn. V případě, kdy přední kamery zjistí, že se blížíte k autu před sebou, případně z mapy, že bude zatáčka, zvýší systém automaticky schopnost rekuperace. To se pozitivně projeví nejen na životnosti brzd, ale i na čistě elektrickém dojezdu.

7

Designově se hybridní verze naštěstí nijak neliší od té tradiční. Jedinou změnou je další víčko v pravém rohu zadního nárazníku, které slouží pro dobíjení akumulátorů a plaketka s nápisem EQ power na předních blatnících. Po otevření víka kufru také zjistíte, že ten se výrazně zmenšil. Změn se nedotkl ani interiér, a tak si majitelé můžou užívat zcela konvenčního vzhledu, který nijak nedává najevo, že se jedná o hybrid.

Celkový projev hybridní soustavy je obdivuhodný, stejně jako výsledná dynamika. Vůz umí poskytnout opravdu mohutný zátah, podpořený startem zz nulového spektra otáček, které vyhlazuje elektromotor a dál asistuje tomu spalovacímu. Ano, S 560 e umí být drtivě rychlé, ale kvůli tomu si ho zřejmě nikdo kupovat nebude. Hybridní soustava v tomto podání totiž dává dokonalý smysl. Po městě se můžete pohybovat v čistě elektrickém režimu a bude vám to bohatě stačit i na dojíždění z příměstských aglomerací za prací do centra a zpět domů.

Sko však umí pohony kombinovat tak, že ani cesta po dálnici není drahou záležitostí. Vůz si zde říká o nějakých 7 litrů a po okresních silnicích ujedete klidně polovinu cesty na elektřinu s ještě nižší spotřebou. Hybrid se vám navíc nikdy nevybije do nuly a vůz nabízí mnoho režimů nastavení, které si můžete zvolit dle aktuální potřeby. Od toho preferujícího jízdu čistě na elektřinu, přes automatický hybridní režim, přes jízdu šetřící elektřinu, až po takový, který přímo baterii nabíjí.

11

Podvozek je navíc, oproti vyloženě rychlým verzím od AMG, naladěný primárně na komfort. Respektive výhradně! Nechapejte to tak, že by Sko nechtělo zatáčet – na svou váhu převyšující dvě tuny a délku 5 metrů se do zatáček skládá velmi ochotně, ale rozhodně to není auto na okreskové řádění. I přes silný motor vás spíše umravňuje, uklidňuje a láká k příjemné a plynulé jízdě.

Podvozek nabízí perfektní komfort jízdy a absolutní filtraci nerovností, kdy se dovnitř k posádce nedonese vůbec nic. Podvozek lze nastavit i manuálně, kdy lze volit z režimů Comfort a Sport. Ten druhý považuji v tomto voze za zcela irelevantní, jež zbytečně narušuje pohodlí na palubě. Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké Sko řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry, je agilní a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost a navíc dodává nádech chtěné dynamiky a poslušnosti. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz!

Další inovací je i aplikace nejnovější verze převodovky 9g-Tronic, která řadí podstatně rychleji a pracuje bez jediného cuknutí. S560e je jeden z vozů, ze kterého po dlouhé cestě vystoupíte odpočatí a uvolnění. Je to jako privátní let první třídou – jízda v této kategorii je totiž především o atmosféře, absolutní izolaci od okolního světa a pohodě.

4 3

Modernizace se dotkla i interiéru, který se po vzoru současného Ečka zlepšil zejména v oblasti velkých tabletů, které nabídnou čistý design bez přechodu a vyšší rozlišení s lepším procesorem. První sekce displeje plní úlohu přístrojového štítu a ta druhá slouží pro infotainment systém. Grafika je naprosto precizní, decentní a kvalita obrazu dokonalá. Zaujme také nový volant, který kombinuje dotyková tlačítka s klasickými hardwarovými a přestěhovalo se na něj ovládání tempomatu. Potěší, že multifunkční oblast je provedena z pravého hliníku. Inu, vlajková loď.

Infotainment zabírá funkci celého nastavení vozidla, audia, médií, navigace, vyhřívání a masáží sedadel. Vše se pak ovládá specifickým velkým otočným ovladačem na středovém panelu. Mercedes-Benz se rozhodl vyčistit interiér o tlačítka a zůstala tak jen ta nejhlavnější pro ovládání klimatizace a hlasitosti. To je však velmi příjemně přesunuto k loketní opěrce. Palubní deska je kompletně potažená kůží s texturou prošívání, sedadla jsou nastavitelná do všech myslitelných směrů, masážní, vyhřívaná a odvětrávaná. Nechybí vyhřívání loketní opěrky a výplní dveří a to včetně těch zadních. Hudbu obstarává audio Burmester o výkonu 1540 W a vůni na palubě zajišťuje rozstřik parfému do systému klimatizace. Opravdu speciální a exotické místo, které nebudete chtít opustit.

2 1

Mezi další zajímavé technické inovace modernizované verze jistě patří osazení lepší stereokamerou pro čtení povrchu silnice, díky které se během milisekund mění nastavení podvozku Magic Body Control, a to až do rychlosti 180 km/h. Podvozek se také umí naklánět proti odstředivé síle, aby ta na posádku uvnitř vozu působila co nejméně. Nové S-Klasse je také více připraveno pomáhat s řízením – adaptivní tempomat a asistent řízení umí převzít kontrolu nad vozem a vykroužit nově větší poloměry zatáček, stejně jako popojíždět v koloně a sám se rozjet i po zastavení trvající do 30 sekund. Dále zde máme komfortní prvek Energizing, který spojuje systémy jako audio, ambientní osvícení (64 barev) a masážní sedadla, díky čemuž dokáže navodit jedinečnou atmosféru.

Speciální odstavec musím věnovat novým světlometům Multibeam LED, které jsou jedním slovem fenomenální. Ze všech automatických Full-LED systémů, které jsou na trhu fungují nejlépe a opravdu zjednodušují jízdu v noci. Vůz s nimi umí jet stále na zapnutá dálková světla a uzpůsobuje jen ten světelný paprsek, který aktuálně může oslnit vůz před vámi v obou směrech. Funguje to bez zaváhání a například viditelnost s pln aktivovanými dálkovými světly je neuvěřitelná.

10

Nutno podotknout, že současná generace je na sklonku svého životního cyklu. Už během příštího roku se představí následovník. I tak se tento Mercedes-Benz stále drží na vrcholu a díky technickým inovacím na novější konkurenci příliš neztrácí. V tom nejdůležitějším – tedy pohodlí a luxusu – stále vítězí. Plug-in hybridní varianta tady navíc dává velký smysl a poskytuje autu vynikající dynamiku při zcela mizivých nárocích na spotřebu.

Plusy

– Ukázkové odhlučnění
– Příkladná stabilita
– Dynamika motoru
– Zpracování interiéru
– Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
– Šířka interiéru
– Design a image
– Hybridní systém a elektrický dojezd

Minusy

– Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
– Příliš komplikované ovládání klimatizace

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz