mercedes-benz s500 coupé exterior (6)

TEST Mercedes-Benz S 500 Coupé – Absolutní vrchol

22. 4. 2016 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

X-Factor: 100%

S Coupé je tak žádané, že dva roky trvalo, než došlo na novinářský kus. Důvod je jasný - dost možná je to nejlepší auto světa! Jednoduše dokonalé...

Verdikt:

Přes dva roky museli všichni čeští novináři čekat na press auto S Coupé a důvod je prostý – Mercedes-Benz se trefil do černého a nestačil uspokojovat poptávku po tomto modelu. Díky tomu nestihl dříve vyrobit ani novinářský kousek a víte co? Já se vůbec nedivím, že jde toto auto tak na dračku – je totiž nejen naprosto nádherné, ale především dokonale jezdí. Je to vlastně absolutně perfektní auto, tedy pokud Vám nevadí karoserie typu coupé… a jestli ano, je tady klasická “S kláda”

Možná začínám subjektivně, ale o tom přeci testy jsou, jedinou objektivitu najdete dole v přiložené tabulce. S Coupé je totiž o emocích, absolutním komfortu, dokonalém zpracování a image. Vše začíná už pohledem na vnější design. Auto je ztělesněním čiré sportovní elegance s decentním agresivním akcentem v podobě AMG paketu, který upravuje tvar nárazníků a dalších drobností. Nic však není zbytečně přehnané, naopak je vše sladěno do vkusného celku. Design se nese v aktuálním korporátním stylu, auto má spoustu oblin a je opravdu mohutné. Přední maska odkazuje na zlatou éru prvního Gullwingu, stejně jako tvar zadních světel. Nemůžu si pomoct, ale tato kára vypadá opravdu fantasticky. Přidejte si k tomu absenci B sloupků, kdy po stažení všech oken vznikne jeden otevřený prostor,  naprosto strhující interiér a musíte se zákonitě zamilovat. A pokud nepostačí ani to, pod kapotou vás svede brutální osmiválec.

s500c8

V této třídě je diesel jednoduše svatokrádež (navíc pro coupé se vůbec nenabízí) a k testu tak dorazil model S 500 s osmiválcovým benzínovým motorem o objemu 4,7 litru a výkonem mamutích 335 kW a 700 Nm točivého momentu. O přenos obří síly na vozovku se stará pohon zadních kol a sedmistupňová převodovka 7G-Tronic Plus. Vůz dokáže na stokilometrovou rychlost dosprintovat za 4.6 sekundy! Vtipné na tom je, že tato motorizace je u coupé začátkem nabídky – jsou tady ještě dvě daleko silnější verze a ta vrcholná, s označením S65 AMG, nabídne ze svého dvanáctiválce 463 kW!

S 500 je však zvučný pojem sám o sobě a dlouhodobě patří k nejprodávanější motorizaci třídy S. Není divu – největší devízou je totiž absolutní kultivovanost chodu, precizní reakce a adekvátní zásoba výkonu. Při běžné jízdě, dokonce i za studeného chodu, vůbec motor neuslyšíte. Vůz je tak dokonale odhlučněný a motor vychovaný, že si budete moci šeptat se spolujezdci i při vysokých rychlostech. Při ustálené jízdě se spokojí i s méně než tisícem otáček a nemáte šanci ucítit jakoukoliv vibraci.

Pak ale stačí šlápnout na plynový pedál a probudíte šelmu pod kapotou. Najednou se začne ozývat hlasitá a hutná symfonie osmi válců a automobil poskytne opravdu důrazný zátah. Nikdy se však nebude jednat o maximální zaražení do sedadel a sprint na nejnižší možný kvalt. Tedy pokud si o to neřeknete sami. Převodovka vždy volí takový převodový stupeň, který nabídne vhodné zrychlení s maximální linearností a přitom nebude zbytečně mačkat těla posádky do sedadel. To je přeci  nevhodné. Dynamické schopnosti takto velkého a těžkého auta jsou však dechberoucí a ukázkové.

s500c6

Přeci jen je coupé nastaveno jinak, než větší limuzína. Apeluje na smysly a dá vám vychutnat to nejlepší, co nabízí. Zvuk je hutný, hlasitý a výfuk všemocně prská. Začíná to už samotným nastartováním, kdy nechá jednotka motor vytočit a zlověstně odplivnout do výfuku, jak to mají ve zvyku italské supersporty. Převodovka v kickdownu podkopne na nejnižší možný kvalt a vůz odpálí plným výkonem vpřed. Je to silně návykové, zvuk “medvědích” osmiválců je prostě dokonalý muscle car made in EU.

Třída S Coupé umí navíc velmi dobře maskovat rychlost a ve většině případů netušíte, jak rychle se reálně pohybujete. Stačí jeden předjíždějící manévr a po jeho dokončení se najednou pohybujete rychlostí kolem 200 km/h. Síla motoru je naprosto fenomenální a to i v rychlostech nad zmíněnou hodnotou. Do omezovače rychlosti pak vůz citelně naráží a je zajímavé, že v 250 km/h S 500 točí pouze 3700 otáček. Při ustálené 130 km/h pak jen 1900 otáček. Mamutí motor a dlouhé převody sedmistupňové automatické převodovky dělají z tohoto modelu mistra v oboru. A jaký má apetit? Po městě se jezdí průměrně kolem 17 litrů, na dálnici za 12 a při využívání dynamických možnosti se průměr zastaví někde u 14 litrů na sto kilometrů. Žádné drama na takto výkonný vůz, nicméně nižší spotřebu snad nemůže čekat nikdo.

Interiér a technologie na palubě

Tím nejzásadnějším, co umí nová třída S nabídnout je noční vidění a automatizované řízení. Ano, opravdu dokáže po určitou dobu v kombinaci s radarovým tempomatem samo řídit. Pochopitelně to však musí být na silnici s pruhy a bez ostrých zatáček, na dálnici to pak funguje opravdu dobře. Po chvíli Vás vůz sice vyzve k převzetí řízení, ale i tak se jedná o nejpokrokovější sériově montovaný asistent na světě. Automatické řízení se opravdu blíží v plné síle… Noční vidění možná nezní nijak průlomově, Mercedes-Benz jej však dovedl k naprosté dokonalosti. Obraz aktivujete na prvním přístrojovém displayi a ten vám nabídne krásnou, jasnou viditelnost i v naprosté tmě. Vůz za Vás efektivně hlídá chodce a zvěř kolem silnice, v případě objevení na ně upozorní a znázorní je v obrazu. Funguje to opravdu neskutečně dobře! Vůz vždy ukázal osoby i za křovím, plotem a jinde, kde je okem nikdo nemohl spatřit. Systém funguje stále, i když display neaktivujete. Pokud auto spatří ohrožení, display aktivuje samo a na vše řidiče upozorní. Bravo!

Podobně skvělá jsou i inteligentní světla. Pochopitelně zcela automatická, takže nemusíte přepínat mezi dálkovými a tlumenými. Sko umí jet stále na zapnutá dálková světla a uzpůsobuje jen ten světelný paprsek, který aktuálně může oslnit protijedoucí vůz. Světla jsou pochopitelně plně LED diodová a viditelnost ve tmě je naprosto perfektní a bezstarostná.

s500c3

Asistenti a kamery stráží vůz i za denního světla – stereokamery hlídají okolní provoz a dokáží přemýšlet za Vás. Pokud se někdo rozhodne velkému Sku zkřížit cestu, auto se srážce pokusí ihned vyvarovat pomocí brzdového asistentu. A pokud již není pomoci, aktivuje systém PreSafe a připraví Vás do ideální pozice pro náraz. No a tak bych mohl pokračovat, výčet technologií je dechberoucí, ale tyto jsou tak nějak to nejzásadnější, co nová generace přináší a čím rapidně zlepšuje řízení a pobyt ve vozidle.

O ten se stará nejlépe samotný interiér a jeho pojetí. Upřimně říkám, že uvnitř se S Coupé nepodobá ničemu, na co jsme zvyklí. Ze svého předchůdce si nebere téměř nic a interiér se podobá spíše zakázkové luxusní jachtě. Dominantním prvkem jsou dvě obří ploché obrazovky, každá o uhlopříčce 31 cm. Ta první za volantem plní úlohu přístrojového štítu a ta druhá slouží pro infotainment systém. Grafika je naprosto precizní, decentní a kvalita obrazu dokonalá. Je to sice nezvyk a možná zvláštní řešení, funkci a efekt to však plní dokonale.

Infotainment zabírá funkci celého nastavení vozidla, audia, médií, navigace, vyhřívání a masáží sedadel… Vše se pak ovládá specifickým velkým otočným ovladačem na středovém panelu. Mercedes-Benz se rozhodl vyčistit interiér o tlačítka a zůstala tak jen ty nejhlavnější pro ovládání klimatizace a hlasitosti. To je však velmi příjemně přesunuto k loketní opěrce. Ovládání vyžaduje krátké zvykání a občas je trochu složitější, ale jinak je zcela bezchybné.

s500c2

Palubní deska je kompletně potažená kůží s texturou prošívání, sedadla jsou nastavitelná do všech myslitelných směrů, masážní, vyhřívaná a odvětrávaná. Nechybí vyhřívání loketní opěrky a výplní dveří a to včetně těch zadních. Hudbu obstarává audio Burmester o výkonu 1540 W a vůni na palubě zajišťuje rozstřik parfému do systému klimatizace. Opravdu speciální a exotické místo, které nebude chtít opustit. Vkusným prvkem je pak ambientní podsvícení napříč celým interiérem. Diodové trubice jsou poměrně silné a umí zobrazit velkou škáru barev. Moc příjemné!

Jízda života

Podvozek je pak skvostem číslo dva. S 500 je totiž standardně vybaveno systémem Magic Body Control, který tisíckrát za vteřinu skenuje povrch vozovky před vozidlem a přizpůsobuje tomu tuhost vzduchového odpružení. Mimo to také zcela eliminuje boční náklony karoserie. Výsledkem je naprosto perfektní komfort jízdy a absolutní filtrace nerovností, kdy se dovnitř k posádce nedonese prostě vůbec nic. Podvozek lze nastavit i manuálně, kdy lze volit z režimů Comfort a Sport. Ten druhý považuji v tomto voze za zcela irelevantní, jež zbytečně narušuje pohodlí na palubě.

S 500 je jeden z vozů, ze kterého po dlouhé cestě vystoupíte odpočatí a uvolnění. A pokud vás přepadne bolest zad, stačí si zvolit jeden ze šesti programů masážních sedadel. Dokonalé odhlučnění, perfektní audiosystém a naprosto špičkové jízdní vlastnosti vám dlouhou cestu zpříjemní na maximum. Je to jako privátní let první třídou.

s500c7

Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké coupé řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry, je agilní a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost a navíc dodává nádech chtěné dynamiky a poslušnosti. V zatáčkách je vůz agilní a snese opravdu velké rychlosti. Nedělá mu problém rychlá změna směru a díky pohonu zadní nápravy umí i decentně vybočit zadkem do strany. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz!

Nejdůležitější je u tohoto auta však to, jak se v něm při jízdě cítíte a věřte, že v tomhle třída S udává veškerá pravidla. Jednoduše si sednete do křesel, pohodlně zařadíte pohybem prstu, pustíte si masáž a vyhřívání. Ruka spočine na vyhřáté loketní opěrce. Mercedes se kultivovaně a svižně rozjede a začne Vás rozmazlovat všemi funkcemi, které nabízí. Jen tak kloužete krajinou, za doprovodu oblíbené kapely, auto funguje přesně, jako potřebujete a nic Vám nechybí. Atmosféra na palubě je dokonalá a jízdní požitek taktéž.

s500c5

Plusy

  • Elegantní tvary
  • Skvělé odhlučnění kabiny
  • Perfektní sedadla
  • Silný motor s rozumnou spotřebou
  • Bohatá výbava
  • Excelentní zpracování a kvalita
  • Zvuk
  • Design a image

Minusy

  • Převodovka občas zaváhá
  • Na rozbitých silnicích tvrdší naladění podvozku

Cena v základní výbavě: 3 402 520 Kč

Cena v testované výbavě: 4 169 455 Kč

Technické údaje
Motor Mercedes-Benz S 500 kupé
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4663
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 335 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1800 – 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7.1 / 9.4
Emise CO2: 219
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 400 / -
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2090 / 505
Rozměr pneu: 245/45 R19
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz