TEST Mercedes-Benz S400d 4Matic – Limuzína s nejsilnějším dieselem v historii značky.
Ač se to dle změn zvenčí nezdá, modernizovaný Mercedes-Benz třídy S kompletně vyměnil techniku pod kapotou, nahradil vidlicové šestiválce za řadové, přešel na 48V elektroinstalaci a přidal ohromné množství pokrokových technologií. Jako první benzínové auto na světě také používá elektrické turbodmychadlo a třeba model S63 AMG 4Matic+ dokáže dvoutunové auto odpálit na stokilometrovou rychlost za 3,5 sekundy. Do boje s BMW řady 7 a novou Audi A8 tak i v půlce životního cyklu vyráží připraven.
Není ani obvyklé, že v rámci faceliftu model obmění téměř celou motorovou paletu, ale u nové třídy S se tak stalo. Z nabídky zmizel vznětový čtyřválec 250d a roli základní motorizace převzal šestiválec se známým označením S350d, jež je ale kompletně nový – už není do V, ale v řadě (OM656) a disponuje vyšším výkonem 210 kW (+20 kW) a točivým momentem 600 Nm. V nabídce se objevil také dlouho očekávaný silnější diesel S400d. Má 250 kW a 700 Nm a obě varianty lze kombinovat s pohonem všech kol.
I benzínové šestiválce jsou nyní výlučně řadové a jedná se o novou konstrukční řadu M256. Do té nově spadá označení S500, které již nenabízí osmiválec, ale právě nový motor R6. Díky instalaci elektrického turba se výkon vyšplhal na 320 kW a 520 Nm. Je to sice méně než u verze S500 před faceliftem, ale jeho roli nyní zastává model S560, který má pod kapotou famózní motor z modelu AMG GT S, tedy čtyřlitrový osmiválec s dvojicí turbodmychadel a výkonem 345 kW a 700 Nm. Na spodní nabídce benzínových motorů je nově S450 se slabší variantou nového řadového šestiválce a výkonem 270 kW a 500 Nm. Na vrcholu samozřejmě zůstává verze S600 s přeplňovaným dvanáctiválcem a výkonem 390 kW. Ještě nad ní je monstrózní S65 AMG s brutálním výkonem 463 kW a kroutícím momentem rovných 1000 Nm. Osmiválcový vrchol pak tradičně zastává S63 AMG. To ve verzi 4Matic+ umí katapultovat dvoutunovou limuzínu na stokilometrovou rychlost za 3.5 sekundy. Výkon pak činí 450 kW a 900 Nm.
V dnešním testu se ale budeme věnovat dlouho očekávané novince v podobě dosud nejsilnějšího dieselu od této značky. Zejména v naši republice se bude jednat o jednu z nejprodávanějších variant doplněnou o pohon všech kol 4Matic. Už papírově to nezní vůbec špatně. Zcela nový šestiválec má z objemu třílitrů výkon 340 koní a úctyhodný kroutící moment 700 Nm. Pro lepší představu dynamických schopností uvedu, že dvoutunová limuzína s tímto motorem zrychlí na stovku za 5.1 vteřiny! Důvod k návratu k řadovému uspořádání je jednoduchý – tyto motory jsou ekonomičtější, kultivovanější a díky úspoře místa oproti vidlicovému motoru mohlo být nainstalováno druhé turbo a filtr pevných částic kombinovaný s katalyzátorem SCR (močovina) umístěný přímo vedle motoru, což pomáhá zvládnout vyšší průtok oxidů dusíky (zahřeje se rychleji, výfukové plyny cestou k němu nevychladnou).
Tolik teorie a teď praxe. Nový šestiválec je tak neskutečně tichý a kultivovaný, že jsem občas pochyboval, jaké palivo spaluje. Možná to zní jako klišé, ale lepší naftovou jednotku jsem dosud neřídil. Mercedes dokázal v této oblasti porazit i dosavadního krále z Mnichova, který sice nabízí u modelu 50d 44 kW k dobru, ale horší kultivovanost. Rozdíl oproti vidlicovým šestiválcům ve starších Mercedesech je přímo propastný. A to můžu říct i o spotřebě, která je u této vrcholné verze nižší než u dřívějšího modelu 350d. V řeči čísel jsem týden jezdil za 6 litrů kombinovaně, dlouhé trasy za 5,5. Ano, se 340 koňovou limuzínou s pohonem všech kol a docela svižně.
Samotný zátah motoru je ohromující. Auto zaklekne na zadní kola a pod přívalem mamutího kroutícího momentu vystřeli vpřed. Výkon příjemně graduje a velké Sko letí kupředu s neutichající sílou, kterou zastaví až elektronický omezovač na rychlosti 250 km/h. Jako dálniční stíhačka funguje opravdu přesvědčivě. Líbila se mi i odezva na plynová pedál, která je u řadové konstrukce vždy o kousek lepší. Až neuvěřitelně vybrané mravy a totálně plynulý zátah motoru však vyznívají natolik přesvědčivě, že vám mírný deficit výkonu oproti konkurenci přijde zcela druhořadý.
Ostatně auto je už natolik rychlé, že výkon vám scházet nebude v žádné situaci. Podvozek je navíc, oproti vyloženě rychlým verzím od AMG, naladěný primárně na komfort. Respektive výhradně! Nechapejte to tak, že by Sko nechtělo zatáčet – na svou váhu převyšující dvě tuny a délku 5 metrů se do zatáček skládá velmi ochotně, ale rozhodně to není auto na okreskové řádění. I přes silný motor vás spíše umravňuje, uklidňuje a láká k příjemné a plynulé jízdě.
Podvozek je skvostem číslo dva a nabízí perfektní komfort jízdy a absolutní filtrace nerovností, kdy se dovnitř k posádce nedonese vůbec nic. Podvozek lze nastavit i manuálně, kdy lze volit z režimů Comfort a Sport. Ten druhý považuji v tomto voze za zcela irelevantní, jež zbytečně narušuje pohodlí na palubě. Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké Sko řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry, je agilní a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost a navíc dodává nádech chtěné dynamiky a poslušnosti. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz!
Další inovací je i aplikace nejnovější verze převodovky 9g-Tronic, která řadí podstatně rychleji a pracuje bez jediného cuknutí. S400d je jeden z vozů, ze kterého po dlouhé cestě vystoupíte odpočatí a uvolnění. Je to jako privátní let první třídou – jízda v této kategorii je totiž především o atmosféře, absolutní izolaci od okolního světa a nádherné pohodě.
Odhlučnění je dokonalé, interiér je mistrovské dílo a vy si jen sednete do křesel, pohodlně zařadíte pohybem prstu, pustíte si masáž, vyhřívání a ruka spočine na vyhřáté loketní opěrce. Mercedes se kultivovaně rozjede a začne vás rozmazlovat všemi funkcemi, které nabízí. Jen tak kloužete krajinou, za doprovodu oblíbené kapely, auto funguje přesně, jako potřebujete a nic Vám nechybí. Atmosféra na palubě je dokonalá a jízdní požitek taktéž.
Modernizace se dotkla i interiéru, který se po vzoru současného Eška zlepšil zejména v oblasti velkých tabletů, které nabídnou čistý design bez přechodu a vyšší rozlišení s lepším procesorem než je tomu u aktuální třídy E. První sekce displeje plní úlohu přístrojového štítu a ta druhá slouží pro infotainment systém. Grafika je naprosto precizní, decentní a kvalita obrazu dokonalá. Zaujme také nový volant, který kombinuje dotyková tlačítka s klasickými hardwarovými a přestěhovalo se na něj ovládání tempomatu. Potěší, že multifunkční oblast je provedena z pravého hliníku. Inu, vlajková loď. Upřímně říkám, že uvnitř se nové Sko nepodobá ničemu, na co jsme zvyklí a podobá se spíše zakázkové luxusní jachtě.
Infotainment zabírá funkci celého nastavení vozidla, audia, médií, navigace, vyhřívání a masáží sedadel. Vše se pak ovládá specifickým velkým otočným ovladačem na středovém panelu. Mercedes-Benz se rozhodl vyčistit interiér o tlačítka a zůstala tak jen ty nejhlavnější pro ovládání klimatizace a hlasitosti. To je však velmi příjemně přesunuto k loketní opěrce. Ovládání vyžaduje krátké zvykání a občas je trochu složitější, ale jinak je zcela bezchybné. Palubní deska je kompletně potažená kůží s texturou prošívání, sedadla jsou nastavitelná do všech myslitelných směrů, masážní, vyhřívaná a odvětrávaná. Nechybí vyhřívání loketní opěrky a výplní dveří a to včetně těch zadních. Hudbu obstarává audio Burmester o výkonu 1540 W a vůni na palubě zajišťuje rozstřik parfému do systému klimatizace. Dekory jsou vyvedeny z tmavého dřeva. Opravdu speciální a exotické místo, které nebude chtít opustit.
Mezi zajímavé technické inovace modernizované verze jistě patří osazení lepší stereokamerou pro čtení povrchu silnice, díky které se během milisekund mění nastavení podvozku Magic Body Control, a to až do rychlosti 180 km/h. Podvozek se také umí naklánět proti odstředivé síle, aby ta na posádku uvnitř vozu působila co nejméně. Nové S-Klasse je také více připraveno pomáhat s řízením – adaptivní tempomat a asistent řízení umí převzít kontrolu nad vozem a vykroužit nově větší poloměry zatáček, stejně jako popojíždět v koloně a sám se rozjet i po zastavení trvající do 30 sekund. Dále zde máme komfortní prvek Energizing, který spojuje systémy jako audio, ambientní osvícení (64 barev) a masážní sedadla, díky čemuž dokáže navodit jedinečnou atmosféru.
Speciální odstavec musím věnovat novým světlometům Multibeam LED, které jsou jedním slovem fenomenální. Ze všech automatických Full-LED systémů, které jsou na trhu fungují nejlépe a opravdu zjednodušují jízdu v noci. Vůz s nimi umí jet stále na zapnutá dálková světla a uzpůsobuje jen ten světelný paprsek, který aktuálně může oslnit vůz před vámi v obou směrech. Funguje to bez zaváhání a například viditelnost s pln aktivovanými dálkovými světly je neuvěřitelná.
I v další evoluci dokázal Mercedes-Benz postavit ještě složitější, komplexnější a technologicky pokrokové vozidlo. To Vás zahrne veškerým myslitelným komfortem a nabídne bezkonkurenční dávku bezpečnosti. Vzhled nechám na Vás, ve všem ostatním je třída S jednoduše dokonalá. Svým pojetím luxusu, jízdy a zpracováním interiéru konkurenci naprosto deklasuje a blíží se spíše do teritoria mnohem dražších málosériových značek.
Plusy
Ukázkové odhlučnění
Příkladná stabilita
Dynamika motoru
Zpracování interiéru
Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
Šířka interiéru
Design a image
Minusy
Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
Příliš komplikované ovládání klimatizace
« Gran Turismo Kia Stinger vstupuje na český trh. Kolik stojí? Porsche představilo 718 Boxster GTS. Také má čtyřválec, ale s 365 koňmi. »