Test Mercedes-Benz S 560 Coupé. Nejlepší svého druhu
Když se světu ukázalo luxusní coupé odvozeno od limuzíny třídy S, ani Mercedes nečekal takový úspěch. Bylo téměř ihned vyprodané, nestačilo se vyrábět ani dodávat. Ideálním příkladem je, že první novinářský kus se do naší země dostal dva roky po premiéře vozidla. Tak dlouhé byly čekací lhůty. Není divu, je to jedno z nejlepších aut planety, které nabídne abnormální luxus, vytříbený komfort a umí i sportování. Jako jedno z mála aut totiž dělá vše perfektně a teď je tato vlajková loď ještě o kousek lepší. K testu jsme, jako první tuzemské médium, dostali modernizovanou verzi a navíc s osmiválcem pod kapotou – S 560.
Ač se to dle změn zvenčí nezdá, modernizovaný Mercedes-Benz třídy S kompletně vyměnil techniku pod kapotou, nahradil vidlicové šestiválce za řadové, přešel na 48V elektroinstalaci a přidal ohromné množství pokrokových technologií. Jako první benzínové auto na světě používá elektrické turbodmychadlo a třeba model S63 AMG 4Matic+ dokáže dvoutunové auto odpálit na stokilometrovou rychlost za 3,5 sekundy.
Zvenčí se měnily spíše jen detaily jako nový tvar a grafika světlometů, upravené nárazníky nebo maska chladiče. Zejména zadní diodová světla jsou velmi hezká a zapínají se za pomoci skvělé světelné show, kdy každá dioda najíždí postupně. Zbytek auta je ztělesněním čiré sportovní elegance s decentním agresivním akcentem v podobě AMG paketu, který upravuje tvar nárazníků a dalších drobností. Nic však není zbytečně přehnané, naopak je vše sladěno do vkusného celku.
Design se nese v aktuálním korporátním stylu, auto má spoustu oblin a je opravdu mohutné. Přední maska odkazuje na zlatou éru prvního Gullwingu, stejně jako tvar zadních světel. Nemůžu si pomoct, ale tato kára vypadá opravdu fantasticky. Přidejte si k tomu absenci B sloupků, kdy po stažení všech oken vznikne jeden otevřený prostor, naprosto strhující interiér a musíte se zákonitě zamilovat. Pokud nepostačí ani to, pod kapotou vás svede brutální osmiválec.
Coupé je na tom u třídy S mírně odlišně co do motorové palety. Naleznete zde vlastně jen čtyři motorizace a to výhradně benzínové, do této třídy jednoduše nafta nikdy nepatřila. Testovaný model je tak jednu příčku nad základním modelem s šestiválcem o výkonu 270 kW. Nad ním stojí modely od divize AMG, tedy S 63 a S 65.
Když u je řeč o motoru. Staronové označení 560 nahrazuje dřívější 500 (to nyní patří u limuzíny benzínovému šestiválci) a jedná se o nový motor z AMG GT, tedy čtyřlitrové osmiválcové biturbo (před faceliftem byl motor 4,7 335 kW). To je s novým názvem také posilněno na konečných 345 kW (469 koní) a kroutící moment mamutích 700 Nm. O přenos na všechna čtyři kola se stará systém 4Matic preferující zadní nápravu a nová devítistupňová automatická převodovka, nahrazující tu sedmistupňovou. Katapultace na stokilometrovou rychlost nyní zabere pouhých 4,4 sekundy a maximální rychlost je tradičně omezena na 250 Km/h.
Největší devízou motoru je absolutní kultivovanost chodu, precizní reakce a monstrózní zásoba výkonu. Při běžné jízdě, dokonce i za studeného chodu, vůbec motor neuslyšíte. Vůz je tak dokonale odhlučněný a motor vychovaný, že si budete moci šeptat se spolujezdci i při vysokých rychlostech. Při ustálené jízdě se spokojí i s méně než tisícem otáček a nemáte šanci ucítit jakoukoliv vibraci.
Pak ale stačí šlápnout na plynový pedál a probudíte šelmu pod kapotou. Najednou se začne ozývat hlasitá a hutná symfonie osmi válců a automobil poskytne opravdu důrazný zátah. Nikdy se však nebude jednat o maximální zaražení do sedadel a sprint na nejnižší možný kvalt. Tedy pokud si o to neřeknete sami. Převodovka vždy volí takový převodový stupeň, který nabídne vhodné zrychlení s maximální lineárností a přitom nebude zbytečně mačkat těla posádky do sedadel. To je přeci nevhodné. Dynamické schopnosti takto velkého a těžkého auta jsou však dechberoucí a ukázkové.
Přeci jen je coupé nastaveno jinak, než větší limuzína. Apeluje více na smysly a dá vám vychutnat to nejlepší, co nabízí. Zvuk je hutný, hlasitý a výfuk všemocně prská. Začíná to už samotným nastartováním, kdy nechá jednotka motor vytočit a zlověstně odplivnout do výfuku, jak to mají ve zvyku italské supersporty. Převodovka v kickdownu podkopne na nejnižší možný kvalt a vůz odpálí plným výkonem vpřed. Je to silně návykové, zvuk “medvědích” osmiválců je prostě dokonalý muscle car made in EU. Při řazení nebo ubrání plynu nechybí ani ta správná “kanonáda”. Nová převodovka pracuje fantasticky, rychle a nedělá žádné chyby. Líbí se mi ta dvojí osobnost ukrytá v tomto autě. Může být vytříbený gentleman, ale také ukázkový chuligán.
A jaký má apetit? Po městě se jezdí průměrně kolem 14 litrů, na dálnici klidně za 8 (vůz umí vypínat polovinu válců v eco režimu) a při využívání dynamických možnosti se průměr zastaví někde u 15 litrů na sto kilometrů. Žádné drama na takto výkonný vůz, nicméně nižší spotřebu snad nemůže čekat nikdo.
Podvozek je dalším skvostem a nabízí perfektní komfort jízdy a absolutní filtraci nerovností, kdy se dovnitř k posádce nedonese vůbec nic. Tlumení lze nastavit i manuálně, kdy lze volit z režimů Comfort a Sport. Ten druhý považuji v tomto voze za zcela irelevantní, jež zbytečně narušuje pohodlí na palubě. Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké Sko řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry, je agilní a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost a navíc dodává nádech chtěné dynamiky a poslušnosti. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz!
Modernizace se dotkla i interiéru, který se po vzoru současného Éčka zlepšil zejména v oblasti velkých tabletů, které nabídnou čistý design bez přechodu a vyšší rozlišení s lepším procesorem, než je tomu u aktuální třídy E. První sekce displeje plní úlohu přístrojového štítu a ta druhá slouží pro infotainment systém. Grafika je naprosto precizní, decentní a kvalita obrazu dokonalá. Zaujme také nový volant, který kombinuje dotyková tlačítka s klasickými hardwarovými a přestěhovalo se na něj ovládání tempomatu. Potěší, že multifunkční oblast je provedena z pravého hliníku. Inu, vlajková loď. Upřímně říkám, že uvnitř se nové Sko nepodobá ničemu, na co jsme zvyklí, spíše je to taková zakázková luxusní jachta.
Mezi další zajímavé technické inovace modernizované verze jistě patří osazení lepší stereokamerou pro čtení povrchu silnice, díky které se během milisekund mění nastavení podvozku Magic Body Control, a to až do rychlosti 180 km/h. Podvozek se také umí naklánět proti odstředivé síle, aby ta na posádku uvnitř vozu působila co nejméně. Auto je také více připraveno pomáhat s řízením – adaptivní tempomat a asistent řízení umí převzít kontrolu nad vozem a vykroužit nově větší poloměry zatáček, stejně jako popojíždět v koloně a sám se rozjet i po zastavení trvající do 30 sekund. Umí také sám změnit pruh, stačí sepnout blinkr na příslušnou stranu a auto provede samo manévr. Dále zde máme komfortní prvek Energizing, který spojuje systémy jako audio, ambientní osvícení (64 barev) a masážní sedadla, díky čemuž dokáže navodit jedinečnou atmosféru.
Upřímně, je to jedno z těch aut, ze kterých nebudete chtít vystoupit. Má dokonalé odhlučnění, interiér je mistrovské dílo a vy si jen sednete do křesel, pohodlně zařadíte pohybem prstu, pustíte si masáž, vyhřívání a ruka spočine na vyhřáté loketní opěrce. Mercedes se kultivovaně rozjede a začne vás rozmazlovat všemi funkcemi, které nabízí. Jen tak kloužete krajinou za doprovodu oblíbené kapely, auto funguje přesně, jako potřebujete a nic vám nechybí. Atmosféra na palubě je dokonalá a jízdní požitek taktéž.
Ve své podstatě je to absolutní vrchol, který se dá už jen velmi málo zlepšit. Je to jedno z nejlepších aut planety a rozhodně to nejlepší velké coupé, kterému žádná malosériová značka nemůže konkurovat. Chybí mu maximálně jenom ta výjimečnost a exkluzivita exotičtějšího brandu, to je vše. To, co dělá, dělá totiž dokonale.
Plusy
Ukázkové odhlučnění
Příkladná stabilita
Dynamika motoru a zvuk
Zpracování interiéru
Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
Šířka interiéru
Design a image
Minusy
Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
Příliš komplikované ovládání klimatizace
Málo místa vzadu
Závratná cena
« Zbrusu nová Lancia Delta HF? Ne, to není fór! Vznikne jich hned 20 Odpověď Mercedesu! Je na baterky a jmenuje se EQC »