Test Mercedes-Benz S 560 Cabrio. Dost možná nejlepší otevřený vůz světa
Troufalý nadpis, říkáte si. Taky jsem nečekal, že kolegové budou mít pravdu. Na toto auto jsem totiž četl samou chválu ve všech světových i lokálních médiích. Mnozí jej označili za nejlepší kabriolet na světě. Tady však spočívá otázka: Co dělá kabriolet dobrým otevřeným autem? Je to snad rychlost? Vzhled? Sportovní chování nebo luxus? Většina lidí si myslí, že kabriolet je sportovní auto, respektive, že jim musí být. Není tomu tak, otevřený vůz má kombinovat především schopný komfortní podvozek, který se nezalekne ani zatáček a luxus na palubě. Na sportovaní tady jsou a vždy byly dvoumístné roadstery.
Třída S bez střechy tedy má ty nejlepší předpoklady, ale začněme hezky od začátku vzhledem. Vůz má AMG paket, krásná 20” kola, ”diamantovou” mřížku chladiče, LED světla, dlouhou příď, dvě velké koncovky AMG výfuku a bílou barvu, která každou linku podtrhne a zvýrazní. Design se nese v aktuálním korporátním stylu, auto má spoustu oblin a je opravdu mohutné. Přední maska odkazuje na zlatou éru prvního Gullwingu, stejně jako tvar zadních světel.
V rámci faceliftu se na karoserii měnily spíše jen detaily jako nový tvar a grafika světlometů, upravené nárazníky nebo maska chladiče. Zejména zadní diodová světla jsou velmi hezká a zapínají se za pomoci skvělé světelné show, kdy každá dioda najíždí postupně. Zbytek auta je ztělesněním čiré elegance, kde je vše sladěno do vkusného celku. Nemůžu si pomoct, ale tato kára vypadá opravdu fantasticky.
Ač se to dle změn zvenčí nezdá, modernizovaný Mercedes-Benz třídy S kompletně vyměnil techniku pod kapotou, nahradil vidlicové šestiválce za řadové, přešel na 48V elektroinstalaci a přidal ohromné množství pokrokových technologií. Cabrio je na tom u třídy S mírně odlišně co do motorové palety. Naleznete zde výhradně benzínové osmiválce, do této třídy jednoduše nafta nikdy nepatřila. Testovaný model je tak základním modelem. Nad ním stojí už jen produkty divize AMG, tedy S 63 a S 65.
Staronové označení 560 (naposledy použitu u modelu 560 SEC) nahrazuje dřívější 500 (to nyní patří u limuzíny benzínovému šestiválci) a jedná se o nový motor z AMG GT, tedy čtyřlitrové osmiválcové biturbo (před faceliftem byl motor 4,7 335 kW). To je s novým názvem také posilněno na konečných 345 kW (469 koní) a kroutící moment mamutích 700 Nm. O přenos na zadní kola se stará nová devítistupňová automatická převodovka, nahrazující tu sedmistupňovou. Katapultace na stokilometrovou rychlost nyní zabere pouhých 4,6 sekundy a maximální rychlost je tradičně omezena na 250 Km/h.
Uvnitř si připadáte jako v Buckinghamském paláci. Všude jsou jen ty nejlepší materiály a nejnovější systémy. Vypadá moderně, ale zároveň dokáže lehce připomenout atmosféru aut z minulého století. Za což může především hnědou kůží obšitá palubní deska a baculatá křesla namísto klasických sedadel. Má fantastický volant, vynikající sedadla a dvě velké obrazovky – jedna slouží jako náhrada za budíky a druhá je k dispozici informačnímu systému, který má bleskurychlé reakce a srozumitelné ovládání. Stylové je především podrobné nastavování klimatizace a topení, to je taky součástí displeje na pravé straně.
Ergonomie nemá žádnou chybu a doslova dokonalá je audiosoustava Burmester, která kromě bombastického ozvučení zaujme i nádherně vypadajícími reproduktory. Zamiloval jsem si ortopedická sedadla s masážní funkcí a větrné deflektory nad čelním sklem a za zadními sedadly, díky nimž je jízda bez střechy naprosto klidnou záležitostí. Kdo by potřeboval dvojvrstvá okna a šestivrstvou plátěnou střechu kvůli lepšímu odhlučnění, nemusí zoufat, vše se zde totiž nachází. Automatické dovírání dveří je pak úplnou samozřejmostí.
V levém rohu za volantem se nachází několik tlačítek, těmi lze zapnout systém hlídání jízdy v pruzích, polo-autonomní řízení, parkovací asistent, kameru 360 stupňů z ptačí perspektivy, noční vidění a podobně. Pokud jedete na dálnici, zmáčknete první dvě tlačítka, k tomu zapnete adaptivní tempomat páčkou pod volantem, stáhnete střechu, položíte sedadlo, vyberete oblíbenou masáž a úžíváte si krásného nebe plného hvězd nad hlavou. Díky vzduchovým deflektorům eSko kabriolet nezná žádné víry v kabině a pokud se výrazněji ochladí, zapnete si ofuk teplým vzduchem na krk – aircarf, vyhřívaná sedadla a můžete cestovat bez střechy i při teplotách okolo deseti stupňů.
Modernizace se dotkla i interiéru, který se po vzoru současného Éčka zlepšil zejména v oblasti velkých tabletů, které nabídnou čistý design bez přechodu a vyšší rozlišení s lepším procesorem, než je tomu u aktuální třídy E. Grafika je naprosto precizní, decentní a kvalita obrazu dokonalá. Zaujme také nový volant, který kombinuje dotyková tlačítka s klasickými hardwarovými a přestěhovalo se na něj ovládání tempomatu. Potěší, že multifunkční oblast je provedena z pravého hliníku. Inu, vlajková loď. Upřímně říkám, že uvnitř se nové Sko nepodobá ničemu, na co jsme zvyklí, spíše je to taková zakázková luxusní jachta.
Pojďme jezdit! Největší devízou motoru je absolutní kultivovanost chodu, precizní reakce a monstrózní zásoba výkonu. Při běžné jízdě, dokonce i za studeného chodu, vůbec motor neuslyšíte. Vůz je tak dokonale odhlučněný a motor vychovaný, že si budete moci šeptat se spolujezdci i při vysokých rychlostech. Při ustálené jízdě se spokojí i s méně než tisícem otáček a nemáte šanci ucítit jakoukoliv vibraci.
Pak ale stačí šlápnout na plynový pedál a probudíte šelmu pod kapotou. Najednou se začne ozývat hlasitá a hutná symfonie osmi válců a automobil poskytne opravdu důrazný zátah. Nikdy se však nebude jednat o maximální zaražení do sedadel a sprint na nejnižší možný kvalt. Tedy pokud si o to neřeknete sami. Převodovka vždy volí takový převodový stupeň, který nabídne vhodné zrychlení s maximální lineárností a přitom nebude zbytečně mačkat těla posádky do sedadel. To je přeci nevhodné. Dynamické schopnosti takto velkého a těžkého auta jsou však dechberoucí a ukázkové.
Cabrio apeluje více na smysly a dá vám vychutnat to nejlepší, co nabízí. Zvuk je hutný, hlasitý a výfuk všemocně prská. Začíná to už samotným nastartováním, kdy nechá jednotka motor vytočit a zlověstně odplivnout do výfuku, jak to mají ve zvyku italské supersporty. Převodovka v kickdownu podkopne na nejnižší možný kvalt a vůz odpálí plným výkonem vpřed. Je to silně návykové, zvuk “medvědích” osmiválců je prostě dokonalý muscle car made in EU. Při řazení nebo ubrání plynu nechybí ani ta správná “kanonáda”. Nová převodovka pracuje fantasticky, rychle a nedělá žádné chyby. Líbí se mi ta dvojí osobnost ukrytá v tomto autě. Může být vytříbený gentleman, ale také ukázkový chuligán.
A jaký má apetit? Po městě se jezdí průměrně kolem 14 litrů, na dálnici klidně za 8 (vůz umí vypínat polovinu válců v eco režimu) a při využívání dynamických možnosti se průměr zastaví někde u 15 litrů na sto kilometrů. Žádné drama na takto výkonný vůz, nicméně nižší spotřebu snad nemůže čekat nikdo.
S 560 se chová fantasticky všude a za jakýchkoliv podmínek. Při cestě do práce po zacpané Praze vítám vynikající komfort podvozku, skvělé odhlučnění a hlavně asistent jízdy v kolonách, díky kterému můžu ještě polo-spát a pomalu se probouzet. Chladná rána mi v něm chyběl jen kvalitní kávovar. Na svou velikost má až příjemně velký rejd a manévrovatelnost je více jak přijatelná. Díky kamerám s ním zaparkujete kdekoliv a dokonce ani výhled z vozu není zlý.
Po práci si užívám osvěžujícího vzduchu se staženou střechou a usmívám se nad dunivým zvukem V-osmičky. Překvapující je, že s aktivními deflektory větru do auta vůbec nefouká, to jsem ještě nezažil. Cestou se stavuji do obchodu na týdenní nákup a do kufru o objemu 350 litrů se nečekaně všechno vleze. Na zadní sedadla v pohodě posadím dva průměrně vzrostlé kamarády, nebo u tohoto vozu spíše dvě hubené milenky a šup do nejbližšího hotelu. A že na něho holky fakt letí!
Na dlouhých dálničních cestách si mě hýčkají ta nejlepší sedadla, jaká umí prozatím naše planeta nabídnout. Několik druhů masáží? Zchlazení zpocených zad nebo naopak nahřátí těch nachladlých? Držení těla v zatáčkách při zatáčení za pomoci přifukování bočnic? Asi sto možností nastavení? Ano, to všechno eSko nabízí. S nataženou střechou je dokonale odhlučněné a vůbec si nepřipadám jako v kabrioletu. Zavázal-li bych vám oči a svezl vás, mysleli byste si, že jedete v klasické třídě S. Místa je totiž všude dostatek a materiály jsou stejně kvalitní jako v limuzíně. V odhlučnění a komfortu prakticky žádný rozdíl nezaznamenávám. A ten zátah motoru. Stačí jen lehce polechtat plyn a ze 130 km/h se okamžitě odpíchne na 200. Motor téměř nepolevuje až do 250 km/h, kdy zasáhne omezovač. Troufnu si tvrdit, že bez něho by nebyl problém jezdit rychlostmi nad 300 km/h.
Jak jste si mohli všimnout v prvním odstavci, tak S 560 Cabriolet nebude žádný lenoch ani na klikatých okreskách, a to i navzdory velmi vysoké hmotnosti. Za to vděčí hlavně podvozku Airmatic, který je odladěný tak, jak jsem to ještě nikdy nezažil. Ve sportovním režimu se v zatáčkách vůbec nenaklání a skvěle drží stopu. Překypuje naprostou jistotou, až na tachometru zhlížím adrenalinově vyhlížející rychlosti. Pasáže s rychlými zatáčkami doslova prolétám s pocitem jako v supersportu a ve vracečkách nejpomalejší taká nejsem. Jen je nutný pomalejší nájezd a za apexem jít více po plynu, jinak se hrne ven po předku. Tady al pozor, s plynem se musí i tak opatrně, zejména za zhoršených adhezních podmínkách. Výkonu je na zadní kola příliš a S 560 se začne pod plynem ihned přetáčet. To se mi stávalo i při prudké akceleraci rovně a na suchu. Řízení je přesné, rychlé, docela tuhé, ale chybí mu nějaká ta zpětná vazba a informace od předních kol. Je to vlastně jediné mínus auta. Brzdy jsou silné a vydrží překvapivě dlouho, než začnou vadnout. Brzdový pedál je sice měkčí, ale dávkovat se dá velmi slušně.
Velmi mě také potěšilo, jak dobře se řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry, je agilní a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost a navíc dodává nádech chtěné dynamiky a poslušnosti. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz!
Mezi další zajímavé technické inovace modernizované verze jistě patří osazení lepší stereokamerou pro čtení povrchu silnice, díky které se během milisekund mění nastavení podvozku Magic Body Control, a to až do rychlosti 180 km/h. Podvozek se také umí naklánět proti odstředivé síle, aby ta na posádku uvnitř vozu působila co nejméně. Auto je také více připraveno pomáhat s řízením – adaptivní tempomat a asistent řízení umí převzít kontrolu nad vozem a vykroužit nově větší poloměry zatáček, stejně jako popojíždět v koloně a sám se rozjet i po zastavení trvající do 30 sekund. Umí také sám změnit pruh, stačí sepnout blinkr na příslušnou stranu a auto provede samo manévr. Dále zde máme komfortní prvek Energizing, který spojuje systémy jako audio, ambientní osvícení (64 barev) a masážní sedadla, díky čemuž dokáže navodit jedinečnou atmosféru.
Mercedes-Benz S 560 Cabriolet v reálném světě nemá konkurenci. Je nadprůměrně rychlý, má líbivý zvuk, umí skvěle zatáčet, umí být velmi pohodlný, tichý, je v něm dostatek místa, má spoustu bezpečnostních systémů, všechno je z prvotřídních materiálů a vlastně mě nenapadá jediná věc, kterou by neplnil na jedničku. Můžete s ním jezdit každé ráno do práce, potom si užít trochu větru ve vlasech, zdolat nádherně klikatou okresku v horách a večer ho zaparkovat před bar a při pohledu na něj popíjet kvalitní kávu. Druhý den ráno se vzbudíte a s přítelkyní můžete odjet na prodloužený víkend do Itálie. Jaká je teda odpověď na otázku, zda-li je nejlepším kabrioletem na světě? Ano, byl by. Jenže je tu ještě AMG S 63 a 65, které musí být naprosto famózní a titul nejlepšího vozu planety zřejmě připadne právě jim. S 560 chybí maximálně jen ta výjimečnost a exkluzivita exotičtějšího brandu, to je vše. To, co dělá kabriolet kabrioletem, dělá dokonale.
Plusy
Ukázkové odhlučnění
Příkladná stabilita
Dynamika motoru a zvuk
Zpracování interiéru
Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
Šířka interiéru
Design a image
Minusy
Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
Příliš komplikované ovládání klimatizace
Závratná cena
« Podle čeho poznáte vozidlo policie, dříve než vás zastaví? Zde je několik tipů Co stojí za koncem aut s vyklápěcími světly? Toto jsou ty nejlegendárnější vozy s mrkačkami »