mercedes-benz S500 exterior (15)

TEST Mercedes-Benz S 500 L 4Matic

8. 11. 2015 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 100%

I v další generaci dokázal Mercedes-Benz postavit ještě složitější, komplexnější a technologicky pokrokové vozidlo. To Vás zahrne veškerým myslitelným komfortem a nabídne bezkonkurenční dávku bezpečnosti. Vzhled nechám na Vás, ve všem ostatním je Sko jednoduše dokonalé. Svým pojetím luxusu, jízdy a zpracováním interiéru konkurenci naprosto deklasuje a blíží se spíše do teritoria mnohem dražších málosériových značek.

Verdikt:

Král byl a je jenom jeden! Už od svého vzniku vládne třídě luxusních limuzín neporazitelný Mercedes-Benz třídy S. I když to nikdy nebyla největší limuzína a ani ta nejdražší, tak jeho výsostní postavení na trhu pramení v technologickém přínosu pro celý automobilismus. Jednoduše řečeno – to, co Mercedes představí ve třídě S se po letech objeví i u mnohem levnějších automobilů. Nebýt tohoto “Medvěda”, tak tu není ABS, ESP, aktivní radarový tempomat, boční airbagy, bezklíčové odemykání a spousta dalších vychytávek. Vlastně by šlo říci, že vše co známe v obyčejných autech, přivedla na trh právě vlajková loď značky Mercedes-Benz.

Nečekejte však, že Sko bude konkurenci dohánět velkou škálou nabízených naftových motorů, nebude! Král odmítá kadlat, vibrovat a chrochtat. Přeci jen je to v této třídě nedůstojné a klientela je podstatně rozdílná, než ta od BMW či Audi. To ostatně podtrhují prodejní čísla – přestože třída S nabízí nejsilnější diesel s výkonem 190 kW (Audi A8 TDi umí 283 kW a BMW 750d 280 kW), prodal Mercedes-Benz za první pololetí tohoto roku 177 vozů a Audi jen 33 a BMW na tom bylo se svou sedmičkou ještě hůře. Královské žezlo je stále pevně v rukou Mercedesu.

sklass6

V této třídě je diesel jednoduše svatokrádež a k testu tak dorazil model S 500 s osmiválcovým benzínovým motorem o objemu 4,7 litru a výkonem mamutích 335 kW a 700 Nm točivého momentu. O přenos obří síly na vozovku se stará pohon všech kol 4Matic a vůz dokáže na stokilometrovou rychlost dosprintovat za 4.8 sekundy! Vtipné na tom je, že tato motorizace je pouhým středem nabídky – jsou tady totiž ještě tři daleko silnější verze a ta vrcholná, s označením S65 AMG, nabídne ze svého dvanáctiválce 463 kW!

S 500 je však zvučný pojem sám o sobě a dlouhodobě patří k nejprodávanější motorizaci třídy S. Není divu – největší devízou je totiž absolutní kultivovanost chodu, precizní reakce a adekvátní zásoba výkonu. Při běžné jízdě, dokonce i po nastartování studeného auta, vůbec motor neuslyšíte. Vůz je tak dokonale odhlučněný a motor vychovaný, že si budete moci šeptat se spolujezdci i při vysokých rychlostech. Při ustálené jízdě se spokojí i s méně než tisícem otáček a nemáte šanci ucítit jakoukoliv vibraci. Pak ale stačí šlápnout na plynový pedál a probudíte šelmu pod kapotou. Zpovzdálí se začne ozývat příjemná symfonie osmi válců a automobil poskytne opravdu důrazný zátah. Nikdy se však nebude jednat o maximální zaražení do sedadel a sprint na nejnižší možný kvalt. Tedy pokud si nepodřadíte sami. Převodovka vždy volí takový převodový stupeň, který nabídne vhodné zrychlení s maximální linearností a přitom nebude zbytečně mačkat těla posádky do sedadel. To je přeci  nevhodné. Dynamické schopnosti takto velkého a těžkého auta jsou však dechberoucí a ukázkové.

sklass3

Třída S umí navíc velmi dobře maskovat rychlost a ve většině případů netušíte, jak rychle se reálně pohybujete. Stačí jeden předjíždějící manévr a po jeho dokončení se najednou pohybujete rychlostí kolem 200 km/h. Síla motoru je naprosto fenomenální a to i v rychlostech nad zmíněnou hodnotou. Do omezovače rychlosti pak vůz citelně naráží a je zajímavé, že v 250 km/h S 500 točí pouze 3700 otáček. Při ustálené 130 km/h pak jen 1900 otáček. Mamutí motor a dlouhé převody sedmistupňové automatické převodovky dělají z tohoto modelu mistra v oboru. A jaký má apetit? Po městě se jezdí průměrně kolem 17 litrů, na dálnici za 12 a při využívání dynamických možnosti se průměr zastaví někde u 14 litrů na sto kilometrů. Žádné drama na takto výkonný vůz, nicméně nižší spotřebu snad nemůže čekat nikdo.

Jízda králů

Podvozek je pak skvostem číslo dva. S 500 je totiž standardně vybaveno systémem Magic Body Control, který tisíckrát za vteřinu skenuje povrch vozovky před vozidlem a přizpůsobuje tomu tuhost vzduchového odpružení. Mimo to také zcela eliminuje boční náklony karoserie. Výsledkem je naprosto perfektní komfort jízdy a absolutní filtrace nerovností, kdy se dovnitř k posádce nedonese prostě vůbec nic. Podvozek lze nastavit i manuálně, kdy lze volit z režimů Comfort a Sport. Ten druhý považuji v tomto voze za zcela irelevantní, jež zbytečně narušuje pohodlí na palubě.

S 500 je jeden z vozů, ze kterého po dlouhé cestě vystoupíte odpočatí a uvolnění. A pokud vás přepadne bolest zad, stačí si zvolit jeden ze šesti programů masážních sedadel. Dokonalé odhlučnění, perfektní audiosystém a naprosto špičkové jízdní vlastnosti vám dlouhou cestu zpříjemní na maximum. Je to jako privátní let první třídou.

sklass4

Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké Sko řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry, je agilní a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost a navíc dodává nádech chtěné dynamiky a poslušnosti. V zatáčkách je vůz agilní a snese opravdu velké rychlosti. Nedělá mu problém rychlá změna směru a díky preferenci zadní nápravy umí i decentně vybočit zadkem do strany. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz!

Nejdůležitější je u tohoto auta však to, jak se v něm při jízdě cítíte a věřte, že v tomhle třída S udává veškerá pravidla. Jednoduše si sednete do křesel, pohodlně zařadíte pohybem prstu, pustíte si masáž a vyhřívání. Ruka spočine na vyhřáté loketní opěrce. Mercedes se kultivovaně a svižně rozjede a začne Vás rozmazlovat všemi funkcemi, které nabízí. Jen tak kloužete krajinou, za doprovodu oblíbené kapely, auto funguje přesně, jako potřebujete a nic Vám nechybí. Atmosféra na palubě je dokonalá a jízdní požitek taktéž.

sklass5

Interiér a technologie na palubě

Tím nejzásadnějším, co umí nová třída S nabídnout je noční vidění a automatizované řízení. Ano, opravdu dokáže po určitou dobu v kombinaci s radarovým tempomatem samo řídit. Pochopitelně to však musí být na silnici s pruhy a bez ostrých zatáček, na dálnici to pak funguje opravdu dobře. Po chvíli Vás vůz sice vyzve k převzetí řízení, ale i tak se jedná o nejpokrokovější sériově montovaný asistent na světě. Automatické řízení se opravdu blíží v plné síle… Noční vidění možná nezní nijak průlomově, Mercedes-Benz jej však dovedl k naprosté dokonalosti. Obraz aktivujete na prvním přístrojovém displayi a ten vám nabídne krásnou, jasnou viditelnost i v naprosté tmě. Vůz za Vás efektivně hlídá chodce a zvěř kolem silnice, v případě objevení na ně upozorní a znázorní je v obrazu. Funguje to opravdu neskutečně dobře! Vůz vždy ukázal osoby i za křovím, plotem a jinde, kde je okem nikdo nemohl spatřit. Systém funguje stále, i když display neaktivujete. Pokud auto spatří ohrožení, display aktivuje samo a na vše řidiče upozorní. Bravo!

Podobně skvělá jsou i inteligentní světla. Pochopitelně zcela automatická, takže nemusíte přepínat mezi dálkovými a tlumenými. Sko umí jet stále na zapnutá dálková světla a uzpůsobuje jen ten světelný paprsek, který aktuálně může oslnit protijedoucí vůz. Světla jsou pochopitelně plně LED diodová a viditelnost ve tmě je naprosto perfektní a bezstarostná.

sklass7

Asistenti a kamery stráží vůz i za denního světla – stereokamery hlídají okolní provoz a dokáží přemýšlet za Vás. Pokud se někdo rozhodne velkému Sku zkřížit cestu, auto se srážce pokusí ihned vyvarovat pomocí brzdového asistentu. A pokud již není pomoci, aktivuje systém PreSafe a připraví Vás do ideální pozice pro náraz. No a tak bych mohl pokračovat, výčet technologií je dechberoucí, ale tyto jsou tak nějak to nejzásadnější, co nová generace přináší a čím rapidně zlepšuje řízení a pobyt ve vozidle.

O ten se stará nejlépe samotný interiér a jeho pojetí. Upřimně říkám, že uvnitř se nové Sko nepodobá ničemu, na co jsme zvyklí. Ze svého předchůdce si nebere téměř nic a interiér se podobá spíše zakázkové luxusní jachtě. Dominantním prvkem jsou dvě obří ploché obrazovky, každá o uhlopříčce 31 cm. Ta první za volantem plní úlohu přístrojového štítu a ta druhá slouží pro infotainment systém. Grafika je naprosto precizní, decentní a kvalita obrazu dokonalá. Je to sice nezvyk a možná zvláštní řešení, funkci a efekt to však plní dokonale.

sklass1

Infotainment zabírá funkci celého nastavení vozidla, audia, médií, navigace, vyhřívání a masáží sedadel… Vše se pak ovládá specifickým velkým otočným ovladačem na středovém panelu. Mercedes-Benz se rozhodl vyčistit interiér o tlačítka a zůstala tak jen ty nejhlavnější pro ovládání klimatizace a hlasitosti. To je však velmi příjemně přesunuto k loketní opěrce. Ovládání vyžaduje krátké zvykání a občas je trochu složitější, ale jinak je zcela bezchybné.

Palubní deska je kompletně potažená kůží s texturou prošívání, sedadla jsou nastavitelná do všech myslitelných směrů, masážní, vyhřívaná a odvětrávaná. Nechybí vyhřívání loketní opěrky a výplní dveří a to včetně těch zadních. Hudbu obstarává audio Burmester o výkonu 1540 W a vůni na palubě zajišťuje rozstřik parfému do systému klimatizace. Edice Designo kombinuje světlou kůži s kontrastní černou, je krásně jemná a prošívaná. Dekory jsou vyvedeny z tmavého dřeva. Opravdu speciální a exotické místo, které nebude chtít opustit.

sklass8

Zajímavostí je, že Mercedes-Benz nejprve třídu S vyvinul v prodloužené verzi Long a až poté vznikla klasická kratší varianta. Díky tomu je Long stejně tuhý a netrpí klasickými neduhy prodloužených verzí. Důvodem je fakt, že na většině mimoevropských trzích si Sko kupují zákazníci, jež chtějí jezdit vzadu. Tam je pak luxus dotažen ještě o větší kus dále. Nechybí dvě velké obrazovky, odkud lze ovládat veškeré nastavení vozidla, sledovat internet a pracovat za jízdy. Sedadla jsou polohovatelná a hlavová opěrka je doplněna o jemný a pohodlný polštářek. Nechybí vyhřívání a odvětrávání včetně již zmíněných výplní dveří a i zadní sklopitelné loketní opěrky. Místa na nohy a nad hlavou je přebytek a potěší i možnost absolutního soukromí. Veškeré prosklené plochy jdou zatáhnout elektronicky ovládanými rolety. Vkusným prvkem je pak ambientní podsvícení napříč celým interiérem. Diodové trubice jsou poměrně silné a umí zobrazit velkou škáru barev. Moc příjemné!

sklass10

I v další generaci dokázal Mercedes-Benz postavit ještě složitější, komplexnější a technologicky pokrokové vozidlo. To Vás zahrne veškerým myslitelným komfortem a nabídne bezkonkurenční dávku bezpečnosti. Vzhled nechám na Vás, ve všem ostatním je Sko jednoduše dokonalé. Svým pojetím luxusu, jízdy a zpracováním interiéru konkurenci naprosto deklasuje a blíží se spíše do teritoria mnohem dražších málosériových značek.

Plusy

  • Ukázkové odhlučnění
  • Příkladná stabilita
  • Dynamika motoru
  • Zpracování interiéru
  • Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
  • Šířka interiéru
  • Design a image

Minusy

  • Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
  • Příliš komplikované ovládání klimatizace
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz