TEST Mercedes-Benz S 500 Cabriolet – Nejlepší auto na světě… Nebo ne?
„V dáli se pod ostrými paprsky slunce třpytí televizní vysílač na Ještědu. Přede mnou je pětikilometrové stoupání a spousta zatáček, já v rukou svírám tlustý věnec volantu a pod pravou nohou mám stádo 455 nafetovaných koní toužících po další injekci benzínu. Dlaně mám zpocené, adrenalinu víc jak červených krvinek… Když v tom se zakouří od zadních gum a já jsem v doprovodu mocného barytonu katapultovaný vpřed. Na tváři mám úsměv od ucha k uchu, a to zdaleka netuším, co mě ještě čeká. Po prudké akceleraci přichází agresivní decelerace a v momentě mám oči vypouklé podobně, jako když jsem poprvé v životě viděl ženská ňadra. Následuje série rychlých i pomalých zatáček, které projíždím s lehce vlající zádí… Vždyť to auto působí jako opravdový sporťák! Sotva se stíhám po třetí nadechnout a jsem na parkovišti pod Ještědem. Až po dalších pěti minutách si uvědomuji, že jsem dost možná držel pod krkem nejlepší auto ve svojí kariéře. Proč? To se dozvíte v dnešním testu luxusního šperku Mercedes-Benz S 500 Cabriolet.“
Teď se ale přesuňme v čase o pár hodin zpět, kdy si přebírám, podle mých novinářských kolegů, pravděpodobně nejlepší čtyřmístný kabriolet planety. Při pohledu na auto si říkám: „Proč?“ Vždyť vypadá stejně jako každý jiný moderní Mercedes, jen o něco exkluzivněji. Má AMG paket, krásná 20” kola, ”diamantovou” mřížku chladiče, LED světla, dlouhou příď, dvě velké koncovky výfuku, ale i tak v naší tmavě zelené metalíze lehce zaniká. Líbit se bude někomu, kdo nerad příliš vyčnívá z davu, ale zároveň miluje nadpřirozenou dávku luxusu. Mně na tom autě chybí něco, kvůli čemu bych zíral s otevřenou pusou a řekl hlasité wau. Možná to je blatníky, které nejsou vystouplé jako u klasických sporťáků, ale spíše splývají s karoserií, nebo za to může příliš vysoká příď… Kdo ví. Nicméně je to pořád kus krásného auta, za kterým se každý druhý kolemjdoucí otočí.
Uvnitř si připadáte jako v Buckinghamském paláci. Všude jsou jen ty nejlepší materiály a nejnovější systémy. Vypadá moderně, ale zároveň dokáže lehce připomenout atmosféru aut z minulého století. Za což může především hnědou kůží obšitá palubní deska a baculatá křesla namísto klasických sedadel. Má fantastický volant, vynikající sedadla a dvě velké obrazovky – jedna slouží jako náhrada za budíky a druhá je k dispozici informačnímu systému, který má bleskurychlé reakce a srozumitelné ovládání. Stylové je především podrobné nastavování klimatizace a topení, to je taky součástí displeje na pravé straně. Ergonomie nemá žádnou chybu a doslova dokonalá je audiosoustava Burmester, která kromě bombastického ozvučení zaujme i nádherně vypadajícími reproduktory. Zamiloval jsem si ortopedická sedadla s masážní funkcí a větrné deflektory nad čelním sklem a za zadními sedadly, díky nimž je jízda bez střechy naprosto klidnou záležitostí. Kdo by potřeboval dvojvrstvá okna a šestivrstvou plátěnou střechu kvůli lepšímu odhlučnění, nemusí zoufat, vše se zde totiž nachází. Automatické dovírání dveří je pak úplnou samozřejmostí.
V levém rohu za volantem se nachází několik tlačítek, těmi lze zapnout systém hlídání jízdy v pruzích, polo-autonomní řízení, parkovací asistent, kameru 360 stupňů z ptačí perspektivy, noční vidění a podobně. Pokud jedete na dálnici, zmáčknete první dvě tlačítka, k tomu zapnete adaptivní tempomat páčkou pod volantem, stáhnete střechu, položíte sedadlo, vyberete oblíbenou masáž a úžíváte si krásného nebe plného hvězd nad hlavou. Díky vzduchovým deflektorům eSko kabriolet nezná žádné víry v kabině a pokud se výrazněji ochladí, zapnete si ofuk teplým vzduchem na krk – aircarf, vyhřívaná sedadla a můžete cestovat bez střechy i při teplotách okolo deseti stupňů.
Pod kapotou nám dříme základní motorizace s osmi válci do V, objem je 4.7-litru, a aby toho nebylo málo, k dispozici je i pořádné BiTurbo. Výkon je 455 koní v 5250 otáčkách a točivý moment 700 Nm od 1800 otáček za minutu. Pohonná jednotka je propojena s devítistupňovou automatickou převodovkou 9G-TRONIC, která posílá všechnu sílu na zadní kola. Stejně jako výkonnostní údaje osmiválce překvapí i hmotnost, ta totiž činí vysokých 2115 kilogramů. Zrychlení z nuly na stovku proběhne za solidní 4.6 sekundy a maximální rychlosti je vystavena elektronická stopka ve 250 km/h.
Výhodou zadního náhodu je fakt, že má systém vyrovnávání náklonů karoserie v zatáčkách, který podvozek auta drží prakticky pořád ve vodorovné pozici. To bohužel dražší 4MATIC neumí. Ten však na druhou stranu nabídne lepší trakci na mokrém či méně pevném povrchu. Samotný podvozek má adaptivní tlumiče se vzduchovým odpružením.
Jen pro připomenutí, k mání jsou ještě další dvě verze: AMG, S 63 4MATIC a S65. Ty mají výkon 585 a 630 koní a krouťák 900 respektive 1000 Nm. První zmíněná má 5.5-litrový osmiválec BiTurbo a druhá 6.0-litrový dvanáctiválec BiTurbo. Ty spolupracují se sedmistupňovým automatem AMG SPEEDSHIFT MCT a AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC PLUS. Stovku zvládají za 3.9 nebo 4.1 sekundy a dokáží potrápit i opravdové supersporty.
Konečně se můžeme vrhnout na jízdní vlastnosti, které jsou tím důvodem, proč má toto auto namířeno na titul nejlepšího kabrioletu na světě. ESko se chová fantasticky všude a za jakýchkoliv podmínek. Při cestě do práce po zacpané Praze vítám vynikající komfort podvozku, skvělé odhlučnění a hlavně asistent jízdy v kolonách, díky kterému můžu ještě polo-spát a pomalu se probouzet. Chladná rána mi v něm chyběl jen kvalitní kávovar. Na svou velikost má až příjemně velký rejd a manévrovatelnost je více jak přijatelná. Díky kamerám s ním zaparkujete kdekoliv a dokonce ani výhled z vozu není zlý. Spotřeba se bude při městské jízdě pohybovat okolo 13 litrů, což se ještě dá skousnout.
Po práci si užívám osvěžujícího vzduchu se staženou střechou a usmívám se nad dunivým zvukem V-osmičky. Překvapující je, že s aktivními deflektory větru do auta vůbec nefouká, to jsem ještě nezažil. Cestou se stavuji do obchodu na týdenní nákup a du kufru o objemu 350 litrů se nečekaně všechno vleze. Na zadní sedadla v pohodě posadím dva průměrně vzrostlé kamarády, nebo u tohoto vozu spíše dvě hubené milenky a šup do nejbližšího hotelu. A že na něho holky fakt letí!
Na dlouhých dálničních cestách si mě hýčkají ta nejlepší sedadla, jaká umí prozatím naše planeta nabídnout. Několik druhů masáží? Zchlazení zpocených zad nebo naopak nahřátí těch nachladlých? Držení těla v zatáčkách při zatáčení za pomoci přifukování bočnic? Asi milion možností nastavení? Ano, to všechno eSko nabízí. S nataženou střechou je dokonale odhlučněné a vůbec si nepřipadám jako v kabrioletu. Zavázal-li bych vám oči a svezl vás, mysleli byste si, že jedete v klasickém eSku. Místa je totiž všude dostatek a materiály jsou stejně kvalitní jako v limuzíně. V odhlučnění a komfortu prakticky žádný rozdíl nezaznamenávám. A ten zátah motoru. Stačí jen lehce polechtat plyn a ze 130 km/h se okamžitě odpíchne na 200. Motor téměř nepolevuje až do 250 km/h, kdy zasáhne omezovač. Troufnu si tvrdit, že bez něho by nebyl problém jezdit rychlostmi nad 300 km/h.
Jak jste si mohli všimnout v prvním odstavci, tak S 500 Cabriolet nebude žádný lenoch ani na klikatých okreskách, a to i navzdory velmi vysoké hmotnosti. Za to vděčí hlavně podvozku Airmatic, který je odladěný tak, jak jsem to ještě nikdy nezažil. Ve sportovním režimu se v zatáčkách vůbec nenaklání a skvěle drží stopu. Překypuje naprostou jistotou, až na tachometru zhlížím adrenalinově vyhlížející rychlosti. Pasáže s rychlými zatáčkami doslova proletám s pocitem jako v supersportu a ve vracečkách nejpomalejší taky nejsem. Jen je nutný pomalejší nájezd a za apexem jít více po plynu, jinak se hrne ven po předku.
Řízení je přesné, rychlé, docela tuhé, ale chybí mu nějaká ta zpětná vazba a informace od předních kol. Je to vlastně jediné mínus auta, nedokážete se sním sžít jako s jinými sporťáky, ale ono eSko kabriolet o tom vlastně ani být nemá. Převodovka řadí bez postřehnutí a podle stylu jízdy vždy přesně ví, který stupeň zrovna zvolit. Brzdy jsou silné a vydrží překvapivě dlouho, než začnou vadnout. Brzdový pedál je sice měkčí, ale dávkovat se dá velmi slušně.
Mercedes.Benz S 500 Cabriolet v reálném světě nemá konkurenci. Je nadprůměrně rychlý, má líbivý zvuk, umí skvěle zatáčet, umí být velmi pohodlný, tichý, je v něm dostatek místa, má spoustu bezpečnostních systémů, všechno je z kvalitních materiálů a vlastně mě nenapadá jediná věc, kterou by neplnil na jedničku. Můžete s ním jezdit každé ráno do práce, potom si užít trochu větru ve vlasech, zdolat nádherně klikatou okresku v horách a večer ho zaparkovat před bar a při pohledu na něj popíjet kvalitní kávu. Druhý den ráno se vzbudíte a s přítelkyní můžete odjet na prodloužený víkend do Itálie.
Jaká je teda odpověď na otázku, zda-li je nejlepším kabrioletem na světě? Ano, byl by. Jenže je tu ještě AMG S 63 a 65, které musí být naprosto famózní a titul nejlepšího vozu planety zřejmě připadne právě jim.
Plus
Všechno
Mínus
Nic
« BMW řady 5 (G30) oficiálně. Vrcholem je 462 koní! Honda ukázala nové CR-V »