CIMG6816

TEST Mercedes-Benz GLK 250 Bluetec – Vzorný dospělák

20. 9. 2012 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Jestli se alespoň trochu zajímáte o auta a jejich historii, jistě vám neuniklo, že za nejstarší automobilku na světě je považována německá automobilka Mercedes-Benz. Ta sice pod tímto názvem existuje “teprve” od roku 1920, ale její kořeny sahají až do 29. ledna roku 1883, kdy Karl Friedrich Benz získal patent na výrobu tříkolového vozidla s čtyřtaktním motorem a tím se začala psát historie této veleznámé značky.

Ale historií této automobilky se budeme zabývat až někdy jindy, protože nyní se nacházíme v roce 2012 a chystáme se věnovat několik odstavců jejímu kompaktnímu crossoveru, který letos na konci června prodělal facelift a prošel řadou inovací. A protože se jedná o inovaci nejen vzhledovou, ale především (A HLAVNĚ!) tu technickou, podívali jsme se tomuto modelu na zoubek a byli jsme velmi zvědaví, jestli model po facelifru dokáže překvapit naše zhýčkané řidičské cítění. Už na začátku prozradím, že pokud jste někdo jel s prvním GLK, zapomeňte vše, co o něm víte. GLK se počínaje polovinou roku 2012 změnilo k nepoznání a nás zajímalo, jak tyto změny fungují v praxi.

Nejdříve ale trocha teorie. Náš testovaný kus má pod kapotou zcela inovovaný vznětový čtyřválec, který má objem 2143ccm, je přeplňován dvojicí turbodmychadel a dává maximální výkon sympatických 150 kW. Točivý moment je přitom dechberoucích 500 Nm, což je (jen pro představu) víc, než například Aston Martin V8 Vantage a naprosto stejně, jako Porsche Panamera 4S či BMW 1 M Coupé. Tyto parametry dokáží rozhýbat 1925 kg těžké GLK na 100 km/h za rovných 8 sekund a dopomohou této “krabici” k maximální rychlosti 210 km/h. Toť malé seznámení s tím, co a jak moc zahýbe s naším testovacím kusem a nyní už se pojďme podívat na GLK celkově.

Začneme hezky polopaticky – tedy vzhledem. Ten působí nyní zaoblenějším a dospělejším dojmem (ikdyž tvar karoserie zůstal stejný) a sám se musím přiznat, že tváří v tvář se mi dokonce i líbí – což jsem o původním GLK rozhodně říct nemohl. Vzhled našeho testovaného kusu navíc umocňuje optický aero-paket AMG, který můžete mít za příplatek 63 504,- kč. Ten zahrnuje agresivnější přední nárazník s integrovanými LED diodami pro denní svícení, dávku chromových doplňků, zadní nárazník obohacený na každé straně výraznou koncovkou výfuku a to vše zdobí opět chromové lišty a podtrhují to 19” AMG kola. GLKčku to skutečně dodá agresivnější (troufám si říct i “sportovnější”) až elegantní vzhled a pokud usednete dovnitř, tam Vás čeká sportovní interiér, který zahrnuje například tříramenný volant a přístrojovou desku s budíky v hliníkovém stylu á la AMG. Oproti předchozímu GLK se tu člověk cítí skoro jako doma. Interiér už nepůsobí tak lacině a čtvercové výdechy klimatizace nahradily výdechy kulaté, navíc elegantně lakované (opět) do chromového stylu. Facelift to je skutečně se vším všudy a tento vjem umocní dokonce i první rozjetí.

Než ale tak učiníme, je třeba dát volič automatické převodovky 7G Tronic do polohy “D” a už tady přicházejí pro GLK další plusové body. Klasický volič automatu byste tu totiž na středovém tunelu hledali marně, kde místo voliče převodovky je tu sympatický úložný prostor a samotný volič se přesunul na páčku “za volantem”, kterou máte po své pravé ruce. Dle mého názoru je řešení tohoto voliče geniálním krokem, který zjednoduší a zrychlí manipulaci s převodovkou.

Jakobych tedy chtěl zapnout stěrač, klepu páčku převodovky do polohy D a jemně se rozjíždím. Zde ovšem přichází lehké (a jediné) mínus této převodovky. 7G Tronic totiž i na ECO režim a s lehkou nohou na plynu nechá občas motor vytáčet až někam za 3 000 otáček a pokud tedy chcete jet “na spotřebu”, dokáže v tomto 7G Tronic řidiče trochu vyvést z míry. Tento neduh ale spravíte snadno pravým pádlem pod volantem, když převodovce dáte pokyn k co nejrychlejšímu naskládání sedmého převodového stupně. Ve městě to tím pádem znamená, že při předpisové padesátce bude motor točit na sedmičku jen 1 000 otáček za minutu. Motor se přitom nebude vůbec dusit ani zakašlávat a tak se můžete i ve městě těšit ze spotřeby do 7,5 l/100 km. GLK se navíc ve městě příjemně používá, má dostatek dynamiky na “vmáčknutí se” do pruhu před auto vedle Vás, i přes délku 4536 mm se s ním snadno parkuje a spousta lidí se za tímto Mercedesem dokonce i otočí.

Co by to ale bylo za vůz s trojcípou hvězdou ve znaku, kdyby nedokázal dostát svému jménu také na okresních silnicích. Máme GLK vybaveno sníženým a přitvrzeným AMG podvozkem, který neudělá ostudu za žádné situace. I přes to, že tento podvozek vozí logo AMG (a má nasazená 19” kola s rozměry 235/50 vpředu a 255/45 vzadu), tak ke všemu překvapení velmi dobře tlumí nerovnosti a průměrně velké spáry na silnici. Jízda je s ním velmi pohodlná i na delší vzdálenosti a dokonce si díky němu užijete i cestu svižnějším tepmem. Nabídne totiž (s přispěním pohonu všech čtyř kol 4Matic) skvělý grip a v zatáčkách rozhodně nepůsobí dojmem, že by vůz vážil přes 1920 kg. Po svezení byste “GLkčku” odhadovali minimálně o 2 metráky méně. V ostře projetých zatáčkách se sice dostaví mírný náklon karoserie, ale aby GLK přešlo k nedotáčivosti, to už musíte opravdu hodně přepísknout nájezdovou rychlost. Řízení je i přes svou přeposilovanost klasicky přesné a pokud změníte režim převodovky z Eco na Sport a stlačením obou pádel zároveň ji přepnete na manuální režim, bude ochotně a rychle reagovat na Vaše pokyny pádly pod volantem. Motor pak můžete točit až do omezovače a i když točit jej tam skutečně nemá smysl (maximum výkonu je položeno v 4 200 ot.), na diesel jde tento čtyřválec do otáček s překvapivě velkou chutí. Díky dvojici turbodmychadel má navíc velmi lineární a svižný zátah a tím pádem se stane například z předjíždění Vaše oblíbená činnost.

Při svižném stylu jízdy ale zklamou vlastnosti předních sedadel, které postrádají výraznější boční oporu. Jenže GLK není určeno na okreskové závodění, a tak se není čemu divit. Co jsem ale u těchto sedadel opravdu postrádal, bylo odvětrávání. Měli jsme sice příplatkové vyhřívání předních sedaček, ale jelikož bylo celý týden opravdu horké počasí, nevyhnul jsem se v kožených sedadlech pocení mé pr…. Tedy pardon… Mého pozadí. Odvětrávání předních sedadel je samozřejmě za další příplatek, ale za celkovou cenu našeho testovaného kusu (1 638 333,- Kč) by si GLK odvětrávání opravdu zasloužilo už zde.

Co mě ale na tomto autě naprosto nadchlo, byl tzv. Intelligent Light System (za příplatek 42 185,- kč). Tento systém zahrnuje kromě natáčení bi-xenonů do zatáček také přisvětlení světel a automatická dálková světla. Tato vymoženost funguje skutečně na jedničku a vytvoří před autem na silnici do dálky obrovský světelný kužel. Musím před tímto řešením smeknout svůj klobouk – ještě nikdy jsem se necítil při nočním cestování takto bezpečně a je skutečnou radostí ověřit si, že investice peněz za vývoj těchto “lamp” se opravdu vyplatila. Za tmy navíc světla (se světelným optickým vláknem uvnitř) a diodami v předním nárazníku dodávají GLKčku opravdový šmrnc a už jen díky těmto světlům na sebe strhnete veškerou pozornost. Přední světelné pásky spolu s LED diodami dodají tomuto vozu ve tmě až agresivní vzhled a až z GLK v noci vystoupíte, budete se chvíli vzhledem těchto světel kochat, dokud automaticky nezhasnou.

Jinak máte za příplatek 64 865,- sadu jízdních asistentů, které zahrnují například hlídání slepých úhlů, vyjetí z pruhů, grafický ukazatel vzdálenosti auta před Vámi, hlídání bdělosti řidiče (který Vám doporučí dát si kafe, pokud detekuje únavu) apod. K dispozici máte například i aktivní radarový tempomat, který dokáže sám brzdit před autem jedoucím před Vámi a následně pak zase zrychlit na stanovenou rychlost. Co se ale týká například hlídání slepých úhlů a parkovacích senzorů, tyto pomocníky jsem byl nucen okamžitě vypnout. Hlídání slepých úhlů se občas samovolně zbláznilo a ukazovalo v zrcátkách oranžové trojúhelníky i v případě, kdy široko daleko nebylo jediné auto. Parkovací senzory navíc pípají jako zběsilé, i když máte před, za nebo vedle auta pouze vysokou trávu. Systém tedy mnohdy Vaši přítelkyni (či manželku) vystresuje do takové míry, že nakonec vlastně vůbec nezaparkuje.

Pokud by navíc někoho zajímaly terénní schopnosti GLK s pohonem 4Matic, není to žádný offroad, ovšem jeden větší kopeček mimo silnici absolvovalo GLK na výbornou a dokonce se přitom ani nezapotilo. Praktická stránka tohoto auta se může pyšnit dostatečně velkým kufrem, který vykouzlí po sklopení zadních sedadel dokonce 1550 litrů objemu. GLK pak snadno poslouží například i při stěhování (což jsme dokonce i vyzkoušeli :-D ).

Závěrem je třeba říct, že je toto nové GLK 250 BlueTec skvělým pomocníkem pro každý den. Nabídne posádce skvělý výhled z vozu, dynamický styl jízdy, podvozek s velmi dobrým gripem, jednoduché ovládání (jak celého vozu, tak palubního počítače a systému Command), povedený design, silný motor a to vše za úžasnou spotřebu. Průměrně jsme celý týden jezdili za cca 8 litrů a to jsme neustále využívali dynamiky dvojitě přeplňovaného motoru, který už dokonce plní normu Euro 6. Při dálničním tempu Vám pak bude palubní počítač ukazovat hodnotu 7,1 l/100 km, což jsou všechno skvělé hodnoty na 200 koňové auto vážící skoro dvě tuny. Vzadu bychom ale čekali od tohoto vozu větší prostor pro pasažéry, ale hádám, že i tak budou vnitřní prostory naplno dostačovat požadavkům běžného smrtelníka na denní použití.

GLK tedy dospělo a bylo vychováno ke skvělé technice. A i když jedničkou v tomto segmentu je pro nás stále Range Rover Evoque, v hodnocení bych dal Mercedesu GLK 250 BlueTec vynikajících 93%… Bravo!

Plusy

  • Dynamický motor
  • Spotřeba paliva
  • Převodovka 7G Tronic
  • Design
  • Komfortní podvozek s velmi dobrým gripem
  • Jízdní vlastnosti
  • Kvalita zpracování a ergonomie interiéru
  • Intelligent Light System

Mínusy

  • Strohá základní výbava
  • Vysoká cena příplatkové výbavy
  • Nesmyslné chování některých jízdních asistentů
  • Menší prostornost oproti konkurenci

 

 

Cena v základní výbavě: 1 179 600,- Kč

Cena v testované výbavě: 1 638 333,- Kč

Základní výbava:

Aktivace vnitřního osvětlení při dálkovém odemčení vozu, akustické varování při nepřipoutaných pasažérech vpředu a aktivní parkovací brzdy při rozjezdu a aktivních světel při opuštění vozu, bezpečnostní pásy vpředu výškově nastavitelné, vnější vzadu s automatickým nastavením výšky a tříbodový úchyt vč. středového vzadu, boční síť v zavazadlovém prostoru vlevo; 2 háčky vlevo a 1 háček vpravo, boční výztuhy karoserie, čalounění látka »Boston«, čelní airbagy, boční vpředu, kolenní airbag pro řidiče a okenní airbagy vpředu a vzadu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, čtecí lampičky a středové světlo integrované do zpětného zrcátka, digitální hodiny, dva háčky na šaty ve víku zavazadlového prostoru, 2-zónová klimatizace THERMATIK, s dělenou regulací teploty vpředu, prachovým filtrem, možností vnitřní cirkulace, dvojitý držák kelímků ve středové konzole, elektricky ovládaná boční okna 4 x s komfortním ovládáním a ochranou proti přivření, filtr pevných částic u CDI modelů, chromový dekor v interiéru, indikace opotřebení brzdového obložení, indikace stavu zadních bezpečnostních pásů na přístrojové desce, indikace nedostatku provozních kapalin oleje/chladící kapaliny, ISOFIX – upevnění dětských sedaček vzadu, kapsy na mapy u nohou řidiče a spolujezdce, krytá polička včetně 12 V zásuvky na středovém panelu, kryty nástupních prahů, vpředu s nápisem »Mercedes-Benz«, lékárnička, mechanická dětská pojistka pro zadní dveře a elektrická pro zadní okna, multifunkční 3-ramenný volant, odkládací polička ve středové konzole, opěrky hlavy 5 x (vpředu a vzadu výškově nastavitelné, vpředu aktivní NECK-PRO, vpředu a krajní vzadu s možností nastavení sklonu), osvětlení vzadu, otáčkoměr, ozdobné výplně interiéru – tkanina, palubní počítač s multifunkčním displejem, předepínač a omezovač upínací síly bezpečnostních pasů vpředu a krajní vzadu, přední sedadla s el. nastavitelnou výškou a opěradlem, mechanicky nastavitelným náklonem a sedadlo řidiče s mechanickou opěrkou, přístrojová deska se 3 analogovými kruhovými přístroji a displejem, rádio »Audio 20 CD« s dvojitým tunerem, CD-přehrávač s možností MP3, 5“barevný display, Bluetooth-připojení s handsfree sadou, Aux-vstup (ve schránce před spolujezdcem), telefonní klávesnice, 6 reproduktorů, regulace sklonu světlometů, schránka před spolujezdcem osvětlená, klimatizovaná a uzamykatelná, sklopná sedadla vzadu 1/3 : 2/3, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, směrovky s dotekovou aktivací, specifické prošití sedadel, stěrače s dotekovou funkcí, střední loketní opěrka vpředu s bočně výklopnou poličkou, ukazatel servisních intervalů »ASSYST«, ukazatel venkovní teploty, výškově a podélně mechanicky nastavitelný volant, zásuvka (12V) ve středové konzole, polička před spolujezdcem, 2. řada sedadel, adaptivní brzdová světla – přerušované svícení při panickém brzdění, adaptivní brzdový systém ADAPTIVE BRAKE s asistentem rozjezdu do kopce, AGILITY CONTROL – podvozek se selektivními tlumiči, AGILITY CONTROL – řízení s bezpečnostním sloupkem řízení, aktivace nouzového osvětlení při čelním nárazu, Alu. disky 7-loukoťové 17″, 7,5Jx17 ET47,5 pneu 235/60 R17, brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání s vnitřním ovládáním a nárazovým senzorem, centrální zamykání s automatickou aretací při rozjezdu a nouzovým otevřením při nehodě, černé boční prahové spoilery, černý plastový kryt nákladového prostoru, čirá skla směrovek ve vnějších zrcátkách, čiré halogenové reflektory s projektorovou technikou, dálkové odemčení víka zavazadlového prostoru klíčkem, determální skla, zadní jednovrstvé bezpečnostní sklo (ESG), elektronický stabilizační program (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), elektronický trakční systém včetně automatické kontroly brzdění při prudkém sjezdu ze svahu (4ETS), imobilizér s plovoucím kódem »ELCODE« integrovaný do ovladače centrálního dálkového zamykání, indikace úniku tlaku v pneu, integrované přídavné směrovky do vnějších zrcátek, koncová a brzdová světla s čirým sklem a brilantní optikou, madla dveří v barvě vozu, mlhovky s čirým prosklením, Integrovaný Servisní Paket(ISP), nasávací vstupy s černými lamelami, nožní parkovací brzda, osvětlení zavazadlového prostoru, antiblokovací brzdový systém (ABS), sada na opravu pneu »TIREFIT« s kompresorem, signální a poziční světla na víku zavazadlového prostoru, světlený senzor (automatická aktivace světel – jízda v tunelu), TEMPOMAT s omezovačem rychlosti »SPEEDTRONIC«, třetí brzdové světlo s LED-technikou, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, výstražný trojúhelník, zadní stěrač s automatickou aktivací při couvání, kožený volant a řadící páka.

Výbava testovaného vozu:

Lak bílá Diamant Bright (45.058,-), sada Premium – vyhřívání předních sedadel a parkovací senzory Parktronic s aktivním asistentem (1.200,-), sada AMG Exteriér vč. 19palcových disků (63.504,-), sada Chrom (18.144,-), sada Sport Interiér (25.704,-), čalounění kůže pro interiér se sadou Sport (55.944,-), Comand Online (79.229,-), Bluetooth (13.306,-), Media Interface (6.653,-), sada jizdních asistentů Plus (64.865,-), tažné zařízení (23.587,-), klimatizace Thematronic (17.842,-), Intelligent Light System (42.185,-), nádrž 66 litrů (1.512,-).

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 – 1800
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 5.5 / 6.1
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 450 / 1550
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1925 / 575
Rozměr pneu: 235/50 R19, 255/45 R19
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz