PC150960a

TEST Mercedes-Benz GLK 200 CDI – Základ plný kladů

24. 2. 2012 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Měli jsme možnost vyzkoušet tohle kompaktní SUV od Mercedesu v jeho “základní verzi” a přiznám se, že jakmile slyším tohle slovní spojení u prémiových značek, nemám z něj nikdy ve své řidičské duši nikterak dobrý pocit… Ovšem je třeba zahodit předsudky stranou, a jak již mnohým prozrazuje titulek, méně je holt někdy více. Takže jak asi prošlo GLK naší testovací procedurou?

Pokud uvidíme u Mercedesu označení GLK, vybavíme si ihned tohoto konkurenta například pro BMW X3 nebo Audi Q5. Označení GLK přichází tak trochu symbolicky, protože písmenko “G” má odkazovat na legendární a v terénu velmi schopné Géčko, “L” má svůj skrytý význam ve slově “limuzína” a konečně, “K” značí jeho kompaktní velikost. I když se jedná vlastně o zmenšený Mercedes GL, mohli bychom si název vynaložit také jako Mercedes GL-Klain.

Když tu ale padlo jméno hlavního soka BMW, je třeba se hned na začátku zmínit, že testované GLK má především šestistupňovou manuální převodovku a naopak nemá pohon všech kol 4matic. Inspirovalo se totiž právě u BMW, které přišlo s modelem X1 také v S drive verzích a poprvé tak někdo skloubil kompaktní SUV s hnanou zadní nápravou. No a u Mercedesu nejspíš nechtěli zůstat příliš pozadu, a tak svému GLK oddělali tuhle moderní vymoženost také. Což mě osobně velmi těší.

Co se týká interiéru, na tuhle cenovou kategorii bych si přecijen představoval něco více nápaditého. Cena tohoto auta v základní výbavě totiž činí 910 800,- Kč. Pravdou je, že slícování a veškerá kvalita zpracování je skutečně na vysoké úrovni, ale jen ten pohled na palubní desku a středový panel mě nenaplňuje zrovna dojmem, že bych seděl v autě skoro za jeden milion korun. Avšak vše je přesně na místě, kde to člověk čeká, nikde nic nevyčnívá, ani nechybí, všechno má svou danou funkci a intuice už Vám ovládání usnadní. Jedinou výhradou by jen bylo ovládání klimatizace, které se mi zdá zbytečně moc potopené a mohlo se spíše povznést někam nad úroveň řadíčí páky.

Pojďme se ale nejdříve seznámit s teoretickými údaji a parametry, abychom tak trochu věděli, do čeho jdeme. Tohle kompaktní SUV má na délku 4525 mm, šířka činí sympatických 1855 mm a vysoké je GLK, asi jako průměrná česká žena (1699 mm). To vše celé dohromady váží 1825 kg a já se bál, že právě ve hmotnosti bude zásadní a největší problém.

Motor totiž pod touhle kapotou má označení 200 CDI a ano – jedná se o turbodiesel, ale nemá objem rovné 2 litry, nýbrž 2143 ccm. Nedisponuje sice nijak oslnivým výkonem (105 kW), ale především se může chlubit hodně solidním točivým momentem 350 Nm. A najednou se přestávám bát, že základní GLK bude brzdou provozu. Papírové hodnoty zrychlení na 100 km/h (za 10,3 s) a maximální rychlosti (195 km/h) sice dnes nikomu nevyrazí dech, ale rozhodně se nejedná o jedno z těch pomalejších SUV.

Jakmile se ale podíváme blíž k samotnému projevu motoru, musím konstatovat, že už dlouho jsem nejel se vznětovým čtyřválcem, který by měl takhle hladký chod. Pravda, že klasické naftové “chrochtání” uslyšíte vždycky a všude, ale i tak projev tohoto turbodieselu si zaslouží palec nahoru. Navíc není ani třeba agresivních rozjezdů, GLK se totiž ochotně sebere již při 1200 ot./min. a předhodí Vám jako na talíři veškerou porci krouťáku, která poleví až na hotnotě 2800 ot. V tu dobu už ovšem mnoho lidí bude řadit další převodový stupeň a i když maximální výkon nastupuje ve 3200 ot. a trvá dále celých 1000 otáček, GLK Vám bude vždy ukazovat, jaký kvalt máte zařadit. Prakticky tuhle funkci využijete snad jen ve městě, kdy většinu času nabádá k zařazení pětky. Máme ovšem poctivou manuální převodovku, jsme poctiví řidiči, a tak si do toho nenecháme kecat. Jen je třeba říct, že pokud chcete jezdit na spotřebu, ve městě klidně zařaďte výše zmíněnou pětku a ujišťuji Vás, že motor to s přehledem zvládne. Mimo město Vám ale při první příležitosti bude doporučovat především šestku. My ale nejedeme na nákup pro rohlíky, takže ignorace tohoto rádce z naší strany nebyla žádným nezdvořilým, či neuctivým gestem směrem k technologii Mercedesu. Jen máme rádi, když nám nikdo do ovládání auta nekecá :)

Když bereme do ruky řadící páku, musím řazení také pouze chválit. Řazení je totiž až překvapivě přesné, což rozhodně přidá zábavnosti špetku koření navíc. Z čeho mám ale smíšené pocity je řízení. I když je také zcela přesné a tím pádem i zábavné, jde až moc lehce a posilovač tak zabíjí většinu zpětné vazby. Škoda…

Ale je to zadokolka, takže… Co podvozek? Upřímně, podvozek si zaslouží sejmutí klobouku. Pravda je, že nemá až tak velikou schopnost pohltit veškeré malé díry a neméně velké nerovnosti, jelikož to není nejměkčí podvozek ve své třídě, ale když přijde na nerovnosti většího rázu, dokáže až překvapivě lehce a komfortně proplout přes tyhle silniční nepříjemnosti. No a když přijde na zatáčky, GLK se velice rádo prohání na okreskách plných zákrut. I když se vždy maličko nakloní a zapře se, není to nic nepříjemného a v zatáčce rozvor 2755 mm zareprezentuje svou třídu skutečně v zářivém světle. Podotýkám ovšem, že BMW X3 to není a nebude, ale i tak má GLK ukrojeno pořádný kus chvály.

Spotřeba paliva se pohybuje kombinovaně okolo 8 litrů nafty na 100 km/h jízdy. S nádrží na 59 litrů tak máte vystaráno na hodně slušný dojezd. Takže pokud pohon všech kol 4matic skutečně nepotřebujete, doporučuji pořídit tuhle zadokolku. O nějaký ten litr nafty si vezme méně a přitom Vás sveze přinejmenším stejně tak stylově.

Testovací vůz měl základní výbavu, která je i tak dosti bohatá, zahrnuje vesměs vše potřebné k životu za volantem. Jenže my měli k dispozici na tomhle testovaném kusu i balíček Premium, jenž nabízí za pakatelní příplatek 6 000,- parkovací senzory a recept na impotenci – tedy vyhřívaná sedadla. A když jsme ještě u těch sedadel, jsou sice ve velké míře pohodlné a stavitelné, v ostřeji projetých zatáčkách ale postrádají výraznější boční vedení.

Takže co jen říct na závěr? Pokud chcete kompaktní SUV, se kterým rozhodně neproděláte kalhoty a se kterým si tu přepravu čehokoliv také náležitě užijete, určitě si zažádejte o testovací jízdu u dealera trojcípé hvězdy, budete jen mile překvapeni.

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Vynikající ergonomie
  • Výborné tlumení nerovností
  • Kultivovaný a úsporný vznětový motor
  • Přesné řízení a řazení
  • Rozsah základní výbavy

Minusy

  • Strohý design interiéru
  • Vysoká cena některých příplatků (např. navigace)
  • Dlouhý převod řízení

Základní výbava:

Aktivace vnitřního osvětlení při dálkovém odemčení vozu, akustické varování při nepřipoutaných pasažérech vpředu a aktivní parkovací brzdy při rozjezdu a aktivních světel při opuštění vozu, bezpečnostní pásy vpředu výškově nastavitelné, vnější vzadu s automatickým nastavením výšky a tříbodový úchyt vč. středového vzadu, boční síť v zavazadlovém prostoru vlevo; 2 háčky vlevo a 1 háček vpravo, boční výztuhy karoserie, čalounění látka »Boston«, čelní airbagy, boční vpředu, kolenní airbag pro řidiče a okenní airbagy vpředu a vzadu, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, čtecí lampičky a středové světlo integrované do zpětného zrcátka, digitální hodiny, dva háčky na šaty ve víku zavazadlového prostoru, 2-zónová klimatizace THERMATIK, s dělenou regulací teploty vpředu, prachovým filtrem, možností vnitřní cirkulace, dvojitý držák kelímků ve středové konzole, elektricky ovládaná boční okna 4 x s komfortním ovládáním a ochranou proti přivření, filtr pevných částic u CDI modelů, chromový dekor v interiéru, indikace opotřebení brzdového obložení, indikace stavu zadních bezpečnostních pásů na přístrojové desce, indikace nedostatku provozních kapalin oleje/chladící kapaliny, ISOFIX – upevnění dětských sedaček vzadu, kapsy na mapy u nohou řidiče a spolujezdce, krytá polička včetně 12 V zásuvky na středovém panelu, kryty nástupních prahů, vpředu s nápisem »Mercedes-Benz«, lékárnička, mechanická dětská pojistka pro zadní dveře a elektrická pro zadní okna, multifunkční 3-ramenný volant, odkládací polička ve středové konzole, opěrky hlavy 5 x (vpředu a vzadu výškově nastavitelné, vpředu aktivní NECK-PRO, vpředu a krajní vzadu s možností nastavení sklonu), osvětlení vzadu, otáčkoměr, ozdobné výplně interiéru – tkanina, palubní počítač s multifunkčním displejem, předepínač a omezovač upínací síly bezpečnostních pasů vpředu a krajní vzadu, přední sedadla s el. nastavitelnou výškou a opěradlem, mechanicky nastavitelným náklonem a sedadlo řidiče s mechanickou opěrkou, přístrojová deska se 3 analogovými kruhovými přístroji a displejem, rádio »Audio 20 CD« s dvojitým tunerem, CD-přehrávač s možností MP3, 5“barevný display, Bluetooth-připojení s handsfree sadou, Aux-vstup (ve schránce před spolujezdcem), telefonní klávesnice, 6 reproduktorů, regulace sklonu světlometů, schránka před spolujezdcem osvětlená, klimatizovaná a uzamykatelná, sklopná sedadla vzadu 1/3 : 2/3, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, směrovky s dotekovou aktivací, specifické prošití sedadel, stěrače s dotekovou funkcí, střední loketní opěrka vpředu s bočně výklopnou poličkou, ukazatel servisních intervalů »ASSYST«, ukazatel venkovní teploty, výškově a podélně mechanicky nastavitelný volant, zásuvka (12V) ve středové konzole, polička před spolujezdcem, 2. řada sedadel, adaptivní brzdová světla – přerušované svícení při panickém brzdění, adaptivní brzdový systém ADAPTIVE BRAKE s asistentem rozjezdu do kopce, AGILITY CONTROL – podvozek se selektivními tlumiči, AGILITY CONTROL – řízení s bezpečnostním sloupkem řízení, aktivace nouzového osvětlení při čelním nárazu, Alu. disky 7-loukoťové 17″, 7,5Jx17 ET47,5 pneu 235/60 R17, brzdový asistent (BAS), centrální dálkové zamykání s vnitřním ovládáním a nárazovým senzorem, centrální zamykání s automatickou aretací při rozjezdu a nouzovým otevřením při nehodě, černé boční prahové spoilery, černý plastový kryt nákladového prostoru, čirá skla směrovek ve vnějších zrcátkách, čiré halogenové reflektory s projektorovou technikou, dálkové odemčení víka zavazadlového prostoru klíčkem, determální skla, zadní jednovrstvé bezpečnostní sklo (ESG), elektronický stabilizační program (ESP) včetně protiprokluzové regulace (ASR), elektronický trakční systém včetně automatické kontroly brzdění při prudkém sjezdu ze svahu (4ETS), imobilizér s plovoucím kódem »ELCODE« integrovaný do ovladače centrálního dálkového zamykání, indikace úniku tlaku v pneu, integrované přídavné směrovky do vnějších zrcátek, koncová a brzdová světla s čirým sklem a brilantní optikou, madla dveří v barvě vozu, mlhovky s čirým prosklením, Integrovaný Servisní Paket(ISP), nasávací vstupy s černými lamelami, nožní parkovací brzda, osvětlení zavazadlového prostoru, antiblokovací brzdový systém (ABS), sada na opravu pneu »TIREFIT« s kompresorem, signální a poziční světla na víku zavazadlového prostoru, světlený senzor (automatická aktivace světel – jízda v tunelu), TEMPOMAT s omezovačem rychlosti »SPEEDTRONIC«, třetí brzdové světlo s LED-technikou, vnější zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, výstražný trojúhelník, zadní stěrač s automatickou aktivací při couvání, kožený volant a řadící páka.

Výbava testovaného vozu:

Premium – vyhřívání předních sedadel, parkovací senzory, bez označení modelu (6.000,-), Bluetooth hands-free (10.584,-), elektricky sklopná zrcátka (5.746,-), zvětšený objem nádrže na 66 l (1.512,-).

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 105 / 3200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1200 – 2800
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.3 / 6.1
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 450 / 1550
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1825 / 575
Rozměr pneu: 235/60 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 4525
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1699
d) rozvor (mm): 2755
e) rozchod vpředu (mm): 1567
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry:
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): 1012
k) šířka vpředu (mm): 1442
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 506
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz