Test Mercedes-Benz GLE 400 d 4MATIC
Mercedes-Benz má se segmentem SUV bohaté zkušenosti, vždyť stál na jeho samotném zrodu. Byl to právě model ML, který tuto třídu definoval a nyní jasně ukazuje, kam se tato auta dokázala posunout. Vzhled terénního vozu a vlastnosti určené především pro jízdu na silnici jsou holt velkým lákadlem, jenže upřímně, první generace byla krám. Rozumějte z dnešního pohledu, kdy vím, jak skvěle toto auto může jezdit. Podvozek byl tvrdý, aby se karoserie nenakláněla, v terénu nezvládlo nic přeborného, ve městě vás naklepalo jako řízek a v zatáčkách se chovalo jako tank. Druhá generace byla o kus lepší, nicméně pověstnou tuhost a neohrabanost si stále ponechala. Až třetí generace se přiblížila vysněné představě o luxusním automobilu s velkou stavbou karoserie.
Pravdou je, že nové GLE (Ano, ML se s faceliftem v toce 2015 přejmenovalo) se od svého předchůdce výrazně odlišuje, což je jen dobře. Už při prvním pohledu vás upoutá zdvojený světelný podpis, oválná maska chladiče s dvěmi podélnými lamelami masivního vzhledu a propojená plastová část v oblasti předního nárazníku, která je typická pro skoro všechny nové Mercedesy. Proč skoro? Kupříkladu nové „Géčko“ v rámci zachování identity tento prvek nemá.
Zkosené svítilny v zadní části hodně připomínají novou třídu A, nebo líbivé kupé CLS. Nebojím se však tvrdit, že právě „GLEčku“ sluší ze všeho nejvíc. Nové auto vzadu vypadá dramaticky, svalnatě a přitom i solidně a luxusně.
Interiér je daleko větší revolucí a po vzoru modelu A nabízí nejlepší infotainment současnosti – MBUX. Na středovém panelu tak najdeme dva obří displeje s uhlopříčkami 12,3”. Zajímavý je taktéž středový tunel v okolí voliče převodovky. Jsou zde dvě masivní madla (navíc osvětlená), což interiéru dodává nebývalý šmrnc. Za zmínku stojí rovněž čtveřice středových výdechů ventilace. Výdechy mají vůbec poprvé obdélníkový tvar. Kokpit vypadá opravdu úchvatně a dílenské zpracování je špičkové. Líbil se mi posed za volantem, skvělá sedadla a celková útulnost paluby. Velkorysý je i vnitřní prostor pro posadkou v obou řadách, tady je posun od předchůdce obrovský.
Nárůst zaznamenal i zavazadlový prostor (+ 135 litrů). Jeho základní objem je 620 litrů, pokud sklopíte opěradla sedadel, pak se dostanete až na 2 055 litrů. GLE může vůbec poprvé nabídnout až sedmimístné provedení. Jedná se spíše o prostor pro děti a krátkodobé řešení nutnosti přesunu více pasažérů. Novinka může mýt unikátní podvozek s názvem E-Active Body Control (EABC). Systém nejenom že používá 48 voltový rozvod, ale v reálném čase dokáže nezávisle na sobě upravovat a dokonce i zvedat či snižovat každé kolo zvlášť, aby si GLE zachovalo nejlepší možné jízdní vlastnosti. Vedle této vymoženosti pak samozřejmě stojí celá armáda jízdních asistentů, která zahrnuje adaptivní tempomat Distronic s funkcí Stop-and-Go, aktivní zásah do řízení, aktivní pomoc s brzděním nebo monitoring mrtvého úhlu. GLE však může být vybaveno také speciální funkcí, jenž vám pomůže zacouvat s přívěsem.
Speciální pochvalu si tradičně zaslouží systém MBUX a jeho specifická funkce. Jde zejména o umělou inteligenci schovanou za hlasovým ovládáním. Nic nového, říkáte si. Jenže pozor, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Úžasné je to ve spojení s navigací, kde jen vyslovíte adresu. Navigace spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání.
Oba displeje jsou nově dotykové a můžete je ovládat jako chytrý telefon. Lze také použít touchpad na středovém tunelu, který nahrazuje otočný ovladač. Případně dotykové plošky na volantu. Nejste ničím omezeni jako u jiných značek. Aby toho nebylo málo, třída GLE podtrhuje interiér úchvatným ambientním osvětlením. Lze si navolit celou škálu RGB barev a dokonce pro každou zónu zvlášť. Nechybí ani spolupráce s audiem, kdy osvětlení reaguje na hudbu a navozuje atmosféru na palubě. Ještě jedna věc, třídě GLE nechybí semiautonomní řízení, které umí měnit pruh dle sepnutí směrovky.
Pod kapotou testovaného GLE se nachází současně nejsilnější dieselový agregát značky s označením 400d. Zejména v naši republice se bude jednat o jednu z nejprodávanějších variant. Zcela nový šestiválec má z objemu třílitrů výkon 330 koní a úctyhodný kroutící moment 700 Nm. Pro lepší představu dynamických schopností uvedu, že obrovské SUV s tímto motorem zrychlí na stovku za 5.8 vteřiny! Důvod k návratu k řadovému uspořádání je jednoduchý – tyto motory jsou ekonomičtější, kultivovanější a díky úspoře místa oproti vidlicovému motoru mohlo být nainstalováno druhé turbo a filtr pevných částic kombinovaný s katalyzátorem SCR (močovina) umístěným přímo vedle motoru, což pomáhá zvládnout vyšší průtok oxidů dusíku (zahřeje se rychleji, výfukové plyny cestou k němu nevychladnou).
Tolik teorie a teď praxe. Naftový šestiválec je tichý a kultivovaný. Rozdíl oproti vidlicovým šestiválcům ve starších Mercedesech je přímo propastný. A to můžu říct i o spotřebě, která je u této vrcholné verze nižší než u dřívějšího modelu 350d. V řeči čísel jsem týden jezdil za 9 litrů kombinovaně, dlouhé trasy za 8. GLE vás i přes svůj výkon nebude nutit jezdit rychle. Je však dobré mít takovou zásobu výkonu pro bezpečné předjíždění. Pružnost je největší doménou tohoto motoru. Pohonné jednotce skvěle sekunduje i devítistupňový měničový automat 9g-Tronic, který řadí hladce a rychle. Často se ani neobtěžuje podřazovat a nechá pracovat zásobu točivého momentu. Na dálnici je toto SUV opravdu přesvědčivé.
Testované auto bylo vybaveno příplatkovým vzduchovým podvozkem Airmatic s aktivními tlumiči, nešlo však o vrcholný vzduchový podvozek E-Active Body Control, který umí ovládat každé kolo zvlášť. Posun nové generace v komfortu je přímo markantní, i když už z principu vzduchový podvozek bojuje s ostrými příčnými nerovnostmi. Není to však nic zásadního. Většinu času se jedná o nadprůměrně pohodlné auto, ve kterém si i v dnešní uspěchané době příjemně odpočinete. GLE samozřejmě zvládne i lehčí terén. Podvozek nabízí možnost zvýšení světlé výšky a pohon všech kol 4Matic je stálý, takže vás auto nenechá na holičkách někde v horších adhezních podmínkách.
Nová generace GLE jasně ukazuje, jak obrovský kus cesty auta kategorie SUV urazila. Za komfort, skvělý motor a přenádherný interiér si však zaplatíte. Ceník začíná na částce 1 633 500 Kč s DPH za GLE 300d 4MATIC. Pokud byste chtěli vrcholný naftový motor 400d 4Matic, pak si musíte připravit 1 917 850 Kč s DPH. Testované auto mělo příplatky za dalších 600 tisíc korun.
Plusy
– Příkladná stabilita
– Dynamika motoru
– Zpracování interiéru a MBUX
– Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
– Design a image
– Automatická převodovka
Minusy
– Malá palivová nádrž
« Toto čínské SUV je konkurent pro Kodiaq, stojí polovinu a nabízí holografický asistent Test BMW X1 25d xDrive »