mercedes-benz-gle-2021-4

Test Mercedes-Benz GLE 350de 4Matic: Dieselový hybrid je zpět

29. 3. 2021 • Elektrifikované vozy, Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Hybridní pohon: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 80%

Nová generace GLE jasně ukazuje, jak obrovský kus cesty auta kategorie SUV urazila. Za komfort, skvělý hybrid a přenádherný interiér si však zaplatíte. Ceník začíná na částce 1.881.550 Kč s DPH za základní provedení 350de. Testovaný kus včetně všech příplatků vyšel na 2.334.499 Kč.

Verdikt:

Mercedes-Benz má se segmentem SUV bohaté zkušenosti, vždyť stál na jeho samotném zrodu. Byl to právě model ML, který tuto třídu definoval a nyní jasně ukazuje, kam se tato auta dokázala posunout. Vzhled terénního vozu a vlastnosti určené především pro jízdu na silnici jsou holt velkým lákadlem, jenže upřímně, první generace byla krám. Rozumějte z dnešního pohledu, kdy vím, jak skvěle toto auto může jezdit. Podvozek byl tvrdý, aby se karoserie nenakláněla, v terénu nezvládlo nic přeborného, ve městě vás naklepalo a v zatáčkách se chovalo jako tank. Druhá generace byla o kus lepší, nicméně pověstnou tuhost a neohrabanost si stále ponechala. Až třetí generace se přiblížila vysněné představě o luxusním automobilu s velkou stavbou karoserie.

Pravdou je, že nové GLE  (Ano, ML se s faceliftem v roce 2015 přejmenovalo) se od svého předchůdce výrazně odlišuje, což je jen dobře. Už při prvním pohledu vás upoutá zdvojený světelný podpis, oválná maska chladiče s dvěmi podélnými lamelami masivního vzhledu a propojená plastová část v oblasti předního nárazníku, která je typická pro skoro všechny nové Mercedesy. Proč skoro? Kupříkladu nové „Géčko“ v rámci zachování identity tento prvek nemá.

mercedes-benz-gle-2021-10 mercedes-benz-gle-2021-29

Zkosené svítilny v zadní části hodně připomínají novou třídu A, nebo líbivé kupé CLS. Nebojím se však tvrdit, že právě „GLEčku“ sluší ze všeho nejvíc. Nové auto vzadu vypadá dramaticky, svalnatě a přitom i solidně a luxusně.

Interiér je daleko větší revolucí a po vzoru modelu A nabízí nejlepší infotainment současnosti – MBUX. Na středovém panelu tak najdeme dva obří displeje s uhlopříčkami 12,3”. Zajímavý je taktéž středový tunel v okolí voliče převodovky. Jsou zde dvě masivní madla (navíc osvětlená), což interiéru dodává nebývalý šmrnc. Za zmínku stojí rovněž čtveřice středových výdechů ventilace. Výdechy mají vůbec poprvé obdélníkový tvar. Kokpit vypadá opravdu úchvatně a dílenské zpracování je špičkové. Líbil se mi posed za volantem, skvělá sedadla a celková útulnost paluby. Velkorysý je i vnitřní prostor pro posádku v obou řadách, tady je posun od předchůdce obrovský.

mercedes-benz-gle-2021-11 mercedes-benz-gle-2021-18

Nárůst zaznamenal i zavazadlový prostor (+ 135 litrů). Jeho základní objem je 620 litrů, pokud sklopíte opěradla sedadel, pak se dostanete až na 2 055 litrů. GLE může vůbec poprvé nabídnout až sedmimístné provedení. Jedná se spíše o prostor pro děti a krátkodobé řešení nutnosti přesunu více pasažérů. Novinka může mýt unikátní podvozek s názvem E-Active Body Control (EABC). Systém nejenom že používá 48 voltový rozvod, ale v reálném čase dokáže nezávisle na sobě upravovat a dokonce i zvedat či snižovat každé kolo zvlášť, aby si GLE zachovalo nejlepší možné jízdní vlastnosti. Vedle této vymoženosti pak samozřejmě stojí celá armáda jízdních asistentů, která zahrnuje adaptivní tempomat Distronic s funkcí Stop-and-Go, aktivní zásah do řízení, aktivní pomoc s brzděním nebo monitoring mrtvého úhlu. GLE však může být vybaveno také speciální funkcí, jenž vám pomůže zacouvat s přívěsem.

mercedes-benz-gle-2021-14 mercedes-benz-gle-2021-17

Speciální pochvalu si tradičně zaslouží systém MBUX a jeho specifická funkce. Jde zejména o umělou inteligenci schovanou za hlasovým ovládáním. Nic nového, říkáte si. Jenže pozor, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Úžasné je to ve spojení s navigací, kde jen vyslovíte adresu. Navigace spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání.

mercedes-benz-gle-2021-14

Oba displeje jsou nově dotykové a můžete je ovládat jako chytrý telefon. Lze také použít touchpad na středovém tunelu, který nahrazuje otočný ovladač. Případně dotykové plošky na volantu. Nejste ničím omezeni jako u jiných značek. Aby toho nebylo málo, třída GLE podtrhuje interiér úchvatným ambientním osvětlením. Lze si navolit celou škálu RGB barev a dokonce pro každou zónu zvlášť. Nechybí ani spolupráce s audiem, kdy osvětlení reaguje na hudbu a navozuje atmosféru na palubě. Ještě jedna věc, třídě GLE nechybí semiautonomní řízení, které umí měnit pruh dle sepnutí směrovky.

Dieselový hybrid je zpět

Pod kapotou testovaného vozidla je dobře známý přeplňovaný naftový čtyřválec o objemu dva litry a s výkonem 143 kW. Tato generace motoru díky propracovanému spalování a systému filtrů dostala jako první pístový motor v historii hodnocení 10/10 v „Indexu kvality ovzduší“ od společností Green NCAP (odnož Euro NCAP hodnotící šetrnost aut k životnímu prostředí) – doposud na tuto známku (logicky) dosáhly pouze elektromobily. Během testovacího cyklu byly Mercedesu naměřeny hodnoty produkce NOx rovné nule. Samozřejmě to neznamená, že motor je stejně čistý, jako v případě elektromobilů – stále dochází k produkci CO2, nicméně hodnoty měřených emisí jsou zcela zanedbatelné a jasně ukazují, že běžné motory zatím nemají tak na kahánku, jako nám tvrdí zákonodárci.

mercedes-benz-gle-2021-8

Nicméně ani tato hodnota evropským byrokratům nebylo dost dobrá, a tak Mercedes přidal silný elektromotor (100 kW) a baterii o kapacitě 31,2 kWh, která slibuje dojezd až 100 kilometrů čistě elektricky (reálně 70-80). Palubní nabíječka má 7,5 kW – plné nabití tak zabere něco pod tři hodiny. Výsledný výkon soustavy je úctyhodných 300 koní a 700 newtonmetrů! Tato mamutí porce výkonu vystřelí tento těžký a velký kolos vážící 2,7 tuny na stovku za 6,8 sekund a v rozletu ho zastaví až omezovač na 210 km/h. Mercedes takto skvělých hodnot dosáhl také tím, že na rozdíl od ostatních hybridů nepoužil planetovou převodovku, ale klasický devítistupňový automat s měničem. Auto má tak naprosto skvělou dynamiku v jakoukoliv chvíli.

mercedes-benz-gle-2021-25

Samotná technologie zní opravdu komplikovaně (a také je), a neméně komplikované to je s volbou jízdních režimů. Tedy alespoň ze začátku. Auto nabízí cokoliv od čistě elektrického režimu až po režim generátoru. Byť jsem byl z počátku poněkud nesvůj z toho, jak mám tedy vlastně jezdit, po pár kilometrech jsem na to přišel. Pro moji potřebu jsem si celý týden vystačil s jízdou po městě čistě na elektřinu. Auto je i v tomto režimu překvapivě čilé – nabízí 100 kW a 440 Nm. Díky okamžitým reakcím elektromotoru budete ve městě těžko hledat přemožitele a navíc vás bude moci uklidňovat fakt, že neprodukujete žádné lokální emise – zní to jako blbost, ale dělalo mi to vážně dobře.

mercedes-benz-gle-2021-28

Absolutní ticho na palubě už tak skvěle odhlučněného auta navíc ještě výrazně zvýší pocit luxusu. Výborně je vyřešen také systém rekuperace. Sundáním nohy z plynu se totiž dají do činnosti desítky elektronických skřítků, kteří vyhodnotí podmínky a na základě situace určí, jestli je efektivnější plachtit, nebo začít rekuperovat. Funguje to výborně a auto si umí před pomalejší překážkou samo zpomalit, a výslednou energii přelít zpět do baterií. Nicméně i když vám dojde elektrická šťávička, tak se nemusíte bát, že se z vašeho zeleného vozítka stane saze plivající, smrdutá noční můra velkoměst. Jakmile totiž dojde k vybití akumulátoru, auto přechází automaticky do režimu full hybrid a začne se chovat tak, jak to známe například z Toyot. Tento režim pro mě byl asi největším překvapením, protože i s vybitou baterií dokáže jet auto víc než 50% provozu s vypnutým motorem. Také je možnost přepnout motor do režimu „charge“ kdy se motor postará sám o dobití baterií, ale moc jsem pro tento režim nenašel využití.

mercedes-benz-gle-2021-5

Pokud se ptáte na spotřebu, tak můžete myslet na libovolné číslo mezi dvojkou a desítkou a budete mít pravdu. V hybridním režimu jsem se po městě držel lehce přes dva litry, dlouhé přesuny mezi městy znamenaly něco kolem 4 litrů a ani čtyřhodinový výlet po dálnici lehce nadlimitní rychlostí neznamenal překročení deseti litrů. Čím víc se naučíte využívat plně elektrický režim tím levnější pro vás provoz bude.

Testované auto bylo vybaveno příplatkovým vzduchovým podvozkem Airmatic s aktivními tlumiči, nešlo však o vrcholný vzduchový podvozek E-Active Body Control, který umí ovládat každé kolo zvlášť. Posun nové generace v komfortu je přímo markantní, i když už z principu vzduchový podvozek bojuje s ostrými příčnými nerovnostmi. Není to však nic zásadního. Většinu času se jedná o nadprůměrně pohodlné auto, ve kterém si i v dnešní uspěchané době příjemně odpočinete. GLE samozřejmě zvládne i lehčí terén. Podvozek nabízí možnost zvýšení světlé výšky a pohon všech kol 4Matic je stálý, takže vás auto nenechá na holičkách někde v horších adhezních podmínkách.

mercedes-benz-gle-2021-9

Nová generace GLE jasně ukazuje, jak obrovský kus cesty auta kategorie SUV urazila. Za komfort, skvělý hybrid a přenádherný interiér si však zaplatíte. Ceník začíná na částce 1.881.550 Kč s DPH za základní provedení 350de. Testovaný kus včetně všech příplatků vyšel na 2.334.499 Kč.

Plusy

– Příkladná stabilita
– Hybridní ústrojí, dojezd
– Zpracování interiéru a MBUX
– Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
– Design a image
– Automatická převodovka

Minusy

– Malá palivová nádrž
– Vysoká hmotnost

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz