TEST Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic
BMW X4 má problém a to opravdu velký. O designové coupé varianty tradičních SUV je velký zájem a Mercedes-Benz tak zcela logicky narukoval s konkurencí právě pro zmíněného “exota” z Mnichova. Jenže! Tam, kde BMW staví na poměrně zastaralých základech modelu X3, tam GLC Coupé nabízí luxus nové třídy C. A znát to je zejména v interiéru a nabízených systémech, ale také na jízdě samotné.
Mercedes-Benz to prostě dělá chytře a k tradiční modelové paletě nabízí od každého zástupce třídy i variantu SUV. Ano, GLA je od třídy A, GLE od třídy E a GLS od třídy S. Na GLC tak zbývá třída C a je jasné, že tady máme zástupce střední třídy mezi SUV a zároveň pokrevního nástupce modelu GLK. Ten se vždy vyznačoval zejména “chlapáckým” designem s ostrými rysy a silně “krabicoidním” tvarem. Originalita mu nechyběla, ale rozhodně to nebylo nejlépe jezdící SUV ve své třídě. A to se Mercedes-Benz rozhodl změnit a rozhodně ničím nešetřil.
Coupé však posouvá vnější design ještě dále a ve své podstatě se dá říci, že se jedná o zmenšenou variantu většího GLE Coupé. Auto je sice zaoblené asi až přílis, ale nechybí mu přitažlivost a elegance. Lidé se za ním otáčejí a zajímají se. GLC Coupé výborně kombinuje optickou robustnost s kompaktními rozměry, které napomáhají agilním jízdním vlastnostem. Testovaný model byl dále podpořen AMG paketem, který ještě více zdramatizoval jeho vzhled. Nutno podotknout, že auto se mi fakt líbí. Proporce jsou vyvážené a vypadá opravdu hodnotně.
Nenechte se však zmást, je větší, než předchozí GLK a nabízí neporovnatelně vzdušnější vnitřní prostor. Díky delšímu rozvoru (o 118 mm oproti GLK) je více místa na kolena na zadních sedadlech a zavazadlový prostor nabízí objem až 1600 litrů.
Interiér
Technika sdílená se skvělou třídou C znamená i totožný interiér, který dle mého názoru patří k tomu nejlepšímu na trhu. Oproti předchůdci je to posun o několik kroků kupředu a nové GLC vás zahrne nefalšovaným luxusem a fantastickým zpracováním. V případě testovaného vozu to ještě vylepšil paket “Interiér”, který přidává tmavé jasanové dřevo. Středovému panelu dominuje volně stojící obrovský display infoteinment systému připomínající tablet a trojice krásných kulatých výdechů klimatizace.
Infotainment zabírá funkci celého nastavení vozidla, audia, médií, navigace… vše se pak ovládá specifickým touchpadem na středovém panelu. Ten vypadá opravdu hightech a výrazně zlepšuje ovládání třeba hudby. Jen přejedete prstem a jste na další skladbě. Zbytek funkcí vyžaduje cvik a zvyk. Systém navíc funguje na novém operačním systému a je výrazně rychlejší, než dříve. Mercedes-Benz se rozhodl vyčistit interiér o tlačítka a zůstaly tak jen ty nejhlavnější pro ovládání klimatizace a hlasitosti. To je však velmi příjemně přesunuto k loketní opěrce. Ergonomicky je to dobré a praktické řešení, kdy je vše ihned na dosah.
Široký středový panel s ohromným dekorem tak nabízí jen nejnutnější tlačítka a analogové hodiny. Vypadá to čistě, jednoduše a luxusně. Celkově je interiér vyveden jen z těch nejlepších materiálů a kůže. Líbí se mi i kaplička se sportovní grafikou ukazatelů a velkým displayem palubního počítače mezi nimi.
Motor a převodovka
Pod kapotou tluče dvojitě přeplňovaná dieselová čtyřválcová jednotka o objemu 2,1 litrů, jež produkuje výkon solidních 150 kW mezi 3000-4200 ot/min s nejvyšším točivým momentem 500 Nm dostupným ve spektru od 1400-2800 ot/min. Zrychlení z nuly na sto zvládne za 7.6 sekundy a ručička tachometru se zastaví u hranice 222 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu, o což se stará dvojice turbodmychadel s proměnnou geometrií lopatek na turbínové straně a gradaci točivého momentu téměř nepoznáte. Nechá se vesele vytáčet k 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. Celkově platí, že motor se cítí dobře v uvolněném jízdním stylu a do sportování se mu moc nechce. I tak se však jedná o příjemného společníka s dobrou výkonovou rezervou.
Zmíním také, na diesel, špičkovou odezvu na plyn, a dobré sladění s automatickou převodovkou 9G-Tronic s devíti stupni. Ta většinu času řadí zcela hladce a bezchybně, ale při dynamických nárocích zjistíte, že má své limity v podobě rychlosti řazení. Pořád patří k tomu nejlepšímu na trhu, ale obdobná skříň od ZF je prostě lepší. Specificky se pak projevuje při ustálené rychlosti pomalým tempem – stačí pustit plyn a dočkáte se zvláštního škubnutí. Škoda, tady by měl Mercedes-Benz ještě zapracovat.
Podle výrobce má toto 1845 kg vážící SUV jezdit za rovných pět litrů, jak již ale asi tušíte, realita je někde jinde – po městě jezdí za 8,5 litrů na sto kilometrů, na dálnici za 7,5 a mimo obec za 6,5 l/100 km, což jsou hodnoty odpovídající velikosti vozu a použité technice při jízdě bez vyložené snahy o úspornost.
Jízda
Standardně je GLC Coupé vybaveno podvozkem Agility Control s adaptivními tlumiči. Za příplatek si můžete zvolit sportovní verzi Dynamic Body Control a nebo vzduchový podvozek Air Body Control, který je špičkou a nikdo z konkurence ho v tomto segmentu nenabízí. Testovaný model měl právě sportovní podvozek, ale obavy nebyly na místě – komfort je totiž na velmi vysoké úrovni a vůz skvěle filtruje většinu nerovnosti. To však není vykoupeno horší ovladatelností, ale právě naopak.
GLC Coupé se totiž téměř nenaklání, nehoupe a s ochotou se vrhá do zatáček zejména v tužším sportovním režimu. Trakce a přilnavost je výborná a vůz snese i opravdu rychlé nájezdy do zatáček, bez ztráty gripu a vyděšení zbytku posádky. Celkově se tak jedná o ideální nastavení mezi pohodlím a ovladatelností. GLC Coupé používá stálý systém pohonu všech kol 4Matic, který mírně upřednostňuje zadní nápravu, kam posílá 55% točivého momentu. Během testování jsem měl možnost vůz projet i na sněhu a “čtyřkolka” fungovala bez zaváhání. Vyjel jsem všude a po omezení stabilizačního systému jsem si užil i trochu zábavy. Díky preferenci zadní nápravy je GLC krásně čitelné, nezáludné a nezná nedotáčivost.
Doménou však zůstává dálnice a dlouhé cesty. Tam se GLC Coupé ukázalo jako výborný společník. Zde totiž vynikne skvělé odhlučnění, výborná sedadla a pohodlí v interiéru. I po stovkách kilometrů se budete cítit svěží a odpočatí.
Závěr
GLC Coupé hraje na efekt, ale prostý design není jeho prioritou. Kombinuje robustnost s kompaktností a především pohodlí s výbornými jízdními vlastnostmi. V tomto kontextu trochu zamrzí slabší práce převodovky, ale ve výsledku se jedná o pozoruhodně dobré SUV, které předčí svou Německou konkurenci jako celek.
Plusy
– Vzhled a image
– Motor
– Jízdní vlastnosti
– Nízká spotřeba
– Kvalita zpracování
– Prostornost
– Pohon všech kol
Mínusy
– Občasné cuknutí převodovky a pomalejší řazení
- Horší výhled vzad
« Ferrari 812 Superfast – Přivítejte monstrum Toto Porsche 911 Turbo patří k nejvzácnějším z generace 997 – Neuhádnete proč »