Test Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC Coupé
O designové coupé varianty tradičních SUV je velký zájem a na trhu jich je najednou obrovské množství. Do segmentu těch kompaktních nově vstoupilo Audi Q3 Sportback a BMW představilo druhou generaci X4. GLC Coupé je tak najednou nejstarší na segmentu, a tak Mercedes-Benz vyrukoval s faceliftem. Ten se zaměřil především na techniku pod kapotou a interiér. Zvenčí modernizovanou verzi poznáte podle jiné grafiky všech světlometů a pozměněné masky chladiče. To je vše.
V interiéru modernizaci poznáte hned. Na první pohled zaujme digitální displej (je za příplatek) místo klasických ukazatelů za volantem. Nový a především větší je i displej informačního systému na vrcholu palubní desky. Nově má úhlopříčku 10,25 palců a disponuje novým softwarem a rychlým procesorem. Grafické prostředí je tak shodné se systémem MBUX, ale umělá inteligence zde chybí.
Zlepšila se volba materiálů a vůz dostal nezbytnou technickou inovaci v podobě digitálního displeje s rozlišením 1920 x 720 pixelů nahrazující klasické budíky. Ten je však za příplatek, jinak zůstávají ty analogové, ale s větším palubním počítačem. Tlačítka na volantu ustoupila dotykovým ploškám, navíc se sem přestěhoval tempomat. Nový volant má nyní dotykové plošky a GLC tak srovnalo krok s ostatními modely v nabídce výroby, i když svůj věk stále nezapře. Citelné je i zlepšení materiálů uvnitř vozidla.
Mezi další změny patří také inovovaný head-up displej, touchpad na středové konzole s haptickou zpětnou vazbou, či nové asistenční systémy. Kvůli tomu dostal vůz novou generaci kamer a radarů. Ty společnými silami zajišťují, že auto “vidí” až pět set metrů před svoji příď. Mercedes-Benz GLC proto bude mít teď také prvky semi-autonomní jízdy. Například může na dálnici samočinně měnit jízdní pruhy a plynule brzdit až do zastavení.
V dnešní době má každá značka svůj brand, kterým označuje částečnou nebo úplnou elektrifikaci svých vozidel. Musí ji mít, budoucnost je v tomto směru nevyhnutelná. Mercedes-Benz používá označení EQ (Electric Intelligence), které v modernizované variantě naleznete rovnou u základního motoru GLC 200 a bez žádného příplatku. To je poměrně neobvyklé napříč celým automobilovým průmyslem. Než začnete zoufat, upozorním, že se nejedná o elektromobil ani o hybrid. Stejný systém využívá i prostřední benzínová varianta GLC 300. Jedinou nehybridní variantou se zážehovým motorem tak nabídne až verze GLC43 AMG se šestiválcem a brutální GLC 63 s osmiválcem, který mi učaroval při loňském testování.
V tomto testu mám prostřední benzínovou variantu 300. Mild-hybrid je rozhodně nejlepší forma elektrifikace současnosti. Pořád vzpomínám na týden za volantem fantastického E 53 AMG Coupé, které využívá stejný princip pohonu. GLC ale logicky nenabídne takový výkon. Modernizace přinesla motor o deci menší, který přitom dosahuje výrazného navýšení výkonu v podobě 190 kW/258 koní. Ke všem známým fintám (proměnný zdvih ventilů Camtronic, piezoelektrické vstřikování) přidává velké dvouproudé turbodmychadlo. To má poněkud delší reakční prodlevu. Proto je motor zapojen do 48V mild-hybridní sestavy s elektromotorem 10 kW/160 Nm, který při přidání plynu bleskově zasáhne. Při jízdě dokáže motor kompletně zhasnout, a šetřit tak palivo.
Hlavním účelem je tak vyhladit prodlevu turba a nabídnout asistovaný zátah již od volnoběžných otáček. Mimo to také snižuje spotřebu a díky elektrickému startéru také umí tiché starty. Tomu se říká ideální využití elektriky. V praxi to funguje výborně a auto je pocitově velmi svižné (zrychlení na stovku zabere 6,3 vteřiny). Při akceleraci jde ihned cítit elektrická podpora, která navyšuje kroutící moment a zlepšuje reakci na plynový pedál. Od 1845 kg těžkého SUV s pohonem všech kol nelze překvapivě čekat nízkou spotřebu ani v tomto případě a praxe ukázala, že GLC 300 4Matic umí jezdit průměrně za tyto hodnoty – po městě jza 8,5 litrů na sto kilometrů, na dálnici za 7,5 a mimo obec za 6,5 l/100 km. Nutno podotknout, že to byl zcela standardní jízdní režim, žádná snaha jezdit vyloženě za málo. Za méně tedy budete jezdit s naftovou variantou, ale budete muset překousnout horší kultivovanost a chod motoru.
Standardně je GLC Coupé vybaveno podvozkem Agility Control s adaptivními tlumiči. Za příplatek si můžete zvolit sportovní verzi Dynamic Body Control a nebo vzduchový podvozek Air Body Control, který je špičkou. Testovaný model měl podvozek základní a komfort byl na velmi vysoké úrovni a vůz skvěle filtroval většinu nerovností. To však není vykoupeno horší ovladatelností.
GLC Coupé se s ochotou vrhá do zatáček zejména v tužším sportovním režimu. Trakce a přilnavost je výborná a vůz snese i opravdu rychlé nájezdy do zatáček bez ztráty gripu a vyděšení zbytku posádky. Celkově se tak jedná o ideální nastavení mezi pohodlím a ovladatelností. GLC Coupé používá stálý systém pohonu všech kol 4Matic, který mírně upřednostňuje zadní nápravu, kam posílá 55% točivého momentu. Doménou však zůstává dálnice a dlouhé cesty. Tam se GLC Coupé ukázalo jako výborný společník. Zde totiž vynikne skvělé odhlučnění, výborná sedadla a pohodlí v interiéru. I po stovkách kilometrů se budete cítit svěží a odpočatí.
GLC Coupé hraje na efekt, ale prostý design není jeho prioritou. Kombinuje robustnost s kompaktností a především pohodlí s výbornými jízdními vlastnostmi. Mild-hybridní systém zde odvádí skvělou práci, ale jeho největší přínos není v nízké spotřebě, ale v lepším chodu motoru. Modernizace také pomohla interiéru, který teď může stát po boku novější konkurence.
Plusy
– Vzhled a image
– Motor
– Jízdní vlastnosti
– Kvalita zpracování
– Prostornost
– Pohon všech kol
Mínusy
– Horší výhled vzad
– Vyšší spotřeba
« Tovární jezdec Jan Kopecký radí, jak jezdit při nepříznivém počasí Při nákupu ojetiny se vyvarujte těmto drahým chybám »