Test Mercedes-Benz GLC 300 4Matic. Benzínová ofenzíva
Mercedes-Benz to dělá chytře a k tradiční modelové paletě nabízí od každého zástupce třídy i variantu SUV. Ano, GLA je od třídy A, GLE od třídy E a GLS od třídy S. Na GLC tak zbývá třída C a je jasné, že tady máme zástupce střední třídy mezi SUV a zároveň pokrevního nástupce dřívějšího modelu GLK.
Vnější design se silně přiblížil současnému korporátnímu vzhledu a bere si to nejlepší ze svých menších a větších kolegů. Auto je sice zaoblené asi až příliš, ale nechybí mu přitažlivost a elegance. Lidé se za ním otáčejí a zajímají se. GLC výborně kombinuje optickou robustnost s kompaktními rozměry, které napomáhají agilním jízdním vlastnostem. Nenechte se však zmást, je větší, než předchozí GLK a nabízi neporovnatelně vzdušnější vnitřní prostor. Díky delšímu rozvoru (o 118 mm oproti GLK) je více místa na kolena na zadních sedadlech a zavazadlový prostor nabízí objem až 1600 litrů.
Technika sdílená se skvělou třídou C znamená i totožný interiér, který dle mého názoru patří k tomu nejlepšímu na trhu. V případě testovaného vozu to ještě vylepšil paket AMG, který přidává tmavé dekory, hliníkové lišty, černou stropnici nebo loga v prazích dveří. Středovému panelu dominuje volně stojící obrovský display infoteinment systému připomínající tablet a trojice krásných kulatých výdechů klimatizace.
Infotainment zabírá funkci celého nastavení vozidla, audia, médií, navigace… vše se pak ovládá specifickým touchpadem na středovém panelu. Ten vypadá opravdu hightech a výrazně zlepšuje ovládání třeba hudby. Jen přejedete prstem a jste na další skladbě. Zbytek funkcí vyžaduje cvik a zvyk. Systém navíc funguje na novém operačním systému a je výrazně rychlejší, než dříve. Mercedes-Benz se rozhodl vyčistit interiér o tlačítka a zůstaly tak jen ty nejhlavnější pro ovládání klimatizace a hlasitosti. To je však velmi příjemně přesunuto k loketní opěrce. Ergonomicky je to dobré a praktické řešení, kdy je vše ihned na dosah.
Široký středový panel s ohromným dekorem tak nabízí jen nejnutnější tlačítka a analogové hodiny. Vypadá to čistě, jednoduše a luxusně. Celkově je interiér vyveden jen z těch nejlepších materiálů a kůže. Líbí se mi i kaplička se sportovní grafikou ukazatelů a velkým displayem palubního počítače mezi nimi.
Většina z nás si vůz kategorie SUV automaticky spojí s naftovým motorem, ale u testované verze 300 je to jinak. Pod kapotou tluče benzínová čtyřválcová jednotka o objemu dvou litrů, jež produkuje výkon 180 kW s nejvyšším točivým momentem 370 Nm dostupným ve spektru od 1300-4000 ot/min. Zrychlení z nuly na sto zvládne za 6.5 sekundy a ručička tachometru se zastaví u hranice 236 Km/h.
Čísla jsou to slibná a v reálném prostředí je auto opravdu nadprůměrně dynamické a motor pod plynem krásně vrní. Na vině je příplatkový AMG výfuk, který při řazení umí prskat. Moc příjemné. Potěší i slušná odezva na plyn a chuť po otáčkách. Špatně na tom není ani spotřeba, týdenní test jsem zakončil s kombinovaným průměrem 9.2 litrů. Mimo aglomerace jde jezdit klidně mezi 7 a 8 litry. Největší benefit benzínového motoru je ale v dokonalé kultivovanosti chodu a tichu na palubě. Automatická převodovka s devítí stupnu občas váhá, který zvolit a také nepatří mezi nejrychlejší. Při klidné jízdě však funguje dobře.
Standardně je GLC vybaveno podvozkem Agility Control s adaptivními tlumiči. Za příplatek si můžete zvolit sportovní verzi, která z SUV udělá zbytečně nepohodlné cosi a nebo vzduchový podvozek Airmatic, který je špičkou. Testovaný model byl vybaven právě tím sportovním a přiznejme si to, komfort nebyl ideální. Na hezké silnici vůz fungoval výborně, ve městě už o poznání hůře a na rozbitých silnicích odskakoval a natřásal posádku. Volba je však na vás, nikdo vám jej nenutí. Dříve testovaný dieselový model byl vybaven menšími koly a systémem Airmatic, ten fungoval výborně v oblasti komfortu.
GLC se téměř nenaklání, nehoupe a s ochotou se vrhá do zatáček. Trakce a přilnavost je výborná a vůz snese i opravdu rychlé nájezdy do zatáček bez ztráty gripu a vyděšení zbytku posádky. GLC používá stálý systém pohonu všech kol 4Matic, který mírně upřednostňuje zadní nápravu, kam posílá 55% točivého momentu. Díky preferenci zadní nápravy je GLC krásně čitelné, nezáludné a nezná nedotáčivost.
Doménou však zůstává dálnice a dlouhé cesty. Tam se GLC ukázalo jako výborný společník. Zde totiž vynikne skvělé odhlučnění, výborná sedadla a pohodlí v interiéru. I po stovkách kilometrů se budete cítit svěží a odpočatí.
GLC už možná nepůsobí tak osobitě, nicméně je ideálním SUV pro každodenní život. Kombinuje robustnost s kompaktností a především pohodlí s výbornými jízdními vlastnostmi. V tomto kontextu trochu zamrzí slabší práce převodovky, ale ve výsledku se jedná o pozoruhodně dobré SUV, které předčí svou Německou konkurenci jako celek.
Plusy
– Vzhled a image
– Motor
– Jízdní vlastnosti
– Kvalita zpracování
– Prostornost
– Pohon všech kol
Minusy
– Občasné cuknutí převodovky a pomalejší řazení
– Vyšší spotřeba ve městě
– Snížený komfort sportovního podvozku
« Brit jezdí se stařičkou Octavií 1,9 TDI na použitý olej z fritézy. Prý funguje dobře Dostatečná péče o váš vůz se vám vyplatí »