TEST Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic
Mercedes-Benz to dělá chytře a k tradiční modelové paletě nabízí od každého zástupce třídy i variantu SUV. Ano, GLA je od třídy A, GLE od třídy E a GLS od třídy S. Na GLC tak zbývá třída C a je jasné, že tady máme zástupce střední třídy mezi SUV a zároveň pokrevního nástupce modelu GLK. Ten se vždy vyznačoval zejména “chlapáckým” designem s ostrými rysy a silně “krabicoidním” tvarem. Originalita mu nechyběla, ale rozhodně to nebylo nejlépe jezdící SUV ve své třídě. A to se Mercedes-Benz rozhodl změnit a rozhodně ničím nešetřil.
Vnější design se silně přiblížil současnému korporátnímu vzhledu a bere si to nejlepší ze svých menších a větších kolegů. Auto je sice zaoblené asi až přílis, ale nechybí mu přitažlivost a elegance. Lidé se za ním otáčejí a zajímají se. GLC výborně kombinuje optickou robustnost s kompaktními rozměry, které napomáhají agilním jízdním vlastnostem. Nenechte se však zmást, je větší, než předchozí GLK a nabízi neporovnatelně vzdušnější vnitřní prostor. Díky delšímu rozvoru (o 118 mm oproti GLK) je více místa na kolena na zadních sedadlech a zavazadlový prostor nabízí objem až 1600 litrů.
Interiér
Technika sdílená se skvělou třídou C znamená i totožný interiér, který dle mého názoru patří k tomu nejlepšímu na trhu. Oproti předchůdci je to posun o několik kroků kupředu a nové GLC vás zahrne nefalšovaným luxusem a fantastickým zpracováním. V případě testovaného vozu to ještě vylepšil paket “Interiér”, který přidává tmavé jasanové dřevo. Středovému panelu dominuje volně stojící obrovský display infoteinment systému připomínající tablet a trojice krásných kulatých výdechů klimatizace.
Infotainment zabírá funkci celého nastavení vozidla, audia, médií, navigace… vše se pak ovládá specifickým touchpadem na středovém panelu. Ten vypadá opravdu hightech a výrazně zlepšuje ovládání třeba hudby. Jen přejedete prstem a jste na další skladbě. Zbytek funkcí vyžaduje cvik a zvyk. Systém navíc funguje na novém operačním systému a je výrazně rychlejší, než dříve. Mercedes-Benz se rozhodl vyčistit interiér o tlačítka a zůstaly tak jen ty nejhlavnější pro ovládání klimatizace a hlasitosti. To je však velmi příjemně přesunuto k loketní opěrce. Ergonomicky je to dobré a praktické řešení, kdy je vše ihned na dosah.
Široký středový panel s ohromným dekorem tak nabízí jen nejnutnější tlačítka a analogové hodiny. Vypadá to čistě, jednoduše a luxusně. Celkově je interiér vyveden jen z těch nejlepších materiálů a kůže. Líbí se mi i kaplička se sportovní grafikou ukazatelů a velkým displayem palubního počítače mezi nimi.
Motor a převodovka
Pod kapotou tluče dieselová čtyřválcová jednotka o objemu dvou litrů, jež produkuje výkon 170 koní mezi 3000-4200 ot/min s nejvyšším točivým momentem 400 Nm dostupným ve spektru od 1400-2800 ot/min. Zrychlení z nuly na sto zvládne za 8.3 sekundy a ručička tachometru se zastaví u hranice 210 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu, o což se stará dvojice turbodmychadel s proměnnou geometrií lopatek na turbínové straně a gradaci točivého momentu téměř nepoznáte. Nechá se vesele vytáčet k 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. Celkově platí, že motor se cítí dobře v uvolněném jízdním stylu a do sportování se mu moc nechce. I tak se však jedná o příjemného společníka s dobrou výkonovou rezervou.
Zmíním také, na diesel, špičkovou odezvu na plyn, a dobré sladění s novou automatickou převodovkou 9G-Tronic s devíti stupni. Ta většinu času řadí zcela hladce a bezchybně, ale při dynamických nárocích zjistíte, že má své limity v podobě rychlosti řazení. Pořád patří k tomu nejlepšímu na trhu, ale obdobná skříň od ZF je výrazně lepší. Specificky se pak projevuje při ustálené rychlosti pomalým tempem – stačí pustit plyn a dočkáte se zvláštního škubnutí. Škoda, tady by měl Mercedes-Benz ještě zapracovat.
Podle výrobce má toto 1845 kg vážící SUV jezdit za rovných pět litrů, jak již ale asi tušíte, realita je někde jinde – po městě jezdí za 8,5 litrů na sto kilometrů, na dálnici za 7,5 a mimo obec za 6,5 l/100 km, což jsou hodnoty odpovídající velikosti vozu a použité technice při jízdě bez vyložené snahy o úspornost.
Jízda
Standardně je GLC vybaveno podvozkem Agility Control s adaptivními tlumiči. Za příplatek si můžete zvolit sportovní verzi, která z SUV udělá zbytečně nepohodlné cosi a nebo vzduchový podvozek Airmatic, který je špičkou. I ten standardní je však velmi dobrý a nevidím nutnost proč se s ním nespokojit. Komfort je totiž na velmi vysoké úrovni a vůz skvěle filtruje většinu nerovnosti. To však není vykoupeno horší ovladatelností, ale právě naopak.
GLC se téměř nenaklání, nehoupe a s ochotou se vrhá do zatáček zejména v tužším sportovním režimu. Trakce a přilnavost je výborná a vůz snese i opravdu rychlé nájezdy do zatáček, bez ztráty gripu a vyděšení zbytku posádky. Celkově se tak jedná o ideální nastavení mezi pohodlím a ovladatelností. GLC používá stálý systém pohonu všech kol 4Matic, který mírně upřednostňuje zadní nápravu, kam posílá 55% točivého momentu. Během testování jsem měl možnost vůz projet i na sněhu a “čtyřkolka” fungovala bez zaváhání. Vyjel jsem všude a po omezení stabilizačního systému jsem si užil i trochu zábavy. Díky preferenci zadní nápravy je GLC krásně čitelné, nezáludné a nezná nedotáčivost.
Doménou však zůstává dálnice a dlouhé cesty. Tam se GLC ukázalo jako výborný společník. Zde totiž vynikne skvělé odhlučnění, výborná sedadla a pohodlí v interiéru. I po stovkách kilometrů se budete cítit svěží a odpočatí.
Závěr
Nové GLC už možná nepůsobí tak osobitě, nicméně je ideálním SUV pro každodenní život. Kombinuje robustnost s kompaktností a především pohodlí s výbornými jízdními vlastnostmi. V tomto kontextu trochu zamrzí slabší práce převodovky, ale ve výsledku se jedná o pozoruhodně dobré SUV, které předčí svou Německou konkurenci jako celek.
Plusy
– Vzhled a image
– Motor
– Jízdní vlastnosti
– Nízká spotřeba
– Kvalita zpracování
– Prostornost
– Pohon všech kol
Mínusy
– Občasné cuknutí převodovky a pomalejší řazení
.
« McLaren 570GT – Praktický sporťák s kufrem o objemu 370 litrů Na Jeremy Clarksona je podána žaloba – Tymon požaduje odškodnění 3.5 milionu Kč »