Test Mercedes-Benz GLB 200 d 4MATIC: Luxus za cenu lidového auta
Mercedes-Benz přichází s novým crossoverem, který zaujme už na první pohled. Design jasně odkazuje na hranaté tvary původního GLK, jenže GLB odpovídá třídě B, což znamená, že jeho pozice je přesně mezi modely GLA a GLC. Mělo by se tak jednat o ideální rodinné vozidlo. Vloni byl každý čtvrtý Mercedes-Benz prodaný v České republice z kategorie SUV, tyto automobily představují největší segment v České republice a podobný trend je celosvětový. Není tak divu, že další nový model spadá přesně tam.
Mercedes-Benz GLB je postaven na moderní platformě s pohonem předních nebo všech kol 4MATIC. Výhodou jsou kompaktní vnější rozměry, velký vnitřní prostor, výbava srovnatelná s vozy vyšších tříd a také příznivější cena. GLB může být vybaveno až sedmimístným interiérem, palubním systémem MBUX s hlasovým ovládáním a řadou bezpečnostních systémů, jako je například asistent prevence kolize Active Brake Assist.
Do sériové výbavy patří mimo jiné zpětná kamera pro couvání, přijímač digitálního rádia DAB a příprava pro pokročilé služby včetně Mercedes me Connect nebo soukromý car sharing. Přichystány jsou cenově zvýhodněné pakety výbav, z nichž například Premium za 36 618 Kč bez DPH obsahuje navigaci na pevném disku, plně digitální sdružený displej s úhlopříčkou 10,25“, vyhřívání předních sedadel či bezklíčkové odemykání a spouštění motoru. Samozřejmostí je možnost objednat i řadu nadstandardních prvků, jako jsou výkonné světlomety MULTIBEAM LED, které u vozů s pohonem všech kol 4MATIC mají i funkci pro jízdu v terénu. Tento režim pomáhá řidiči lépe odhalit překážky na cestě. V položkách na přání jsou dále nastavitelné tlumiče, 21“ kola či panoramatické střešní okno.
Interiér je vysoce kvalitní a patří k naprosté špičce současného automobilového průmyslu. Pokud jste už jeli s novou třídou A nebo třeba B, nepřekvapí vás, že GLB je vevnitř vlastně totožný. Dvojice velkých displejů, kulaté výdechy větrání a vkusná hardwarová ploška pro ovládání klimatizace. Vypadá to efektně, luxusně a ovládání je poměrně jednoduché. Středový displej je dotykový a lze ovládat i prostřednictvím dotykových plošek na volantu nebo pomocí touchpadu na středové konzoli. Ani zde nechybí systém MBUX a jeho umělá inteligence. Hlasové ovládání je naprosto famózní a rozumí i běžné řeči, nemusíte tak používat přesně stanovené fráze.
Ačkoli to z fotografií nevypadá, GLB je poměrně velké auto, které své rozměry dokonale maskuje. Vždyť jeho rozměry jsou 4634 milimetrů na délku, rozvor je 2829 milimetrů, šířka 1834 mm a výška činí 1659 mm. Například GLC měří 4669 mm na délku, rozvor je 2873 mm, šířka je 1890 mm a vysoký je 1644 mm. Pro ještě lepší představu, GLB je jen o 63 milimetrů kratší než Škoda Kodiaq. Díky tomu je vnitřní prostor opravdu bohatý, zejména v podélném směru. Zadní sedadla jsou navíc posuvná a u opěradel lze měnit sklon. Tolik místa na nohy jsem v jiném crossoveru stejné velikosti zatím neviděl. Vlastně ani u daleko větších sedanu vyšší třídy… Do kufru se vejde opravdu hodně zavazadel (570 litrů, respektive až 1805 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel) anebo dokonce další dva cestující.
Testovaný model GLB 200 d 4MATIC je prostřední naftová motorizace. U všech dieselů jde o dvoulitr s výkonem od 85 kW/115 koní a 280 Nm (180 d), přes 110 kW/150 koní a 320 Nm (200 d) až po 140 kW/190 koní a 400 Nm (220 d). Výkonnější motorizace mohou být za příplatek vybaveny pohonem všech kol 4MATIC. Převodovka je vždy automatická, manuál v nabídce není.
Motor potěší skvělým odhlučněním, dobrou odezvou a kultivovaným chodem. V kombinaci s opravdu výborně řadícím automatem se jedná o skvělé pohonné ústrojí. Výkonu je dostatek i pro svižnější jízdu a předjíždění kdekoliv. Spotřeba se po týdenním testování ustálila na 6,5 litrech a nutno podotknout, že se nejednalo o defenzivní jízdu, takže to půjde ještě za méně.
Překvapil mě i podvozek. Testovaný model nedisponoval příplatkovým adaptivním odpružením, i tak byla filtrace nerovností a jízdní komfort ukázkový. Vůz přitom stal na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 235/55. GLB se příjemně plavně pohupovalo a posádku hýčkalo. V zatáčkách ale dokáže podržet a příliš se nenaklání, nicméně sporťák to opravdu není.
Už dlouho jsem nebyl z žádného auta tolik příjemně překvapený, natož pak od SUV. Jenže GLB je opravdu dobré auto, které potěší nadstandardním vnitřním prostorem, nádherným interiérem s exkluzivní výbavou, ale také příjemným podvozkem a motorem. Ano, toto se povedlo a je tu ještě jedna věc – cena.
Základní cena startuje ve verzi GLB 180 se 100kW benzinovým motorem na zajímavých 880 880 Kč s DPH, nejlevnější vznětové provedení GLB 180 d vyjde na 911 130 Kč s DPH. Za testované GLB 200 d 4MATIC pak v základu zaplatíte 1 007 930 Kč s DPH. Ceny nového GLB jsou mimořádně atraktivní a naše novinka se tak stává silnou konkurencí i pro automobily mimo prémiový segment. Takový nový Superb nebo Kodiaq ve výbavě Scout vás vyjde dráž a rozhodně nedostanete takový produkt jako u Mercedesu…
Plusy
– Design
– Zpracování a kvalita interiéru
– Výbava a funkce
– Podvozek
– Motor, odhlučnění a dynamika
– Nízká spotřeba
– Převodovka
– Vnitřní prostor
– Cena (to píšu u Mercedesu vůbec poprvé)
Mínusy
– Snad jen množství příplatkových prvků
« Zážitky nejen pro muže: Projeďte se v elektromobilu Tesla Test BMW S 1000 XR: Supersport na chůdách »