mercedes-benz-gla-2017-exterior-3

TEST Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic

6. 9. 2017 • Mercedes-Benz, Novinky, Testy

motor: 90%

převodovka: 90%

podvozek: 95%

zpracování: 90%

praktičnost: 60%

GLA v součtu nabízí přitažlivý trendy vzhled, komfort a skvělé jízdní vlastnosti se schopností podívat se i mimo zpevněné silnice. Ano, toto je zvednutý hatchback, který opravdu funguje ve všem dobře a já jej můžu s klidným svědomím doporučit.

Verdikt:

Mercedes-Benz se snaží platformu současného Áčka využít co nejvíce, a tak kromě čtyřdveřového coupé CLA a stejnojmenného kombíku nabízí i atraktivní malý crossover GLA. I ten je především navržen jako stylovka a praktičnost s funkcí tady hrají až druhou, avšak podstatnou roli. Němci hlásají, že tímto modelem jdou po krku Range Rover Evoque, BMW X1 anebo třeba AUDI Q3. Pravdou však je, že GLA je menší a o vyloženě terénních vlastnostech řeč být nemůže. Já tak vidím prémiovou konkurenci především v podobě MINI Countryman, který je obdobně velký a funky.

GLA to má navíc poměrně jednoduché, v dnešní době jsou zvýšené automobily velmi oblíbené a o zájem zákazníků tak vůbec nemá nouzi. Oproti standardní třídě A nabídne vyšší stavbu podvozku i karoserie a rozměrnější interiér. Místa je navíc zejména nad hlavou a pro zadní pasažéry. Přidejte k tomu pohon všech kol, širokou nabídku motorů včetně vrcholného AMG a recept na úspěch je zaručen. A to nemluvím o designu – vypadá kompaktně, nepůsobí přerostle a hlavně vypadá prémiově, hodnotně a sladěně.

gla6

A fakt to funguje – každý se otáčí, ukazuje prstem a zvedá palce. Jo, GLA se líbí a tím zcela naplňuje své poslání v roli stylového image auta. Už jen ty vytažené blatníky, široké rozkročení a nízká linie střechy. A samozřejmě diodová světla a obrovská maska. GLA působí jako něco výjimečného a velmi drahého, což za cenu 1.3 miliónu v testované výbavě splňuje také.

Nutno podotknout, že tento model prodělal nedávno facelift, který jej ještě více přiblížil zbytku v portfoliu výrobce. Změna se tak týká tvarů světlometů vepředu i vzadu a také technologií. GLA si můžete konečně koupit s technologií Full LED namísto starých bi-xenonů. Změnil se i tvar nárazníků, integrovaných mlhových světel a stylizace auta si bere za vzor terénní varianty Mercedesů. Těm odpovídá maska chladiče s dvojitým lemováním a obdélníkovými otvory a také ochranný nástavec předního nárazníku. Zajímavostí je, že GLA dostalo také o 30 mm vyšší světlou výšku a zlepšila se tak průchodnost terénem.

gla1

Uvnitř se modernizace projevila méně a poznáte ji podle nového přístrojového štítu a lepších materiálů. Interiér kompletně vychází z třídy A, což na škodu samozřejmě není, je totiž hezký a kvalitní, i když svůj věk už nezapře. Ovládací prvky jsou přehledné a poměrně jednoduché, středový LCD displej s navigací je ovládán pomocí sdruženého otočného ovladače před loketní opěrkou a velkým plusem je jeho rychlost. Dokonce i přibližování a oddalování mapy probíhá v podstatě okamžitě.

Fajn je i rozsah nastavení, které probíhá přímo na palubním počítači mezi budíky. Stejně jako u všech nových Mercedesů dominují interiéru velké kulaté výdechy ventilace a v tomto případě také již zmíněný multimediální středový display ve tvaru tabletu. Komplexně to vypadá velmi dobře a zpracováno je vše na výbornou.

gla4

Pod kapotou GLA tluče dieselová čtyřválcová jednotka o objemu dvou litrů, jež produkuje výkon 130 kW mezi 3600-3800 ot/min s nejvyšším točivým momentem 350 Nm dostupným ve spektru od 1400-3400 ot/min. Z nuly na sto to zvládne  za 7.7 sekundy a ručička tachometru se zastaví  někde u hranice 218 Km/h.

Celkově platí, že motor se cítí dobře v uvolněném jízdním stylu a do sportování se mu moc nechce. I tak se však jedná o příjemného společníka s dobrou výkonovou rezervou. Jednotka na volnoběh neslyšně pobrukuje, po nastartování a chvilkovém nýtování se během několika málo desítek sekund utiší a do kabiny tak žádné výrazné rušivé vlivy nepronikají. Hrubší chod čtyřválcové koncepce se projeví až opravdu ve vysokých otáčkách, ale i tak se jedná o jeden z nejlepších čtyřválcových dieselů na trhu.

gla5

Motoru sekunduje automatická sedmistupňová dvouspojková převodovka 7G DCT vlastní výroby. Převodovka řadí rychle a necuká. Při podřazování je však patrné drobné zaváhání. Spojení výborného motoru s nadprůměrnou automatickou převodovkou slibuje velmi dobrou spotřebu a nulovou turbodíru. A tak to opravdu je – ve městě se dá jezdit do 8 litrů, mimo něj klidně za 5. Rychlejší přesuny po dálnici znamenají odběr mezi 6 a 7 litry.

Mercedes se poučil z tvrdšího nastavení podvozku předfaceliftové verze a spolu s vyšší světlou výškou přeladil i nastavení tlumičů. GLA je teď přesně takové, jako od crossoveru této značky čekáte – maximálně komfortní.

Na druhé straně GLA nepřišlo o svou agilitu a schopnost zatáčet a dokonce i na opravdu špatné cestě auto neodskakuje do strany a netahá za volant při prudké akceleraci. Tím se dostávám k řízení a to tradičně také nezklamalo. Už  jsem to psal několikrát a znova opakuji – soucšasné Mercedesy mají lepší řízení než BMW. GLA není vyjímkou a krásný sportovní volant nabídne i adekvátní zpětnou vazbu a přesnost řízení.

gla2

Pohon všech čtyř kol funguje na základě připojování zadní nápravy a nelze mu nic vytknout. Slušná je i průchodnost, ale do velkého terénu to samozřejmě není. Na chatu však dojedete s přehledem za jakýchkoli povětrnostních podmínek. Na začátku jsem zmínil konkurenci a GLA je rozhodně prostornější než MINI. Současná X1 je už příliš velké auto a spíše plnohodnotné SUV. Q3 je pak zastaralé a silně nekomfortní. V terénu je jednoznačně nejlepší malý Range Rover. GLA je především opravdu kompaktní SUV nepřesahující do třídy SUV a to je určitě jeho plus, pokud jej budete chtít provozovat především po městě.

GLA tak v součtu nabízí přitažlivý trendy vzhled, komfort a skvělé jízdní vlastnosti se schopností podívat se i mimo zpevněné silnice. Ano, toto je zvednutý hatchback, který opravdu funguje ve všem dobře a já jej můžu s klidným svědomím doporučit.

Plusy

Odhlučnění interiéru
Kvalita interiéru
Projev motoru
Komfortní a schopný podvozek
Dvouspojková převodovka
Vzhled a image
Pohon všech kol
Nízká spotřeba

Minusy

Prostor v interiéru
Vysoká cena

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz