TEST Mercedes-Benz GL 450 CDI – Sweet Home Alabama
V redakci Autojournalu se již vystřídala pěkná řádka Mercedesů, ale do této chvíle se nám vyhýbal Stuttgartský zástupce SUV. Dneškem se však všechno mění. V ruce mám klíče od Mercedes-Benz GL 450 CDI. SUV v pravém slova smyslu. Žádné změkčilé vozítka, která si troufají nosit toto označení. GL je skutečně poloužitkové vozidlo a hned vám vysvětlím proč.
První věc, kterou musíte o GL znát, abyste ho dokázali vůbec pochopit, je jeho původ. Samozřejmě pochází z malebného německého Stu… Alabamy. GL musel do České republiky vskutku přeplout oceán a nejen, že se v Americe vyrábí a montuje, GL je pravověrný Američan.
Pod kůží tohoto mastodonta se nachází platforma sdílená se značně drobnějším modelem ML, ale v tomto případě prodloužená tak, aby se do kufru vměstnala další sedadla, pokud je vaše sociální postavení dostatečně vysoké na to, abyste si mohli dovolit více než dvě děti a zároveň, pokud všechna zadní sedadla složíte do roviny, získáte prostor stěží uvěřitelných 2300 litrů, což znamená, že se při stěhování nemusíte obtěžovat se zaměstnáváním stěhovací společnosti.
Pokud se však vrátíme k exteriéru, dovolím si drobný poznatek, který v této třídě vozidel hraje jistě svou roli. Nad svou konkurencí ční GL neodiskutovatelně svými rozměry, ale pocit přepychu, který vám na první pohled nabízí Range Rover a mám na mysli ten plnotučný dospělý Range Rover, ne jeho menší variantu, není u GL tak patrný, což je jistě škoda vezmeme-li v úvahu královský prostor, kterým vás hýčka vevnitř.
Není všechno zlato, co se třpytí, říkávala babička a stejně tak to platí i pro náš Benz. Interiér je zpracovaný z nejkvalitnějších materiálů a na pohled i na omak je radost se v něm usadit. Ovšem samotné provedení s tím již tolik nekoresponduje. Kupříkladu středový tunel má tendenci pružit více než je obvyklé, pokud se o něj opřete a když nedopatřením chytíte panel klimatizace, elegantně vyskočí z konzoly a zůstane vám v rukou. Nutno dodat, jak jste si jistě stačili všimnou, že tyto problémy vás asi nebudou provázet při běžném provozu a musel jsem se trochu snažit je najít, takže rozhodně není důvod pro ně GL hned zavrhnout.
Každému je již z obrázků patrné, že se kabina nachází značně vysoko nad okololním terénem. Přesto nemáte pocit, že sedíte v nějakém těžkotonážním off-roadu. Spíše se cítíte jako pasažér luxusní limuzíny, která si na výlet připravila i chůdy, aby vám dovolila na ty nešťastníky pod vámi shlížet opravdu z výšky. Tuto výšku si také díky vzduchovému podvozku, který je zodpovědný za to, že dle kvality silnic nepoznáte, ve kterém státě se nacházíte, můžete upravovat snad tisíci způsoby. Auto můžete zvednout skutečně značně, ačkoli maximální lift je uzpůsoben skutečně pro jízdu mimo silnice, a proto jej nemůžete použít pro silniční jízdu díky omezení rychlosti.
V terénu samozřejmě přijde vhod i další prvek zdánlivě nekončícího seznamu výbavy a tím jsou kompletní uzávěrky diferenciálů. Všichni jsme zvyklí na závěr mezinápravového diferenciálu, zadní diferenciál se u několika modelů SUV podaří uzamknout také, ale co činí v tomto ohledu GL naprosto jedinečným je uzávěrka diferenciálu předního. Samozřejmě se nikdy nedostanete s vozidlem v této cenové relaci do míst, kde byste ji skutečně potřebovali. Alespoň tedy ne dobrovolně. Nicméně její přítomnost svědčí o skutečně poctivém provedení systému pohonu všech kol, který je v dnešních dnech bohužel tak často simulován spojkami typu Haldex. Setkat se tedy s nefalšovanou čtyřkolkou je skutečně příležitost vhodná k menší oslavě.
Jednou jsem již v tomto testu srovnání s Range Roverem naznačil a tentokrát si dovolí navázat. Zatím bylo score 1:0 pro Range, ale to se záhy změní. Pustíme-li se s GL do dynamičtější jízdy skrze sérii zatáček, hned je patrný velký rozdíl mezi těmito vozy. GL se lépe drží stopy a až nečekaně potlačuje přirozenou nedotáčivost, zároveň skrze tužší nastavení řízení umožňuje velmi dobré vedení vozu přesně dle vašich prání. Nebudu zastírat, že tato vlastnost byla pro mě velkým překvapením. Průbůh, podívejte se na ty rozměry!
Třešnička se však v tomto případě nenachází na dortu, ale pod kapotou. Čtyřlitrový osmiválec krmený mastným palivem je dneska velkou vzácností a Mercedes, jako již tolikrát potvrdil, že pokud se bavíme o osmi válcích nemůžeme jeho jméno vynechat. Motor disponuje slušnými třemi stovkami koní a nezdolným točivým momentem 700 Nm, které si levou zadní svedou poradit i s plně naloženým vozem. Osobně však doporučuji používat manuálního řazení, kdy můžete převodovku přesvědčit, že takováto nálož newton metrů zde není jen tak náhodou. Sedmistupńový automat má totiž přílišné tendence k podřazování, což není přínosem ani pro spotřebu a kupodivu ani pro dynamiku. Hlavní síla mamuta pod kapotou totiž leží ve spektru nižších otáček.
V souhrnu nedokážu zcela zapomenout na drobnosti, které dokáží snížit jinak výborný celkový dojem. Zároveň bych doporučoval zapracovat na ergonomii, která je sice stále nadprůměrná, ale konkurence rychle nabývá na síle a na to by ani v Mercedesu neměli zapomínat. Ve zbytku si mě však GL dokázalo získat a rozhodně bych se za jeden kousek v garáži nezlobil, protože sousedy bych pozlobil spolehlivě a do práce by se mi dojíždělo jako bych seděl ve svém starém pohodlném křesle, jaké dnes již takřka nejsou k sehnání. Amerika měla vždycky své kouzlo!
Plusy
- Komfortní jízda
- Vznětový osmiválec
- Vzduchový podvozek
- Terénní dovednosti
- Prostorný interiér
Minusy
- Neoptimálně nastavená převodovka
- Kvalita zpracování
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 8 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 3996 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 225 / 3600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 700 / 2000 – 2600 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 230 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 15.6 / 9.2 / 11.6 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 620 / 2300 |
Objem nádrže (l): | 100 |
« Honda Accord Coupe koncept [video] Nissan Juke Shiro představen v Bruselu »