TEST ojetiny Mercedes-Benz GL 420 CDI
SUV jsou velmi oblíbené i na trhu ojetých vozů a poptávka po nich stále roste. Týká se to samozřejmě i těch prémiových, a tak se dnes podíváme na ojetý Mercedes-Benz GL s osmiválcem spalujícím naftu pod kapotou. Podobný vůz jde dnes koupit za dobré peníze a za ně vám nabídne spoustu muziky. Jen je třeba pořádně vybírat – servis podobných, ve své době top modelů, bývá astronomický.
Mercedes-Benz GL 420 CDI je SUV v pravém slova smyslu. Žádné změkčilé vozítko, které si troufa nosit toto označení. GL je skutečně poloužitkové vozidlo a hned vám vysvětlím proč. První věc, kterou musíte o GL znát, abyste ho dokázali vůbec pochopit, je jeho původ. Samozřejmě pochází z malebného německého Stu… Alabamy. GL musel do České republiky vskutku přeplout oceán a nejen, že se v Americe vyráběl, GL je pravověrný Američan.
Pod kůží tohoto mastodonta se nachází platforma sdílená se značně drobnějším modelem ML, ale v tomto případě prodloužená tak, aby se do kufru vměstnala další sedadla a pokud všechna zadní sedadla složíte do roviny, získáte prostor stěží uvěřitelných 2300 litrů, což znamená, že se při stěhování nemusíte obtěžovat se zaměstnáváním stěhovací společnosti.
Pokud se však vrátíme k exteriéru, dovolím si drobný poznatek, který v této třídě vozidel hraje jistě svou roli. Nad svou konkurencí ční GL neodiskutovatelně svými rozměry, ale pocit přepychu, který vám na první pohled nabízí Range Rover a mám na mysli ten plnotučný dospělý Range Rover, ne jeho menší variantu, není u GL tak patrný, což je jistě škoda vezmeme-li v úvahu královský prostor, kterým vás hýčka vevnitř.
Není všechno zlato, co se třpytí, říkávala babička a stejně tak to platí i pro náš Benz. Interiér je zpracovaný z nejkvalitnějších materiálů a na pohled i na omak je radost se v něm usadit. Ovšem samotné provedení s tím již tolik nekoresponduje. Kupříkladu středový tunel má tendenci pružit více než je obvyklé, pokud se o něj opřete a když nedopatřením chytíte panel klimatizace, elegantně vyskočí z konzoly a zůstane vám v rukou. Nutno dodat, jak jste si jistě stačili všimnou, že tyto problémy vás asi nebudou provázet při běžném provozu a musel jsem se trochu snažit je najít, takže rozhodně není důvod pro ně GL hned zavrhnout.
Každému je již z obrázků patrné, že se kabina nachází značně vysoko nad okololním terénem. Přesto nemáte pocit, že sedíte v nějakém těžkotonážním off-roadu. Spíše se cítíte jako pasažér luxusní limuzíny, která si na výlet připravila i chůdy, aby vám dovolila na ty nešťastníky pod vámi shlížet opravdu z výšky. Tuto výšku si také díky vzduchovému podvozku, který je zodpovědný za to, že dle kvality silnic nepoznáte, ve kterém státě se nacházíte, můžete upravovat snad tisíci způsoby. Auto můžete zvednout skutečně značně, ačkoli maximální lift je uzpůsoben skutečně pro jízdu mimo silnice, a proto jej nemůžete použít pro silniční jízdu díky omezení rychlosti.
V terénu samozřejmě přijde vhod i další prvek zdánlivě nekončícího seznamu výbavy a tím jsou kompletní uzávěrky diferenciálů. Všichni jsme zvyklí na závěr mezinápravového diferenciálu, zadní diferenciál se u několika modelů SUV podaří uzamknout také, ale co činí v tomto ohledu GL naprosto jedinečným je uzávěrka diferenciálu předního. Její přítomnost svědčí o skutečně poctivém provedení systému pohonu všech kol, který je v dnešních dnech bohužel tak často simulován spojkami typu Haldex. Setkat se tedy s nefalšovanou čtyřkolkou je skutečně příležitost vhodná k menší oslavě.
Jednou jsem již v tomto testu srovnání s Range Roverem naznačil a tentokrát si dovolí navázat. Zatím bylo score 1:0 pro Range, ale to se záhy změní. Pustíme-li se s GL do dynamičtější jízdy skrze sérii zatáček, hned je patrný velký rozdíl mezi těmito vozy. GL se lépe drží stopy a až nečekaně potlačuje přirozenou nedotáčivost, zároveň skrze tužší nastavení řízení umožňuje velmi dobré vedení vozu přesně dle vašich prání. Nebudu zastírat, že tato vlastnost byla pro mě velkým překvapením. Probůh, podívejte se na ty rozměry!
Třešnička se však v tomto případě nenachází na dortu, ale pod kapotou. Čtyřlitrový osmiválec krmený mastným palivem je dneska velkou vzácností. Motor disponuje slušnými třemi stovkami koní (225 kW) a nezdolným točivým momentem 700 Nm, které si levou zadní svedou poradit i s plně naloženým vozem. Osobně však doporučuji používat manuálního řazení, kdy můžete převodovku přesvědčit, že takováto nálož newton metrů zde není jen tak náhodou. Sedmistupńový automat má totiž přílišné tendence k podřazování, což není přínosem ani pro spotřebu a kupodivu ani pro dynamiku. Hlavní síla mamuta pod kapotou totiž leží ve spektru nižších otáček.
V souhrnu nedokážu zcela zapomenout na drobnosti, které dokáží snížit jinak výborný celkový dojem. patří mezi ně zejména nekvalitně zpracovaný interiér a horší ergonomie. Ve zbytku si mě však GL dokázalo získat a rozhodně bych se za jeden kousek v garáži nezlobil, protože sousedy bych pozlobil spolehlivě a do práce by se mi dojíždělo jako bych seděl ve svém starém pohodlném křesle, jaké dnes již takřka nejsou k sehnání. Amerika měla vždycky své kouzlo!
Doporučujeme
Jako nejspolehlivější vznětové motory se ukázaly GL350 CDI. Pokud natrefíte na kousek, o který se majitel pěkně staral, budete nadmíru spokojení. Jako benzínovou variantu pak jednoznačně špičkový GL500 s atmosférickým V8. Je kultivovaný, tichý, silný a spolehlivý.
Na co si dát pozor?
350 V6 – auto s ní nejezdí špatně, ale není tu ten vysoký točivý moment jako u nafty a má zbytečně vysokou spotřebu přes 13 l/100 km. 420/450 CDI – tyto motory se zrovna neproslavily svou spolehlivostí a navíc mají drahý servis. Na druhou stranu jsou silné a kultivované, jen to chce narazit na opravdu udržovaný kousek. Z největší části i u doporučených motorů však platí, že až tak nezáleží, jaký motor vyberete, ale jak se o něj staral předchozí majitel a budete starat Vy.
Problémy mají i vzduchové podvozky Airmatic. Je nevyhnutelné, že časem odejdou měchy a kompresor. Výdrž měchů je cca 150.000 km a málokdy více. Kompresor vydrží o něco déle. Měničová převodovka je relativně spolehlivá a může najezdit stovky tisíc kilometrů. Závadám se však občas také nevyhne. Výměna podvozku i převodovky je velmi nákladná. U některých GL může zlobit elektronika.
Závěr
Mercedes-Benz GL je dost možná nejlepším luxusním SUV svojí doby. V naší motorizaci 420 CDI se navíc jedná o příjemnou variantu, která kombinuje vše, co je potřeba – nadprůměrný komfort, vysokou průchodnost terénem, líbivý vzhled a v této kategorii velmi slušné jízdní vlastnosti.
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
« Jaguar E-PACE provedl 270° otočku ve vzduchu Audi uvádí na český trh dva nové modely RS »