TEST Mercedes-Benz E250 CDI Coupé
Velké a stylové kupé od Mercedesu přichází omlazené a zcela strhává veškerou pozornost okolí. Facelift třídy E napříč všemi karosářskými verzi se povedl dokonale a vůz výrazně omladil a posunul v mnoha ohledech i před německou konkurenci. Víte, jízda v Mercedesu třídy E vždy patřila mezi tu nejkomfortnější, kde vás nic nerušilo a do cílové destinace jste dojeli v naprosté pohodě. Na trhu neexistuje ve stejné třídě nic, co by nabídlo lepší svezení na dlouhé cestování. Jenže to bylo vše! Ečko nedokázalo nabídnout pokrokový interiér, poutavý design a nebo emotivní jízdní vlastnosti. Prostě to bylo vždy jen elegantní a konzervativní auto pro lidi milující pohodlí. Nyní je však vše jinak a třída E útočí v plné parádě.
Na voze se změnilo téměř vše a vůz tak nabízí jen původní architekturu karoserie. To co upoutá jako první je nový design. Sdružené agresivně vypadající přední světlomety s Full LED inteligentním svícením, sportovně tvarovaný přední nárazník s obrovským lízátkem vespod, nové tvary bočních prahů a také kompletně přepracovaná záď s mohutnými koncovkami výfuků po obou stranách ve všech motorizacích. Nikdy to nebylo zvykem, ale když teď přijedete s třídou E mezi lidi, každý se otočí. Řidiči spatřující agresivní čumák vozu ve zpětném zrcátku okamžitě vyklízejí levý pruh dálnice a s respektem vás nechají předjet. Novodobý look-effect Mercedesů prostě funguje na jedničku. Námi testované kupé vybavené AMG paketem to posouvá ještě dále.
Nebudu to zastírat, jsem milovník kupátek a ěčko se mi vždy líbilo už před faceliftem. Teď však svou elegantní siluetu doplňuje o pořádnou porci sportovního nádechu a výsledek je prostě úžasný. Zepředu na první pohled zaujme mohutná maska chladiče s obrovskou hvězdou uprostřed a nová světla s integrovaným denním svícením v podobě dvou svislých pruhů v každé lampě. Elegantní boční linie s hluboko zasahujícími zadními svítilnami dostává kolemjdoucí do kolen a je jedním z důvodů, proč byl Mercedes kdekoliv okamžitě středem pozornosti. Údiv neopadne ani při pohledu na zadní část s neuvěřitelně čistými tvary, diodovými světly a sportovně vyhlížejícím nárazníkem. Celkový charakter vozu pak podtrhují 18“ litá kola AMG a u testovaného kusu i stylový výběr laku karoserie. Nesmím zapomenout jednu vychytávku, která celkový efekt ještě podtrhuje – absence B sloupků! Nejen, že viditelnost z vozu do strany je perfektní, ale po stažení všech oken nabídne obrovskou volnou plochu. A vypadá to výborně. Mělo to i starší CLK a třeba také osmičkové BMW. Škoda jen, že testovaná verze má pod kapotou čtyřválcový diesel s automatem a ne mocný benzínový osmiválec…
U kupátek není důležitý pouze dokonalý vzhled exteriéru, kterým éčko jednoznačně disponuje, ale také kombinace barev a provedení interiéru. Proto si v Mercedesu moc nelámali hlavu s materiály a použili rovnou to nejlepší, s čím se můžete v současné nabídce setkat. Po usednutí za volant na první pohled zaujme kůží obšitá přístrojová deska, nový velký displej informačního systému a navigace, jež je integrován do středového tunelu a obtažen vkusným chromovým lemováním. Také tříramenný volant se skvělou tloušťkou věnce a ergonomickým tvarováním potěší. S kůží se setkáte i ve výplních dveří. Rozměrná středová konzola je poseta stejně vypadajícími tlačítky, po velmi krátké době si ale zvyknete na jejich rozmístění. Při nutnosti ovládání rádia či navigace je ovšem lepší využít otočný ovladač, který je umístěn u loketní opěrky.
Kapitolou samou o sobě jsou každopádně sedačky z perforované kůže. Je sice s podivem, že i u vozu s cenovkou 1,8 milionu korun není k dispozici podélné elektrické nastavení, zbylé funkce Vám jej ale s jistotou nahradí. Pro dokonalé pohodní máte možnost využít dofuků bočnic v oblasti zad i stehen, vhod rovněž přijde i dofukovanání v oblasti kříže. Samozřejmostí je jejich vyhřívání a při parném letním dni zase oceníte odvětrávání. Nutno podotknout, že všechny funkce probíhají intuitivními ovladači po stranách sedáků. A pak je tu samotný design sedáků, který nenechal chladným nikoho, kdo s vozem přišel do styku. Sportovní tvar s integrovanou posuvnou hlavovou opěrkou, navíc v béžové kůži… No prostě to vypadá dobře, posoudit to můžete z fotografií pod textem.
Úkol předehnat BMW na jeho vlastním písečku není vůbec jednoduchý a proto mě hned po převzetí klíčků zajímalo, jak se toho Mercedes-Benz ujal a tak místo abych si užíval luxusní výbavy, jsem ihned vyrazil na první moravskou okresku (které jsou ty nejlepší v republice ) a jal se hledat sportovno á la Mercedes-Benz.
Obrovský progres v rámci značky zaznamenalo řízení, které disponuje velmi slušnou zpětnou vazbou, tuhým chodem a hlavně absolutní přesností – auto jede přesně tam, kam chcete a poslouchá na sebemenší podmět. Zatím je tedy našlápnuto velmi dobrým směrem a je třeba zjistit, jestli veškeré ambice nezhatí podvozek. A právě ten je největším překvapením tohoto modelu. Nečekal jsem, že E Coupé bude mít tak výborné jízdní vlastnosti! Podvozek na okreskách neztrácí jistotu a to ani na těch opravdu rozbitých. Záď vozu neodskakuje a Ečko se drží cesty jako o život. S každou zatáčkou vás vůz více a více přesvědčuje o svých kvalitách. Podvozek je naladěn tvrději než u sedanu standardně a v kombinaci s AMG podvozkem, kterým je testovaný vůz vybaven, je posunut do sportovna ještě více. Nečekejte, že z vás svou tuhostí vytřepe duši. Mercedes naladil podvozek tak dobře, že ač je tvrdý, tak díky dvojitým tlumičům Agility Control zůstává zároveň stále přijatelně komfortní. No a pak, že to nejde, co technici od BMW? Příčné nerovnosti a díry sice cítíte a slyšíte, ale ve srovnání třeba s M paketem od BMW se E Coupé snaží žehlit a filtrovat rázy daleko lépe.
Moje oblíbena klikatá silnice ve Vizovických vrších dokáže během několika kilometrů prověřit každé auto a odhalit na první rande nepostřehnutelné nedostatky a tak Coupé míří rovnou tam. Jsem zvědavý zejména na to, jestli dokáže konkurovat Mnichovu i svou hravostí… Tlačím vůz na limit, technická pasáž plná esíček a následné brzdění do vracáků a pod plynem z apexu ven prozrazuje nečekané – díky lehkému motoru vepředu a skvělému vyvážení Eéčko nezná nedotáčivost a na výjezdech se navíc nechá krásně vodit bokem. Nepamatuji, kdy jsem řídil stejně dobrý Mercedes a to nezapomínejte, že mám diesel pod kapotou.
Pochopitelně ne vše je tak dokonalé jak se může z řádků výše zdát a Merc má i své mouchy. Tu nejsilnější chybu háži na brzdy – mají pomalý nástup a i při pořádném stisku stále nepřichází potřebný výkon. K tak výbornému podvozku jsou zkrátka poddimenzované a kazí pocit ze sportovní jízdy.
A co nám to vlastně tluče pod kapotou? Motor 250 CDI zatím schválně nezmiňuji a to především proto, že je všem notoricky známý a v E Coupé identický jako všude jinde. Ale tak “opakování matka moudrosti” – čtyřválec o zdvihovém objem 2143 ccm disponuje dvěma turby a výkonem 150 KW. Nejvyšší točivý moment 500 Nm je dostupný již od 1.600 min-1 do 1.800 min-1. Nejsilnější čtyřválec je opravdu povedený. Jednotka na volnoběh neslyšně pobrukuje, po nastartování a chvilkovém nýtování se během několika málo desítek sekund utiší a do kabiny tak žádné výrazné rušivé vlivy nepronikají. Tah je zcela lineární, turbo díra neznatelná a jednotce se chce do otáček. Hrubší chod čtyřválcové koncepce se projeví až opravdu ve vysokých otáčkách, ale i tak se jedná o jeden z nejlepších čtyřválcových dieselů na trhu – BMW je však v tomto segmentu motorů o krůček dále.
Za takto dobře odvedenou práci si navíc motor řekne o skromný přísun potravy. Během celého týdne jsem jezdil se spotřebou do 7 litrů. Při opravdu ostré jízdě se hodnota přesunula lehce přes 8!
Pochvalu si zaslouží i samotná dvouspojková převodovka 7g-tronic, která řadí logicky, plynule a nedělá výrazné chyby. Má však problémy s podřazováním a reakce v manuálním režimu jsou pomalé. Osmistupni ZF se však nevyrovná. Po čase jsem si zvykl i na ovladač pod volantem a zjistil jsem, že je to daleko praktičtější řešení. Bohužel jsem pak v jiných autech stále řadil stěrači…
Jízdu v noci zpříjemní příplatkové diodové světlomety Inteligent Light System. Natáčení paprsku do zatáček, prodlužování osvětlené plochy na dálnicích nebo přepínání dálkových světel probíhá naprosto plynule a zcela automaticky. A když jsme u těch “robotických” záležitostí – adaptivní tempomat Distronic Plus umí zpříjemnit řízení jak na dálnici, tak ve městě. Rozsah rychlosti už od 0 km/h navíc umožňuje využití tohoto zařízení i pro jízdu ve městě. Ve vysokých rychlostech na dálnici zase radar dokáže správně detekovat zatáčející svodidla a snížit rychlost auta před zatáčkou. Vše navíc probíhá tak plynule, jakoby to dělal skutečný řidič.
Kouzlo tohoto velkého kupé je však v tom, jak umí kombinovat sportovní jízdu s tou komfortní. Vše je zcela nenucené a odladěné pro maximální pohodu cestujících. Jedná se tak o ideálního společníka na dlouhé cesty a přitom se můžete rozhodnout vzít to svou oblíbenou okreskou a užít si při tom jistou dávku zábavy. Jedná o působivé, nádherné auto, které dokáže strhnout davy a hlavně svého řidiče. Toho rozmazluje nejen vytříbeným zpracováním, materiály a výbavou, ale také skvělou jízdní dynamikou a charakterem.
Plusy
- Silný motor s nízkou spotřebou
- Pohodlná sedadla
- Podvozek a jízdní vlastnosti
- Řízení
- Odhlučnění interiéru
Minusy
- Horší výhled vzad
- Méně místa na zadních sedadlech v příčném směru
- Řazení méně vhodné na sportovní jízdu
Výbava testovaného vozu:
Edition1 (101.640,- Kč), parkovací asistent (20.328,- Kč), asistent jízdy v pruhu (21.780,- Kč), tempomat SPEEDTRONIC (6680,- Kč), přední vyhřívaná sedadla (9292,- Kč), střešní okno (40.656,- Kč), zadní determální skla (10.744,- Kč), světla ILS (40.510,- Kč), media interface UCI (6.388,- Kč).
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2143 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 150 / 4200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 500 / 1600 – 1800 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 240 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.5 / 4.3 / 5.2 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 450 / - |
Objem nádrže (l): | 67 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1580 / 545 |
Rozměr pneu: | 235/45 R18 |
« Porsche 918 Spyder překonalo rekord silničních aut na Nordschleife [video] Frankfurt 2013: Alpina D3 BiTurbo! »