mercedes-benz e 2016 exterior (3)

TEST Mercedes-Benz E220d

19. 10. 2016 • Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 95%

převodovka: 95%

podvozek: 100%

zpracování: 100%

praktičnost: 85%

Mercedes-Benz E 220d se skutečně povedl i přes unifikovaný vnější design. Technologický výbava, kvalita zpracování a jízdní vlastnosti z něj dělají nejlepšího společníka ve své třídě.

Verdikt:

Mercedes-Benz pokračuje v modelové obměně a na trh přivedl novou generaci třídy E. Po vzoru současného korporátního designu je i “Ečko” velmi podobné větší třídě S. Vzhled je velmi subjektivní záležitostí, ale nejsem si úplně jistý, zda-li automobilu těchto rozměrů tento design úplně sedí. Zezadu je pak problém od sebe mercedesy vůbec rozeznat. Tak či onak, kulaté tvary zřejmě fungují, lidé se za “Ečkem” otáčeli. Já bych asi jen uvítal jistou dávku osobitosti. Tento Mercedes-Benz má však úplně jiné trumfy, kterými si chce získat své zákazníky a zaútočit na nejlepší pozici ve třídě. Je tím interiér, technologie a jízdní vlastnosti!

Uvnitř si připadáte jako v Buckinghamském paláci. Všude jsou jen ty nejlepší materiály a nejnovější systémy. Vypadá moderně, ale zároveň dokáže lehce připomenout atmosféru aut z minulého století. Za což může především hnědou kůží obšitá palubní deska, kruhové výdechy klimatizace a obrovská plocha dekorů. Má fantastický volant, vynikající sedadla a dvě velké obrazovky – jedna slouží jako náhrada za budíky a druhá je k dispozici informačnímu systému, který má bleskurychlé reakce a srozumitelné ovládání. Stylové je především podrobné nastavování klimatizace a topení, to je taky součástí displeje na pravé straně. Mercedes doladil vzhled dvojice monitorů k dokonalosti a oproti větší třídě S jsou zapuštěny do jednoho celku s tenčími okraji. Teď to už vypadá opravdu perfektně.

e2

Ergonomie nemá žádnou chybu a doslova dokonalá je audiosoustava Burmester, která kromě bombastického ozvučení zaujme i nádherně vypadajícími reproduktory z broušeného hliníku.  V levém rohu za volantem se nachází několik tlačítek, těmi lze zapnout systém hlídání jízdy v pruzích, polo-autonomní řízení, parkovací asistent, kameru 360 stupňů z ptačí perspektivy, noční vidění a podobně. Pokud jedete na dálnici, zmáčknete první dvě tlačítka, k tomu zapnete adaptivní tempomat páčkou pod volantem a automobil převezme řízení. Zejména v zácpě je to velmi příjemný pomocník, kde dokáže vůz řídit sám dlouhé hodiny bez požadavků na převzetí řízení. Na D1 mi to opravdu zpříjemnilo cestování.

Nová třída E navíc přichází i s jednou opravdovou vychytávkou – dálkovým parkováním! Prostě si jen stáhnete aplikaci do chytrého telefonu a s vozem můžete na dálku vyjet a nebo zajet do parkovacího místa. Geniální a velmi efektní. Podobně skvělá jsou i inteligentní světla. Pochopitelně zcela automatická, takže nemusíte přepínat mezi dálkovými a tlumenými. Ečko umí jet stále na zapnutá dálková světla a uzpůsobuje jen ten světelný paprsek, který aktuálně může oslnit protijedoucí vůz. Světla jsou pochopitelně plně LED diodová a viditelnost ve tmě je naprosto perfektní a bezstarostná.

e3

Asistenti a kamery stráží vůz i za denního světla – stereokamery hlídají okolní provoz a dokáží přemýšlet za Vás. Pokud se někdo rozhodne vašemu vozidlu zkřížit cestu, auto se srážce pokusí ihned vyvarovat pomocí brzdového asistentu. A pokud již není pomoci, aktivuje systém PreSafe a připraví Vás do ideální pozice pro náraz. No a tak bych mohl pokračovat, výčet technologií je dechberoucí, ale tyto jsou tak nějak to nejzásadnější, co nová generace přináší a čím rapidně zlepšuje řízení a pobyt ve vozidle.

Jízda králů

Už od prvních kilometrů mě překvapuje převodovka 9G-Tronic. Ta většinu času řadí zcela hladce a bezchybně, ale při dynamických nárocích zjistíte, že má své limity v podobě rychlosti řazení. Pořád patří k tomu nejlepšímu na trhu, ale obdobná skříň od ZF je prostě lepší. Specificky se pak projevuje při ustálené rychlosti pomalým tempem – stačí pustit plyn a dočkáte se zvláštního škubnutí. Škoda, tady by měl Mercedes-Benz ještě zapracovat.

Obrovský progres v rámci značky zaznamenalo řízení, které disponuje velmi slušnou zpětnou vazbou, tuhým chodem a hlavně absolutní přesností – auto jede přesně tam, kam chcete a poslouchá na sebemenší podmět. Zatím je tedy našlápnuto velmi dobrým směrem a je třeba zjistit, jestli veškeré ambice nezhatí podvozek.

e6

A právě ten je největším překvapením tohoto modelu. Mercedes naladil podvozek tak dobře, že ač nabízí skvělý grip, tak díky adaptivním tlumičům Agility Control zůstává zároveň ukázkově komfortní. No a pak, že to nejde, co technici od  BMW? Příčné nerovnosti a díry sice cítíte a slyšíte, ale ve srovnání s M paketem od BMW se Mercedes snaží žehlit a filtrovat rázy daleko lépe. V komfortním režimu je pak podvozek ukázkově pohodlný.

Nová třída E je jeden z vozů, ze kterého po dlouhé cestě vystoupíte odpočatí a uvolnění. A pokud vás přepadne bolest zad, stačí si zvolit jeden ze šesti programů masážních sedadel. Dokonalé odhlučnění, perfektní audiosystém a naprosto špičkové jízdní vlastnosti vám dlouhou cestu zpříjemní na maximum. Je to jako privátní let první třídou.

Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké Ečko řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry, je agilní a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost a navíc dodává nádech chtěné dynamiky a poslušnosti. V zatáčkách je vůz agilní a snese opravdu velké rychlosti. Nedělá mu problém rychlá změna směru a díky pohonu zadní nápravy umí i decentně vybočit zadkem do strany. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz!

e1

Nejdůležitější je u tohoto auta však to, jak se v něm při jízdě cítíte a věřte, že v tomhle třída E udává veškerá pravidla. Jednoduše si sednete do křesel, pohodlně zařadíte pohybem prstu, pustíte si masáž a vyhřívání. Ruka spočine na vyhřáté loketní opěrce. Mercedes se kultivovaně a svižně rozjede a začne Vás rozmazlovat všemi funkcemi, které nabízí. Jen tak kloužete krajinou, za doprovodu oblíbené kapely, auto funguje přesně, jako potřebujete a nic Vám nechybí. Atmosféra na palubě je dokonalá a jízdní požitek taktéž.

Motor

Další z novinek je i pod kapotou – označení 220d sice zůstává, ale jedná se o úplně nový motor s kódovým označením OM654. Dvoulitrový naftový čtyřválec dopuje jedno turbo a je výhradně spjat s automatickou převodovkou. Výkon vzrostl na 143 kW a kroutící moment pak na 400 Nm.

Zrychlení z nuly na sto zvládne za 7.3 sekundy a ručička tachometru se zastaví u hranice 240 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu a nechá se vesele vytáčet k 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. Celkově platí, že motor se cítí dobře v uvolněném jízdním stylu a do sportování se mu moc nechce. I tak se však jedná o příjemného společníka s dobrou výkonovou rezervou.

e5

Jednotka na volnoběh neslyšně pobrukuje, po nastartování a chvilkovém nýtování se během několika málo desítek sekund utiší a do kabiny tak žádné výrazné rušivé vlivy nepronikají. Hrubší chod čtyřválcové koncepce se projeví až opravdu ve vysokých otáčkách, ale i tak se jedná o jeden z nejlepších čtyřválcových dieselů na trhu – BMW je však v tomto segmentu motorů o krůček dále.

Za takto dobře odvedenou práci si navíc motor řekne o skromný přísun potravy. Během celého týdne jsem jezdil se spotřebou do 6 litrů. Při opravdu ostré jízdě se hodnota přesunula lehce přes 6!  Při stokilometrové rychlosti točí agregát na šestku 1.700 min-1  a spotřeba paliva se ustálí na velmi dobrých 4,2 litrech nafty na 100 km.

Závěr

Mercedes-Benz E 220d se skutečně povedl i přes unifikovaný vnější design. Technologická výbava, kvalita zpracování a jízdní vlastnosti z něj dělají nejlepšího společníka ve své třídě.

Plusy

  • Ukázkové odhlučnění
  • Příkladná stabilita
  • Nízká spotřeba
  • Zpracování interiéru
  • Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
  • Šířka interiéru
  • Image

Mínusy

  • Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
  • Příliš komplikované ovládání klimatizace
  • Občasné škubnutí v převodovce
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz