TEST Mercedes-Benz E200 CGI Cabrio
Ačkoliv to tak poslední dobou mnohdy nevypadá, máme za okny léto. Slunce, teplo a prázdninová pohoda vybízejí k projížďce buď ve sportovním kupé, nebo v kabrioletu, ve kterém si budete užívat otevřené nebe nad hlavou. Právě druhá jmenovaná kategorie je stále častěji vyhledávanou letní zábavou, přičemž na výběr máte mezi celou řadou modelů světových značek. Na druhou stranu je ale málo případů, při kterých lidé zbystří bezprostředně po odpovědi na otázku, v jakém voze se půjdete dnes projet. Jedním z nich je bezpodmínečně i Mercedes-Benz E 200 CGI Cabrio, který jsem si pro víkendovou projížďku vybral já.
Design je u kabrioletu hlavní devizou, se kterou vstupuje na trh do konkurenčního boje s ostatními značkami. U Mercedesu si toho byli samozřejmě velice dobře vědomi a při přetvoření původní limuzíny třídy E v elegantní kabriolet zapomněli na mírně nakopnutou zadní část a díky Bohu nešli ve stopách menších kabrioletů konkurenčních značek. Celková podoba éčka je neuvěřitelné čistá, elegantní a to jak se staženou, tak i s nataženou plátěnou střechou.
Zepředu na první pohled zaujme mohutná maska chladiče s obrovskou hvězdou uprostřed. Dělená přední světla, která jsou charakteristická pro třídu E samozřejmě zůstala a světla pro denní svícení našla své místo ve sportovně vyhlížejícím nárazníku. Elegantní boční linie s hluboko zasahujícími zadními svítilnami dostává kolemjdoucí do kolen a je jedním z důvodů, proč byl Mercedes kdekoliv okamžitě středem pozornosti. Údiv neopadne ani při pohledu na zadní část s neuvěřitelně čistými tvary, diodovými světly a sportovně vyhlížejícím nárazníkem. Celkový charakter vozu pak podtrhují 18“ litá kola AMG a u testovaného kusu i stylový výběr laku karoserie.
U kabrioletů není důležitý pouze dokonalý vzhled exteriéru, kterým éčko jednoznačně disponuje, ale také kombinace barev a provedení interiéru. Proto si v Mercedesu moc nelámali hlavu s materiály a použili rovnou to nejlepší, s čím se můžete v současné nabídce setkat.
Po usednutí za volant na první pohled zaujme kůží obšitá přístrojová deska, trochu malý displej informačního systému a navigace a naopak trochu větší tříramenný volant se skvělou tloušťkou věnce a ergonomickým tvarováním. S kůží se setkáte i ve výplních dveří. Rozměrná středová konzola je poseta stejně vypadajícími tlačítky, po velmi krátké době si ale zvyknete a jejich rozmístění. Při nutnosti ovládání rádia či navigace je ovšem lepší využít otočný ovladač, který je umístěn u řadicí páky.
Kapitolou samou o sobě jsou každopádně sedačky z perforované kůže. Je sice s podivem, že i u vozu s cenovkou 1,8 milionu korun není k dispozici podélné elektrické nastavení, zbylé funkce Vám jej ale s jistotou nahradí. Pro dokonalé pohodní máte možnost využít dofuků bočnic v oblasti zad i stehen, vhod rovněž přijde i dofukovanání v oblasti kříže. Samozřejmostí je jejich vyhřívání a při parném letním dni zase oceníte odvětrávání. Nutno podotknout, že všechny funkce probíhají intuitivními ovladači po stranách sedáků. Třešničkou na dortu je funkce AIRSCARF, jejímž prostřednictvím je Váš krk ofukován teplým vzduchem. Funkce je velice příjemná především při rychlejší jízdě se staženou střechou, kdy eliminuje následky větrného víru v kabině. Velmi příjemná byla u testovaného vozu kombinace barvy černé přístrojové desky, světlého čalounění sedadel a azurového laku karoserie.
A jak to je s vnitřním prostorem, který bezmála 4,7 metrů dlouhý kabriolet nabízí? Nabídka pro přední cestující je vskutku královská, čemuž hodně pomáhají všestranně elektricky seřiditelné sedačky. V podélném i příčném směru si tedy cestující rozhodně nemůžou stěžovat a stísněně si nebudou připadat ani při natažené střeše, kdy je nabídka místa nad hlavou výborná i pro 190 centimetrů vysokého cestujícího. Na zadních sedadlech je již situace o poznání horší. Přestože jsem si při prvním pohledu myslel, že se dozadu nikdo nevejde, opak byl pravdou. Pokud jsou přední cestující ochotni se trochu uskromnit, dokáží se dozadu posadit dva dospělí lidé s výškou okolo 170 centimetrů. S nataženou střechou jim ale již schází místo nad hlavou.
Zavazadlový prostor se v autech tohoto typu moc řešit nebude, pro pořádek ale uvedu, že při natažené střeše je k dispozici 390 litrů nákladového prostoru, stažením střechy se prostor zmenší na rovných 300 litrů. U Mercedesu naštěstí mysleli i na cestování na hory v zimních měsících, proto zejména lyžaři ocení průchozí střední část opěradla zadních sedadel s instalací praktického vaku na lyže.
Pohonnou jednotkou je v případě vozu s označením E200 CGI zážehový přeplňovaný čtyřválec o obsahu 1,8 litru a maximálním výkonu 135 kW, dostupný v 5250 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 270 Nm je k dispozici od 1800 do 4600 otáček, což je spektrum plně dostačující pro potřebný zátah na okreskách i v městském provozu. Někdo by mohl namítnout, že je základní motorizace pro bezmála 1,7 tuny hmotný vůz nedostačující. Opak je však pravdou,i když by problém občas mohl nastat při rychlém předjíždění do kopce, s plně obsazeným vozidlem. V takovýchto situacích je tedy dobré rozmýšlet kroky trochu dopředu a to hlavně při snaze o co nejnižší spotřebu paliva, pohybující se během testu v kombinovaném cyklu okolo 8,5 litru Naturalu na 100 kilometrů. Nutno ale podotknout, že bylo vozidlo testováno na klikatých a kopcovitých beskydských okreskách. Při ustálené dálniční rychlosti spadla spotřeba lehce pod 8 litrů, což je hodnota výrazně lepší, než dokáže dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec TFSI ve vozech koncernu Volkswagen. I se základním motorem však můžete uhánět rychlostí až 236 km/h a v případě nutnosti rychlé akcelerace na 100 km/h budete čekat příjemných 8,8 vteřiny.
V testovaném vozu byl motor spojen se standardně dodávanou šestistupňovou manuální převodovkou, což může přijít jako zarážející fakt u auta se základní cenovkou 1,2 milionu korun. Společně s tímto motorem se ale zdá manuál tou nejlepší volbou. Jednak máte veškerou moc nad dávkováním nevelkého výkonu čtyřválce a také ušetříte nějakou tu desetinu z průměrné spotřeby paliva.
Ovládání převodovky není výjimkou oproti Mercedesům, se kterými jsem se setkal již dříve. Připravte se tedy na delší dráhy řazaní, lehce gumový chod a na chirurgickou přesnost zapadnutí jednotlivých převodových stupňů.
V kabrioletu třídy E jsem ovšem po dlouhé době zase přišel na to, co je to radost z klidné a neagresivní jízdy. S nataženou střechou do vozu proniká jen minimum aerodynamického hluku, které je přirozeně spjato s bezrámovou konstrukcí oken. Třepotání plátěné střechy ale nečekejte ani ve vysokých rychlostech. Jelikož ale bylo během testovacího týdne stále slunečno a teploty se pohybovaly okolo 28°C, šla střecha vždy okamžitě dolů, přičemž je její stahování dílem okamžiku a je velice příjemné sledovat elegantní a promyšlené pohyby celého aktu. S otevřeným nebem nad hlavou se dá pohodově cestovat až do rychlosti okolo 80 km/h. Takto vysokému číslu napomáhá velkým dílem důmyslný systém AIRCAP, po jehož aktivaci se z rámu předního okna vysune lišta, jenž usměrňuje obtékající vzduch výše nad hranu předního okna. V praxi se tak v interiéru nekumulují tak velké větrné víry a Vy můžete v klidu cestovat vyšší rychlostí. Samozřejmostí je i klasický lamač vetru, který se vysunuje společně s opěrkami zadních cestujících a jehož výšku máte možnost ovlivnit. Standardně se ale vysunuje vždy, když aktivujete systém AIRCAP.
S potěšením jsem po prvních pár zatáčkách zjistil, že konstruktéři odvedli výbornou práci v oblasti pevnosti karoserie. Vozidlo je i se staženou střechou příjemně tuhé a ani v krajních případech jsem nepocítil kroucení, jenž by bylo na vyšší úrovni, než u konkurenčních modelů.
Přirozeně komfortní se ukázal podvozek, který plní výborný kompromis pro použití ve městech i mimo měj. Přejezdy po nekvalitních vozovkách či kočičích hlavách proto nebudou větším problémem a totéž platí i při ostřejších průjezdech zatáček, ve kterých se Mercedes moc nenaklání. Občas ale do vozidla přece jen dolehly rázy od přední nápravy, vždy ale pouze při rychlejší jízdě na hodně špatném povrchu. Spokojen jsem byl s lehkým řízením, od kterého se sice řidiče nedostane prakticky žádná zpětná vazba, vždy ale víte, v jaké poloze se kola přední nápravy zrovna nacházejí. Skvělý pocit jsem měl i z kotoučových brzd, které na přední nápravě disponovaly vrtanými kotouči. Jejich dávkování je příkladně přesné a při rychlejším dovádění na okreskách neztrácí účinek na intenzitě.
Mercedes-Benz E200 CGI není ani se základní osmnáctistovkou levná záležitost, je proto více než pravděpodobné, že jej nebudeme na našich silnicích potkávat moc často. To ale neplatí jen u Mercedesu, ale i u konkurence v oblasti vyšší střední třídy. Během testu jsem se setkal se situacemi, které mě přímo nutily povolit nohu z plynu jen proto, abych si jízdu v tomto výjimečném voze mohl ještě o kousíček prodloužit. Cenovka 1,2 milionu korun v základní výbavě je slovo do pranice, k ceně testovaného provedení je třeba ještě bezmála 600 tisíc korun přiložit. Stanete se však majitelem vozu, ve kterém se i sebekratší jízda stane příjemnou relaxací, jenž Vám na chvíli dá zapomenout na každodenní shon moderního života.
Plusy
- Air Scarf systém ofuku krku
- Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
- Komfort
- Pohonná jednotka
- Design a image
Mínusy
- Lehké kroucení karoserie
- Řízení
- Hlučný podvozek na zhoršeném povrchu
Cena v základní výbavě: 1 464 000,- Kč
Cena v testované výbavě: 1 799 437,- Kč
Základní výbava:
ATTENTION ASSIST (asistent pozornosti řidiče), boční airbagy vpředu a kolenní pro řidiče, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, E-Call nouzový systém telefonního volání v Evropě, indikace stavu provozních kapalin – motorového oleje a chladící kapaliny, ISOFIX- úchyty na upevnění dětských sedaček vzadu s přídavnými úchyty na opěradlech, opěrky hlavy 4ks, vpředu nastavitelné aktivní NECK-PRO, vzadu 2ks integrované, PRE-SAFE System, tříbodové bezpečnostní pásy v barvě čalounění, 4ks vč. komfortního automatického nastavení vpředu, ukazatel vnější teploty, varovná signalizace pro nepřipoutaného řidiče a spolujezdce, aktivní parkovací brzda při rozjezdu a aktivní světlomety při opuštění vozu, vícestupňové airbagy vpředu; okenní airbagy vpředu a pro zadní pasažéry, vratné bezpečnostní pásy s PRE-SAFE nastavením vpředu a vnější vzadu s omezovači upínací síly, aux-in-vstup pro připojení externích audio přístrojů ve schránce před spolujezdcem, integrovaná handsfree sada spojení přes Bluetooth, rádio Audio 20 CD s 5,8″- s barevným displejem,dvojitým tunerem, CD-přehrávačem vč. mp3, Bluetooth telefonním připojením, 8 reproduktory, integrovanou anténou, automatický podavač bezpečnostních pásů vpředu, s přídavným ovládáním, 2-zónová automatická klimatizace THERMATIC s dělenou regulací teploty pro řidiče a spolujezdce, prachovým filtrem a vnitřní cirkulací s komfortní funkcí vč.vývodů pro zadní cestující, Easy-Entry nástupní funkce dozadu, el.ovládání oken 4x, s komfortním ovládáním vpředu, ochranou proti přivření vpředu a uzavírací funkcí PRE-SAFE, elektrické nastavení výšky opěradla předních sedadel s mechanickým nastavením náklonu, indikace nedostatku kapaliny v ostřikovačích, kombinované čalounění látka/umělá kůže Artico, loketní opěrky vpředu s poličkou pod krycí roletkou, multifunkční volant s 12 ovladači, odkládací polička mezi zadními sedadly s integrovaným dvojitým držákem kelímků, odkládací polička s 12-V zásuvkou pod středovým panelem, odvětrávání vzadu pomocí vývodů ze středové konzole, osvětlení Ambiente pro střední loketní opěrku, prostoru nohou vpředu a dveřní madla, osvětlení vzadu, palubní počítač v multifunkčním displeji (ovládání na volantu), přístrojová deska s tubusy pro 5 analogových kruhových přístrojů, otáčkoměr a analogové hodiny, sada vnitřního osvětlení, sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, směrovky s komfortní dotekovou aktivací, světla ve dveřích při výstupu, ukazatel servisních intervalů ASSYST PLUS, volant v kůži Nappa proložený s perforovanou kůží a chromovanými pásky a řadicí/volicí páka v kůži, volant výškově a podélně mechanicky nastavitelný, zadní dělená sedadla, aktivní kapota (ochrana chodců), parametrické řízení, sloupek řízení a vnější zrcátka s pamětí, ortopedická sedadla vpředu s nastavením PRE-SAFE, alarm včetně ochrany proti odtahu, automatické tlumení dálkových světel, ozdobné hliníkové výplně interiéru, využití zbytkového tepla, Intelligent Light System.
Výbava testovaného vozu:
Modrá metalíza Indigolith (19.360,-), šedá kůže (+41.382,-), sada osvětlení (+34.364,-), parkovací asistent (+17.666,-), dvojitý držák nápojů (+1.670,-), ostřikovače světel (+8.500,-), parkovací senzory vzadu (+12.000), komfortní sedadla vpředu (odvětrávaná a vyhřívaná) (+25.652,-), COMAND APS, kód 525 (+30.492,-), Sada Sport AMG (+65.340,-), asistent rychlostního omezení (+7.139,-), interface UCI (+5.324,-), komfortní sada Cabrio (+25.410,-), Potahy dveří a palubní deska v umělé kůži (+26.620,-) ; vše bez DPH
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1796 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 135 / 5250 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 270 / 1800 – 4600 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 236 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.8 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 10.2 / 6 / 7.5 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 300 / 390 |
Objem nádrže (l): | 66 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1685 / 470 |
Rozměr pneu: | 235/40 R18 |
« Bude nástupce Hondy S2000? Ariel Atom 700 – Atomová válka díky 700 koním! »