TEST Mercedes-Benz E 220d All-Terrain – Absolutní pohodlí!
Je to až k nevíře, ale Mercedes-Benz byl donedávná jeden z posledních prémiových výrobců, který nenabízel zvýšené kombi po vzoru bestsellerů Allroad od Audi. Pravdou však je, že průkopníkem tohoto receptu bylo Subaru s modelem Legacy Outback už v roce 1994. Jedná se o úspěšný recept, o který je obrovský zájem a já se vůbec nedivím, proč tomu tak je. Zvednuté oplastované kombi s vylepšenou průchodností, drsným vzhledem, pohodlnějším podvozkem a velkým prostorem je totiž lepší volbou než jakékoli SUV. A to nezmiňuji, že většinou nabízí i mnohem lepší prostornost a užitnou hodnotu, a co teprve výrazně příjemnější jízdní projev na silnici a manévrovatelnost ve městě.
Za sebe považuji vůbec nejlepší vůz této kategorie Volvo XC70, které bylo sametově pohodlné a překvapivě schopné. Nepřekonalo ho ani novější V90 Cross Country, ani Allroady od Audi. Ale co nový All-Terrain postavený na kombi třídy E? Hned na začátku zmíním, že tomu se to povedlo a dále se dočtete proč.
Nejzásadnější je projev podvozku a jeho pohodlí. Jedná se o nejpohodlnější Mercedes-Benz na vzduchovém podvozku, se kterým jsem za poslední dobu jel (na modernizovanou Třídu S teprve čekám). Za vším stojí přepracovaný podvozek Air Body Control s o 15 milimetrů větší výchozí výškou než u standardního kombíku a dalších 14 milimetrů přidávají pneumatiky s vyšším profilem. Manuálně pak lze světlost zvýšit o dalších 20 milimetrů, avšak pouze do rychlosti 35 km/h. Po jejím překročení se podvozek opět vrátí do výchozí polohy.
V praxi je jízda s E All-Terrain jednoduše úžasná, klidná a vznešená. Auto nádherně žehlí nerovnosti, dokonce i ty příčné a celou dobu si připadáte jako v luxusním letadle. Dokonalá je také izolace od ruchů okolního světa a na palubě panuje nevídaný klid. Potěšila mě schopnost zatáčet a fakt, že se vůz nezalekne ani vyššího dynamického tempa na klikaté silnici. Pocitově prostě řídíte agilní vůz klasické koncepce a nic vás neobtěžuje. A to je klíčový rozdíl, který děli tato auta od SUV, které jsou standardně naladěný tvrdě, aby byla schopna zatáčet a o agilitě si většina z nich může nechat jen zdát.
Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké Ečko řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost a navíc dodává nádech chtěné dynamiky a poslušnosti. Nedělá mu problém rychlá změna směru a díky pohonu zadní nápravy umí i decentně vybočit zadkem do strany. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz!
Mimo zpevněné silnice se vůz projevuje stále komfortně, pohon všech kol 4Matic zajišťuje potřebnou trakci a průchodnost je plně srovnatelná s kompaktními SUV. Světlá výška se totiž příliš neliší. Limity jsou zejména v nájezdových úhlech díky větším převisům. Většině řidičům však tyto limity a schopnosti mimo silnici budou plně dostačovat. pozor musí člověk dát zejména na krísná devatenáctipalcová kola. Samotný 4Matic u verze All-Terrain žádné změny neprodělal, stále pracuje s rozdělením hnacích sil v poměru 45:55 ve prospěch zadní nápravy, ale dostal systém 4ETS, který v terénu přibrzďuje protáčející kola.
A žádnou změnu neprodělal ani interiér a stále je to ta krásná pohádka. Všude jsou jen ty nejlepší materiály a nejnovější systémy. Vypadá moderně, ale zároveň dokáže lehce připomenout atmosféru aut z minulého století. Za což může především kůží obšitá palubní deska, kruhové výdechy klimatizace a obrovská plocha dekorů. Má fantastický volant, vynikající sedadla a dvě velké obrazovky – jedna slouží jako náhrada za budíky a druhá je k dispozici informačnímu systému, který má bleskurychlé reakce a srozumitelné ovládání. Stylové je především podrobné nastavování klimatizace a topení, to je taky součástí displeje na pravé straně. Mercedes doladil vzhled dvojice monitorů k dokonalosti a konečně jsou zapuštěny do jednoho celku s tenčími okraji. Teď to už vypadá opravdu perfektně.
Ergonomie nemá žádnou chybu a doslova dokonalá je audiosoustava Burmester, která kromě bombastického ozvučení zaujme i nádherně vypadajícími reproduktory z broušeného hliníku. V levém rohu za volantem se nachází několik tlačítek, těmi lze zapnout systém hlídání jízdy v pruzích, polo-autonomní řízení, parkovací asistent, kameru 360 stupňů z ptačí perspektivy, noční vidění a podobně. Pokud jedete na dálnici, zmáčknete první dvě tlačítka, k tomu zapnete adaptivní tempomat páčkou pod volantem tak automobil převezme řízení. Zejména v zácpě je to velmi příjemný pomocník, kde dokáže vůz řídit sám dlouhé hodiny bez požadavků na převzetí řízení. Na D1 mi to opravdu zpříjemnilo cestování.
Třída E navíc přichází i s jednou opravdovou vychytávkou – dálkovým parkováním! Prostě si jen stáhnete aplikaci do chytrého telefonu a s vozem můžete na dálku vyjet a nebo zajet do parkovacího místa. Podobně skvělá jsou i inteligentní světla. Pochopitelně zcela automatická, takže nemusíte přepínat mezi dálkovými a tlumenými. Ečko umí jet stále na zapnutá dálková světla a uzpůsobuje jen ten světelný paprsek, který aktuálně může oslnit protijedoucí vůz. Světla jsou pochopitelně plně LED diodová a viditelnost ve tmě je naprosto perfektní a bezstarostná.
Asistenti a kamery stráží vůz i za denního světla – stereokamery hlídají okolní provoz a dokáží přemýšlet za Vás. Pokud se někdo rozhodne vašemu vozidlu zkřížit cestu, auto se srážce pokusí ihned vyvarovat pomocí brzdového asistentu. A pokud již není pomoci, aktivuje systém PreSafe a připraví Vás do ideální pozice pro náraz. No a tak bych mohl pokračovat, výčet technologií je dechberoucí.
Pod kapotou tluče naftový čtyřválec, který je ale technicky nový – označení 220d sice zůstává, ale jedná se o úplně nový motor s kódovým označením OM654. Dvoulitrový naftový čtyřválec dopuje jedno turbo a je výhradně spjat s automatickou převodovkou 9G-Tronic. Výkon vzrostl na 143 kW a kroutící moment pak na 400 Nm. Zrychlení z nuly na sto zvládne za 8 sekund a ručička tachometru se zastaví u hranice 231 Km/h. Motor má plynulý zátah prakticky od volnoběhu a nechá se vesele vytáčet k 4000 ot/min, ovšem za touto hranicí už ztrácí dosti citelně tah. Celkově platí, že motor se cítí dobře v uvolněném jízdním stylu a do sportování se mu moc nechce. I tak se však jedná o příjemného společníka s dobrou výkonovou rezervou.
Jednotka na volnoběh neslyšně pobrukuje, po nastartování a chvilkovém nýtování se během několika málo desítek sekund utiší a do kabiny tak žádné výrazné rušivé vlivy nepronikají. Hrubší chod čtyřválcové koncepce se projeví až opravdu ve vysokých otáčkách, ale i tak se jedná o jeden z nejlepších čtyřválcových dieselů na trhu – BMW je však v tomto segmentu motorů o krůček dále.
Za takto dobře odvedenou práci si navíc motor řekne o skromný přísun potravy. Během celého týdne jsem jezdil se spotřebou do 6 litrů. Při opravdu ostré jízdě se hodnota přesunula lehce přes 6!
Upřímně, ani jednou jsem si neřekl, že bych nutně potřeboval silnější šestiválec, který je v nabídce také. Jenže stojí o čtvrt miliónu více a nejsem si jist, jestli o trochu lepší kultivovanost chodu a nárůst výkonu o 43 kW za tolik stojí. To je na vašem uvážení. Pochválit musím i práci automatické převodovky, kterou Mercedes konečně doladil a pracuje skvěle.
Sečteno a podtrženo. E All-Terrain je fantastické auto, které je navíc nejpohodlnější ze všech zástupců této třídy. Nabídne skvělé odhlučnění, nádherný interiér, pokrokové technologie a překvapivou agilitu na klikaté silnici. Ideální auto na každodenní cestování v absolutním komfortu.
Plusy
Ukázkové odhlučnění
Příkladná stabilita
Nízká spotřeba
Zpracování interiéru
Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
Šířka interiéru
Image a vzhled
Motor
Jízdní vlastnosti
Mínusy
Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
Příliš komplikované ovládání klimatizace
« AMG Project One přepisuje dějiny hyperaut BMW připravilo velkou modernizaci výrobního programu »