Test Mercedes-Benz E 220d 4Matic Kabriolet. Může tato kombinace fungovat?
Současná třída E se na loni rozrostla o verzi bez střechy, která přidává ten správný pocit z jízdy a stylu na rozdávání. Současné Coupé jsem si absolutně zamiloval, je vskutku nádherné a nebál bych se ho zařadit mezi vůbec nejhezčí auta současnosti. Cabrio si bere ten nejlepší základ v podobě zdařilého designu přední a zadní části, které jsou dost odlišné od verze sedan.
Absence klasické kovové střechy sice eleganci snížila, nicméně s nataženou střechou vypadá vůz stále proporčně a dobře. Bez ní je to pak jiná kapitola, která naplno odhalí nádherný interiér a zvýší dynamiku siluety. Tetsovaný vůz vybaven AMG Paketem vzbuzoval velkou pozornost a nikoho nenechal chladným. Sportovní vzezření podtrhují i vytažené zadní blatníky a zužující se stavba zadní části střechy. Přední maska odkazuje na zlatou éru prvního Gullwingu, stejně jako tvar zadních světel. Nemůžu si pomoct, ale tato kára vypadá opravdu fantasticky.
Možná pochybujete o smyslu bytí této verze, když je tady i otevřená verze menší třídy C a větší třídy S, jenže to byste se pletli. E Cabrio nabízí přesně tak akorát velikost a prostornost, kterou vám menší model nenabídne. Ten větší je zase cenově vzdálený a rozhodně ho nepořídíte s ekonomickou motorizací.
Zmínil jsem skvostnou kabinu a nebudu ani tady daleko od pravdy, když řeknu, že Mercedes-Benz v současnosti vyrábí snad vůbec nejhezčí interiéry. Hned na první pohled zaujme tříramenný sportovní volant, dekory z pravého tmavého dřeva, kontrastní prošívání, komfortní sedadla s výborným bočním vedením a nádherné výdechy klimatizace v designu leteckých turbín, které jsou k dispozici pouze pro coupé a cabrio. Všude jsou jen ty nejlepší materiály a nejnovější systémy. Vypadá moderně, ale zároveň dokáže lehce připomenout atmosféru aut z minulého století, je jako luxusní zakázková jachta.
Hlavním prvkem jsou dvě velké obrazovky – jedna slouží jako náhrada za budíky a druhá je k dispozici informačnímu systému, který má bleskurychlé reakce a srozumitelné ovládání. Výrobce doladil vzhled dvojice monitorů k dokonalosti, kdy jsou nyní zapuštěny do jednoho celku s tenčími okraji. Ergonomie nemá žádnou chybu a doslova dokonalá je audio soustava Burmester, která kromě bombastického ozvučení zaujme i nádherně vypadajícími reproduktory z broušeného hliníku.
Testovaný model měl navíc úchvatnou barevnou kombinaci, kdy byl vrch palubní desky vyveden v tmavě šedé kůži, zbytek interiéru pak v hnědé. V noci ohromí pokročilé podsvícení celého interiéru s mnoha světelnými efekty a kombinacemi barev pro jednotlivé části. Se staženou střechou to vypadá ohromně. Mercedes myslí i na celoroční využitelnost, a tak zde nechybí klasický ofuk krku teplým vzduchem, vyhřívání sedadel nebo pokročilí systém bourání turbulencí v interiéru. Má to na svědomí elektricky výsuvný windshot vzadu a také nad rámem předního okna. Po aktivaci je uvnitř jen příjemný vánek.
U otevřeného auta je ale rozhodující jízda a emoce za volantem. Ty vám zřejmě utlumím, když povím, že tento kus byl vybaven čtyřválcovým dvoulitrem spalujícím diesel a ještě k tomu pohonem všech čtyř kol. Hm, zvláštní to kombinace pro otevřený vůz. Může to vůbec fungovat? Motor má pouze jedno turbo, výkon 143 kW a kroutící moment rovných 400 Nm. Zůstaňme ještě chvíli u čísel, je třeba zmínit, že vůz není úplně lehký a jeho váha činí 1900 kilogramů. Zrychlení na stovku tak proběhne za 7,9 sekund a dosprintuje až k maximální rychlosti 234 km/h. Nezní to nijak přesvědčivě a je jasné, že tato konfigurace není na sportovní jízdu, ale spíše pro klidné brouzdání bez střechy.
Motor je po zahřátí poměrně kultivovaný a jeho projev patří k těm lepším dieselům na trhu, projev šestiválcového ekvivalentu však suplovat nedokáže. Při jízdě o něm sice nevíte, ale ve městě při popojížděních o sobě dát vědět umí. Výsledná dynamika není pocitově zlá, je dokonce solidní, ale vysoká váha jde cítit. Dynamice nejvíce pomáhá devítikvaltová automatická převodovka, která má ideální délku jednotlivých převodů a navíc řadí opravdu rychle a dobře. Rozhodně potěší spotřeba, ta se kombinovaně pohybuje okolo 7 litrů. Odběr se výrazně nezvýší ani ve městě.
Podvozek je oproti limuzíně výrazně tužší, ale nebojte se, neztratil komfort. K rázům dochází až na opravdu špatné silnici nebo ostrých nerovnostech, což způsobují především pneumatiky MOE (typ Run-Flat). Těm se doporučuji vyhnout, jsou za příplatek. V zatáčkách se auto téměř nenaklání a s chutí se do nich vrhá. V oblouku je příkladně neutrální a na limitu nedotáčivé. Nepleťte si ho však se sportovním autem, protože to v žádném případě není. Jízdní vlastnosti dále ovlivnily adaptivní tlumiče Dynamic Body Control za příplatek 30.232 korun, který dále rozšiřuje standardní šasi Agility Control s o 15 mm sníženou světlou výškou oproti standardní verzi podvozku ve třídě E. Rozdíl mezi nastavením podvozku Comfort a Sport je poměrně výrazný. Naopak Sport a Sport+ žádný citelný rozdíl nepřináší.
I toto cabrio potěší dokonalou směrovou stabilitou, vlastností, kterou na automobilech tohoto výrobce miluji. Jen s málo auty lze jezdit po dálnici vysokou rychlostí a zároveň zcela uvolněně. Do interiéru nefouká zhruba do 120 km/h, pak se situace zhorši. To jde vyřešit vysunutím větrového lamače a můžete upalovat ještě rychleji. Od 150 km/h už nepomůže ani on. Samotné řízení je přesné a poměrně krátké s příjemným odporem chodu. Zpětné vazby však do dlaní moc nepošle, ale ne, že by to byl u auta tohoto zaměření velký průšvih. Nakonec mě zaujaly tuhé a hezky dávkovatelné brzdy, které nevadnou a je radost si s nimi hrát.
Platí však, že jízda v tomto autě je klidná, uvolněná a příjemná. Interiér je mistrovské dílo, ve kterém budete chtít trávit hodiny a jen tak se nenabažíte. Osobně bych volil jinou pohonnou jednotku a zbavil se zbytečné zátěže v podobě pohonu všech kol. Nedovedu si úplně představit, že by s tímto autem chtěl někdo jezdit v zimě na hory. Je však dobré vědět, že i takováto kombinace umí fungovat a není úplně špatná.
Plusy
– Exkluzivita
– Vzhled
– Líbivý interiér a kvalita zpracování
– Skvělá sedadla
– Jistý podvozek
– Řízení
– Převodovka
– Spotřeba
Minusy
– Složitější ovládání informačního systému
– Nelze zcela vypnout stabilizační systém
– Na rozbitých silnicích tvrdší naladění podvozku
« Test prémiových ojetin. Je lepší Audi A4, BMW řady 3 nebo Mercedes-Benz třídy C? Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat »