mercedes-benz-cls-2018-exterior-1

Test Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic. Král je mrtev, ať žije král

24. 8. 2018 • Luxusní vozy, Mercedes-Benz, Novinky, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 95%

CLS je nádherné auto s luxusním interiérem, svébytným stylem a fantastickým motorem, kterému není co vytknout. Nekupujete si jej rozumem, ale srdcem. Větší praktičnost vám nabídne levnější třída E, pro sportovně orientované tady je AMG GT 4-Door. CLS je ideálním kompromisem mezi těmito dvěma světy a po čertech povedeným.

Verdikt:

Le Roi est mort, vive le Roi! Troufalé tvrzení, říkáte si? Ne tak docela! V roce 2004 se v New Yorku světu představil model, který formoval nový automobilový segment čtyřdveřových kupé. První generace CLS pobláznila svět a znamenala pro výrobce obrovský komerční úspěch. Konkurence neuměla dlouho zareagovat a s velkým zpožděním dorazilo až Audi A7 a ještě později pak BMW řady 6 GranCoupé. Mezitím už ale Mercedes nabízel druhou generaci modelu CLS, která vstoupila na trh v roce 2010.

Teď tu máme generaci třetí, která útočí na smysly ještě více. Karoserie má tradiční fluidní tvary, “banánovitý” tvar střechy a není podobna ničemu jinému v portfoliu značky. Stejně jako předchůdci, i tato generace vychází z třídy E, ale nedává to najevo ani jednou podobností. CLS byl vždy samostatný brand a Mercedes na tom nehodlá nic měnit. Je to dobře, vůz vypadá fantasticky. Na živo o fous lépe než na fotografiích, jeho komplikované tvary je poměrně složité zachytit tak, aby na sebe navazovaly. Týká se to zejména zádě s nezvykle úzkými světlomety. Na ulici vůz budí ohromnou pozornost a každý se za ním otočí. U testovaného modelu to podporuje elegantní černá barva, AMG paket, ohromná dvacetipalcová kola nebo diamantová maska chladiče. Nádherné auto!

cls4

Uvnitř už svébytnost nehledejte. CLS přebírá interiér z třídy E kompletně. To znamená, že jste obklopeni luxusními materiály, moderní a digitální palubní deskou. Zůstává tu tak čistý panel s tlačítky a analogovými hodinami nebo čtyři kulaté výdechy ventilace v designu letecké turbíny, které jsou nově podsvícené ambientním osvětlením. Večer to bere dech!

Daná konfigurace testovaného kusu mohla působit trochu kýčovitě, výsledek však uměl ohromit. Šedý dekor dřeva v kombinaci s černo-červeným koženým čalouněním jako celek fungoval a rozhodně vzbuzoval diskuze. S prostorností vepředu je vše v naprostém pořádku, vzadu už je to pro vysoké osoby horší s místem nad hlavou. Novinkou třetí generace je třetí místo k sezení právě vzadu, ale to je vyloženě nouzové. CLS nikdy nedosáhne praktičnosti klasického sedanu, ale proto si ho nikdo přeci nekupuje. Musí se k němu přistupovat jako k praktičtější variantě klasického třídveřového kupé a tou rozhodně je. Pro mě je nejdůležitější, jak se za volantem cítím a tady CLS skóruje plný počet bodů. Sedí se nízko, snížený profil střechy působí, jako by vás auto obklopilo a vy s ním splynuli. Navíc ten interiér je oku natolik lahodící, že z něj ani nechcete vystoupit.

cls5

Umocňuje to i pohonná jednotka. Dobře, je to diesel, ale vůbec ne ledajaký. Tento je totiž jeden z nejlepších na trhu vůbec. V naší republice se rozhodně bude jednat o jednu z nejprodávanějších variant doplněnou o pohon všech kol 4Matic a já to kvituji. Už papírově to nezní vůbec špatně. Zcela nový řadový šestiválec dává z objemu třílitrů výkon 340 koní a úctyhodný kroutící moment 700 Nm. Pro lepší představu dynamických schopností uvedu, že téměř dvoutunové auto s tímto motorem zrychlí na stovku za rovných 5 vteřin!

Důvod návratu k řadovému uspořádání je jednoduchý – tyto motory jsou ekonomičtější, kultivovanější a díky úspoře místa oproti vidlicovému motoru mohlo být nainstalováno druhé turbo a filtr pevných částic kombinovaný s katalyzátorem SCR (močovina) umístěným přímo vedle motoru, což pomáhá zvládnout vyšší průtok oxidů dusíky (zahřeje se rychleji, výfukové plyny cestou k němu nevychladnou).

cls6

Nový šestiválec je tak neskutečně tichý a kultivovaný, že jsem občas pochyboval, jaké palivo spaluje. Možná to zní jako klišé, ale lepší naftovou jednotku jsem dosud neřídil. Mercedes dokázal v této oblasti porazit i dosavadního krále z Mnichova, který sice nabízí u modelu 50d 44 kW k dobru, ale horší kultivovanost. Rozdíl oproti vidlicovým šestiválcům ve starších Mercedesech je přímo propastný a to samé můžu říct i o spotřebě, která je u této vrcholné verze nižší než u dřívějšího modelu 350d. V řeči čísel jsem týden jezdil za 6 litrů kombinovaně, dlouhé trasy za 5,5. Ano, se 340 koňovým coupé s pohonem všech kol a to navíc docela svižně.

Samotný zátah motoru je ohromující. Auto zaklekne na zadní kola a pod přívalem mamutího kroutícího momentu vystřeli vpřed. Výkon příjemně graduje a velké CLS letí kupředu s neutichající sílou, kterou zastaví až elektronický omezovač na rychlosti 250 Km/h. Jako dálniční stíhačka funguje opravdu přesvědčivě. Líbila se mi i odezva na plynový pedál, která je u řadové konstrukce vždy o kousek lepší. Až neuvěřitelně vybrané mravy a absolutně plynulý zátah motoru však vyznívají natolik přesvědčivě, že vám mírný deficit výkonu oproti konkurenci přijde zcela druhořadý. Další inovací je i aplikace nejnovější verze převodovky 9g-Tronic, která řadí podstatně rychleji a pracuje bez jediného cuknutí.

cls2

Samotný vzduchový podvozek pak preferuje komfortní svezení. Můžete si zvolit samozřejmě i sportovní odpružení, to ale v zatáčkách výrazně nepomůže, spíše auto začne odskakovat. Celý týden jsem tak jezdil převážně v komfortním režimu, kdy auto kombinovalo ideální poměr mezi oběma světy. Pohon všech kol preferuje zadní nápravu v poměru 45:55 a vůz je v zatáčkách překvapivě agilní a s chutí se stáčí do oblouku. Pokud to přeženete, dostaví se nedotáčivost.

CLS umí být rychlé i na zakroucené silnici, ale jeho devízou jsou rychlé dálniční přesuny nebo komfortní plynutí krajinou či městem. Mercedesu se podařilo téměř utlumit neduhy vzduchového odpružení, ale na opravdu ostré nerovnosti si auto občas bouchne. To ale nepřekvapí, obří dvacítky obuté do dojezdových pneumatik takto prostě reagují. Řízení je překvapivě strmé a poměrně tuhé, Mercedes v této oblasti v posledních generacích dost pokročil.

cls3

Speciální odstavec musím věnovat světlometům Multibeam LED, které jsou jedním slovem fenomenální. Ze všech automatických Full-LED systémů, které jsou na trhu fungují nejlépe a opravdu zjednodušují jízdu v noci. Vůz s nimi umí jet stále na zapnutá dálková světla a uzpůsobuje jen ten světelný paprsek, který aktuálně může oslnit vůz před vámi v obou směrech. Funguje to bez zaváhání a například viditelnost s plně aktivovanými dálkovými světly je až neuvěřitelná.

Na kolik vás vyjde? Za motorizaci 400 d 4Matic dáte minimálně 1.828.000 korun, to dostanete vůz ve standardní výbavě. Testovaný exemplář s mnoha příplatky vyšel na konečných 2.451.764 Kč. Dostanete však nádherné auto s luxusním interiérem, svébytným stylem a fantastickým motorem, kterému není co vytknout. CLS si nekupujete rozumem, ale srdcem. Větší praktičnost vám nabídne levnější třída E, pro sportovně orientované tady je AMG GT 4-Door. CLS je ideálním kompromisem mezi těmito dvěma světy a po čertech povedeným. Le Roi est mort, vive le Roi!

Plusy

Ukázkové odhlučnění
Příkladná stabilita
Dynamika motoru
Zpracování interiéru
Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
Šířka interiéru
Design a image
Spotřeba

Minusy

Palubní přístroje nečitelné na přímém slunci
Příliš komplikované ovládání

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz